Fuskar proshop på prisjakt.nu?

Permalänk
Medlem

Fuskar proshop på prisjakt.nu?

Fuskar proshop på prisjakt.nu?

Jag tycker det är anmärkningsvärt dåligt uppdaterade med sin lagerstatus.
Jag har alltid tolkat lagerstatusen "i lager" som att det ska finnas i (online)butikens lager för omgående leverans. Inte som Proshop, att de verkar visa sin grossists lagerstatus eller något annat påhitt.

Se t.ex. dessa:

Cooler Master Elite 110 (Svart)
"15st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 6-7 dagars leverans".

WD My Cloud EX2 Ultra BVBZ0000NCH
"15st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 5-6 dagars leverans".

QNAP TS-453A-8G
15st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 5-6 dagars leverans".

AOC E2470SWH
"8st i lager" på prisjakt men enligt deras sida "Leverantör, 2-3 dagars leveranstid (ETA eget lager 2017-09-21)"

Jämför gärna själv leveranstiden med någon som säkert finns i lager (Iphone - 1-2 dagars leveranstid).
Görs detta för att fler ska välja/klicka deras butik eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@waghead: Ser lite konstigt ut men det kanske är att de har 15 st i lager hos deras leverantör.

Har köpt saker där ifrån så inget konstigt med det.
Men jag håller med det känns lite udda

Kan vara så att de inte hunnit uppdatera eller så är det 15 st i lager hos leverantör.

Kan ju alltid ringa och fråga

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Jo jag vet att man får sin vara förr eller senare men faktum är att de skriver att de har produkten i lager fast det måste beställa från sin leverantör. Alltså de har inte produkterna i lager som de rapporterar som "i lager".

Kolla gärna på NASen "QNAP TS-453A-8G". Känns väldigt osannolikt att de skulle ha sålt 15st den senaste dagen. Jag antar att lagersaldo uppdateras oftare dessutom.

Permalänk

Har proshop lager då? Det är inte så att dom kör lean trading och har integrationer mot sin leverantör och får lagersiffror därifrån?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@waghead: Kollade det. Men det kan vara som Han ovan svara.
Men jag tror inte att det är något konstigt med detta.
Proshop är ett bra ställe att köpa ifrån .
Kan rekommendera det om du inte köpt där ifrån förut .

Permalänk
Inaktiv

Har bara bra att säga om de.

Haft några garantiärenden hos proshop ochså och det har skötts perfekt.

Permalänk
Medlem

Ja de fuskar helt klart MEN man får varan på typ 3 dagar till ett pris som är snudd på omöjligt att matcha. Vi går väl mer och mer mot sådana här "butiker". De fysiska har ju i stort sett redan slagit ihjäl varandra och det är halvt omöjligt för en svensk renodlad webshop att gå runt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har proshop lager då? Det är inte så att dom kör lean trading och har integrationer mot sin leverantör och får lagersiffror därifrån?

Nej det kanske det är så som du säger då. Eller ett eget begränsat lager och "lean trading" på resten?

Skrivet av ExcZist:

@waghead: Kollade det. Men det kan vara som Han ovan svara.
Men jag tror inte att det är något konstigt med detta.
Proshop är ett bra ställe att köpa ifrån .
Kan rekommendera det om du inte köpt där ifrån förut .

Det konstiga är lagersaldot som inte stämmer med prisjakt.

Skrivet av anon200632:

Har bara bra att säga om de.

Haft några garantiärenden hos proshop ochså och det har skötts perfekt.

Läste du ens tråden?

Skrivet av Spiffman:

Ja de fuskar helt klart MEN man får varan på typ 3 dagar till ett pris som är snudd på omöjligt att matcha. Vi går väl mer och mer mot sådana här "butiker". De fysiska har ju i stort sett redan slagit ihjäl varandra och det är halvt omöjligt för en svensk renodlad webshop att gå runt effektivt.

Jag skulle själv kalla det fusk. Att de sätter sig i bättre läge jämfört med andra butiker på prisjakt. Tycker prisjakt borde markera detta på något sätt så att konsumenten ser direkt att produkten inte alls finns i lager och inte alls kommer skickas dagen efter, som man kanske räknar med från alla butiker. Dvs du slipper behöva klicka dig in på varje butik för att faktiskt kolla om det var i lager eller inte, på riktigt.

Permalänk
Medlem

@waghead: Jojo men jag tror inte att det är något att bry sig med men jag förstår att du tycker det är konstigt.
Kan vara prisjakt som ej uppdaterat än eller tvärt om.
Iallafall bra ställe.

Köp!

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Ok..
1. vad ska jag köpa?
2. tycker du att prisjakt skulle vara en bra tjänst om de tog bort kollumnenn "i lager"? det tycker i alla fall inte jag. Det är ungefär så det skulle bli om alla fuskade så alla butiker alltid hade allt "i lager".

Det känns som du missar ämnet, dvs om de fuskar eller inte. Jag har redan en uppfattning om huruvida det är en bra butik eller inte att beställa saker från.

Permalänk
Medlem

@waghead: Klart de ska ha kvar "i lager ", Men de är väl dåliga på att uppdatera.
Är ju ingen som kan veta det för ens man ringt och frågat om de finns i lager hos dem.
Menade inte att du ska köpa, Menade att det är ett bra stället och att det bara är att köpa =).
Skrev otydligt srry.

Permalänk
Medlem

Inte insatt själv i hur det fungerar exakt på proshop eller prisjakt, men det är väl inte direkt proshop som skulle fuska om prisjakt visar fel info? Prisjakt hämtar data från affären, 3-4 ggr per dag enligt prisjakts hemsida, (https://www.prisjakt.nu/info.php?t=def_prices) och visar den, är ju inte som att du får fel info från proshop om man går direkt dit.

Snarare skulle jag säga att prisjakt borde vara bättre på att informera om mer specifikt vilket info de hämtat, kanske ha en statuskod för "hos leverantören".

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Inte insatt själv i hur det fungerar exakt på proshop eller prisjakt, men det är väl inte direkt proshop som skulle fuska om prisjakt visar fel info? Prisjakt hämtar data från affären, 3-4 ggr per dag enligt prisjakts hemsida, (https://www.prisjakt.nu/info.php?t=def_prices) och visar den, är ju inte som att du får fel info från proshop om man går direkt dit.

Snarare skulle jag säga att prisjakt borde vara bättre på att informera om mer specifikt vilket info de hämtat, kanske ha en statuskod för "hos leverantören".

Ja någon form av info så man kunde sortera bort dessa (om man önskar) vore bra. Om du tittar på deras hemsida så markerar det även på den med den gröna lilla bocken att "varan finns" och gul om de måste beställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Nej det kanske det är så som du säger då. Eller ett eget begränsat lager och "lean trading" på resten?

Det konstiga är lagersaldot som inte stämmer med prisjakt.

Jag skulle själv kalla det fusk. Att de sätter sig i bättre läge jämfört med andra butiker på prisjakt. Tycker prisjakt borde markera detta på något sätt så att konsumenten ser direkt att produkten inte alls finns i lager och inte alls kommer skickas dagen efter, som man kanske räknar med från alla butiker. Dvs du slipper behöva klicka dig in på varje butik för att faktiskt kolla om det var i lager eller inte, på riktigt.

Av vad jag minns från gånger jag beställt där är att de har lager hos många olika ställen. Mao, jag beställde 3 varor där en gång, och fick två paket, från 2 olika lager och tom land.

Proshop är danskt i grunden, och deras egna lager är där. Men de har även kontakter och underleverantörer i Sverige, Tyskland och Norge av vad jag förstår.

Med tanke på att de står för frakten, och levererar varorna snabbt, har bra service, så bryr jag verkligen inte mig om de inte visar lagret "exakt" som du vill. Inet och Webbhallen tex skickar även de mellan sina egna butiker, så du kan få de levererat på typ samma sätt mellan städer/butiker där med. Och där kan du får "i lager" på en vara som bara finns i någon butik nånstans.

NetOnNet har också lagershoppar men när deras lager tar slut kan du ändå beställa online, och få det hemlevererat utan extra kostnad. Elgiganten gör samma sak numera.

Det är det vi är på väg mot, och det är imho mer irriterande att komma till Inet eller Webbhallen som säger de ska ha en i lager, i en butik, som sen inte stämmer. För då har du trots allt rest dit, i tron att du kan hämta det direkt. Men beställer man från internet så kan proshop många gånger leverera saker från underleverantörer snabbare, än lokala Elgiganten och NetOnNet kan, trots att de har det "i eget lager".

Men jag förstår din frågeställning. Jag säger dock, nästan alla företag idag gör någon form av lager distribution, då det kostar för mycket att ha allt i ett eget lager. Proshop har dessutom enormt mycket större utbud än någon annan svensk datorbutik, inkl Dustin. De har detta pga de har kontakter med massor med underleverantörer som snabbt kan leverera allt.

Prisjakt kunde dock gärna haft en mer detaljerad info, inga klagomål där.

Permalänk
Medlem

Så vit jag vet så uppdaterars prisjakt med jämna tidsintervaller från data butiken tillhandahåller. Så då är det är ju också möjligt att sedan senaste uppdateringen har de sålt x antal av varan i fråga. Speciellt om de ligger högt upp på prisjakt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Det är väl därför de kan hålla så lågt pris, de har inget eget lager. Själv håller jag mig från att handla på sidor likt denna.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har beställt minst 2 saker från Proshop.
2 av sakerna "finns i lager" när jag beställer, men de dyker inte upp i min låda efter några dagar.
Så jag är tvungen att kontakta supporten och vänta upp till 14 dagar extra på att få hem en alternativ modell.
Oklart om det var fusk eller slarv, men det finns flera butiker där saker fungerar smidigare.

Permalänk

Det ni diskuterar är något som i branschen kallas för dropshipment och är vanligt förekommande. Många nätbutiker förhandlar fram att leverantörerna eller distributörerna står för lagerhållningen samt ansvarar för att produkterna skickas ut till kund direkt. Man köper alltså ett visst antal produkter och låter dom ligga hos leverantörerna och distributörerna. Anledningarna till detta kan vara många men oftast är det för att man har för små lokaler, leverantörerna eller distributörerna ligger rent geografiskt bättre till för att nå fler kunder snabbare, bättre inarbetade rutiner kring skicka/ta emot ordrar osv.

Väldigt många näthandlare jobbar på detta sett, vissa visar det öppet och andra gör det inte.

Om ni tycker det är fusk eller inte är ganska irrelevant då företagen fortfarande äger produkterna bara det att dom inte har dom i sitt fysiska lager. Det är oftast en effektivare lösning som möjliggör att ni som kunder får snabbare leveranser.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har beställt minst 2 saker från Proshop.
2 av sakerna "finns i lager" när jag beställer, men de dyker inte upp i min låda efter några dagar.
Så jag är tvungen att kontakta supporten och vänta upp till 14 dagar extra på att få hem en alternativ modell.
Oklart om det var fusk eller slarv, men det finns flera butiker där saker fungerar smidigare.

Precis så blev det för mig. Beställde produkt som var "I lager" på deras hemsida. Skulle ta 1-2 dagar men tog i själva verket mer än 5 arbetsdagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick svar från support på prisjakt.nu idag:

"Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har tagit ett beslut att om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager. I dagsläget förkommer så många olika typer av lagerhållning och med anledning av det så tog vi beslutet att basera lagerstatusikonen på leveranstid istället.

Ha en bra dag!

Vänliga hälsningar
Pernilla
Support Sverige"

Tråkigt tycker jag som konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Om ni tycker det är fusk eller inte är ganska irrelevant då företagen fortfarande äger produkterna bara det att dom inte har dom i sitt fysiska lager. Det är oftast en effektivare lösning som möjliggör att ni som kunder får snabbare leveranser.

Varför är det irrelevant när det är precis detta jag ville belysa/diskutera? Om det är fusk eller inte att ge status "i lager" när de tar flertaget dagar för företaget att ta hem produkten i sitt fysiska lager för att sedan skeppa iväg produkten. För mig har alltid "I lager" innebärt att produkten skickas så fort ordern behandlats. Nu fick jag svar från prisjakt hur de resonerar ang detta. Postade svaret här tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Det känns som du missar ämnet, dvs om de fuskar eller inte. Jag har redan en uppfattning om huruvida det är en bra butik eller inte att beställa saker från.

Vad är definitionen av "i lager"?
Finns ju så många olika sätt att hantera "lager" idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ser ju hur lång leveranstiden är på deras hemsida. Om det står 6-7 dagar så kan man väl hitta en annan butik att handla ifrån om man inte kan vänta så länge?

Dom har långa leveranstider helt enkelt (på vissa saker).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

Dom gångerna jag handlar där har leveransen varit 1 dag långsammare än tex komplett & Inet. Men kanske hade en jävla tur bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Skrivet av waghead:

Varför är det irrelevant när det är precis detta jag ville belysa/diskutera? Om det är fusk eller inte att ge status "i lager" när de tar flertaget dagar för företaget att ta hem produkten i sitt fysiska lager för att sedan skeppa iväg produkten. För mig har alltid "I lager" innebärt att produkten skickas så fort ordern behandlats. Nu fick jag svar från prisjakt hur de resonerar ang detta. Postade svaret här tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar det roll om det skickas adress A eller adress B? Så fort du lagt en order så får lagret det ligger på en signal att den ska packas och skickas oavsett om det är hos återförsäljaren eller på ett externt lager ( i det här fallet leverantören). Majoriteten av gånger så går det lika snabbt att få ut paketen ändå. Säg att återförsäljaren har sitt kontor i Norrland med ett litet lager, leverantören har sitt lager i Jönköping/Småland som är lite av en transporthubb i Sverige. Bor du i Skåne för att hitta på något så går det ju bra mycket snabbare för en återförsäljare att låta leverantören i Jönköping skicka den till dig. Alternativet hade varit att leverantören skulle behöva skicka upp en mindre mängd produkter till Norrland och sen packa det och skicka tillbaka till Skåne. Detta skulle ta tid, resurser och framför allt en höjd kostnad för transport. Kan en näthandel dra ner på dessa kostnader så kan återförsäljaren antingen dra ner sina priser och bli mer konkurrenskraftiga eller hålla bättre marginaler. Nätbutiken i fråga äger fortfarande produkterna bara det att dom ligger på ett extern lager så du köper inte av leverantören.

Nätbutiker är effektiva på att dra ner kostnader och ledtider i transporter. Anser du att det är fusk trots att det gagnar dig som kund med förhoppningsvis snabbare leverans är det upp till dig. Men merparten av butiker har något liknande system och det är helt enkelt för att effektivisera.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är definitionen av "i lager"?
Finns ju så många olika sätt att hantera "lager" idag.
Skickades från m.sweclockers.com

Prisjakt.nu's definition av "i lager", alltså om en produkt ska få märkas så, är som supporten på prisjakt.nu svarade "om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager.".
Tar jag som i mitt exempel "Cooler Master Elite 110 (Svart)" så står den för tredje dagen i rad som "i lager (15st)" men på proshops hemsida "Leverantör, 6-7 dagars leverans". klickar jag sedan vidare till kassan står det "förväntad leverans mellan 2017-10-02 - 2017-10-05)" Om jag inte tänker helt fel blir det 7 till 10 arbetsdagar. Alltså som tidigast kan de leverera produkter märkt med "i lager" 7 arbetsdagar senare.

Skrivet av drwlz:

Man ser ju hur lång leveranstiden är på deras hemsida. Om det står 6-7 dagar så kan man väl hitta en annan butik att handla ifrån om man inte kan vänta så länge?

Dom har långa leveranstider helt enkelt (på vissa saker).

Ja, för långa för att få stå som "i lager" enligt prisjakts regler (6 arbetsdagar till leverans).

Skrivet av lnd1437:

Dom gångerna jag handlar där har leveransen varit 1 dag långsammare än tex komplett & Inet. Men kanske hade en jävla tur bara

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla gärna på de exempel jag postade.

Skrivet av andreashalestorm:

Spelar det roll om det skickas adress A eller adress B? Så fort du lagt en order så får lagret det ligger på en signal att den ska packas och skickas oavsett om det är hos återförsäljaren eller på ett externt lager ( i det här fallet leverantören). Majoriteten av gånger så går det lika snabbt att få ut paketen ändå. Säg att återförsäljaren har sitt kontor i Norrland med ett litet lager, leverantören har sitt lager i Jönköping/Småland som är lite av en transporthubb i Sverige. Bor du i Skåne för att hitta på något så går det ju bra mycket snabbare för en återförsäljare att låta leverantören i Jönköping skicka den till dig. Alternativet hade varit att leverantören skulle behöva skicka upp en mindre mängd produkter till Norrland och sen packa det och skicka tillbaka till Skåne. Detta skulle ta tid, resurser och framför allt en höjd kostnad för transport. Kan en näthandel dra ner på dessa kostnader så kan återförsäljaren antingen dra ner sina priser och bli mer konkurrenskraftiga eller hålla bättre marginaler. Nätbutiken i fråga äger fortfarande produkterna bara det att dom ligger på ett extern lager så du köper inte av leverantören.

Nätbutiker är effektiva på att dra ner kostnader och ledtider i transporter. Anser du att det är fusk trots att det gagnar dig som kund med förhoppningsvis snabbare leverans är det upp till dig. Men merparten av butiker har något liknande system och det är helt enkelt för att effektivisera.

Jag skulle säga ja, absolut! I exempel med proshop skickas varan först från underlager till deras lager för att sen skickas därifrån. Det tar alltså 5-6 dagar för att dom ska få varan. Sen ska den skickas hem till mig. Lägger jag en order idag den 21/9 så får jag den beräknad 2/10 till 5/10. Det vill säga 7 till 10 dagars leverans (11 till 14 dagar räknat med helg men det spelar mindre roll). Då räknar jag inte ens med idag. Beställer jag däremot något som visas som "i lager" hos komplett dyker det ner i brevlådan 1-2 dagar senare, precis som för proshop om de har varan i sitt "utskick-lager". Frågan var om Proshop fuskar med sin märkning av "i lager"och svaret är alltså JA eftersom de inte håller prisjakts regler med att leverera varan under 6 dagar. Hänvisar till prisjakts mail igen:

Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har tagit ett beslut att om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager. I dagsläget förkommer så många olika typer av lagerhållning och med anledning av det så tog vi beslutet att basera lagerstatusikonen på leveranstid istället.

Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

TS reagerar som om detta vore en nyhet för datoråterförsäljare som listas på Prisjakt.

Så länge datorkomponenter sålts på nätet har det funnits otaliga återförsäljare som listat sina leverantörers lagerstatus som sin egen. Detta även på deras egen hemsida. Detta har varit extra vanligt hos mindre ÅF med svagare ekonomiska muskler (har inte råd att ha ett rejält eget lager) men har med tiden blivit att vanligare även hos stora spelare i branschen.

Man sluter helt enkelt ett avtal med ett antal distributörer för ett specifikt sortiment och väljer att strunta i att lagerhålla de produkterna själv och de skickas direkt från distributör till dig som kund när du beställer.

Har man ett eget lager så plockar man ut de produkter som är av störst ekonomisk nytta oavsett om det hänger på kickbackavtal med tillverkare, volymrabatter, dålig tillgänglighet, enstaka kanonaffärer eller vad det nu kan bero på och lagerhåller dem själv.

Vissa återförsäljare har varit duktiga på att hålla eget lager typ Inet, Dustin, Webbhallen och Komplett men det är hur man redovisar det på sin hemsida som är det viktigaste. Det gäller att vara tydlig med leveranstiden. Sedan kan man ju tycka att det spelar noll roll för dig som kund vem som är avsändare av paketet bara det kommer inom angiven tid och man har alltid ÅF:en som motpart om något skulle strula.

Proshop har uppenbarligen både eget lager och avtal med ett antal distributörer för direktleverans vilket tydligt framgår på deras hemsida så nej de fuskar inte. Hur Prisjakt sedan redovisar sina listningar får stå för dem.

PS! Har noll med Proshop att göra, jobbade dock i branschen från 1998 till 2012 de sista 12 åren i hög befattning så jag har väldigt bra koll på hur allt fungerar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Jag fick svar från support på prisjakt.nu idag:

"Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har tagit ett beslut att om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager. I dagsläget förkommer så många olika typer av lagerhållning och med anledning av det så tog vi beslutet att basera lagerstatusikonen på leveranstid istället.

Ha en bra dag!

Vänliga hälsningar
Pernilla
Support Sverige"

Tråkigt tycker jag som konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt intressant, tack för att du delar med dig. Jag har själv suttit och kliat mig i huvudet över detta då det ofta är "i lager" på prisjakt och sen leveranstid när man väl kommer till butiken.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Har bara bra att säga om de.

Haft några garantiärenden hos proshop ochså och det har skötts perfekt.

Vad gäller garantiärende på Proshop har vi motsatt erfarenhet, kostade oss 600 kr att använda den. 600 kr de lovat betala tillbaka men sedan sa att de inte skulle betala tillbaka för att vi gjorde som de sa och inte som de tänkte att vi skulle be om en fraktsedel.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av waghead:

Prisjakt.nu's definition av "i lager", alltså om en produkt ska få märkas så, är som supporten på prisjakt.nu svarade "om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager.".
Tar jag som i mitt exempel "Cooler Master Elite 110 (Svart)" så står den för tredje dagen i rad som "i lager (15st)" men på proshops hemsida "Leverantör, 6-7 dagars leverans". klickar jag sedan vidare till kassan står det "förväntad leverans mellan 2017-10-02 - 2017-10-05)" Om jag inte tänker helt fel blir det 7 till 10 arbetsdagar. Alltså som tidigast kan de leverera produkter märkt med "i lager" 7 arbetsdagar senare.

Ja, för långa för att få stå som "i lager" enligt prisjakts regler (6 arbetsdagar till leverans).

Kolla gärna på de exempel jag postade.

Jag skulle säga ja, absolut! I exempel med proshop skickas varan först från underlager till deras lager för att sen skickas därifrån. Det tar alltså 5-6 dagar för att dom ska få varan. Sen ska den skickas hem till mig. Lägger jag en order idag den 21/9 så får jag den beräknad 2/10 till 5/10. Det vill säga 7 till 10 dagars leverans (11 till 14 dagar räknat med helg men det spelar mindre roll). Då räknar jag inte ens med idag. Beställer jag däremot något som visas som "i lager" hos komplett dyker det ner i brevlådan 1-2 dagar senare, precis som för proshop om de har varan i sitt "utskick-lager". Frågan var om Proshop fuskar med sin märkning av "i lager"och svaret är alltså JA eftersom de inte håller prisjakts regler med att leverera varan under 6 dagar. Hänvisar till prisjakts mail igen:

Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi har tagit ett beslut att om butikerna kan leverera produkterna på under 6 arbetsdagar så anser vi att de kan listas som att produkten finns i lager. I dagsläget förkommer så många olika typer av lagerhållning och med anledning av det så tog vi beslutet att basera lagerstatusikonen på leveranstid istället.

Ha en bra dag!

Nu kanske det bara är jag som är trött och missat nåt, men hur är detta Proshop som fuskar och inte håller regler?
Proshop listar 6-7 dagars leveranstid. Detta är alltid vanlig vardag som räknas. I deras beräkning räknar de på 7 dagar (gissningsvis för att man blir glad om det kommer snabbare än deras beräkning jfr motsatsen). Beställning idag = leverans 2 oktober, inget konstigt.

Prisjakt dataminar Proshops hemsida (eller hur de nu hämtar sina data). De tolkar 6-7 som "Aha, de kan leverera på 6 dagar, enligt vårt regelverk är det = "I lager".

Är det möjligt att Proshop har kollat reglerna och optimerar sin leveranstid till just 6-7 dagar? klart de kan gjort det, men att ljuga om leveranstider brukar slå tillbaka, och inte vara värt det att tappa word of mouth och återkommande kunder med att inte hålla det de skriver på sin hemsida.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |