Chockad över hur lite effekt som faktiskt behövs på nätaggregatet

Permalänk
Medlem

Chockad över hur lite effekt som faktiskt behövs på nätaggregatet

Som rubriken lyder jag bytte nätagg till Corsair RM750x 750W igår, hade först tänkt 650 W men fanns inte i lager så blev denna istället.

Jag har en 7600k @ 4,7 GHz och ett Asus 1060 Strix och fläkten på nätagget startar inte ens vid full load med stresstest på både CPU och GPU. Enligt specifikationen skall fläkten starta vid 300 W. Nog för att man är medveten om att 750 W var väldigt överdimensionerat för min del men trodde inte att det var så "illa".

Har gjort lite olika testa i ett dygn nu och PSU fläkten har inte startat en enda gång vad jag vet, eller så är det trasig

Hur som helst är jag mer än nöjd att slippa en extra ljudkälla.

Permalänk
Medlem

Din trådstart bjuder inte in till mycket diskution, mer ett konstaterande. Men ja grattis till att vara en del av klubben 'dom upplysta' när det gäller nätaggregat. Det mesta är non-sens och försäljningsknep som faktiskt konsumenterna själva hjälper till att upprätthålla. Du hade klarat dig fint med ett 400watts nätaggregat.. 1060 är ett av dom mer energi-effektiva korten som finns, någon ssd drar inte mycket och en i7.. max 100-150 watt överklockad?

Vissa datorer jag har byggt menar folk på att det inte alls kommer fungera bra, men i själva verket finns det en viss marginal ändå...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Sweclockers gör ju med jämna mellanrum effektmätningar med high end-system och mycket riktigt går det ju åt typ hälften av vad entusiaster brukar förvänta sig

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Underskatta inte kraften hos en epenis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antagligen ligger du kanske runt 250W. Ett 1060 drar ju 120-130W väl, lite ruskigare med en äldre överklockad i7 och något äldre high end grafikkort. Med det sagt så är det svårt att ta sig upp över 500W utan att köra flera grafikkort även med dylika grejor.

Permalänk
Medlem

Sen är det även värt att tänka på att nätaggregaten är som effektivast vid runt 50% belastning.
D.v.s. det kan i längden vara värt att investera i ett något överdimensionerat nätaggregat för att hamna på 50% belastning vid load, och på så sätt minimera förluster i form av värmeutveckling och elkostnad : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Märkte själv när jag bytte cpu nyligen.
Kör 450w med ett 290x och en i5-3570k utan problem.
Bytade till en i7-2600k och får nu omstarter på vissa spel. Har för mig tdp på de båda bara skiljer 30w, men det räckte tydligen.
Ska uppgradera mitt 290x till kanske 1070 och då ska strömmen räcka till igen 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Underskatta inte kraften hos en epenis

Skickades från m.sweclockers.com

Nog för att jag vet (hoppas) att du skämtar, men att försöka skaffa en stor e-penis med ett för fläskigt nätagg är lite som att montera en hood scoop på din bil och säga till folk att den är kompressormatad.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Spixel:
I min mening köper man ett starkt nätaggregatet just för att höja gränsen för passiv drift.
Hade du köpt ett klenare agg hade den startat fläkten vid lägre belastning.

Permalänk
Medlem

Kör själv 1060 och RM850i, riktigt overkill.. Men det är modulärt.. 80+ Gold och Corsair, så jag behöver inte oroa mig för att åbräket ska falla ihop. Tror inte ens jag hör PSU fläkten när jag raidar i WoW på bra grafikinställningar. Når nog inte de där 345W som krävs för att PSU ska rulla igång fläktarna. Bra för livstiden på agget kanske, vad vet jag?

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem

En person i min närhet har ett 1000W nätagg för en dator med en i7-7700K och ett GTX 1070...

Nu ska det sägas att den nätdelen ursprungligen satt i en dator med en FX-8350 och ett HD6990 (dual GPU-kort).. så fullt så overkill som det låter är det inte.

Det finns några argument som går att använda till att köpa ett överdimensionerat nätaggregat:

1. Ett semipassivt nätaggregat kan bli helt passivt (som TS dator) vilket minskar ljudnivån.

2. Att köra nätaggregatet i lägre effekt gör att nätaggregatet potentiellt håller längre.

3. Prisskillnaden mellan lägre och högre effekt är så pass liten i förhållande till datorn att det är värt att ta i lite ifall man vill köra något strömhungrigt i datorn senare.

Själv tycker jag att det är viktigare med hög kvalitet än hög effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Sen är det även värt att tänka på att nätaggregaten är som effektivast vid runt 50% belastning.

Visserligen sant, men med ett modernt, bra nätaggregat är det minimal skillnad i effektivitet över spannet 20%-90% belastning.

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Sen är det även värt att tänka på att nätaggregaten är som effektivast vid runt 50% belastning.
D.v.s. det kan i längden vara värt att investera i ett något överdimensionerat nätaggregat för att hamna på 50% belastning vid load, och på så sätt minimera förluster i form av värmeutveckling och elkostnad : )

Sweclockers senaste nätaggregatsrecensioner ger minimalt stöd till det du skriver.

http://www.sweclockers.com/test/24330-evga-supernova-g3-550-o...
Verkningsgrad mellan 88% och 92%, 10-100% last. En procentenhets skillnad på 20, 50, 75%...

http://www.sweclockers.com/test/23583-silverstone-sx700-lpt-o...
Verkningsgrad mellan 89 och 93%, 10-100% last. En resp. noll procentenhets skillnad på 20, 50, 75% belastning...

Man skulle lika gärna kunna sträva efter att uppnå mer än tio procents belastning vid idle, då en del nätaggregat hade klart sämre verkningsgrad där. Om man nu ser någon poäng i att jag enstaka watt...

http://www.sweclockers.com/test/24310-corsair-tx550m-2017/4#c...
Verkningsgrad mellan 83 och 91%, 10-100% last. Två resp. noll procentenhets skillnad på 20, 50, 75% belastning...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Inet tar just nu för EVGAs Supernova G3 nätagg:
969:- för 550W, 1049:- för 650W, 1249:- för 750W, och 2149:- för 1000W.
Så, 80:- extra för 100 extra watt, 280:- för 200 extra watt, och 1180:- för 450 extra watt...

280:- över sju år, det är 11 öre/dag...

Smällen tar man när man bestämt sig för kvalitet (såvida då man inte tillhör de som köper 1000W agget när de egentligen inte behöver det...) För annars så går det ju att få tag på ett budget 550W Corsair agg hos Inet för 499:-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Sen är det även värt att tänka på att nätaggregaten är som effektivast vid runt 50% belastning.
D.v.s. det kan i längden vara värt att investera i ett något överdimensionerat nätaggregat för att hamna på 50% belastning vid load, och på så sätt minimera förluster i form av värmeutveckling och elkostnad

Det här är i regel inte riktigt sant längre. Visst, PSU'nas peak ligger runt 50% last, men skillnaden mellan peak, och 90% är i storleksordningen 0-3% effektivitet.

Skrivet av Erik_T:

Visserligen sant, men med ett modernt, bra nätaggregat är det minimal skillnad i effektivitet över spannet 20%-90% belastning.

Bra, eller dåligt, så har jag för mig att 80 plus certifiering säger att variationen över hela spannet får vara max 3%. Oavsett klass. Det är alltså mer/lika lönsamt att gå upp 2 steg i klassning, än att köpa högre uteffekt. 80 plus, till 80 plus silver, ger störst besparing, 3-5%, alla andra kliv upp ger 2-4%. Från 80 plus till 80 plus titan är det 12-11-12% besparing, vilket kan vara "rätt mycket" över livslängden på grejerna. Det motiverar ett par hundralappar högre pris. Speciellt om man är lite tokig som jag, och tar med sig PSU't till nästa dator, så länge det fortfarande fungerar...

Skrivet av Jonte[YoT]:

Sweclockers senaste nätaggregatsrecensioner ger minimalt stöd till det du skriver.

I sak har han ju rätt. Det är bara inte som det var förr. Verkningsgraden kunde vara sådan att från 0-50% last drog man samma effekt från väggen. Och från 50% och upp, så ökade det fortare än uteffekten, så när man låg på 100% drog man 150-170% från väggen. Det var iofs sämsta skit PSU'na, under eran när man började vara "tvungen" att snabbt trycka upp effekterna från PSU'na, och tillverkarna inte riktigt brydde sig om ljud och värme. Köpte man ett "bättre" PSU fick man fortfarande vettiga effektsiffror, men inte som i dag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Verkningsgrad på nätdelar ser rätt annorlunda ut för oss med 220/240V jämfört med USA (och övriga) som kör 110V/120V. Vi har mer fördelaktiga siffror över hela kurvan. Men nästan alla nätdelar toppar sin verkningsgrad vid 50%, vissa faller av mer än andra vid högre last. Mycket därav nojan att man ska överdimensionera nätdelen så systemet ligger på 50% nätdelslast vid full användning, förutom uppgraderingsmöjligheten då dvs.

Tycker själv det är ett ganska uppblåst argument då skillnaden i regel rör sig om X antal procentenheter, på riktigt lång sikt kanske man spar ett par spänn på elräkningen