Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Byggfilm då. Ingen kanonproduktion... men syftet är att ge en förståelse för hur det är att bygg i lådan. Träffade även stora delar av SC-redaktionen igår och @JonasT sätter gärna lådan på prov när de sista uppdateringarna är på plats.

https://youtu.be/TG0MdP8gK6I

Haha härligt ljud Riktigt kul att se, ser väldigt bra ut! Nice också att ni träffade SC-redaktionen, hoppas ni kan få ut testexemplar till dem och andra som kan recensera chassit snart. Superkul att ni släpper lite updates kontinuerligt också!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Inge frågor är dumma inte. Jag tror att det är så lurigt att på just denna cpu-kylare så sitter fläkten mellan flänsen och cpun. Om du tittar noga på bilderna så kan man skymta cpu-fläkten under flänsen.

Men det skulle säkert också gå att skapa nog med ventilation med hjälp av chassifläktar. Beroende på vad av fläktar, flänsar, cpu osv.

Tack för svaret. Ser att det sitter en fläkt inkilad.

Skrivet av PaChalski:

Byggfilm då. Ingen kanonproduktion... men syftet är att ge en förståelse för hur det är att bygg i lådan. Träffade även stora delar av SC-redaktionen igår och @JonasT sätter gärna lådan på prov när de sista uppdateringarna är på plats.

Det var den här filmen jag såg att fläkten lyftes bort från kylflänsen. Men det sitter en i mellan ser jag ju nu.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

irriterande ljud av snacket med snabbspolning, har ni ingen video i normal fart ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Noctua.at precis släppt ny variant av L12 som passar low profile (inkl AM4-stöd), 120-fläkt på undersidan 😀

http://www.guru3d.com/news-story/noctua-presents-nh-l9a-am4-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

irriterande ljud av snacket med snabbspolning, har ni ingen video i normal fart ??

Haha, vem pratar han med egentligen? jag kan lägga upp en i vanlig hastighet utan ljud, bygget tar ca 12 minuter... pallar ni se det?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av pellen:

Verkar som att Noctua.at precis släppt ny variant av L12 som passar low profile (inkl AM4-stöd), 120-fläkt på undersidan 😀

http://www.guru3d.com/news-story/noctua-presents-nh-l9a-am4-a...

Vi har väntat på att detta ska ske och att Noctua eventuellt tar bort 'original-L12:an' från hyllorna. Inte lysande då den uppdaterade versionen inte ryms och den gamla är lysande. men det händer mycket i den här nischen och vi väljer att tolka det som att vi inte ska konstruera ett chassi för att passa en specifik CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Haha, vem pratar han med egentligen? jag kan lägga upp en i vanlig hastighet utan ljud, bygget tar ca 12 minuter... pallar ni se det?

Ja mycket hellre 12 min en speed ljudet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Ja mycket hellre 12 min en speed ljudet

Låt mig ta bort ljudet bara, inte redo för det än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har väntat på att detta ska ske och att Noctua eventuellt tar bort 'original-L12:an' från hyllorna. Inte lysande då den uppdaterade versionen inte ryms och den gamla är lysande. men det händer mycket i den här nischen och vi väljer att tolka det som att vi inte ska konstruera ett chassi för att passa en specifik CPU-kylare.

När du släpper denna info helt öppen i tråden så blev det en beställning av gamla L12 omgående för riktigt säker att jag bokar detta chassi när det släpps

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ahhhhhh, den är 4mm högre. Vad tråkigt!

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Då är frågan vad som är next best i detta fallet?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Då är frågan vad som är next best i detta fallet?

Finns en del alternativ Thermalright AXP-100RH, Be quiet! Shadow Rock LP + Noctuas nya 120 slim fläkt, Noctua NH L9x65, Men den stora frågan med dessa alternativ är om fläkten kommer för nära sidopanelen och skapar turbulens ljud eller andra problem

Visa signatur

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

När du släpper denna info helt öppen i tråden så blev det en beställning av gamla L12 omgående för riktigt säker att jag bokar detta chassi när det släpps

Helt rätt, nu känner vi oss tvungna att bevara dimensionerna

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Finns en del alternativ Thermalright AXP-100RH, Be quiet! Shadow Rock LP + Noctuas nya 120 slim fläkt, Noctua NH L9x65, Men den stora frågan med dessa alternativ är om fläkten kommer för nära sidopanelen och skapar turbulens ljud eller andra problem

Vi har provat flera olika alternativ som är tysta och håller temperaturerna på hälsosamma nivåer. L-12:an har imponerat då den oavsett CPU-last inte går att höra så länge örat inte läggs direkt mot lådan. L9:an är riktigt bra den med med vid högre varvtal hörs denna kylare om det är riktigt tyst i omgivningen.

Längre fram i projektet kommer vi göra ett mer utförligt kylartest med rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Låt mig ta bort ljudet bara, inte redo för det än!

Hur har det gått med fulla videon på bygget kommer denna snart ?

Visa signatur

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Hur har det gått med fulla videon på bygget kommer denna snart ?

Här kommer filmen i vanligt tempo. Vi gör gärna om denna och gör den bättre. Utöver att den kommer ur bild, vad mer skulle göra den bättre?

Glömde länken till filmen
Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Skulle vilja ha ljud och förklaringar på twerks och tweets hur man ska tänka vid monteringen och kabeldragningen.

När ni monterat cpu kylaren tar ni bort den förapplicerade pastan innan ni applicerar den nya ??

Även att ni förklarar push and pull på all fläktar som finns och varför ni valt som ni gjort

Självklart bild hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag kom CPU kylaren nu är det bara chassit som saknas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Idag kom CPU kylaren nu är det bara chassit som saknas.

http://forumbilder.se/G9JT6/img-20170925-151744.jpg?width=150

Haha jag gjorde också en beställning.
Första gången jag börjar ett bygge med att köpa processorkylare

Permalänk
LOUQE

@Jonas79 @w86w, håll hårt i kylarna, de kommer rusa i värde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vet hur det var med "Nexus LOW-7000 R2" till Dan Cases V.1 som enbart några få lyckades knipa och sista exemplaren gick för 1000 kr + istället för 300-350 kr som var normalpris för denna Cpu kylare.

trippla priset var inga problem att ta ut enbart pga utgången modell.

Jag var lite sen att snappa upp infon att detta var bästa modellen till detta chassi och då som sagt omöjliga att köpa.

Så denna gången chansar jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Nu när vi alla sitter och förbereder vårt kommande bygge så passar jag på med ännu en kompatibilitetsfråga! Hur är det med M.2-SSDer? Jag har aldrig sett en sån i verkligheten men med hänsyn till kontakten på dem så ser de ut att sticka rakt ut från moderkortet. De verkar vara runt 8cm långa.

Kylaren ni rekommenderar är ju 66mm utan fläkt, fast då vet jag inte om det finns lite marginal. Så det är ju precis på håret! Vad tror du?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Zache_:

Nu när vi alla sitter och förbereder vårt kommande bygge så passar jag på med ännu en kompatibilitetsfråga! Hur är det med M.2-SSDer? Jag har aldrig sett en sån i verkligheten men med hänsyn till kontakten på dem så ser de ut att sticka rakt ut från moderkortet. De verkar vara runt 8cm långa.

Runt 6:00 i den senaste filmen ser du monteringen av M.2 (NVMe). Där ser du att M.2-porten är vinklad så att stickan ligger längs med moderkortet. I filmen monteras stickan på baksidan av moderkortet men ofta finns även portar på framsidan.

Skrivet av Zache_:

Kylaren ni rekommenderar är ju 66mm utan fläkt, fast då vet jag inte om det finns lite marginal. Så det är ju precis på håret! Vad tror du?

Det finns inte mycket utrymme kvar när denna 66 mm höga kylare monterats, sidorna stryker precis över utan att vidröra flänsarna.

Permalänk
Medlem

Hade inte fått meddelanden om att svar tillkommit i tråden så missade nästan att beställa en Noctua L12 medan den fortfarande fanns. Tur att man tittar in då och då ändå!

Skrivet av w86w:

Haha jag gjorde också en beställning.
Första gången jag börjar ett bygge med att köpa processorkylare

Japp det är nog första gången för mig med!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Runt 6:00 i den senaste filmen ser du monteringen av M.2 (NVMe). Där ser du att M.2-porten är vinklad så att stickan ligger längs med moderkortet. I filmen monteras stickan på baksidan av moderkortet men ofta finns även portar på framsidan.

Det finns inte mycket utrymme kvar när denna 66 mm höga kylare monterats, sidorna stryker precis över utan att vidröra flänsarna.

På baksidan alltså, där ser man! Jag har aldrig sett en port för dessa kort men jag googlade lite på det. Jag trodde att M.2.korten ansluts i de små PCI-express-portarna under/mellan de stora där man ansluter grafikkortet, men det är alltså fel?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

På baksidan alltså, där ser man! Jag har aldrig sett en port för dessa kort men jag googlade lite på det. Jag trodde att M.2.korten ansluts i de små PCI-express-portarna under/mellan de stora där man ansluter grafikkortet, men det är alltså fel?

Ja, M.2 ligger plant mot moderkortet. Det är inte en vanlig PCI-express-port de ansluts i.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Vanligaste är baksidan men finns även på framsidan på vissa Mitx mobo

Visa signatur

Permalänk
LOUQE

Vi har fått in 90% av alla uppdateringar från prototypgenomgången nu och kommer ha allt på plats innan dagen är slut. Därefter ska produktionsunderlag tas fram och skickas till tillverkarna.

Vi kommer gå igenom de sista uppdateringarna här inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har fått in 90% av alla uppdateringar från prototypgenomgången nu och kommer ha allt på plats innan dagen är slut. Därefter ska produktionsunderlag tas fram och skickas till tillverkarna.

Vi kommer gå igenom de sista uppdateringarna här inom kort.

Så tidplanen lansering under oktober står kvar? Vad innebär för övrigt lansering? Innebär det att Kickstarter-kampanjen startar igen? En månads Kickstarter-kampanj, drygt en månads tillverkning och leverans? Kan jag rimligtvis ha min nya dator på plats innan jul?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ledsen att jag var otydlig. Vi kommer inte lansera produkten i oktober utan lansera själva KS-kampanjen/pre-order-kampanjen. Leveransen av produkten kommer kunna ske 8-10 veckor efter kampanjen är över.

Skrivet av Zache_:

Så tidplanen lansering under oktober står kvar? Vad innebär för övrigt lansering? Innebär det att Kickstarter-kampanjen startar igen? En månads Kickstarter-kampanj, drygt en månads tillverkning och leverans? Kan jag rimligtvis ha min nya dator på plats innan jul?

Frågade detta själv tidigare i tråden alltså KS i Oktober när denna avsluta i November någon gång + 8-10 veckor.

Så optimistiskt om planen hålls 17 Januari

Visa signatur