Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Ja det låter trevligt på pappret men i praktiken är vi snarare en handfull år ifrån att tekniken hänger med ordentligt i praktiken. Antagligen kommer de att mena att skärmarna uppsamplar "bra".

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Problemet är väl att man måste över typ 90hz/fps för att man inte ska bli yr. Lycka till med att komma upp i det i 8k, möjligtvis typ i Minecraft.

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1(W10) - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2(unRaid) - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av trickeh2k:

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Alltså, det lär väl inte bli klart förrän 2018-2019, så ser inte det som något omöjligt.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av trickeh2k:

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 3x GTX 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz, Samsung 43" C43J890DKU
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

"8k"-headsetet med 2x4k pixlar är uppsamplat från 2560x1440. Ungefär i maj 2018 kommer de ut med en version som kan köra 2x4k på riktigt, men de är osäkra på ifall ett 1080ti räcker till det.

Skrivet av Mindboggle:

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Väldigt, väldigt högt. Kanske i stil med 40k x 40k. (Källa: Den här artikeln tycker att det krävs 20k x 20k för perfekt upplösning med en Vives begränsade synfält: https://medium.com/@FreneticPony/virtual-reality-and-the-reso... ).

Jag hoppas att någon snabbt kan ta fram ett VR-headset med foveated rendering (som renderar hög upplösning dit ögat är riktat, men låg upplösning runt om) – det är den enda realistiska lösningen för skarp VR de närmaste åren. Pimax hävdar att man kommer kunna utöka deras headset med olika moduler, t ex för just foveated rendering, men jag tror inte att de har någon fungerande prototyp klar än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av tvelander:

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Jag gillar inte specsen som påstår 15ms latency. Alltså, jag har svårt att se många GPUer som klarar detta.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2004

Ingen vet vad Steams eller Oculus nästa generation erbjuder, men sannolikt 4k över båda ögonen. Dessutom är de så stora att de har möjlighet att subventionera enheterna. Förstår ärligt talat inte varför man skulle investera i detta projektet, känns otroligt osannolikt att de lyckas tävla med de etablerade företagen om nästa generation.

System: i5 6600K @ 4.5Ghz, 16GB RAM, GTX 1080 TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Feb 2009

Även om man inte kan driva 4k/8k borde det ändå inte bli bättre bild med uppskalning för rutnätet borde väl synas sämre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av Mindboggle:

Vart går gränsen för en upplösning vi inte länge kan se skillnad?

Retina.

AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15, MacMini.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av XzaR:

Även om man inte kan driva 4k/8k borde det ändå inte bli bättre bild med uppskalning för rutnätet borde väl synas sämre?

Precis, det är det som många missar, som jag tror kommer göra enorm skillnad. I min Vive är det inte upplösningen i sig som försämrar upplevelsen, det är utrymmet mellan pixlarna som upplevs störande i 9 fall av 10.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007

Som någon var inne på tidigare så tror jag nog inte någon förväntar sig att man ska kunna köra spel i 7680x2160 utan att det kommer säkert uppsamplas från 1920x1080.

I övrigt så reagerade jag på 200 graders synfält, det täcker ju faktiskt in i hela synfältet, så länge man tittar rakt fram... Undrar vad det horisontella synfältet är...

Skrivet av tvelander:

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Rent naivt så kan jag tycka att dessa typer av VR-headset borde lämpa sig alldeles ypperligt för att köra med två GPUer... Det borde ju vara så pass enkelt att man låter grafikkort vardera GPU rendera antingen vänster eller höger bild. Lite likt tidigare multi-GPU-lösningar där varannan bildruta renderades av varje kort.

Men antar att synkronisering mellan GPUerna kan ställa till med problem.

P67A-GD65 | 2600K | GTX580 SLI | NH-D14 | 4x4GB @ 1600MHz 9-9-9-24 | Vertex 3 120GB | Newton R2 800W | NZXT H2

Dell U2711 | QPad MK-85 | QPad 5K | QPad CT Large | Sennheizer PC360 | Logitech Extreme 3D Pro

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Felix:

Som någon var inne på tidigare så tror jag nog inte någon förväntar sig att man ska kunna köra spel i 7680x2160 utan att det kommer säkert uppsamplas från 1920x1080.

I övrigt så reagerade jag på 200 graders synfält, det täcker ju faktiskt in i hela synfältet, så länge man tittar rakt fram... Undrar vad det horisontella synfältet är...

Rent naivt så kan jag tycka att dessa typer av VR-headset borde lämpa sig alldeles ypperligt för att köra med två GPUer... Det borde ju vara så pass enkelt att man låter grafikkort vardera GPU rendera antingen vänster eller höger bild. Lite likt tidigare multi-GPU-lösningar där varannan bildruta renderades av varje kort.

Men antar att synkronisering mellan GPUerna kan ställa till med problem.

Inget jag tycker, jag hört inom branschen att SLI är ej föredra för 5 öre atm.

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 3x GTX 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz, Samsung 43" C43J890DKU
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2014

Jag måste säga, $700 för 8K VR med kontrollers och sensorer är en jävligt, jävligt bra deal. Har ingen betydelse om man kan köra 8K eller inte, det är tuff konkurrens för HTC och Oculus.

CPU: i7 7700K | GPU: Asus STRIX GTX 1080 8GB | MOBO: Asus STRIX Z270F | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | CPU Cooler/AIO: NZXT Kraken X62 | SSD 1: Samsung 970 Evo 500GB | SSD 2: Kingston HyperX 240GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM | Chassi: Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass - Galaxy Silver | Annat: CableMod Cable Kit - White & Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002

Minimum krav:

- For the next generation GPU, support 8K input with 90Hz refresh rate.

- Only for those who own a PC with at least GTX1080ti (still testing, may need 1080Ti SLI, or the next generation graphic card e.g. Nvidia Volta), CPU i7, and 16GB memory.

Då är det bara glömma för min del.

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Om produktnamnet blir Faceless Void är jag intresserad.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av XPerion:

Minimum krav:

- Only for those who own a PC with at least GTX1080ti (still testing, may need 1080Ti SLI, or the next generation graphic card e.g. Nvidia Volta), CPU i7, and 16GB memory.

Förtydligande: För två av de tre headsetvarianterna så är input 1440p (uppskalat till 2160p för "8k"-versionen), och för dem krävs bara ett GTX1070.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

inte OLED, suck... Så nära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av trickeh2k:

Vad behöver man för att driva detta? Dubbla Nvidia kort av näst-nästa generation?

Skrivet av Ahlen:

Problemet är väl att man måste över typ 90hz/fps för att man inte ska bli yr. Lycka till med att komma upp i det i 8k, möjligtvis typ i Minecraft.

Det intressanta i sig är inte upplösning utan att mam förhoppningsvis slipper screen door effecten
Uppskalning och interpolering löser det problem, fortfarande bättre än det vi har idag.

Skrivet av Evanswachtz:

Jag måste säga, $700 för 8K VR med kontrollers och sensorer är en jävligt, jävligt bra deal. Har ingen betydelse om man kan köra 8K eller inte, det är tuff konkurrens för HTC och Oculus.

På ren svenska, att köpa något från shitstarter för 8k från ett okänt företag måste man vara mentalt efterbliven.
Har fortfarande inte fått en enda produkt jag har köpt, Super Troopers verkar dock bli av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av ramlösa:

På ren svenska, att köpa något från shitstarter för 8k från ett okänt företag måste man vara mentalt efterbliven.
Har fortfarande inte fått en enda produkt jag har köpt, Super Troopers verkar dock bli av.

Jag måste bara hålla med här - hur kan SweC lägga upp en artikel på detta och hur kan större delen av kommentatsfältet hylla det? Att det här skulle bli verklighet är osannolikt, att det blir en succé är HÖGST osannolikt. Varför skulle någon no-name helt plötsligt kunna krossa giganterna? Oculus gick bra därför att det var en ny marknad men nu när giganterna har sitt sikte på den så tror jag att kickstarter-grabbarnas tid i den här marknaden är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Dumbullen:

Jag måste bara hålla med här - hur kan SweC lägga upp en artikel på detta och hur kan större delen av kommentatsfältet hylla det? Att det här skulle bli verklighet är osannolikt, att det blir en succé är HÖGST osannolikt. Varför skulle någon no-name helt plötsligt kunna krossa giganterna? Oculus gick bra därför att det var en ny marknad men nu när giganterna har sitt sikte på den så tror jag att kickstarter-grabbarnas tid i den här marknaden är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger detsamma.

8k utan eye-tracking och foveated rendering luktar fiasko.
Allt kommer flyta som skit.

Ja jag är pessimistisk. Vi får nog vänta på Oculus eller HTC för nästa generation.

En sån där datamaskin är det jag har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÅKERSBERGA
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av tvelander:

Och tror VR har problem still med SLI är inte helt säker.

Kanske SLI men inte CF vad jag märkt - mina dubbla R9 390 funkar bra ihop med Vive och de titlar jag prövat.

"Why I like Microsoft? Microsoft just steals my money, Google steals my identity!"
Fractal Define R4 / Asus Crosshair V / AMD 8320 / 16 GB BallistiX / Crucial RealSSD C300 128 GB /2 * R9 390 Nitro 8GB @1920x1200 / Corsair H110 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Kave / Mus: Ace Edge 3200 / HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÅKERSBERGA
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Evanswachtz:

Jag måste säga, $700 för 8K VR med kontrollers och sensorer är en jävligt, jävligt bra deal. Har ingen betydelse om man kan köra 8K eller inte, det är tuff konkurrens för HTC och Oculus.

Förstår inte hur du tänker här - folk kommer att kasta sig över ett VR headset för 8000 pengar som de knappt kan få bildspel i bara för att specs är mycket bättre än Vive/Rift?

"Why I like Microsoft? Microsoft just steals my money, Google steals my identity!"
Fractal Define R4 / Asus Crosshair V / AMD 8320 / 16 GB BallistiX / Crucial RealSSD C300 128 GB /2 * R9 390 Nitro 8GB @1920x1200 / Corsair H110 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Kave / Mus: Ace Edge 3200 / HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Mar 2011

pimax 4k

@Dumbullen: äger deras 4k versionen, även om 4k inte är upplösningen den kör. så är upplösningen hästlängder ifrån rift och vive. dock så är den ju inget bra spel upplevelse i. lite för seg skärm eftersläpningar men tycker vive och oculus är lika dåliga fast i upplösning istället.
den nya 8k blir säkert samma som deras befintliga 4k, den kommer köra någon 4/5k och skala upp det med en slöare skärm. kommer säkert bli en riktigt bra film vr. tycker 4k fungerar bra i 3d film så 8k blir säkert bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Mar 2011

@trickeh2k: det är en skärm och alla spel jag vet på pc har en knapp för upplösning så en intel 4000 om du kör i 600x400 skulle jag tro, eller om du menar video port för 8k så 1xxx serien av nvidia eller nyare för att titta på film.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

@Elcentralen: Låter "ok", men långt ifrån tillräckligt bra för att jag ska vilja köpa det. Vill ha mer ur tekniken innan det blir något annat än en rolig leksak.

Förresten, hur är komforten? Även om jag personligen inte vill ha den finns det säkert någon som är intresserad.

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Har man tid, typ 40 min, kan man kolla in en av de första reviews på vad de har demonstrerat hittills.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Elcentralen:

@Dumbullen: äger deras 4k versionen, även om 4k inte är upplösningen den kör. så är upplösningen hästlängder ifrån rift och vive. dock så är den ju inget bra spel upplevelse i. lite för seg skärm eftersläpningar men tycker vive och oculus är lika dåliga fast i upplösning istället.
den nya 8k blir säkert samma som deras befintliga 4k, den kommer köra någon 4/5k och skala upp det med en slöare skärm. kommer säkert bli en riktigt bra film vr. tycker 4k fungerar bra i 3d film så 8k blir säkert bättre.

Fast de befintliga VR-brillorna är ju 1st den och de stora tillverkarna jobbar ju garanterat på nya versioner. Hellre väntar jag på de produkterna från folk som bevisat att de har erfarenhet än någon från kickstarter som egentligen bara säger "Alla andra är skräp, allting hos oss är minst 2 gånger bättre!".
Hade så varit fallet så hade någon köpt upp dem

Skickades från m.sweclockers.com