Datorbygget spårar ur, behöver tips och råd gällande komponentval

Permalänk
Medlem

Ruskigt overkill och om jag får säga det, t.o.m dumt att ta ett mobo för 3,5k. Speciellt när du säger att du valde det pga att det var snyggt och för att du tror mera pengar ger mer bang..
Visst, det har mer funktionalitet än ett för 1k, men du kommer inte använda det, någonsin. Ska du klocka kan du ändå göra det på ett mobo för 1-2k.

Folk har allt för ofta en tendens att köpa svindyra moderkort utan någon som helst anledning. Ska du inte in i BIOS och entusiast OCa är det helt bortkastat.

Såg förövrigt OK ut, men som några andra sagt hade jag helt klart gått för Ryzen. Visst, liite sämre FPS i vissa fall, men enormt övertag på multitasking och flertrådade applikationer.

Ingen illa menat alls, även om jag kanske låter lite bitter.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Tony32, hur hjälper ditt inlägg när han redan har grejerna, och det är konstaterat att tiden för öppet köp sedan länge passerat? Föreslår du att han säljer av sitt befintliga moderkort som begagnat, för 1750:-, och spenderar 1-2000:- på att köpa något annat?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hade definitivt köpt 6 kärnigt idag, främst för att framtidssäkra sig själv. 7700k är fortfarande en monster cpu, men köp en cpu kylare till din i7 om du inte har.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Tony32:

Ruskigt overkill och om jag får säga det, t.o.m dumt att ta ett mobo för 3,5k. Speciellt när du säger att du valde det pga att det var snyggt och för att du tror mera pengar ger mer bang..
Visst, det har mer funktionalitet än ett för 1k, men du kommer inte använda det, någonsin. Ska du klocka kan du ändå göra det på ett mobo för 1-2k.

Folk har allt för ofta en tendens att köpa svindyra moderkort utan någon som helst anledning. Ska du inte in i BIOS och entusiast OCa är det helt bortkastat.

Såg förövrigt OK ut, men som några andra sagt hade jag helt klart gått för Ryzen. Visst, liite sämre FPS i vissa fall, men enormt övertag på multitasking och flertrådade applikationer.

Ingen illa menat alls, även om jag kanske låter lite bitter.

Det är precis den här anledning till varför jag skapade tråden för att visa vad jag har idag och få höra vad jag hade kunnat köpa annorlunda. Förstår att vissa saker är overkill och att man inte får mer "bang" för en extra tusenlapp men eftersom det mesta redan var införskaffat så får jag ta lärdom istället till nästa gång.

Det som förvånad mig mest är hur många som pissar på 7700K, visst jag kollade länge på Intel Core i9 men var det lite väntetid på den, men 7700K trodde jag fortfarande var flaggskeppet och hade mer eller mindre missat Ryzens frammarsch.

Permalänk

Nu när jag har allt utom ett chassi så slog det mig vad allting har kostat, lite mer än jag räknat med såklart men skärm, tangentbord och mus hade jag sedan tidigare så där sparade jag in lite pengar.

Men jag vet att förut sa man att en komponent tappade ungefär 50% av sitt värde när man bröt kartongen, är det fortfarande så idag eller har saker ett hörde andrahandsvärde?

Den här datorn kommer att ha kostat ca 25000 kr allt som allt, hur mycket är den värd om 1 år? 5 år?

Permalänk
Medlem

@lindzkoug: 25k nu, kanske 15-20k om ett år, kanske mindre iom att fler kärnor blivit vanligt (coffe lake o ryzen), om 5 år kanske du kan få en 5-8k för den?
vilka chassin har du i åtanke?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Runt 50% är vad en komponent är värd, i obruten förpackning, så fort det öppna köpet gått ut. Det är så klart en personlig värdering, och alla har olika åsikter om vad reklamationsrätt, och garanti är värt, men i grund och botten gäller samma sak här som alltid annars. Man ska ALDRIG räkna efter. Räkna före, eller skit i att räkna helt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Folk får strax under nypris på 4790k tex har jag sett,så är lätt att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Folk får strax under nypris på 4790k tex har jag sett,så är lätt att sälja.

Fast det är den bäst presterande CPU'n, till en gammal plattform folk sitter med, och vill försöka uppgradera för att få ut lite längre livslängd ur. Och nästan nypris är i mitt tycke en överdrift. Prisjakt har den listad för 3800:- ungefär, i lager, med frakt. Lägsta priset någonsin, runt 2500:-.
Och man köper en sådan, begagnad, på nätet, för 1500-2000:-, alla dagar i veckan. Buy it now / best offer på eBay ligger strax över 2000:-. Halva priset av en ny, plus jäkligt lite, för att det är den "optimala" uppgraderingen till alla de som sitter på plattformen redan.
En 7700k är för visso det bästa man kan stoppa på dess plattform, men den är inte gammal nog för att vara ett attraktivt uppgraderings-objekt än, så begagnat köparna kommer inte slåss om den. Nå, det är min åsikt i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jo du har såklart rätt,har sett dom gå uppåt 2500:-,och 7700k ligger runt 3000 ny,det är så jag räknat,inte högsta priset någonsin på just 4790k.

Permalänk

Vi återkommer konstant till diskussionen angående valet av processor i datorn och jag ska inte säga att jag faller för något grupptryck mer att jag är villig att erkänna att jag valde fel från början.

Men om jag nu skulle ta och köpa en annan processor, ska man vänta in Coffee Lake eller Ryzen 1800x?(maxpris 4000 kr). Motivera gärna med en mening eller två men kortfattat.
Chassit har jag fortfarande inte heller bestämt så vänta några dagar till på en ny processor spelar inte så stor roll.

Permalänk

I de flesta titlar är 7700k kung,så den är nog det bästa valet gällande prestanda,sedan kan man dividera hur mycket det skiljer och summan däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindzkoug:

Vi återkommer konstant till diskussionen angående valet av processor i datorn och jag ska inte säga att jag faller för något grupptryck mer att jag är villig att erkänna att jag valde fel från början.

Men om jag nu skulle ta och köpa en annan processor, ska man vänta in Coffee Lake eller Ryzen 1800x?(maxpris 4000 kr). Motivera gärna med en mening eller två men kortfattat.
Chassit har jag fortfarande inte heller bestämt så vänta några dagar till på en ny processor spelar inte så stor roll.

Det finns ingen som helst anledning att byta CPU. Det är en massiv förlust sett i pengar att byta, och prestandan de närmaste åren, kommer inte skilja så mycket att det är värt det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kikar på en extra HDD som backup, spelar det någon roll om det är en 2.5" eller 3.5"?
Vad ska man tänka på? Så hög rpm som möjligt eller låter det mer då?

Vad är detta? Något att ha?
https://www.dustinhome.se/product/5011001300/barracuda

Permalänk

Kör på 7700K om du redan har den, tror inte du kommer att märka någon större skillnad mot en Ryzen, de är båda extremt bra processorer.

Sedan snacket om att "framtidssäkra" med mera kärnor: Minns för minst 10 år sedan då det var tal om att 4-kärniga skulle bli så mycket bättre så fort spel började utnyttja dem. Det tog ca. 10 år, och idag ser vi spel som faktiskt tjänar på att ha fler än två kärnor. Kan inte säga att samma sak kommer att ske för 6/8 kärnor, men vissa beräkningar verkar vara svåra att parallellisera, speciellt i spel. Renderingar och dylikt vinner förstås på det, men de tar ofta hjälp av grafikkorten idag.

Med delarna du plockat ihop hittills lär du nog ändå bli nöjd, eller så söker du prestanda som helt enkelt inte existerar till humana priser idag. Var ju en kille som startade en tråd om hur usligt det är att det inte finns 4K skärmar med 120Hz+. Vi är inte riktigt där ännu hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem

@HellDildo: Fast vissa spel som BF1 och PUBG utnyttjar redan mer än 4 kärnor/trådar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Jaså, utnyttar PubG mer än 4 kärnor? Det var intressant...

Menar inte att ifrågasätta, men har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

@sweisdapro: Jaså, utnyttar PubG mer än 4 kärnor? Det var intressant...

Menar inte att ifrågasätta, men har du någon källa på det?

Faktum är att många fler spel än man tror utnyttjar flera trådar. Det är bara det att det inte är så lätt att få alla kärnor att arbeta med någorlunda lika belastning. Många spel gör det mesta av jobbet på en eller två trådar så avlastningen till de andra kärnorna blir inte alltid så stor.

Permalänk
Medlem

@Albanach: Inga problem, påståenden skall kunna underbyggas med fakta ^^
http://www.sweclockers.com/nyhet/24256-playerunkowns-battlegr...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Albanach: Inga problem, påståenden skall kunna underbyggas med fakta ^^
http://www.sweclockers.com/nyhet/24256-playerunkowns-battlegr...

Fast "bättre" betyder ju bara att man kör 6 trådar i stället för 4. Det säger inget om hur mycket av belastningen som faktiskt blivit jämt fördelad.
Jag spelar inte PUBG själv, så jag har ingen aning, men om alla 6 kärnorna får jobba med spelet, men man fortfarande bara har runt 65% last, då är det inte jäkligt imponerande. Det är vad polaren får med en AMD-FX 6300, och det är ju inte precis ett högpresterande singeltråd-prestanda monster, så lite mer välbalanserad belastning hade gjort underverk där...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

för mycket fanboys här, din 7700k kommer funka prima! jag har en 6700k OC till 4.4 ghz och den funkar galant i alla spel jag slänger åt den!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A