Permalänk
Medlem

Ingen som köper i9?

Måste inom kort uppgradera min dator.

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de? Det kommer vara en hel del gaming på den och kommer flytta över 1080 ti till den

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de?

Fel på... Nja. De är väldigt dyra. Köper man fel, får man allt för begränsat med PCI-E lanes, vilket lämnar moderkortet med kortplatser, eller rent av integrerad hårdvara, som inte fungerar. Det betyder att man måste öppna plånboken rätt rejält för att se någon mening med det. Bara den billigaste i9'an boostar till samma frekvens som 7700K, och det är 3-4 gånger mer pengar för 7900X än 7700K, för spel, som ovanpå allt inte ens drar full nytta av de 4 kärnorna 7700K har att arbeta med. De som vill ha en arbetshäst med möjligheten att dra väldigt tunga lass, med många kärnor, har "oftast" inte spel som en prioritering värd merparten av deras pengar, utan väljer i stället AMD's threadripper, som erbjuder väldigt bra prestanda för pengarna, men inte har samma IPC, eller klockfrekvenser, och därför inte når samma singeltråd prestanda.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Måste inom kort uppgradera min dator.

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de? Det kommer vara en hel del gaming på den och kommer flytta över 1080 ti till den

Man rekommenderar väl efter behov och tror de är väldigt få personer som kan dra nytta av en i9 samt att de är riktigt dyra för det man får...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel har handikappat i9:orna på många sätt, till exempel PCI-E-lanes där de, förmodligen för att fortsätta mjölka folk på pengar, inte ger dig mer än 44 (?) stycken på de dyraste varianterna. RAID kräver speciella nycklar, och så vidare. Folk som behöver den här sortens processorer kan mycket väl ha behov av de här andra sakerna också och AMD har inte snålat som Intel har gjort. Dessutom ger de kanske 80-85% av råprestandan samtidigt som de kostar hälften så mycket. Det ska mycket till för att man ska rekommendera Intel i det läget.

Permalänk
Medlem

Skulle dessutom tro att många lockas till TR pga bättre pris/prestanda och bättre I/O överlag.

Dessutom köper man TR eller i9 så gör man mer än att bara spela.
Själv spelar jag men kör 2st OS samtidig, egna grafikkort mm för varje OS, då vill man ha lite fler kärnor, I/O osv och ja TR är avsevärt mer prisvärd skulle jag säga och dom där extra FPS'en om man ens får det skulle jag inte bry mig om.
Själv är jag inte begränsad av IPC eller frekvens med mina kort med min i7 3930K så en TR hade räckt mer än väl för att spela och göra annat.

Kompromisserna och priset på X299 får mig att se argt på intel, kört både X58 och X79 för dom var nåt att och inga dumma kompromisser gjordes vilket inte varit fallet sedan 2011-3 sockeln då intels dumheter värkligen började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Måste inom kort uppgradera min dator.

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de? Det kommer vara en hel del gaming på den och kommer flytta över 1080 ti till den

Nej det är inget egentligt fel på dom, men det är lite som att rekommendera Bugattis, Lamborghinis och Ferraris till en kille som vill ha tips på en vettig bruksbil (speldator).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fel på... Nja. De är väldigt dyra. Köper man fel, får man allt för begränsat med PCI-E lanes, vilket lämnar moderkortet med kortplatser, eller rent av integrerad hårdvara, som inte fungerar.

Har de olika varianterna av i9 olika antal pcie-lanes? Jag hade för mig att de hade lika många dvs 44 st.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Har de olika varianterna av i9 olika antal pcie-lanes? Jag hade för mig att de hade lika många dvs 44 st.

Nej, bara 7900X och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, bara 7900X och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka under 7900X är i9:or?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Måste inom kort uppgradera min dator.

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de? Det kommer vara en hel del gaming på den och kommer flytta över 1080 ti till den

För att i9 inte är processorer gjorda för gaming, helt enkelt. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras: Handlar inte om dom är "gjorda" för gaming, samma arkitektur som vi har sett tidigare, dom passar perfekt för spel och massor med annat. Däremot är priset för högt generellt när det finns billigare likvärdiga alternativ, både hos Intel och AMD.

Jag hade X99 mellan 2015-2017, gick utmärkt att spela på 6950X : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeppan:

Måste inom kort uppgradera min dator.

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de? Det kommer vara en hel del gaming på den och kommer flytta över 1080 ti till den

Varför det när det finns Ryzen? Räcker inte R7 så köp Threadripper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Vilka under 7900X är i9:or?

Okej jag såg nu att 7820X och 7800X inte kallas för i9:or men poängen är samma ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar då är jag med lite!

Har ett scenario dock där jag inte vet om jag kan hålla ut till 8700k då min nuvarande rigg kanske måste bort till en köpare.

Om jag nu inte skulle kunna hålla ut till 8700k vilken ryzen skulle bäst kunna matcha 8700k tro? Budget är inte så väsentligt kan lägga det som behövs då datorn helst ska hålla ett tag och matchas ihop med 1080ti.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Ok tack för alla svar då är jag med lite!

Har ett scenario dock där jag inte vet om jag kan hålla ut till 8700k då min nuvarande rigg kanske måste bort till en köpare.

Om jag nu inte skulle kunna hålla ut till 8700k vilken ryzen skulle bäst kunna matcha 8700k tro? Budget är inte så väsentligt kan lägga det som behövs då datorn helst ska hålla ett tag och matchas ihop med 1080ti.

vad ska du göra utöver gaming?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vad ska du göra utöver gaming?

Typ inget tungt i övrigt.

En del flikar osv igång spritt över 3 skärmar då jag jobbar mkt med word, mail osv. och ofta en o annan aktieruta uppe också
Så spel blir egentligen det tyngre

Media o streaming har jag en dedikerad serverdator som kör plex så inget sånt behövs.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Mithras: Handlar inte om dom är "gjorda" för gaming, samma arkitektur som vi har sett tidigare, dom passar perfekt för spel och massor med annat. Däremot är priset för högt generellt när det finns billigare likvärdiga alternativ, både hos Intel och AMD.

Jag hade X99 mellan 2015-2017, gick utmärkt att spela på 6950X : )

Mvh

Jo, det handlar väldigt mycket att de inte är "gjorda" för gaming. Lägre klock, lägre IPC, mindre uttrymme för överklockning. De är "gjorda" för att hantera mängder med parallelarbeten, inte singeltrådsprestanda, dvs. de är inte gjorda för att hantera det som spel kräver av en CPU.

Att de inte är gjorda för gaming innebär inte att de inte går att spela på. Men de är helt enkelt inte skapta för att maximera spelupplevelsen, därmed inte "gjorda" för det. Att det som de är gjorda för, råkar också fungera för att spela på, är en annan femma.

Ta en titt på flera olika typer av prestandatester, så syns det väldigt tydligt att man inte köper en 7900X (eller en 6950X) för spel:

http://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper-...

Där de ligger på i princip samma fps, i vissa fall lägre och i vissa fall högre, än en 7700K.

Det är tydligt att avsikten med i9-serien inte är spel. Därmed inte "gjorda" för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Typ inget tungt i övrigt.

En del flikar osv igång spritt över 3 skärmar då jag jobbar mkt med word, mail osv. och ofta en o annan aktieruta uppe också
Så spel blir egentligen det tyngre

Media o streaming har jag en dedikerad serverdator som kör plex så inget sånt behövs.

låter inte så att du behöver threadripper då och kan hålla dig till "mainstream" då. i så fall antingen R5 1600 i fall det ska var billigare men samma antal kärnor som intel eller R7 1700 i fall du vill har lite flera kärnor.
om du inte ska köra SLI/Crossfire vid ett senare tillfälla kan du även skippa X370 om du inte just har behov av massa usb portar eller m.2 platser. tar en B350 moderkort istället.
det är en sak folk ibland glömmer vid jämförelse. det handla inte bara om vad processorn kostar men också resten omkring det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Mithras: Flera felaktigheter i det du skriver.

Dom har inte lägre IPC, både Haswell-E och Broadwell-E hade högre IPC än sina desktop (mainstream) varianter som släpptes först, dvs dom som var menade för gaming då de kom som i5 och i7 versioner. Därefter släpptes processorerna till X99 med högre IPC, klockfrekvenserna är endast lägre pga fler kärnor, dom gick fortfarande att överklocka rejält, ex. 5960X med 3,0GHz i bas klockade jag till 4,7GHz, det är över 50% i OC, 6950X från 3,0GHz till 4,2GHz, det är också en avsevärd ökning på +30%, hur du får det till att dom är sämre för överklockning är ett mysterium.

Den främsta anledningen till att fler inte köper i9 till gaming är för att dom är för dyra, hade priset legat på 5-6K så hade massvis köpt den, precis som många gamers köper Ryzen 7 fast dom inte behöver 8 kärnor 16 trådar idag, men det är billigt relativt en i7 7700K för 3290 kr.

Det är ingen som bör köpa en fyrkärnig i7 idag för dom pengarna, isåfall bättre att vänta på Coffee Lake med 6K/12T, det är en bra processor i jämförelse, bäst är ändå Ryzen men det faller inte alla i smaken : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej det är inget egentligt fel på dom, men det är lite som att rekommendera Bugattis, Lamborghinis och Ferraris till en kille som vill ha tips på en vettig bruksbil (speldator).

Dock är inte de snabbare än i7 utan är mer för arbete så skulle nog kalla det för traktor eller lastbil istället för Ferrari. 7700K är mer Ferrari. i9 är som sagt mer för arbete som en traktor är och inte för att leka (spela) som tex en Ferrari.

Framtidens spel lär dock dra nytta av fler kärnor. Frågan är dock om processorn hänger med i övrigt då eller om frekvensen är för låg för framtidens spel. Är tex en 16 kärnig mer framtidssäker än 8 kärnor eller kommer 4ghz vara på tok för lite ändå den dag spel drar nytta av 16 kärnor.

Man vet aldrig hur det blir. Tänker på för några år sedan när grafikkort hade mycket mer minne än vad något spel utnyttjade. Sen plötsligt blev minnet väldigt viktigt och spel kunde lätt dra flera GB. Mycket hade väl att göra med att nya konsoler kom som hade mer än 512mb RAM. Kan gå fort och plötsligt behövas 16 kärnor i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Mithras: Flera felaktigheter i det du skriver.

Dom har inte lägre IPC, både Haswell-E och Broadwell-E hade högre IPC än sina desktop (mainstream) varianter som släpptes först, dvs dom som var menade för gaming då de kom som i5 och i7 versioner. Därefter släpptes processorerna till X99 med högre IPC, klockfrekvenserna är endast lägre pga fler kärnor, dom gick fortfarande att överklocka rejält, ex. 5960X med 3,0GHz i bas klockade jag till 4,7GHz, det är över 50% i OC, 6950X från 3,0GHz till 4,2GHz, det är också en avsevärd ökning på +30%, hur du får det till att dom är sämre för överklockning är ett mysterium.

Den främsta anledningen till att fler inte köper i9 till gaming är för att dom är för dyra, hade priset legat på 5-6K så hade massvis köpt den, precis som många gamers köper Ryzen 7 fast dom inte behöver 8 kärnor 16 trådar idag, men det är billigt relativt en i7 7700K för 3290 kr.

Det är ingen som bör köpa en fyrkärnig i7 idag för dom pengarna, isåfall bättre att vänta på Coffee Lake med 6K/12T, det är en bra processor i jämförelse, bäst är ändå Ryzen men det faller inte alla i smaken : )

Mvh

Jämförde i9-serien, inte äldre i7-serier.

Den främsta anledningen till varför i9 är för dyra, är för att de är skapta för något helt annat än gaming. Återigen, en 7700K presterar i mångt och mycket likvärdig i spel jämfört med en 7900X, som helt enkelt har andra användningsområden, a.k.a gjord för andra saker. Att fler hade köpt dem om de var billiga är en irrelevant, teoretisk fråga. Poängen är: Folk köper inte i9 för att i9 har ett helt annat användningsområde än spel, även om de fungerar för det ändamålet också, vilket reflekteras i priset. Ungefär som att jag skulle köpa en Formula1-bil godkänt för allmän väg för min vardagliga bruk. Absolut inte gjord för det, men nog fan fungerar det.

Sen håller jag med dig om att ingen bör köpa 7700K idag, 8700K släpps 5e oktober så det är bara att vänta två veckor. Finns ingen anledning att köpa något med 4c när 6c är så nära inpå.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

låter inte så att du behöver threadripper då och kan hålla dig till "mainstream" då. i så fall antingen R5 1600 i fall det ska var billigare men samma antal kärnor som intel eller R7 1700 i fall du vill har lite flera kärnor.
om du inte ska köra SLI/Crossfire vid ett senare tillfälla kan du även skippa X370 om du inte just har behov av massa usb portar eller m.2 platser. tar en B350 moderkort istället.
det är en sak folk ibland glömmer vid jämförelse. det handla inte bara om vad processorn kostar men också resten omkring det.

Ok men vad är skillnaden mellan 1600, 1700 och 1800 samt x versionerna... samt threadripper också lixom. Vill inte snåla heller tänker jag särskilt inte nu om 1800x e på rea också

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Ok men vad är skillnaden mellan 1600, 1700 och 1800 samt x versionerna... samt threadripper också lixom. Vill inte snåla heller tänker jag särskilt inte nu om 1800x e på rea också

1600 samt 1600X har 6 kärnor med 12 threads. 1700, 1700X och 1800X har 8 kärnor med 16 threads.
X versionerna har en funktion som kallas för XFR (eXtended Frequency Range) som gör att vissa kärnor kan klocka upp sig en liten bit mer under tung belastning med tillräckligt kylning MEN detta funka enbart om CPU’n körs i stock läge. Allmänt vinna du mer genom att överklocka samtliga kärnor manuellt istället. Mellan CPUerna i Ryzen 5 och 7 serien är enda skillnaden bas och boost klockningen i stock. Liknande Intel fast AMD har alla CPUer upplåst.
TR bygger på samma arkitektur som AMD har gjord väldigt skallningbart hela vägen upp till server versionen Epic.
Hos TR är det i princip 4 Ryzen dies på en CPU MEN endast 2 av dessa funka, de andra 2 är bara där så att trycket är lite mer jämnfördelat medans hos Epic är alla 4 aktiva.
Hos TR har du indelningen mellan 8 kärnor (1900X), 12 kärnor (1920X) och 16 kärnor (1950X) som alla har SMT dvs dupbbelt så många threads.
TR är igentligen bara att rekommendera om du har behov av så många kärnor eller av PCI-e lanes som är samma för alla TR CPUer, nämligen 64.
Och det har du i princip bara om du ska köra flera grafikkort samt NVMe lagring samtidigt.
Men till en vanligt spel och stream dator räcker det fullkommligt med mainstream Ryzen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

1800x på rea nu är ett mycket bra köp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Dom har inte lägre IPC, både Haswell-E och Broadwell-E hade högre IPC än sina desktop (mainstream) varianter som släpptes först

Uh... Whut? Så vitt jag vet, Haswell-E och "vanliga" Haswell, har samma IPC, samma sak gäller inom Broadwell familjen?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja IPC på intels vanliga och E modeller borde vara samma, har då aldrig uppmätt någon skillnad på dom system jag byggt genom åren.

Basfrekvensen tenderar att gå ner med fler trådar men därför man överclockar dom så man kan ha kakan och äta den.

Det finns dessutom tester som visar att Xeon inte är sämre för spel så länge frekvenserna är den samma.

Vet inte vad hela "server" cpu'er suger för spel har kommit ifrån men vill minnas att det "alltid" varit sådana felaktiga rykten spridda av folk ända sedan jag såg Xeon baserade Pentium 3:or back in the day.

Det stämde inte då heller. Vissa myter dör hårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Nej det är inget egentligt fel på dom, men det är lite som att rekommendera Bugattis, Lamborghinis och Ferraris till en kille som vill ha tips på en vettig bruksbil (speldator).

Ja nått åt det hållet, prisskillnaden motiverar inte skillnaden i prestanda på långa vägar.
Möjligen kan i9'an vara intressant för den lilla grupp där priset saknar betydelse.

Permalänk
Medlem

1600 (den utan X) är kanske den bästa cpu man får för pengarna. Var länge sedan man fick så mycket till 2000 kronor. Utöver det har 1800X ett väldigt vettigt pris nu.

Alla Ryzen 7 är likadana cpuer med samma antal kärnor och trådar. De är bara klockade olika på grund av finare silikon på 1800x än till exempel Ryzen 7 1700. Skillnaden är försumbar. Tror alla Ryzen 7 1700 klockar till 3700mhz med den medföljande kylaren. medans du har klart större chans att nå 4GHZ med 1800x. Skillnaden mellan 3,7 och 4ghz i spel är nog mer eller mindre försumbar.

Lägg hellre mellanskillnaden på ett bra minneskit är mitt stalltips.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188885
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236769
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754103

De tre som utgångspunkt så har du kommit långt. Bestämmer du dig för Intel längre fram så är det enkelt att sälja bräda och cpu. Minnet är det bästa du kan få till både Intel och AMD. 3600 cl15 är de bäst binnade chip som finns.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@Zeppan: Coffee Lake släpps om exakt två veckor, att inte vänta in det är bara dumt. Du verkar inte ägna dig åt någon multitaskning att tala om. Coffee Lake kommer att ha ett övertag både i IPC och klockfrekvens gentemot Ryzen, vilket innebär att du kommer få mycket bättre spelprestanda med Coffee Lake. Dessutom kommer i7-8700K att få 6 kärnor/12 trådar, vilket gör den till ett attraktivt val även i flertrådade scenarion, om du nu skulle börja med sånt också någon gång. Priset kommer vid lansering, alltså när det är som högst, att landa på ca 4100 kr, vilket bara är ett par hundralappar över vad Ryzen 7 1800X kostar just nu, när den är på rea. När Coffee Lake släpps kommer 1800X vara dyrare än 8700K, och väntar du lite till kommer 8700K förmodligen sjunka ännu mer i pris.

För mig är det en no-brainer. Man stressköper ingenting, inte ens om det är på rea, två veckor innan en stor processorlansering. För övrigt är det förmodligen inte utan anledning som AMD prissänker 1800X precis innan Intels lansering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

8700K borde väl jämföras med 1600 skulle jag tro. Halva priset på 1600, halva priset på moderkort, minst. Sätt bägge på 4GHZ och jag tror inte skillnaden är väldigt stor.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz