Permalänk

epost på min domän. hur?

Hej
Har köpt en tjänst på nätet där det ingick en domän.
Jag fick min domän och tjänsten, allt väl.

Men sedan vill jag nu ha epost på min domän. Jag är ägare av domänen, men tjänsten jag köpt tjänsten ifrån har ingen eposthantering osv. De registrerade domänen och sedan verkar det inte vara något mer.

Jag fick följande svar på frågan om jag kunde få epost på min domän (xxx@mindomän.se)

"Vi tillhandahåller ju inte mail men ja, ni kan ha mail på domänen.
Ni väljer en e-postleverantör, den leverantören kommer be er lägga till en mx-pekare till dem, ni vidarebefordrar det till oss som fixar det."

Jag förstår inte riktigt det här och vet inte riktigt vad jag behöver göra....
Är det så att jag kan skapa några konton på google eller microsoft (gmail / outlook) och på någon magisk väg ta emot epost xxx@mindomän.se men att jag läser dem i gmail eller någon annan mailtjänst ställe.... eller hur funkar detta med MX-PEKARE?

dumma ned så mycket ni kan exakt vad jag behöver göra, fattar nada

Permalänk
Medlem

@hjarterkung: Först och främst måste du ha en mailserver.
Om du vill ha köra Google som host (Gmail) så kostar det $5 per månad per användare.
Om du instället vill köra Outlook så kostar det $20 per år för 5 användare.
Ett annat alternativ är att använda One.com eller annan mail host.

Men oavsett tjänst så kommer du behöva göra ett MX-record i din DNS-registrar som pekar på din e-post hosts. När du satt upp pekningen så är det bara att följa din hosts guider och rekommendationer.

edit: Du kan nog registerar dig hos den e-post leverantör du vill använda och sedan får du information om ip-addresser dit du pekar ditt MX-record. Det borde finnas rätt ordentlig dokumnetation!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

men jag frågade one.com där vi har vår orginaldomän.
de kunde inte hjälpa till sa de....

jag kanske ställde frågan fel till one.com

vi har idag one.com med vår huvud-domän.
alla våra nuvarande adresser är xxx@domänpåone.com

nu har vi en ny domän via tjänsten
och jag vill ha tre adresser som är xxx@nydomän.com

hur ställer jag frågan till one.com?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hjarterkung:

men jag frågade one.com där vi har vår orginaldomän.
de kunde inte hjälpa till sa de....

jag kanske ställde frågan fel till one.com

vi har idag one.com med vår huvud-domän.
alla våra nuvarande adresser är xxx@domänpåone.com

nu har vi en ny domän via tjänsten
och jag vill ha tre adresser som är xxx@nydomän.com

hur ställer jag frågan till one.com?

Du får teckna ett epost-abbonemang om det inte ingår i den tjänst du redan har hos dem, kostar tydligen från 20kr/månad i så fall >
https://www.one.com/sv/epost

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det inte ingår en tjänst för e-post till din nya domän så får du antligen lägga till det som tillägg från one.com, eller reroutra MX-posterna till en annan leverantör av e-post. Om det ingår så bör du annars hitta det under "E-post" i kontrollpanelen för domänen. Se till att du har rätt domän vald i backend hos one bara. Finns den inte så blir det nog ett tillägg.

Personligen använder jag Yandex (heja rysk säkerhet, men inte som att jag bryr mig) via MX kostnadsfritt för e-posthantering, till en av mina slaskdomäner för personligt bruk.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

pratat med one.com
de säger att det ända dom kan göra är om jag flyttar hela min domän till dom så kan dom fixa mailen på den.

i annat fall säger de bara nej

Permalänk

Antingen ändrar du mailservrarna hos wikinggruppen, eftersom ni använder deras namnservrar, och pekar tillbaka dem till loopia och löser det med deras mail, eller så flyttar ni domänen till oss, ändrar namnservrarna och uppdaterar mx-servrarna så att de ser ut som dindomän.se.mx.one.com

Du kan dock inte ha domänen hos en annan registrar och använda andra namnservrar och ändå använda våra mailservrar

såhär skrev det.
förstår inget....

Permalänk
Avstängd

Vilket webbhotell används för domänet? Du måste ha epost på samma ställe som hemsidan.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag (egen domän, obscured.se) Google Apps, kallas nu GSuite, kostar $4/mån per användare

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Antingen ändrar du mailservrarna hos wikinggruppen, eftersom ni använder deras namnservrar, och pekar tillbaka dem till loopia och löser det med deras mail, eller så flyttar ni domänen till oss, ändrar namnservrarna och uppdaterar mx-servrarna så att de ser ut som dindomän.se.mx.one.com

Du kan dock inte ha domänen hos en annan registrar och använda andra namnservrar och ändå använda våra mailservrar

såhär skrev det.
förstår inget....

One är speciella när det gäller mailen, kort förklarat så behöver du inte göra allt som One skrev rent tekniskt för att mailen ska fungera utan det räcker med MX-pekare mot leverantören du vill ha mailen hos. Att One valt den policy de har är bortom mitt förstånd men vill du ha mailen hos dem så är det bara till att lyda...

Antingen så ger du upp all kontroll till One, vilket kan vara skönt och få allt samlat hos en leverantör, alternativt så kan du skaffa e-post hos annan leverantör och meddela de som du fick svaret du delade i första inlägget så att den leverantören uppdaterar MX-pekarna (dessa talar om till vilken leverantör och inom leverantören, vilken server mailen ska levereras till, skulle kunna jämföras med adress i en telefonbok och leverantören som har hand om era namnservrar är den som trycker telefonboken för just er domän). Jag hade personligen inte valt att samla massa tjänster hos One pga alla konstiga begränsningar och regler de har.

En lösning, (inte helt optimalt, men fungerar), är att skaffa ett konto hos t.ex. Binero (https://store.binero.se/Hosting) där du använder deras DNS-paket som är gratis, men skapar vidarebefordringar till Gmail och där ställer in att du vill kunna skicka med en adress från din domän.

Det absolut bästa är dock en riktig e-postlösning, antingen genom One enligt ovan, eller via någon annan, t.ex. Office365, GSuite, eller om du vill ha en billig, men bra lösning, https://mxroute.com/.

Skrivet av Rick69:

Vilket webbhotell används för domänet? Du måste ha epost på samma ställe som hemsidan.

Faktiskt inte, det går att ha domän på ett ställe, namnservrar hos en andra leverantör, hemsidan hos en tredje, mail hos en fjärde och om man nu vill göra det ännu mer komplicerat, spamtvätt hos ett femte.

Vet man inte vad man håller på med kan det snabbt bli rörigt med flera olika leverantörer som fakturerar för olika saker och det kan lätt hända att man blir fakturerad för en tjänst man inte ens använder längre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För att förenklat förklara vad MX-delen är: När någon vill skicka mail till x@dindomän.com så behöver dindomän.com göras om till en ip-adress. I vanliga fall används A record (för hemsidor, spelservrar och liknande) men för email så finns ett speciellt record kallat MX. Det innebär att du kan ha ditt domän kopplat till en specifik IP för olika tjänster men ett helt annat IP för email.

Det MX IP't pekar på är alltså vilken mailserver den som skickar emailet ska kontakta och leverera mailet till.

Jag själv kör Google Apps (eller numera Gsuits?) och det var tidigare gratis men kostar nu pengar. Mitt A record pekar på min server, men MX record pekar på Google's servrar.

Fördelen att använda just en extern tjänst istället för one.com eller liknande är att du kan välja helt själv vem som ska ha hand om ditt domän och ha kvar mailen. (Jämför lite med att använda x.y@telia.com som email för att du har Telia som ISP, men sen bestämmer du dig för att byta till Tele2 och då måste du säga upp din @telia.com-adress.). Jag kan alltså ha mitt domän hos Loopia, One.com, Binero, you-name-it; sålänge jag pekar mitt MX record på Google's server så kommer min mail fortsätta att fungera.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Tack för bra svar.
Börjar fatta lite mer hur detta fungerar.

Men jag valde att göra på det viset att flytta domänen till one.com
och då få kontroll över att skapa mail där.
Sedan peka den på tjänsten som behöver den.
Så det ser ut att fungera bra, så länge flytten går igenom....

Vi har redan två domäner på one.com och administrerar ca 15 mailadresser därifrån, vilket har fungerat bra senaste 5 åren. Därför känns det tryggt att fortsätta där än att fixa nya lösningar... räcker med den nya tjänsten... kan förbättra i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Om det inte ingår en tjänst för e-post till din nya domän så får du antligen lägga till det som tillägg från one.com, eller reroutra MX-posterna till en annan leverantör av e-post. Om det ingår så bör du annars hitta det under "E-post" i kontrollpanelen för domänen. Se till att du har rätt domän vald i backend hos one bara. Finns den inte så blir det nog ett tillägg.

Personligen använder jag Yandex (heja rysk säkerhet, men inte som att jag bryr mig) via MX kostnadsfritt för e-posthantering, till en av mina slaskdomäner för personligt bruk.

Hur går det med mailen idag 😆

Ontopic:
Letar efter billig pålitlig mail där jag kan ha mitt eget domännamn.. Yandex är dock uteslutet om det är ryskt 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |