Ersättare till trasigt grafikkort

Permalänk
Medlem

Ersättare till trasigt grafikkort

Tjenare!

Efter ett par års användning, installerat i en på tok för dyr brödrost har mitt MSI GTX 970 Gaming säckat ihop.

Jag har testat runt lite och tror inte att några andra komponenter har rykt med.
Nu söker jag en ersättare till kortet jag har, men känner inte igen mig med de nya namnen.
Kortet ska främst användas till ett moddat Skyrim där jag eftersöker 60 fps i åtminstone 1080p.
Ser helst att kortet inte kostar mer än 3500 kr

Jag har fastnat lite för Asus GTX 1060 OC men vet inte hur den jämför sig med mitt tidigare kort, eller om det är ett prisvärt alternativ.

Har någon även ett bra tips på ett hyggligt chassi med god kylmöjlighet så tas det tacksamt emot det med.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på Sweclockers prestandaindex (äldre index, GTX 970 finns inte med i nyaste) för att få ett hum om hur de presterar. GTX 1060 6GB presterar i genomsnitt ~20% bättre än GTX 970.

Permalänk
Medlem

@perost: Det är såpass alltså, tackar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Faddera:

@perost: Det är såpass alltså, tackar.

Du kan köpa ett begagnat 970 för ~1500 kr på marknaden annars.

Eller kanske hitta ett 980...

Men ska du ha nytt så blir du nöjd med ett 1060 om ditt 970 var tillräckligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag är spontant skeptiskt till att köpa begagnade kort, så ett nytt får det allt bli. Och mitt 970 gav tillräcklig prestanda för mina behov, tills det inte gjorde det något mer.

Permalänk
Medlem

1060 är som perost nämner snäppet vassare än 970. Vill du ha lite mer spelrum för framtida titlar så tror jag ett 1070 hade varit perfekt. Om budget tillåter

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jag var iväg och köpte ett 1060, chassi och några extra fläktar precis. Ska installera grejerna imorgon så får vi se om jag får igång det

Det är ju ingen uppgradering jag söker utan en ersättare så jag la den tusenlappen+ för ett 1070 på ett nytt chassi och bättre kylning

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Faddera: Ok, ja huvudsaken du blir nöjd så är det väl investerade stålar