AMD Radeon RX Vega från partnertillverkare kan dröja till november

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jag vill hellre ha partnertillverkanaras verioner.

Permalänk
Medlem

Ja, det var tråkigt. nVidias kort kommer fortsätta vara tokdyra så länge de inte har någon konkurrens

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet för dem som väntar på kort! Dock tur att AMD är duktiga på att göra referenskylare då... oh wait.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Ge mig ett Vega 56 Nano som är fintrimmat och har en kompetent kylare, om drömmar tillåts får den gärna vara passiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

I teorin är kompressioner bra i dessa fall (inkl. normal maps etc), såvida nvidia kan handskas med dessa normal typer.
http://img01.deviantart.net/efd1/i/2012/130/5/b/free_anime_character_basemesh_by_io_mizareh-d4zabnd.jpg

Vad är det du vill försöka visa med bilden?

Permalänk
Inaktiv

Vart tog det stora överskottet vägen, till kryprogrävare i Kina kanske.

Först sa AMD att det skulle finns gott om VEGA 64, brist dag ett, sedan skulle det finns överdrivet mycket Vega 56 enl AMD, knappt inga dag ett.

De skyllde på att det stod lager fulla med färdiga gfx kort som inte kunde levereras pga något fel men de mesta verkar stå kvar där fortfarande för vissa kort har inte kommit ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det du vill försöka visa med bilden?

Att det finns normala scenarion där komprimering kan ske, se på unwrap texturen har många svarta dö-ytor, vilket kan komprimeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Att det finns normala scenarion där komprimering kan ske, se på unwrap texturen har många svarta dö-ytor, vilket kan komprimeras.

Okej, då är jag med på vad du menar. Jag tror dock vinsten blir minimal med bättre optimerade UVW maps.

Permalänk
Digital fyndjägare

Nä, riktigt tråkigt jue... Poor Vega!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd

En helt normal amd releaze.
När det är nov.heter det januari.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

November är inga problem, är mer orolig för priset.
Såg att billigaste vega56 smet iväg till 4349:- precis på komplett.

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderade Vega till min vän för några månader sen istället för 1070 då lät så bra.

Inte visste jag att det skulle bli så försenat och dåliga drivrutiner.

Jag är glad att han köpte ett 1070 ändå

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag skojar inte, du misstolkar mig helt och hållet. Jag menar på att det fortfarande är bättre trots GDDR5X mot HBM2. (480GB/s GDDR5X mot Vega 64 484GB/s)

Jag vänder och vrider inte på dem. Jag bara läser dem från din första länk, den som jag kommenterade. Min kommentar var att komprimera en textur med en färg är ett helt orealistiskt och har ingen praktiskt applicering i världen. Något form av best-case scenario där alla modeller i ett spel har endast en färg och inga detaljer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Fattar inte alls hypen av dessa kort.
Köp ett 1080 ,tänd ca 20 värme ljus precis intill chassit.
Och tänd ett par glödlampor ni aldrig använder.så är ni nog nära vega.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Fattar inte alls hypen av dessa kort.
Köp ett 1080 ,tänd ca 20 värme ljus precis intill chassit.
Och tänd ett par glödlampor ni aldrig använder.så är ni nog nära vega.

Får man freesync då?

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på Vega64. Det verkar som de extra 8 beräkningsenheterna inte används alls i spel och då leder det till en kanske rätt så udda frågeställning. Eftersom Vega64 använder lika många beräkningsenheter som Vega56, hur många beräkningsenheter används då totalt? Kan ju lika gärna bara vara 40 som används. Det tar ju i sin tur och leder till funderingen på om de kanske kunde göra mindre chip med färre beräkningsenheter och på så sätt få upp yielden/ner priset? Känns just nu som Vega56 är lite misslyckade Vega64:or (de satsar kanske allt på att göra beräkningskorten Vega?). De skulle dock fortfarande stött på problemet med att det inte finns tillräckligt med HBM2 även om de gjorde mindre versioner.

En rent spontan tanke skulle vara att de siktade mot stjärnorna och i sina tankar om teoretisk prestanda landade i ett fall där verkligheten inte kunde utnyttja allting. Det finns ju trots allt mer kraft i Vega än vad som används. Om det går att lösa med drivers, särskild kod i spelen eller andra sätt har jag ingen aning om och den information stannar nog hos AMD.

Känns som det verkar vara ett rent havsverk på mjukvarusidan om man ska vara ärlig. Beräkningsenheter som inte används samt inget stöd för primitive shaders. Sedan att det finns så många buggar med överklockningsverktygen är också helt uruselt.

Jag ger upp. Vega56 är ett bra kort om man tweakar och undervoltar det, men Vega64 tjänar inget direkt syfte. Sen om de kommer på sätt att utnyttja all den här kraften i spel så ger jag upp ännu en gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag vänder och vrider inte på dem. Jag bara läser dem från din första länk, den som jag kommenterade. Min kommentar var att komprimera en textur med en färg är ett helt orealistiskt och har ingen praktiskt applicering i världen. Något form av best-case scenario där alla modeller i ett spel har endast en färg och inga detaljer.

Jo, men nu är det inte riktigt så deras komprimering funkar heller enligt whitepapern ovan som jag länkade. Oavsett dock så var det inte ens min poäng, jag påpekade på att med samma bandbreddspecifikationer presterade GDDR5X betydligt bättre med Nvidias konfiguration.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Ett team som inser att HBM2 ännu inte är redo för mainstream skulle nog inte skada

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DasIch:

Vill man vara banbrytande gäller det att leverera också. Att vara först med en ny teknik räcker inte långt om inte den tekniken faktiskt bidrar till ett leverera något av värde. AMD har istället ett strömslukande monster som kommit för sent till marknaden, med tveksamheter kring prissättningen och problem att möta efterfrågan.
Det är alldeles uppenbart strategiskt dåliga beslut som inte tillfört något av värde. I motsats till det har nVidia en mycket bättre optimerad arkitektur som uppenbart fungerar bra i deras produktions-pipeline. Istället för dyrt minne som är svårt att producera har de minnen som fungerar för massproduktion.
Affärsstrategiskt dåliga beslut gör inte AMD till banbrytande och inte heller till de "good guys" de utmålas som. Det gör dem bara till nummer två.

Det där med öppenhet är också så trött och uttjatat. Anledningen till att kunderna till största del väljer proprietära standarder är liksom inte för att onda företag är onda och företagiga. Det är för att det tenderar att bli skit och dynga med öppna standarder.
Kan det månne vara så att CUDA, PhysX, Gsync och Gameworks fungerar jäkligt bra? ProRender ser inte heller särskilt imponerande ut i jämförelse med Iray, och då är ändå Mentalray och Iray ganska dött idag - folk har tröttnat och rört sig vidare till andra (du vet, sådär som man inte kan göra om man faktiskt är inlåst ).

I AMD:s situation måste de chansa på lite andra saker. Om de gör exakt samma sak som Nvidia är de definitivt körda. HBM såg lovande ut, och det är trots allt AMD:s uppfinning i botten så det är klart de inte vill slänga den investeringen i sjön. Det var trots allt 9 år sedan de började utvecklingen och då såg det inte ut som att GDDR5 skulle kunna pressas så mycket som det gjorts eller bli någon GDDR6 eller komma tung komprimering.

Skrivet av HappyPie:

@SeF.Typh00n:
Titan X har vad jag ser från dina länkar väldigt bra kompression i bäst case scenario, ser fortfarande ut som att Vega lider av mjukvaran... eller att jag hoppas på att de är mjukvaran framför hårdvaran :/

HBM2 var tänkt till minst 512GB/s på 2048bit, d.v.s minst 1GHz men så blev inte fallet, vilket hade varit i samma klass som FuryX (minst) dock med bättre minneskompression & HBCC.

Tesla Pascal har HBM2 på runt omkring 720MHz dock 4096bitar därav 720GB/s.

Hade Vega haft 4096bitars buss så hade bandbredden legat på 967,7GB/s. Nästa kort från AMD måste enligt mig vara 4096bitar

Om inte Vega kan mjukvarumässigt fixa en hel del (aktivera HBCC?) så kan man bara önska amd mer lycka till nästa kort.

HBCC är bara ett fancy marknadsföringsnamn för den på konsumentkort oanvända kontakten för lokal RAM-disk eller vad det är som används till deras professionella kort.
Tillägg: HBCC är meningslöst marknadsföringsmumbojumbo. Grafikkort har alltid haft möjlighet att använda vanligt RAM när VRAM är slut, men latenserna är oerhört mycket större för det. Hade en bra länk för det, men tyvärr sparade jag den inte och jag minns inte alls var det var.

Skrivet av anon162230:

Vart tog det stora överskottet vägen, till kryprogrävare i Kina kanske.

Först sa AMD att det skulle finns gott om VEGA 64, brist dag ett, sedan skulle det finns överdrivet mycket Vega 56 enl AMD, knappt inga dag ett.

De skyllde på att det stod lager fulla med färdiga gfx kort som inte kunde levereras pga något fel men de mesta verkar stå kvar där fortfarande för vissa kort har inte kommit ännu.

Det har du fått helt om bakfoten, det har de aldrig sagt.

Skrivet av Radolov:

Jag förstår mig inte på Vega64. Det verkar som de extra 8 beräkningsenheterna inte används alls i spel och då leder det till en kanske rätt så udda frågeställning. Eftersom Vega64 använder lika många beräkningsenheter som Vega56, hur många beräkningsenheter används då totalt? Kan ju lika gärna bara vara 40 som används. Det tar ju i sin tur och leder till funderingen på om de kanske kunde göra mindre chip med färre beräkningsenheter och på så sätt få upp yielden/ner priset? Känns just nu som Vega56 är lite misslyckade Vega64:or (de satsar kanske allt på att göra beräkningskorten Vega?). De skulle dock fortfarande stött på problemet med att det inte finns tillräckligt med HBM2 även om de gjorde mindre versioner.

En rent spontan tanke skulle vara att de siktade mot stjärnorna och i sina tankar om teoretisk prestanda landade i ett fall där verkligheten inte kunde utnyttja allting. Det finns ju trots allt mer kraft i Vega än vad som används. Om det går att lösa med drivers, särskild kod i spelen eller andra sätt har jag ingen aning om och den information stannar nog hos AMD.

Känns som det verkar vara ett rent havsverk på mjukvarusidan om man ska vara ärlig. Beräkningsenheter som inte används samt inget stöd för primitive shaders. Sedan att det finns så många buggar med överklockningsverktygen är också helt uruselt.

Jag ger upp. Vega56 är ett bra kort om man tweakar och undervoltar det, men Vega64 tjänar inget direkt syfte. Sen om de kommer på sätt att utnyttja all den här kraften i spel så ger jag upp ännu en gång.

Vega lider av samma grava brist som Fiji, nämligen att de blott 4 shader engines med endast en geometrimotor i varje inte kan mata alla CU med arbete, men de drar likförbannat ström och alstrar värme. Den har alltså för mycket CU i förhållande till allt annat. Enda chansen att få ut något av det är med primitive shaders och annat jox som görs specifikt för Vega, vilket vi på sin höjd bara kommer se från Bethesda-spel. Vega är av allt att döma ett beräkninskort i första hand.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlygarStenen:

Ett team som inser att HBM2 ännu inte är redo för mainstream skulle nog inte skada

Skickades från m.sweclockers.com

Får man bara fråga vilken sorts erfarenhet du har av halvledartillverkning när du slänger ur dig sådant? De som har aldrig jobbat inom området har ingen som helst aning om hur svårt det är att "inse" saker. Det är enorma mängder parametrar som påverkar och det är inte ofta det är lätt att förstå vad som är felet. En fd. kollega hade ett fall där problem med packningen tog över 9 månader att lösa trots alla resurser man kan önska sig.

Med utvecklingen blir också marginaler betydlig mindre vilket gör det ännu svårare att förutsäga hur saker kommer gå trots att rent teoretiskt bör det fungera väl för att det gör det för andra kretsar. Tyvärr får man oftast reda på det hela när det går in i testproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men nu är det inte riktigt så deras komprimering funkar heller enligt whitepapern ovan som jag länkade. Oavsett dock så var det inte ens min poäng, jag påpekade på att med samma bandbreddspecifikationer presterade GDDR5X betydligt bättre med Nvidias konfiguration.

Håller med. Det räcker att jämföra GTX 1080 och Vega 64 för att se att Nvidias komprimering är överlägsen. GTX 1080 har 320 GB/s, Vega 64 har 484 GB/s, 50% mer bandbredd. Ändå slår eller matchar GTX 1080 Vega 64 i de allra flesta spel. 1080 Ti, som har ung. samma bandbredd som Vega 64, spelar i en helt annan liga prestandamässigt.
Visst, detta beror inte enbart på komprimeringen, men Nvidia har definitivt lyckats att göra "mer med mindre". GP104 är också betydligt mindre och billigare att tillverka än Vega.

Förr eller senare kommer HBM bli nödvändigt, men det verkar vara längre dit än AMD räknade med. GDDR6 kommer ju också i slutet av året och ska ha upp till dubbla överföringshastigheten jämfört med GDDR5x. Kan väl mycket väl bli så att Volta för gamers släpps med GDDR6 istället för HBM.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sanningen med VEGA är nog att AMD aldrig förväntat sig sälja några enorma volymer till konsumenter. Kortet är byggt för att fungera bra i workstation och datacenter. VEGA 64 har en teoretisk beräkningskraft som slår Titan Xp men verkar inte kunna utnyttja det i spel. Resultatet är en GPU som är säkerligen lika dyr att tillverka som Titan Xp men som de måste sälja för halva priset. Då är det inte konstigt att konsumentversionen kom sist och fortfarande har dålig tillgänglighet.

För konsumenter räckte det för AMD att visa att de fortfarande kan konkurrera i entusiastmarknaden. Och VEGA 64 för 5090kr och VEGA 56 för 4350kr är fortfarande en bra deal. Men grafikkorten är strömhungriga, varma, överklockar halv-dåligt och som sagt säkerligen inte ger AMD några enorma marginaler.

Pengarna tjänar nog AMD med Instinct och Radeon Pro som de kan sälja för flera gånger mer trots att det är i princip samma chip och det är ingen slump att det blivit så. Tråkigt för konsumenterna kanske, men från AMDs perspektiv är det logiskt att de vill lägga krutet där mest marginal finns.

Skrivet av Pepsin:

Håller med. Det räcker att jämföra GTX 1080 och Vega 64 för att se att Nvidias komprimering är överlägsen. GTX 1080 har 320 GB/s, Vega 64 har 484 GB/s, 50% mer bandbredd. Ändå slår eller matchar GTX 1080 Vega 64 i de allra flesta spel. 1080 Ti, som har ung. samma bandbredd som Vega 64, spelar i en helt annan liga prestandamässigt.
Visst, detta beror inte enbart på komprimeringen, men Nvidia har definitivt lyckats att göra "mer med mindre". GP104 är också betydligt mindre och billigare att tillverka än Vega.

Förr eller senare kommer HBM bli nödvändigt, men det verkar vara längre dit än AMD räknade med. GDDR6 kommer ju också i slutet av året och ska ha upp till dubbla överföringshastigheten jämfört med GDDR5x. Kan väl mycket väl bli så att Volta för gamers släpps med GDDR6 istället för HBM.

Definitivt har Nvidia lyckats att göra mer med mindre. GP102 är mindre, strömsnålare, samma minnesbandbredd, färre beräkningsenheter, nästan samma boostclock, lägre teoretiskt prestanda och ändå är den 25% snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men nu är det inte riktigt så deras komprimering funkar heller enligt whitepapern ovan som jag länkade. Oavsett dock så var det inte ens min poäng, jag påpekade på att med samma bandbreddspecifikationer presterade GDDR5X betydligt bättre med Nvidias konfiguration.

Du sa att Titan X har högre bandbredd i alla lägen och det stämmer inte. Det testet var dessutom världsfrånvänt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Du sa att Titan X har högre bandbredd i alla lägen och det stämmer inte. Det testet var dessutom världsfrånvänt.

Inte...? Varför är alla resultat högre än Vega?

I AIDA64s GPGPU-test ligger Vega på 303GB/s jämfört med Fijis 367GB/s och Titan X (Pascal) på 336GB/s.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB