Spela i vardagsrumnmet: Steam Link eller Nvidia Shield TV

Permalänk
Medlem

Spela i vardagsrumnmet: Steam Link eller Nvidia Shield TV

Hej Sweclockers!

Jag vill kunna lira i vardagsrummet, men behålla min gamingrigg i arbetsrummet.

Vilka är mina bästa alternativ?

Ska jag ta och köpa mig en Steam Link (kommer jag få problem med upplösning etc då jag sitter i 4K native) eller ge mig ann en Nvidia Shield TV (ganska dyrt?), eller ska jag helt sonika köpa en fetelång hdmi-kabel och dra genom huset?

Någon som har erfarenheter och/eller tips?

Permalänk
Medlem

om du kör 1080p upplösning på datorn (steamlinken är begränsat till 1080/60) så skalar TV:n upp bilden väldigt bra.

Se till att köra en nätverkskabel istället för WiFi, och undvik rallyspel och fps-spel med stora krav på låg input-lag så fungerar iaf Steam-linken bra.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara för Steam Link, men jag har en nVidia Shield och är super nöjd. Förutom att du kan streama spelen från datorn både från Steam och du kan själv lägga in "icke" steam spel och streama dom. Så har du en väldigt bra media spelare. Plex, Kodi, youtube netflix osv osv finns till den. Och den stödjer 4k. Plus att priset är bra och jag i alla fall gillar handkontrollern man får med (dock har jag den gamla versionen)

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en Steam Link nu när det var rea på dem, funderat på att köpa en länge och nu när det var 70% rabatt kunde jag inte hålla fingrarna borta..

Fungerar över förväntan, det bästa som hänt min tv sedan Nexus Player..

Kör trådat från datorn till routern, men då tvn står på ett dumt jävla ställe mot vart min router står så kör jag trådlöst till Steam Link (via 5 ghz), via deras test så får jag följande:
Frame loss 0%, network time: 4,5ms, variance: 4,65ms.

Även köpt två Xbox One kontroller som jag kunde ansluta utan problem, det som är värt att tänka på här om du inte köper deras egna är att köpa den nya Xbox One S kontrollen med bluetooth och kan då ansluta utan att sätta dit något extra till din Steam Link.

Har även testat att köra spel som Overwatch och efter lite mixtrande så fungerade detta bra med, nu kommer jag dock aldrig spela med kontroll då jag är riktigt dålig på det, men ville se om det gick.

Vill man sitta och spela lite casual så är absolut en Steam Link ett bra köp.

Hur det fungerar med din 4K upplösning vet jag inte, men Steam Link klarar bara 1080p vad jag vet (kan ha fel här..). Men borde skala ner detta, kan dock inte testa detta själv..

Permalänk
Medlem

Hur lång HDMI-kabel snackar vi annars?
En lång en som ska klara 4K borde bli dyrare än en nvidia shield

Annars kan du ju alltid köpa en Samsung QLED, med inbyggd steam link.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag lirar i 4K på datorn, men TVn i vardagsrummet är bara 1080p. Kommer steamlinken och Nvidia Shielden downscalea upplösningen i spelen eller kommer jag inte få någon bild alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Jag lirar i 4K på datorn, men TVn i vardagsrummet är bara 1080p. Kommer steamlinken och Nvidia Shielden downscalea upplösningen i spelen eller kommer jag inte få någon bild alls?

Shielden skalar om det iaf

Permalänk
Medlem

@Nixon: Shielden är bara så sörens dyr! Hur är latencyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Nixon: Shielden är bara så sörens dyr! Hur är latencyn?

Man får ju vad man betalar för Mycket bra faktist, oftast märkar man ingenting, ibland kan det kännas pyttelite. Men jag har spelat genom Dark souls 3 som mer eller mindre kräver låg input latency och jag är otroligt nöjd med upplevelsen

Permalänk
Medlem

@Nixon: Hur är kontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Nixon: Hur är kontrollen?

Lite svårt att svara på.. Jag menar, skulle du köpa en shield idag så får du en annan kontroller än vad jag har hemma eftersom jag har första versionen. Vad jag har läst på nätet gillar folk den gamla versionen bättre än den nya. Den första versionen som jag har känns välbyggd, ligger skönt i händerna (jag har normalstora händer för en 30åring). Bra batteritid. Men det är ju svårt att svara för dig då vi alla tycker olika om kontrollers antar jag Jag gillar Playstation dosan också om det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Jag lirar i 4K på datorn, men TVn i vardagsrummet är bara 1080p. Kommer steamlinken och Nvidia Shielden downscalea upplösningen i spelen eller kommer jag inte få någon bild alls?

Steam Link kommer också att skala ner upplösningen till 1080p eller vad du väljer.

Kan passa på att slå ett slag för Steam Link då jag vart väldigt förvånad över hur pass bra den fungerar.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Det kommer nog bli en Steam Link nu till höstrean. Känns som priset är ganska oslagbart