Någon antingen spionerar eller känner efter post genom brevinkast i dörren.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

då kanske bara jag har otur med mina grannar, dom jag pratat med så blir det alltid att ja visst dom störs men prata med den som stör, hyresvärd, störningsjour,polis nej det går inte.

Mina grannar är betydligt äldre än mig (jag är 80-talist), jag ahr påtalat för dem ett antal gånger att de ska säga till om vi stör för vi vet att lägenheterna vi bor i är lyhörda. Jag själv pratar också med grannarna om det är något, men eftersom det är lyhört hus så försöker jag undvika att gå för minsta lilla...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag gillrade en fälla. Ett reklamblad som fästs med en bit tejp i korgen.
Och någon har nu natten till söndag dragit i det.

Jag gick och lade mig i sängen vid midnatt och vaknade vid kl 9.30.

Tur att utrustning är beställd.

Tejpa fast en sådan här nästa gång
https://www.youtube.com/watch?v=CAXuk-dAUtc

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Eller en larmmina, för lite kraftigare effekt. Riggade mina föräldrars sovrumsfönster med en sån en gång, till god effekt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@ronnylov: Eller en larmmina, för lite kraftigare effekt. Riggade mina föräldrars sovrumsfönster med en sån en gång, till god effekt.
https://www.youtube.com/watch?v=6mE_6M1Hdiw

Synd att föräldrarnas hus brann ner bara... ;D

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En kompis råkade ut för sjuka saker för några år sedan minns jag.
Han fick använda tamponger och massa annat äckligt inslängt via brevinkastet i dörren.

Polisanmälan gjorde ju inte mycket då han eller dom inte visste vem det var.
Så han satte upp övervakning själv.
Och mycket riktigt fick han reda på vem det var och kunde konfrontera personen själv, det slutade sen.

Var tydligen en tjej som bodde ovanför han som inte gillade att han varit högljudd vissa helger.

Vafan?

Det finns ju en del fördomar om tjejer som tenderar att säga en sak och mena en annan, men detta måste ju ändå vara någon slags rekord. Eller är det bara jag bor under en sten, och inte förstår att blodig tampong i brevinkastet = nyspråk för käre granne, vänligen dämpa Eder?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fångat den skyldige än?

Talat med grannar som inte märkt något men är uppmärksamma.

Satte en bit papperstejp med meddelandet "Jag ser dig" i brevinkastet som är synligt när man öppnar.
Efter detta har jag heller inte märkt några nya försök.

Väntar forfarande på min "säkerhetskorg".

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@iller: Jag ska inte svära på det men vill minnas att man faktisk kan anmäla folks som vistas i t.ex en trappuppgång om de inte är eller besöker hyresgäst och att det då faller under hemfridsbrott och/eller olaga intrång och även eventuellt förberedelse till brott.
Är det inte fildelning så orkar väl inte polisen engagera sig...
Min kollega kunde i alla fall anmälde ett par Romer som smög sig in in i vår lokal men blev påkomna. Inget stöld hade ägt rum men polisen tog villigt emot anmälan.

Off topic: Förra sommaren hittade min svärmor en Rom i garaget. På knagglig engelska ursäktade han sig med att han vill ha vatten.
Vet inte Romer vad en ringklocka är?

Jag hittade en svensk i mitt garage förra vintern, han sa att han behövde värme för det var svinkallt ute. Vet inte svenskar att man inte kan göra så? En annan gång berättade en kusin till mig att en finne hade gjort inbrott också. Alltså vet i fan vad alla finnar och svenskar håller på med tbh.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag hittade en svensk i mitt garage förra vintern, han sa att han behövde värme för det var svinkallt ute. Vet inte svenskar att man inte kan göra så? En annan gång berättade en kusin till mig att en finne hade gjort inbrott också. Alltså vet i fan vad alla finnar och svenskar håller på med tbh.

Svenskar är för det mesta harmlösa lögnare på diverse forum.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Läst igenom de mesta svaren här nu, någon uppdatering angående ärendet? @iller

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Talat med grannar som inte märkt något men är uppmärksamma.

Troligtvis är det en av dina grannar som öppnat luckan och nu spridit ordet har du nu antagligen missat dina chanser att avslöja vem det var.
Man informerar naturligtvis inte eventuella gärningsmän samtidigt som man bedriver spaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Läst igenom de mesta svaren här nu, någon uppdatering angående ärendet? @iller

Då hänvisar jag till gårdagens inlägg bara något steg uppåt.

Skrivet av Bozzeta:

Troligtvis är det en av dina grannar som öppnat luckan och nu spridit ordet har du nu antagligen missat dina chanser att avslöja vem det var.
Man informerar naturligtvis inte eventuella gärningsmän samtidigt som man bedriver spaning.

Jag vill bara få slut på problemet. Och jo man talar definitivt med sina grannar som man inte har något otalt med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonYx:

Glöm inte att du har lagen om nödvärn på din sida.

24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1

Och nödvärn går enligt proportion, så om någon trycker in brevinkastet kan TS bara säga åt på skarpen. Inget mer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Och nödvärn går enligt proportion, så om någon trycker in brevinkastet kan TS bara säga åt på skarpen. Inget mer.

Alternativt göra ett envarsgripande.
Ofredande är ingen orimlig rubricering.
Eftersom fängelse finns med på straffskalan kan du göra det.

Det kräver förstås att man har energin som krävs för att göra det sannolikt att ta förövaren på bar gärning.

Permalänk
Medlem

Hände samma sak mig också. Ville då ta reda på vem det var så jag satte mig och läste en bok i väntan på att "tjuven" skulle dyka upp- visade sig vara grannes 5 åriga unge som gick och ryckte i allas brevinkast.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Inaktiv

Några uppdateringar @iller ? Detta har varit en spännande tråd att följa.

Har helt fått iallafall mig att fundera på att försöka kontrollera lägenhetsdörren lite bättre. Inte helt hundra på en del grannar så nog känns det som att man bör se över sina domäner bättre, speciellt då man är borta från hemmet en stor del av dagen.

Permalänk
Medlem

Vi har inget brevinkast men det är nån som går och känner på alla ytterdörrar sena kvällar och nätter.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har inte blivit något mer @anon5930

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Har inte blivit något mer @anders190

Skickades från m.sweclockers.com

Bra det, även om det är synd att du inte fick reda på vad det var för lösdrivare som låg bakom.