Permalänk
Medlem

Allmän dator, 13000kr budget

Min farbror vill nu köpa en stationär dator, han har redan en laptop och surfplatta, och här är "det roliga"

Han har en bestämd budget på 13000kr, mer eller mindre vill han inte lägga (alltså det finns ju diff men, runt där)

Han kan dock ytterst, ytterst lite om datorer, han betalar räkningar och lite på aftonbladet, och youtube kan hända.
Hans krav var att den skulle vara snabb

Han frågade mig vad han borde köpa för något, och jag tänker väl med den lilla kunskapen jag har, att han borde lägga pengarna på en extrem processor, och galen M2 SSD, och spara in rejält på grafikkort och chassit

Dock däremellan vet jag inte riktigt, RAM och PSU, och vad för moderkort som behövs, det är där jag skulle behöva lite förslag
Tänkte om någon hade lust att slänga ihop en kundvagn och säga vad för alternativ som finns

Och innan ni säger det, ja, jag vet, extremt onödigt med en budget på 13.000kr för en dator när man inte ens spelar harpan på datorn, men...
Blir kanske intressant vad som kan plockas ihop med sådan stor budget när man kan snåla på grafikkortet rejält! (och isåfall PSUn med kanske?)

Permalänk
Medlem

Overkiller1337

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Något i stil med detta till lagring, då snackar vi hastigheter.

https://www.inet.se/produkt/4300576/corsair-neutron-series-nx...

Permalänk
Medlem

@Gurraahh: Är väl bättre att satsa på en Samsung 960 M.2 SSD då? Bättre läshastigheter till mindre pengar, eller missar jag något?

Permalänk
Avstängd

Trollar ni? Behövs inget värre än en Dual-Core processor för era ändamål.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Trollar ni? Behövs inget värre än en Dual-Core processor för era ändamål.

E-penis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hmm, finns det någon anledning varför du valde AMD framför Intel?
Är dom billigare överlag?

Skrivet av Gurraahh:

Något i stil med detta till lagring, då snackar vi hastigheter.

https://www.inet.se/produkt/4300576/corsair-neutron-series-nx...

Som Martin sa, verkar vara bättre att ta Samsungs 960, med aningen lägre skrivhastighet men mycket billigare?

Skrivet av MartinGW:

@Gurraahh: Är väl bättre att satsa på en Samsung 960 M.2 SSD då? Bättre läshastigheter till mindre pengar, eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

@totte1015: Framförallt har 1800X bäst flertrådsprestanda av alla konsumentprocessorer

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Aha! Okej,

Hmm, jag har kollat runt och hållt på ett bra tag nu, och jag finner verkligen inte anledningen att ha 13000kr i budget(får förklara för min farbror sen ), jag har slängt ihop en varukorg nu med lite andra prylar, råd uppskattas om detta är bättre eller sämre:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10717257/

Snålar rejält på PSUn och chassit, för det "behöver" man inte riktigt i detta fall väl?

Permalänk
Medlem

@totte1015: Nej, snåla aldrig på PSUn om du absolut inte måste. Budgetnätdelar har ju tyvärr en förmåga att släppa ut den magiska röken ur dem så de slutar fungera, satsa hellre pengar på ett bra nätaggregat och spara på något annat istället, typ CPUn.

Sen varför väljer du ett ITX moderkort för att ha i ett chassi som tar moderkort upp till ATX?
Byt till större moderkort eller mindre låda i så fall.

Tycker hela denna tråden är helt konstig, varför lägga ut så mycket pengar på prestandadelar till en dator som kanske endast kommer användas till att betala räkningar på. Han kommer ju inte märka någon form av prestandaskillnad med den värstingprocessorn mot en mer budgetversion av samma modell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@totte1015: Nej, snåla aldrig på PSUn om du absolut inte måste. Budgetnätdelar har ju tyvärr en förmåga att släppa ut den magiska röken ur dem så de slutar fungera, satsa hellre pengar på ett bra nätaggregat och spara på något annat istället, typ CPUn.

Sen varför väljer du ett ITX moderkort för att ha i ett chassi som tar moderkort upp till ATX?
Byt till större moderkort eller mindre låda i så fall.

Tycker hela denna tråden är helt konstig, varför lägga ut så mycket pengar på prestandadelar till en dator som kanske endast kommer användas till att betala räkningar på. Han kommer ju inte märka någon form av prestandaskillnad med den värstingprocessorn mot en mer budgetversion av samma modell..

Okej, visste inte det ang PSUn!
Och la inte märke till det om moderkortet heller

Alltså, låt oss säga att han har "för mycket pengar" så han tänker i detta fall att hög kostnad=snabbare dator, och han vill ha det snabbaste, så så sa han till mig iallafall.

Och för att få en "snabb" dator (alla program startar snabbt, windows startar fort etc) så är det ju moderkort, processor, hårddisk, och ram som spelar roll?
Därför ville jag inte snåla med processorn, men menar du alltså att en budgetversion är lika snabb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Och för att få en "snabb" dator (alla program startar snabbt, windows startar fort etc) så är det ju moderkort, processor, hårddisk, och ram som spelar roll?
Därför ville jag inte snåla med processorn, men menar du alltså att en budgetversion är lika snabb?

Moderkortet spelar egentligen ingen roll för en snabb dator, den största skillnaden mellan dem är storlek och anslutningar. Visst, vissa är mer gjorda för överklockning än andra (bättre strömförsörjning, kylning ,etc.) vilket kan göra att du kan få mer ur din processor, men överklockar du inte så spelar det inte så stor roll. I ditt fall kan det ju vara värt med ordentlig m.2 slot för lagring då.

Processorn i ditt fall har möjlighet till 16 trådar, vilket du aldrig kommer att kunna använda fullt ut i "standard" Windows program, utan är mer för personer med behov för att kunna använda CAD, rendering, videoeditering och annat som kräver mycket. Tror absolut inte att du kommer märka någon skillnad mot en Ryzen 3a i paint, harpan, titta på youtube, etc. även om den bara har hälften av kapaciteten på processorn.
Då är det nästan bättre att kolla på en processor med hög frekvens istället för en med många kärnor/trådar då det gör mer skillnad ifall man vill att saker skall hända snabbare. Så kanske en klockningsbar Intel är bättre att välja istället då de har bättre IPC och högre frekvens än AMDs Ryzen serie för tillfället.

Hårddisken är väl den absolut viktigaste delen i ett snabbt responsivt system, så den snabbaste SSDn du kan hitta kommer ju att göra skillnad, därav m.2 på moderkortet.

RAMdelen så kan det vara värt att lägga ut lite extra på, för vissa program (Chrome) älskar RAM.

Sen då PSU, bättra att köpa en högkvalitativ nätdel än billig skit som sagt. Fördelen med en mer kvalitativ nätdel är ju att den även kan vara tystare tack vare bättre fläkt och högre effektivitet.
Dör nätdelen (vilket är vanligt på billiga budget delar, finns flertalet trådar här på Swec) så finns ju risken att övriga komponenter skadas, så en PSU är inget att snåla på, om man nu inte vill vara dumsnål som sagt var.

Appropå grafikkort så skulle den inbyggda grafiken i en Intel processor utan problem kunna leverera det han behöver i och med att han inte spelar. Tyvärr kan jag inte rekommendera AMDs APUer för tillfället då de fortfarande inte har kommit ut med en Ryzen version av dem ännu. Har dock själv en A10-7850k och den räcker gott för mina behov för tillfället.

Lägg gärna till en bra och tyst CPU kylare också, då en tyst dator är ju så mycket trevligare att använda.
Sen så kan du ju även satsa på ett bra/snyggt chassi, billiga chassin kan vara riktigt jobbiga att installera delar i (trångt, vassa kanter, dålig passform och kvalitet, etc.).

Permalänk
Medlem

Tror det bättre att han köper en billigare dator och lägger undan mellanskillnaden så han kan köpa nytt om ett par år. En i3 med vettig SSD och 16gb ram duger gott till slösurf.