Uppgradera: iPhone 5s till en 8:a?

Permalänk

Uppgradera: iPhone 5s till en 8:a?

Hej! Har i dagsläget en iPhone 5s, den införskaffade denna i mars 2015. Jag har tittat lite på 8:an och den ser riktigt shysst ut. Dock så kostar den väldigt mycket, men en äldre modell är det isåfall inte tal om. Tycker ni att iPhone 8 är mycket bättre än 5s så att den är värd att lägga pengar på? En sak jag märkt med min nuvarande är att batteritiden blivit sämre, hur mycket bättre/längre batteritid har 8:an mot 5s? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Tror inte den kommer ha så mycket bättre batteritid än tidigare modeller, men som alltid upplever alla batteritiden olika.

8an är väl okej förutom skärmen och designen emot konkurrenterna, men bryr du dig inte om det så kör på. Ska man köpa iPhone idag tycker jag dock man ska köpa en X trots priset, 8an ser utdaterad ut...

Permalänk
Avstängd

Njä, fortfarande låg upplösning på skärmen..

2gb RAM..

Nej inte värt det. Men det är dina pengar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Lite tidigt att säga, då ingen hunnit gjort några längre recensioner än.

https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-battery-life,review-467...

Av allt att döma är dock batteritiden ungefär som för 7an, och iPhone 7 har i praktiken bättre batteritid än 5s. Så ingen försämring i vilket fall som helst, och ditt batteri är ju utslitet idag.

Varför och vad du behöver framgår hur som helst inte av ditt inlägg, så finns inte så mycket att säga där.

Permalänk
Medlem

Du kommer nog märka bättre sprutt i telefonen då det har ett par generationers nyare processor. Ska du ha telefonen lika länga som du har haft din 5s så tycker jag nog att det är ett bra val.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skaffa en galaxy note 8 eller Galaxy S8, Apples iphones är så utdaterade tekniskt sett. du kommer få mycket mer prestanda och bättre av allt om du kör på samsung istället. get with the future!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Varför inte en 6s? Grymt nöjd med min och om den skulle gå sönder idag skulle jag köpa en ny.

Rapp, bra skärm, hyffsad kamera och bra storlek. Använder min mobil som brukslur så inget spel eller som modéaccessoar (så bryr mig ej om 10'an ser "modern" ut).

Permalänk
Medlem

Det lär ju vara mycket bättre batteritid än din nuvarande då batterierna blir sämre med tiden.
Jag tror du kommer att uppleva ett stort lyft i snabbhet, större och bättre skärm och bättre kamera. Själv uppgraderar jag från en 6S till 8+ och jag förväntar mig samma typ av förbättringar. Snabbhet då 8/8+ har samma processor som X och bättre större skärm och bättre kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@WaldenKing: du ställer en fråga och svarar på den, whats the point with this thread?

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Skaffa en galaxy note 8 eller Galaxy S8, Apples iphones är så utdaterade tekniskt sett. du kommer få mycket mer prestanda och bättre av allt om du kör på samsung istället. get with the future!

Kanske tekniskt sett, men mjukvarumässigt sett är dom optimerade till skillnad från Androids vi ska funka på all tänkbar hårdvara så vi knör in mängder med saker men inte optimalt för något, lite windows tänk där.
Ungefär som att säga att en gammal amerikanare har en 6-litersmotor, men dom plockar bara ut 120 hk ur den
Men till ts.
Mjukvara är ju samma, det är ju inte massa spännande features man faktiskt använder som tillkommit, men det har det ju knappt kommit på 5-6 år i mobilvärlden, bara massa gimmickar för att folk ska köpa nytt.
Om inte batteriet är katastrof så hade jag nog väntat lite. Lite större skärm även på vanliga 8:an jämfört med 5s, kan ju vara skönt, å andra sidan blir telefonen också större.

Men det beror ju också på ditt förhållningssätt till telefonen, sitter du och pillar på den hela tiden, och något som ska vara snyggt och eventuellt visa vänner, eller ringer du och sms:ar och ibland glömmer bort var den ligger någonstans?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Iphone 5s förra året vid 7 lanseringen.
Mest för att min gamla var väldigt sliten då den levet ett hårt liv med mig utan skydd samt att batteritiden även den hade blivit lidande.
Trodde ärligt inte att det skulle bli någon större skillnad i upplevelse, men ja måste nog säga att det märkte jag.
Klart märkbar prestandaförbättring i mer eller mindre alla scenarion.

Iphone 7 är fortfarande bland de absolut snabbast modellerna på marknaden och 8an kommer ingen enhet att matcha på ett bra tag framöver i ren prestanda.
Att det bara är 2gig ram är inget man behöver bry sig om. Det har aldrig någonsin varit ett problem för mig trots att jag "aldrig" startar om min enhet mer än de få gånger batteriet tar slut, samt jag har för det mesta 20-30+ appz igång.
Upplösningen är inte heller något problem.
Gillar du Ios så är det bara att byta och du kommer bli väldigt nöjd. Vill du prova något annat os så ja då finns det en uppsjö av andra enheter.

Permalänk
Medlem

Sticker ut hakan lite och säger, köp en iPhone SE.
3D touch är meningslöst och uppskattar du det smidiga formatet 5s har så kommer du älska SE lika mkt.
Hårdvarumässigt är det en iPhone 6S utan 3D touch men med bättre battertid. Tror SE fortfarande är den telefon i Apples utbud som har bäst batteritid.

Att börja prata om internminne och cpu prestanda och jämföra med andra mobilOS känns inte så relevant, trodde att man lagt ner pissincontest när det gäller prestandasiffror (om det inte är ett beräkningskluster vi pratar om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Sticker ut hakan lite och säger, köp en iPhone SE.
3D touch är meningslöst och uppskattar du det smidiga formatet 5s har så kommer du älska SE lika mkt.
Hårdvarumässigt är det en iPhone 6S utan 3D touch men med bättre battertid. Tror SE fortfarande är den telefon i Apples utbud som har bäst batteritid.

Att börja prata om internminne och cpu prestanda och jämföra med andra mobilOS känns inte så relevant, trodde att man lagt ner pissincontest när det gäller prestandasiffror (om det inte är ett beräkningskluster vi pratar om).

Många av våra montörer efterfrågar just SE modellen av mig. De är små och tål riktigt mycket stryk.
Billiga att reparera skärmar på om olyckan trots allt är framme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kanske tekniskt sett, men mjukvarumässigt sett är dom optimerade till skillnad från Androids vi ska funka på all tänkbar hårdvara så vi knör in mängder med saker men inte optimalt för något, lite windows tänk där.
Ungefär som att säga att en gammal amerikanare har en 6-litersmotor, men dom plockar bara ut 120 hk ur den
Men till ts.
Mjukvara är ju samma, det är ju inte massa spännande features man faktiskt använder som tillkommit, men det har det ju knappt kommit på 5-6 år i mobilvärlden, bara massa gimmickar för att folk ska köpa nytt.
Om inte batteriet är katastrof så hade jag nog väntat lite. Lite större skärm även på vanliga 8:an jämfört med 5s, kan ju vara skönt, å andra sidan blir telefonen också större.

Men det beror ju också på ditt förhållningssätt till telefonen, sitter du och pillar på den hela tiden, och något som ska vara snyggt och eventuellt visa vänner, eller ringer du och sms:ar och ibland glömmer bort var den ligger någonstans?

Han (Gtoxed) snackar bara skit. Apples SoC (A11) springer cirklar runt det konkurrenterna har i dagsläget. Och det handlar inte om optimering utan att det är en grymt kraftfull krets. A11 högprestanda-kärnor är enorma fysikt sett jämfört med de kärnor som exempelvis sitter i Snapdragon 835. Toms guide har kört lite olika benchmarks/appar, som synes är A11 klart snabbare i allt:
https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför inte en 6s? Grymt nöjd med min och om den skulle gå sönder idag skulle jag köpa en ny.

Rapp, bra skärm, hyffsad kamera och bra storlek. Använder min mobil som brukslur så inget spel eller som modéaccessoar (så bryr mig ej om 10'an ser "modern" ut).

Har en iphone 6 och min brorsa har en s7 edge och hans mobil är bra mycket snabbare och har bättre kamera än min .
Sitter och funderar om jag gjorde ett dåligt köp när jag skaffade min, har fått lagat den på garanti, fick en ny.
Den nya har krånglat sen dess med.
Jag får byta i juli nästa år, ska jag ta en iphone 8 eller samsung ?

Har fått besluts ångest tack vare brorsans mobil då den presterar bättre än min .

Smart att ha hjärnan efter ibland... >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Skaffa en galaxy note 8 eller Galaxy S8, Apples iphones är så utdaterade tekniskt sett. du kommer få mycket mer prestanda och bättre av allt om du kör på samsung istället. get with the future!

Man måste ändå applådera till dem för A chipset. Den är överlägset vad Snapdragon är. Åh andra sidan så är det bara iphone den behöver optimera sig till.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har en iphone 6 och min brorsa har en s7 edge och hans mobil är bra mycket snabbare och har bättre kamera än min .
Sitter och funderar om jag gjorde ett dåligt köp när jag skaffade min, har fått lagat den på garanti, fick en ny.
Den nya har krånglat sen dess med.
Jag får byta i juli nästa år, ska jag ta en iphone 8 eller samsung ?

Har fått besluts ångest tack vare brorsans mobil då den presterar bättre än min .

Smart att ha hjärnan efter ibland... >_<

Snabbare hur?

Din 6 är 2 generationer äldre och är det kamera som är prioritet så är Samsungs kameror generellt sett bra grejjer. Men man får ju jämföra rätt. DU kanske ska ställa en S7 edge mot en iPhone 7 för att få en bättre jämförelse.

Men frågan kvarstår, vad är det som är så mkt snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Han (Gtoxed) snackar bara skit. Apples SoC (A11) springer cirklar runt det konkurrenterna har i dagsläget. Och det handlar inte om optimering utan att det är en grymt kraftfull krets. A11 högprestanda-kärnor är enorma fysikt sett jämfört med de kärnor som exempelvis sitter i Snapdragon 835. Toms guide har kört lite olika benchmarks/appar, som synes är A11 klart snabbare i allt:
https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phon...

Visst är det en snabb krets som på pappret springer cirklar runt många av konkurrenterna, frågan är vara, vad ska du göra med all kraft?
Är det för en styrkemätning eller för att den ska ingå i ett beräkningskluster?

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Vill mest att en telefon ska vara snabb och ha bra kamera, även min samsung galaxy a5 som är ifrån 2015 är snabbare än min iphone 6, vilket jag också stör mig på.
Men jag är inte helt inne i prestanda på telefoner , men jag upplever samsung som mycket snabbare än vad min iPhone är när de används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har en iphone 6 och min brorsa har en s7 edge och hans mobil är bra mycket snabbare och har bättre kamera än min .
Sitter och funderar om jag gjorde ett dåligt köp när jag skaffade min, har fått lagat den på garanti, fick en ny.
Den nya har krånglat sen dess med.
Jag får byta i juli nästa år, ska jag ta en iphone 8 eller samsung ?

Har fått besluts ångest tack vare brorsans mobil då den presterar bättre än min .

Smart att ha hjärnan efter ibland... >_<

Hans S7 kom två år efter din iPhone 6 lanserades, inte riktigt en rättvis jämförelse... Men exempelvis den nu ett år gamla iPhone 7 har bättre CPU än senaste Galaxy S8 har.

Permalänk
Medlem

@S_Z: Så vilken ska man välja ?
Jag gillar ju hur samsung ser ut, men Iphone är ju ändå Iphone.är ingen fanboy av något av de.
Men jag har alltid velat ha de flaggskepps mobilerna, men detta året blev det svårt att välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Visst är det en snabb krets som på pappret springer cirklar runt många av konkurrenterna, frågan är vara, vad ska du göra med all kraft?
Är det för en styrkemätning eller för att den ska ingå i ett beräkningskluster?

Beror ju alldeles på vad du använder den till. Visst, är allt du gör är att surfa, kolla insta och fb så behöver du ju inte någon high-end telefon ö h t. Spelar du eller gör andra tyngre saker, som exempelvis spelar in video/bild/redigerar så är skillnaden jättestor som synes i Toms test. Och bra prestanda är ju aldrig fel, att ha lite att växa i. Vem vet var AR-appar och annat som kan behöva beräkningskraft. För mig är det helt klart ett stort plus med en kraftfull SoC men det är min personliga åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@S_Z: Så vilken ska man välja ?
Jag gillar ju hur samsung ser ut, men Iphone är ju ändå Iphone.är ingen fanboy av något av de.
Men jag har alltid velat ha de flaggskepps mobilerna, men detta året blev det svårt att välja

Båda gör utmärkta telefoner, med för och nackdelar. Och även andra tillverkare gör ju bra grejer, ofta till billigare pris än Apple/Samsung.

För mig väger OS/ekosystem väldigt mycket. Jag köra mycket Apple-prylar och jag gillar iOS så därför kör iPhone (och hårdvarumässigt är de generellt sett mycket bra).

Kanske inte mycket till hjälp men köp det som känns rätt, ingen telefon är bäst på allt

Permalänk
Medlem

@S_Z: Det vet jag, men jag gillar Samsuns look med skärmen och kameran.
Jag gillar iPhone, de ser bra ut och har lätta menyer.
Men jag har alltid undrat vilken telefon är snabbast och har bäst skärm.

Läser mycket om att iPhone är 1 år efter Samsung samtidigt som att iPhone spöar Samsung.

Jag har haft mycket problem med min iphone 6, men jag byter nästa år så mig kvittar det.
Har nästan en helt ny oanvänd IPhone 5S i kartongen ifall min 6a går sönder även 5c som behöver lagas.
Har ganska många telefoner liggandes.
Men jag har läst mycket skit om Sony att de är kassa, dålig batteri tid etc medans jag alltid haft Sony ifrån början.

När jag tog min iPhone 6 så fanns det inga andra telefoner som jag ville ha i lager så jag fick stå ut med att ta den, var nöjd tills den gick sönder.
Var tvungen att impuls köpa en ny på telia " förnya abonnemang " , tjejen tappade min mobil i golvet.

Men det är rätt svårt om jag ska välja s8 eller iPhone 8 nästa sommar, ett tag kvar så kan komma ut nytt igen men jag köper hellre någon av de nästa år när de gått ner i pris än nyaste om det kommer något nytt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@S_Z: Det vet jag, men jag gillar Samsuns look med skärmen och kameran.
Jag gillar iPhone, de ser bra ut och har lätta menyer.
Men jag har alltid undrat vilken telefon är snabbast och har bäst skärm.

iPhone 8 är snabbare, Galaxy S8 har bättre skärm

Permalänk
Medlem

@Gtoxed: Men att iPhone 8 och iPhone 8 Plus soppar mattan med Galaxy Note 8 och OnePlus 5 i GeekBench 4 säger väll också hur långt försprång Apple rent tekniskt har skapat med A11 Bionic

Slår ju faktiskt även MacBook Pri 13" (i5) och Dell XPS 13 i GeekBench 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Skaffa en galaxy note 8 eller Galaxy S8, Apples iphones är så utdaterade tekniskt sett. du kommer få mycket mer prestanda och bättre av allt om du kör på samsung istället. get with the future!

Ännu en som inte fattar att fler processorkärnor och mer minne inte betyder bättre prestanda. Iphone X springer ju cirklar runt konkurrenterna prestandamässigt, och det är väl fortfarande ingen på androidsidan som ens kommit i närheten av enkeltrådsprestandan i en Iphone 7?
Mer minne spelar ju mindre roll när apples motsvarigheter ändå klarar att hålla fler appar igång i minnet.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

När man väljer mobil ska man inte gå efter benchmarks, alltid varit korkat at gå efter. Vem som än "leder" vid inköpsläget.

I flesta fall spelar det inte direkt så stor roll. Alla flagships är så pass snabba att det inte är något hinder.

Om du ska uppgradera? Tja. Batteriet kanske har blivit dåligt på din Iphone5, det går att byta på apple stores, vet ej vad det kan kosta dock.
Mycket bättre batteritid kommer du inte få (om nu inte ditt nuvarande faktiskt är dåligt, då kommer det såklart bli stor skillnad, men sen som ovan finns ju valet att byta ut det till nytt mot kostnad)

Gillar du formatet så finns ju SE som andra sagt, personligen har dom alldeles för små skärmar men vi alla är olika såklart.

Iphone8 är ju nyare, och den är ju rappare än den nu rätt gamla 5s, och flesta nya IOS version så blir äldre mobiler slöare och slöare.

Sen generellt som andra snackade om.
Iphone eller Samsung? Båda är extremt bra, vilken man vill ha speglar mer in om man vill ha IOS eller Android. Resten är lite +- på båda sidorna.

Oftast stannar man ju inom 1 ekosystem just pga man har köpt massa appar om man haft ex Android först, eller tvärtom.
Och köpa om appar för hundra? tusentals? kronor ex är inte direkt kul.

Permalänk
Medlem

Men frågan kvarstår till TS, vad är snabbt?
Vad menar TS med en "snabb mobil", vad är snabbhet för TS?
Ska TS använda telefonen till att primärt redigera film eller är det start av applikationer?

Och när det pratas om att telefonerna blir slöare och slöare så är det en sanning med modifikation.
Det finns dåliga exempel på när OS uppdateringar sänkt prestandan rejält när dom ADDERAT nya funktioner.
En av dessa var att t.ex. slå på kryptering default på filsystemet på iOS, något som gjorde att iPhone 4 blev rejält seg och användare blev upprörda.
Det få förstod var varför den blivit seg och använder nu det exemplet som någon referens till att varje patch ger en seg telefon, vilket inte är sant.

Permalänk
Medlem

Ett bra argument för att stanna kvar i iOS träsket är fortfarande att Apple kan och patchar sina mobiler rejält mkt snabbare än Samsung, Sony och andra tillverkare. Supporttiden för att leverera patchar till telefoner är också rejält mkt längre.

Idag är buggfixar/säkerhetsfixar något många borde ha långt upp på kravlistan, det är min personliga åsikt.