Uppgradera eller köpa nytt? 3-4 år på nacken!

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa nytt? 3-4 år på nacken!

Hejsan alla clockers!

Tänkte kolla vad ni tycker, uppgradera min 3-4 år gamla dator med nedan innehåll eller sälja den begagnat och sen köpa ny?
Om du tycker uppgradera, vad tycker du jag bör uppgradera? Har tänkt spendera cirka 4 000kr.
Om du tycker sälja och köpa nytt, vad tror du man kan få för den gamla? Hade tänkt köpa ny för cirka 8 000-10 000kr lite beroende på hur mycket jag kan sälja den gamla för.

Chassi: CM Storm Scout II Gaming Ghost White
Nätaggregat: XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Processor: Intel Core i5-4670K
Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150
RAM-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB

Är oerhört tacksam för all input och hjälp jag kan få, tack på förhand!
- KullenJ

Permalänk
Skrivet av KullenJ:

Hejsan alla clockers!

Tänkte kolla vad ni tycker, uppgradera min 3-4 år gamla dator med nedan innehåll eller sälja den begagnat och sen köpa ny?
Om du tycker uppgradera, vad tycker du jag bör uppgradera? Har tänkt spendera cirka 4 000kr.
Om du tycker sälja och köpa nytt, vad tror du man kan få för den gamla? Hade tänkt köpa ny för cirka 8 000-10 000kr lite beroende på hur mycket jag kan sälja den gamla för.

Chassi: CM Storm Scout II Gaming Ghost White
Nätaggregat: XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Processor: Intel Core i5-4670K
Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150
RAM-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB

Är oerhört tacksam för all input och hjälp jag kan få, tack på förhand!
- KullenJ

Räcker länge att överklocka cpun och slänga i ett bättre grafikkort.

Alternativt sälja din i5a och få tag i en beg. i7 4790k och överklocka den.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Räcker länge att överklocka cpun och slänga i ett bättre grafikkort.

Alternativt sälja din i5a och få tag i en beg. i7 4790k och överklocka den.

Tack för svar Albinfiskare. Jag har aldrig överklockat en CPU eller läst något om det. Är det svårt?
Hur mycket tycker du jag bör lägga på ett grafikkort respektive en i7a?

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med. Fyrkärnig processor räcker långt i många spel med några undantag. Ett nytt grafikkort kommer ge dig ett fint lyft. Med din budget så är det GTX 1070 alt Rx Vega 56 som är alternativen. Alternativt ett GTX 1060 6GB om du vill komma undan lite billigare.

Lägga pengar på en Cpu är inte lika effektivt för att få ut prestanda ur ditt bygge än ett grafikkort. Så jag tycker du ska lägga all din budget där.

Ska du köpa beg Cpu kommer säkert marknaden vara rätt full av sådana senare i höst då Coffee lake kommer ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägg 4000 kr på ett GTX 1070, det är inget fel på resten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Håller med. Fyrkärnig processor räcker långt i många spel med några undantag. Ett nytt grafikkort kommer ge dig ett fint lyft. Med din budget så är det GTX 1070 alt Rx Vega 56 som är alternativen. Alternativt ett GTX 1060 6GB om du vill komma undan lite billigare.

Lägga pengar på en Cpu är inte lika effektivt för att få ut prestanda ur ditt bygge än ett grafikkort. Så jag tycker du ska lägga all din budget där.

Ska du köpa beg Cpu kommer säkert marknaden vara rätt full av sådana senare i höst då Coffee lake kommer ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt bra tips, tack!
När kommer Coffee lake ut?

Skrivet av mfm:

Lägg 4000 kr på ett GTX 1070, det är inget fel på resten.

Tack för tipset!

Fråga till båda: Om man uppgraderar med ett grafikkort, hur länge tror ni datorn kommer hålla och kunna spela nyare spel på?

Permalänk
Medlem

Tills du anser att den är för långsam.

Permalänk
Skrivet av KullenJ:

Tack för svar Albinfiskare. Jag har aldrig överklockat en CPU eller läst något om det. Är det svårt?
Hur mycket tycker du jag bör lägga på ett grafikkort respektive en i7a?

Det är superlätt att överklocka en processor som din. Det är i princip två reglage du behöver ändra i bios. Cpu ratio (även kallad multipel) samt så får du kanske dra upp spänningen lite (cpu core voltage). Finns en del enkla guider att följa, bara att googla. Om du inte har en bra cpu-kylare kan det vara en ide att köpa en sådan före du sätter igång.

Tycker att ett Gtx 1070 eller Gtx 1080 kan funka finfint i din dator. Titta på sweclockers test för att avgöra vad du tycker är mest värt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är superlätt att överklocka en processor som din. Det är i princip två reglage du behöver ändra i bios. Cpu ratio (även kallad multipel) samt så får du kanske dra upp spänningen lite (cpu core voltage). Finns en del enkla guider att följa, bara att googla. Om du inte har en bra cpu-kylare kan det vara en ide att köpa en sådan före du sätter igång.

Tycker att ett Gtx 1070 eller Gtx 1080 kan funka finfint i din dator. Titta på sweclockers test för att avgöra vad du tycker är mest värt.

Jag har svårt att rekommendera att lägga pengar på att förbättra överklockning om man har en fast budget för att förbättra sin nuvarande dator.

Min syn på överklockning är att det är något som man gör för att få ut bättre prestanda än det man har idag, snarare än något att lägga pengar på. Då kan man lika gärna lägga pengar på något som är snabbare från början. Men det är väl min egna lilla "syn" på saken... (också därför jag äger en Ryzen 5 1600 som jag överklockar med standardkylaren istället för att lägga pengar på en kylare för att få ut kanske 100-200 Mhz till).

Har t.ex. svårt att se hur ett 1060 6GB + en ny kylare (3000 kr + ~1000 kr) är ett bättre köp än en 1070 (4300 kr) eller RX Vega 56 (4100 kr). En 1070 presterar (väldigt) ungefär 40% snabbare än en 1060.

Men om TS har bra kylare redan så kan det vara värt att skruva lite och se vad man kan få ut!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag har svårt att rekommendera att lägga pengar på att förbättra överklockning om man har en fast budget för att förbättra sin nuvarande dator.

Min syn på överklockning är att det är något som man gör för att få ut bättre prestanda än det man har idag, snarare än något att lägga pengar på. Då kan man lika gärna lägga pengar på något som är snabbare från början. Men det är väl min egna lilla "syn" på saken... (också därför jag äger en Ryzen 5 1600 som jag överklockar med standardkylaren istället för att lägga pengar på en kylare för att få ut kanske 100-200 Mhz till).

Har t.ex. svårt att se hur ett 1060 6GB + en ny kylare (3000 kr + ~1000 kr) är ett bättre köp än en 1070 (4300 kr) eller RX Vega 56 (4100 kr). En 1070 presterar (väldigt) ungefär 40% snabbare än en 1060.

Men om TS har bra kylare redan så kan det vara värt att skruva lite och se vad man kan få ut!

Äh 300-400kr för en ok tornkylare räcker gott, mer prisvärt än att köpa tex en 7600k och köra stockkylare/stockfrekvenser. Även om du inte överklockar kommer ju en 4670k kunna hålla sin turbo längre (och tystare...). Finns ju massa gratisprestanda att hämta och dessutom kan man använda kylaren till nästa bygge!

Men visst är budgeten satt i sten så skulle nog jag köpt ett grafikkort först. Jag tycker nog fortfarande att ingen med K processor bör sitta med stockkylare... örk!

EDIT: Missade att du satt på ett B85 moderkort, då blir de ingen överklockning gjord tyvärr

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Äh 300-400kr för en ok tornkylare räcker gott, mer prisvärt än att köpa tex en 7600k och köra stockkylare/stockfrekvenser. Även om du inte överklockar kommer ju en 4670k kunna hålla sin turbo längre (och tystare...). Finns ju massa gratisprestanda att hämta och dessutom kan man använda kylaren till nästa bygge!

Men visst är budgeten satt i sten så skulle nog jag köpt ett grafikkort först. Jag tycker nog fortfarande att ingen med K processor bör sitta med stockkylare... örk!

Jag är beredd att hålla med, så länge det inte innebär att man går ner till ett sämre grafikkort, vilket man dock får göra för att hålla budget. Självklart är det mer prisvärt att överklocka det man har än att köpa helt nytt, men att köpa helt nytt finns inte på kartan när GPU:n måste uppgraderas.

Men vi vet som sagt fortfarande inte vilken kylare TS har.

Permalänk
Medlem

Budgeten är inte stenhård, det handlar mestadels om ett riktpris sen kan jag absolut lägga något mer/mindre beroende på hur mycket jag får ut av det.

Just nu går väl tankarna kring att köpa ett 1070 och denna kylare för att överklocka processorn något, be quiet! kylare.

Dock funderar jag också på att vänta tills Black Friday om cirka 8 veckor, men det känns som en evighet tills dess....

Permalänk

Kör på det du har. Detta skulle jag uppgradera:

Moderkort: Z97/Z87.
RAM: 8 GB
Processorkylare: NH-D14
Grafikkort: Begagnat GTX 970.

Z97 eller ett Z87 moderkort så kan du överklocka processorn. B85M är inte ämnat för överklockning. Det är ingen raketforskning-/vetenskap att överklocka processorn. Finns mycket bra information om det här på forumet. 8 GB minnen till med samma frekvens så har du totalt 16 GB. Processorkylaren för att den kyler bra vilket behövs om du ska överklocka och får dessutom plats utan problem i ditt nuvarande chassi. Ett GTX 970 fungerar fortfarande finfint att spela på med höga inställningar i 1920*1080p.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Kör på det du har. Detta skulle jag uppgradera:

Moderkort: Z97/Z87.
RAM: 8 GB
Processorkylare: NH-D14
Grafikkort: Begagnat GTX 970.

Z97 eller ett Z87 moderkort så kan du överklocka processorn. B85M är inte ämnat för överklockning. Det är ingen raketforskning-/vetenskap att överklocka processorn. Finns mycket bra information om det här på forumet. 8 GB minnen till med samma frekvens så har du totalt 16 GB. Processorkylaren för att den kyler bra vilket behövs om du ska överklocka och får dessutom plats utan problem i ditt nuvarande chassi. Ett GTX 970 fungerar fortfarande finfint att spela på med höga inställningar i 1920*1080p.

Vad är det som gör att B85M inte är ämnat för överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KullenJ:

Vad är det som gör att B85M inte är ämnat för överklockning?

Det är intel som gör att den inte är ämnad för det. De vill att du ska köpa den dyrare kretsen (i ditt fall behöver du z87 eller 97)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, om TS ska lägga pengar på ett nytt moderkort också så känns det ännu mindre prisvärt att överklocka jämfört med att lägga alla pengarna på en GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KullenJ:

Vad är det som gör att B85M inte är ämnat för överklockning?

Kretsarna på moderkortet är helt enkelt inte direkt skapta för det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU