Permalänk

Ny dator + skärm, budget 25-28k

Tjenare!
Ska som rubriken säger köpa ny dator och skärm.
Datorn skall i princip enbart användas för gaming.

Kan ingenting om att bygga ihop datorer så vill att den ska komma färdigbyggd.
Kan heller ingenting om att klocka datorn så slipper helst det.

Söker helt enkelt en så bra dator som möjligt och även är "plug-and-play"

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perssonrulez:

Tjenare!
Ska som rubriken säger köpa ny dator och skärm.
Datorn skall i princip enbart användas för gaming.

Kan ingenting om att bygga ihop datorer så vill att den ska komma färdigbyggd.
Kan heller ingenting om att klocka datorn så slipper helst det.

Söker helt enkelt en så bra dator som möjligt och även är "plug-and-play"

Tack på förhand.

Vad gäller skärm vad är du ute efter?
- Vilken storlek?
- Viktigast med hög bilduppdatering eller hög upplösning?
- Ska det vara IPS-panel? (bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar men lägre bilduppdateringsfrekvens.)

Vilken typ av spel spelar du mest?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Flexon:

Vad gäller skärm vad är du ute efter?
- Vilken storlek?
- Viktigast med hög bilduppdatering eller hög upplösning?
- Ska det vara IPS-panel? (bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar men lägre bilduppdateringsfrekvens.)

Vilken typ av spel spelar du mest?

Spelar mycket singleplayer och mmo spel så antar att bilduppdateringen är superviktig, hellre hög upplösning isåfall.
Kör såklart lite FPS men har inga planer på att bli något proffs. Viktigare att det är snyggt än min-maxat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perssonrulez: Hej ger förslag på en dator, Edit: Såg att du svara medans jag skrev Själv kör jag Asus PG279Q 27tums IPS i 165hz som jag är jätte nöjd med!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10716254/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Mina tankar:
- Löjligt dyrt nätaggregat. Går att få ett av hög kvalité för en tusenlapp.
- Lägg mellanskillnaden istället på en Samsung 500 GB SSD än en Corsair Force på bara 250 GB.

Permalänk
Medlem

@perssonrulez: av mmo och singelplayer, vilket skulle du värdera högst?
Länkar två förslag:
För MMO

För singelplayer

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Flexon: visst allt kan förbättras

Permalänk
Medlem

Snyggaste gamingskärmen:

OMEN by HP 27 WQHD 165Hz G-Sync

Permalänk

Jag skulle nog värdera MMO högst.
För en som inte är så insatt, vad är skillnaden på de två datorer du länkade och varför är det såpass skillnad mellan en "MMO" och "singelplayer" dator?

Uppskattar all hjälp jag får i denna djungel av datorkomponenter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perssonrulez:

Jag skulle nog värdera MMO högst.
För en som inte är så insatt, vad är skillnaden på de två datorer du länkade och varför är det såpass skillnad mellan en "MMO" och "singelplayer" dator?

Uppskattar all hjälp jag får i denna djungel av datorkomponenter!

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att ha kollat på @sweisdapro s två förslag så ser jag att MMO-förslaget är en något mindre 27" widescreen UHD skärm och en Intel i7-7700K processor. En skärm som jag för övrigt själv har och tycker är bra.

Single-player-förslaget har man sparat lite pengar genom att byta till en Ryzen 5 1600X-processor och med de pengarna man sparat gått upp till en 35" ultrawide-skärm.

Om jag skulle gissa så antar jag att sweisdapro har tänkt att processorhastigheten inte är lika kritisk med en mer högupplöst skärm, eftersom uppdateringsfrekvensen på skärmen är lägre ("endast" 100 Hz mot 144/165 Hz på den andra skärmen) samt att frame rates ändå kommer vara lägre, och grafikkortet kommer vara mer av en flaskhals.

Ryzen 5 1600X är inte på något sätt en dålig processor även fast den är billigare, bara inte fullt lika optimerad för höga bildfrekvenser som i7-7700K är. Däremot har Ryzen-processorn fler kärnor vilket gör den bättre för spel som t.ex. Battlefield 1 som kan dra nytta av många CPU-kärnor och i vissa fall kan vara mer CPU-intensivt. Kan man sammanfatta det som att i7-7700K är lite bättre för spel i höga framerates nu, medan Ryzen-processorn har mer "rå kraft" vilket dagens spel (undantag Battlefield 1 t.ex.) är dåliga på att utnyttja, men kan potentiellt vara en bättre processor under lång tid, och bättre för andra CPU-intensiva saker.

Jag skulle nog snarare säga att "single player" förslaget är mer mot "eye candy"-hållet medan "MMO"-förslaget är mer mot high framerate-hållet.

Båda förslagen är bra, men man bör veta om att det finns spel som inte funkar bra med ultrawide-paneler. Overwatch är ett exempel på ett sådant spel, där man måste välja mellan svarta sorgkanter till vänster och höger, eller en bild som är avklippt ovan och nedan. Syftet är att spelare inte ska kunna få en fördel genom att ha en bredare skärm (makes no sense...) Bl.a. det (och plats på skrivbordet) gjorde att jag själv valde bort ultrawide när jag köpte ny skärm.

Däremot är det lönt att vänta några veckor på Intels nästa processorgeneration, om du inte behöver datorn exakt nu. Intel i7-8700K ser ut att kunna kombinera spelprestandan i i7-7700K i dagens spel med Ryzen 5:s framtidssäkerhet.

Fixat fel namn, oops.
Permalänk
Medlem

@perssonrulez: Det är för att de flesta MMOs är hopplöst singeltrådade, och därmed i princip alltid CPU-bundna (jag kan inte maxa grafiken i WoW med ett överklockat 1070 och hålla 60FPS stabilt). Samtidigt kan man hålla 60Fps med maxad grafik på de flesta AAA-spelen med en processor som har sämre singeltrådsprestanda.
Därför har jag länkat en MMO-dator med en processor som har överlägsen singeltrådsprestanda, och en Singeplayer-dator där processorn har något lägre singeltrådsprestanda (men bättre multitrådad prestanda i gengäld). Eftersom MMO-datorn har en dyrare procesor blir skärmen tyvärr billigare, vilket man kan fläska med i den andra pga den billigare processorn.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

@perssonrulez: Det är för att de flesta MMOs är hopplöst singeltrådade, och därmed i princip alltid CPU-bundna (jag kan inte maxa grafiken i WoW med ett överklockat 1070 och hålla 60FPS stabilt). Samtidigt kan man hålla 60Fps med maxad grafik på de flesta AAA-spelen med en processor som har sämre singeltrådsprestanda.
Därför har jag länkat en MMO-dator med en processor som har överlägsen singeltrådsprestanda, och en Singeplayer-dator där processorn har något lägre singeltrådsprestanda (men bättre multitrådad prestanda i gengäld). Eftersom MMO-datorn har en dyrare procesor blir skärmen tyvärr billigare, vilket man kan fläska med i den andra pga den billigare processorn.

Om du tänker rent på singletrådsprestanda går det ju faktiskt att gå ner till en i5-7600K som kommer funka precis lika bra i de flesta spel (undantag för spel som kan utnyttja >4 kärnor som BF1) för att finansiera den finare skärmen. Alternativt den nya upplåsta fyrkärniga i3:an som kommer med Coffee Lake-plattformen.