Permalänk
Medlem

PC:n fryser sig

Jag har stora problem med min dator för tillfället. Den fryser/hänger sig eller jobbar extremt trögt ibland. Oftast är det max en sekund, men det kan också vara flera sekunder och ibland blir skärmen svart. Allt låser sig och ljudet antingen slutar också, eller så "loopar" det sig. Frysningarna kan komma när som helst, möjligtvis lite oftare när man spelar något spel, men också när jag bokstavligen talat inte gör något på datorn.

Köpte datorn tidigare i år ska nämnas. (I7 7700k, GTX 1080, 2x 2133 RAM (8GB var) Corsair)

Den stora frågan först och främst är, kan ett moderkort orsaka det här? Förra veckan bytade jag cpu kylare, för pumpen hade gått i sönder, gjorde inget annat. När jag startade datorn efter det, så lös varningsdioden för RAM på moderkortet och det gick inte att boota. Båda RAM-stickorna fungerade ensamma i antingen socket A1 eller A2, och jag kunde använda båda i de socketarna samtidigt också, men så fort jag använde B1 eller B2, så fungerade det inte.

Jag var/är ganska säker på moderkortet är defekt, men har haft mycket att göra, så har inte skickat tillbaka den än. Men, det konstiga är att det fungerade perfekt i single channel i flera dagar, och problemet med frysningar kom inte förrän i tisdags denna veckan.

Jag har testat och sett att frysningarna uppstår för både RAM-stickorna, och för både A1 och A2. Har kört både windows egna minnescheck och memtest utan några error. Jag har kontrollerat så att jag har senaste mjukvara etc etc. men ingen förbättring. Har haft lätt överklockning som jag har satt ner till default och varken GPU eller CPU är i närheten att vara överhettade.

Om ett moderkort kan orsaka detta, så kanske det är den, men har ingen aning själv. Vill inte heller lämna tillbaka den om det faktiskt är CPU:n som är problemet till exempel.

Permalänk
Medlem

@Hevin:
Väldigt ofta när jag har haft problem med att datorn "fryst till" har det varit någon av hårddiskarna som krånglat/varit påväg att ge upp. Kontrollera i Windows systemlogg om det står något om diskarna.

Permalänk

vad heter moderkortet

Permalänk

http://i.imgur.com/adKRidY.png så här sätter jag i mitt iaf men de kanske bara gäller för dual channel ska funka som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

@Hevin:
Väldigt ofta när jag har haft problem med att datorn "fryst till" har det varit någon av hårddiskarna som krånglat/varit påväg att ge upp. Kontrollera i Windows systemlogg om det står något om diskarna.

Vet inte om du menar "Event Viewer", men kan i alla fall inte se något sådant error där. Tack ändå.

Skrivet av Great Games Archive:

vad heter moderkortet

Asus Z270F

Permalänk
Medlem

Kollade igen på Event Viewer, och ser att jag får "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." i de fallen min skärm blev svart. Installerade om (clean install) grafikkorts drivern, men hade samma problem efter ändå. Har nu låtit windows installera drivers för grafikkortet automatiskt, och ska se om de problemet kommer igen, MEN... Jag får fortfarande frysningar ofta...

Den tid det tog att skriva detta inlägget, så har jag fått 3 frysningar på kanske 4-5 sekunder var...

Det känns verkligen inte som ett grafikkortsfel, eftersom ljud stannar och etc. Kan man få det felmeddelandet om grafik drivers om man har RAM eller CPU problem, eller till och med moderkort fel?