Permalänk

Vilken oled bäst för SD tv?

Funderar på Philips 55POS9002 eller LG 55B7. Sitter med ett Boxer abbonemang där en del SD-kanaler ingår, vill ju naturligtvis ha så bra bild som möjligt även på dessa.
Någon som har koll på om någon av ovanstående modeller är bättre än den andra vad det gäller SD?

Vilken av dem är bättre på HD tv (720i)?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nedomansky: SD är allra bäst på en bildrörs-TV som du har på ett avstånd där en knuten näve med utsträckt arm täcker hela bildytan. För det är på den nivån tekniken är konstruerad. En 20-25-tummare flera meter bort.

När du kör SD på en 4K-TV som är det en bild som informationsmässigt är uppräknad med faktor 20x. 95 procent av det du ser är påhittad, framräknad information. Detta sker med olika typer av idéer och filosofier vilket mynnar ut i ett sammelsurium av olika algoritmer för skalning, skärpning, brusfiltrering och de-interlace gör att du får väldigt olika karaktär på SD-bilden baserat på din källa och vilka algoritmer tillverkaren använder.

Det är till exempel ofta betydande skillnader att ta emot SD-bilden via analog kabel-TV och digital TV-sändning där det skiljer sig från marksänd, kabel och IP-baserad digital-TV. Det skiljer sig också markant mellan att välja mellan den inbyggda mottagaren och att ta emot signalen via en extern box kopplad till HDMI. Ofta är den senare lösningen den man föredrar då TV:ns inbyggda mottagare inte ger samma valfrihet. Du får den bild TV:n ger och inget mer. När bilden kommer via HDMI kan du som regel styra mycket mer.

Jag brukar jämföra det med att sminka en gris. Det finns många sätt att sminka en gris och vad som är "bäst" blir då en fråga om tycke och smak. Samma sak här med SD-bild på en TV – bara en fråga om vilka algoritmer som matchar godtycket. Men det förblir en gris, om än sminkad.

Lösningen är att sluta med SD och satsa på HD i den mån det går. Även då gäller samma situation men inte alls lika tydliga skillnader.

720i-sändningar finns inte, utan formatet på digital sändningar är 576i. Dock kan den exakta pixelmatrisen variera med olika sändningar och tekniker. Vanligtvis mellan 512x384 till 720x576.

Permalänk

Tack för ett uttömande svar även om det inte gjorde mig direkt så mkt klokare.. Om man bortser från det tekniska o går på tycke o smak som det ju alltid handlar om, om det inte är mätbart, vilken tv är då att föredra?

Tyck till ni som har sett dessa apparater hantera SD-sändningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

Tack för ett uttömande svar även om det inte gjorde mig direkt så mkt klokare.. Om man bortser från det tekniska o går på tycke o smak som det ju alltid handlar om, om det inte är mätbart, vilken tv är då att föredra?

Tyck till ni som har sett dessa apparater hantera SD-sändningar!

Bli medlem i elgigantens kundklubb så kan du köpa Philips 9002 Oled för endast ca 16990.

Det om något avgör ju vilken som är bästa köp av alla oled iallafall.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nedomansky:

Tyck till ni som har sett dessa apparater hantera SD-sändningar!

Jag har, subjektiv, tyckt till om detta med kanske 500 olika apparater genom åren. Objektivt är svårt eftersom det inte finns några sätt styra över vilka TV-sändningarna som kommer.

Men jag lägger därför heller ingen vikt vid vad "...som är att föredra" eftersom det varierar med hur du använder TV:n och vilken uppfattning du har över hur en gris ska sminkas. Jag försöker endast beskriva hur karaktären är.

En del apparater, likt Panasonics lägger en tydlig karaktär på konturförstärkning. På nära håll ser ansikten ut som de är målade med akvarell, ögonbryn blir som ett enda penseldrag. På avstånd, säg 8 meter från 55 tum, uppfattas bilden ofta "tydligare", men akvarellkänslan är faktiskt rätt störande på nära håll. Sony tenderar att prioritera en mjuk uppskalning som på nära håll blir pixlig men heller inte lika artificiell. Och så vidare.

Då är det ofta bättre att strunta i den inbyggda mottagaren för att istället köra via valfri digitalbox. Då kan du sminka grisen som du önskar med TV:ns alla reglage.

Permalänk

Tack ännu en gång! Jag får helt enkelt sminka grisen via min Humaxbox o försöka gilla den när den är färdigmålad..

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nedomansky: Faktiskt den bästa vägen vad jag sett av Humax-boxar kontra inbyggda mottagare utan chans att påverka karaktären på bilden.

Permalänk
Medlem

Är lite intresserad av samma topic då finns ju en del kanaler här som Discovery, national geographic some inte har den bästa upplösningen och föräldrarna tittar ju mycket på sånt och även när det finns både SD och HD kanaler tillgängliga ser de ofta på SD sändningen iallafall. haha

På vårt Panasonic Plasma 42" från 2009 ser SD material förvånandesvärt bra ut men på min Sony 32" LCD av den dyraste sorten i storleksklassen från 2016 se riktigt dåligt ut så man vill knappt kolla alls på sånt, mycket sämre än Panasonicen trots att när man jämför storleksmässigt borde 32" ha en fördel osv.

Så jag undrar hur OLED hanterar SD material? Plasma är ju känt att det är generellt ganska bra med just SD material men OLED är det svårare att få fram information om då det är såpass konstig kombination att ha typ 4K, OLED men så kolla på SD material.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ingen skulle jag säga, det finns ju i princip inga kanaler som är anpassade för SD-sändningar längre. SVTs kanaler är ju bara nerskalade från HD-sändningen live med en videokodare för broadcast-bruk. Kvalitén där har gått neråt, mycket mer brus i bilden nu för tiden än när de hade sändningar i SD. En dålig signal/sändning kan man aldrig skala särskilt vettigt. Fixa något där du kan ta bort SD-sändningarna i kanallistan eller liknande

Permalänk
Medlem

Flatpanels recension av Philips antyder att den är bättre för SD.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Bildexpert 📺

Så där i största allmänhet gör det högre kontrastomfånget att OLED samt VA-paneler med riktigt bra local dimming att man får en bättre bildupplevelse alla kategorier. Vilket också omfattar SD även om det fortfarande är sådan enorm skillnad mellan olika kanaler, mellan olika distributioner och mellan olika program på samma kanal och samma distribution. Därför är det svårt att dra några tydliga slutsatser om vad man faktiskt bedömer. HD-kvalitet, 4K-kvalitet samt SD-bild över HDMI är betydligt lättare att bedöma eftersom där har du källor du faktiskt kan styra över.

Vilket också är en ganska tydlig tumregel. Skaffa så bra bild som möjligt och bildegenskaper som passar ditt rum. Då har man gjort vad man kan även för den bästa tänkbara SD-upplevelsen.

Gör man tvärtom och utgår från hur man råkar tycka en enskilds apparat sammanfaller med ett godtycke om vad som är "bra SD-bild" baserat på vad som för stunden är ett godtyckligt program, på en godtycklig kanal via en godtycklig distribution, finns också risken att man prioriterar en TV vars bildegenskaper som helhet är sämre.