Hemlig EU-studie: Olaglig nedladdning skadar inte industrin

Permalänk
Medlem

Hemlig EU-studie: Olaglig nedladdning skadar inte industrin

2013 beställde EU-kommissionen en stor studie av fildelningens effekter på försäljning av sådant som omfattas av upphovsrätter. När de såg den hemligstämplades den.
Fyra år senare har vår EU-parlamentariker lyckats begära ut rapporten, och nu förstår vi varför den hemligstämplades.
Rapportens största slutsats är att fildelningen gynnar försäljning av datorspel, inte har någon effekt alls på de allra flesta produkter, och marginellt skadar de allra största biofilmerna.
Detta undergräver de argument som framförts för kriminaliseringen av fildelning 2005, införandet av IPRED 2009 och för kommissionens eget förslag till kommande upphovsrättsreform, där plattformar ska tvingas till algoritmisk förhandscensurering av allt uppladdat material.

Läs mer här: https://www.europaportalen.se/2017/09/hemlig-eu-studie-illega...

Cred: Piratpartiet

Vad tycker ni om detta? tror ni endast dom jagar folk, för dom har märkt att det finns en marknad att tjäna pengar på där?
Att dom kan dra in en extra inkomst genom att göra sådant här illegalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

2013 beställde EU-kommissionen en stor studie av fildelningens effekter på försäljning av sådant som omfattas av upphovsrätter. När de såg den hemligstämplades den.
Fyra år senare har vår EU-parlamentariker lyckats begära ut rapporten, och nu förstår vi varför den hemligstämplades.
Rapportens största slutsats är att fildelningen gynnar försäljning av datorspel, inte har någon effekt alls på de allra flesta produkter, och marginellt skadar de allra största biofilmerna.
Detta undergräver de argument som framförts för kriminaliseringen av fildelning 2005, införandet av IPRED 2009 och för kommissionens eget förslag till kommande upphovsrättsreform, där plattformar ska tvingas till algoritmisk förhandscensurering av allt uppladdat material.

Läs mer här: https://www.europaportalen.se/2017/09/hemlig-eu-studie-illega...

Cred: Piratpartiet

Vad tycker ni om detta? tror ni endast dom jagar folk, för dom har märkt att det finns en marknad att tjäna pengar på där?
Att dom kan dra in en extra inkomst genom att göra sådant här illegalt?

Företagens lobbyister har givetvis ett grepp om politikerna i en sån här fråga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ja det speglar mina egna upplevelser bra. När jag kunde börja ladda ner spel illegalt började jag även spendera avsevärt mer pengar på spel, eftersom man inte behövde köpa grisen i säcken och hoppas att spelet ifråga skulle fungera på ens dator. Nu är det iofs ganska överflödigt tack vare Steams "Refund policy".

Hur som helst är det skrämmande hur mycket makt de stora aktörerna på marknaden har över vår politik och vad som offentliggörs.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Känns lite som dom har grepp om politikerna, frågar är hur?
Mutor? Löner? Förmåner? eller av donationer till politiska partier?

Känner samma, sedan Steam och linkande tjänster, har man spenderat mer pengar.
Tror det i slut ändan handlar om lösningar, förr satt jag på Winamp och med nerladdad musik, nu sitter man med spotify och betalar för det, för smidigheten.
Samma med filmer och serier, man sitter med HBO och Netflix och andra streamingtjänster.

Är jag orolig för ett spel nu med steam refund policy, så hinner man testa.
Förr laddade man ett spel, kollade så det gick bra, sedan köpte man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Känns lite som dom har grepp om politikerna, frågar är hur?
Mutor? Löner? Förmåner? eller av donationer till politiska partier?

Känner samma, sedan Steam och linkande tjänster, har man spenderat mer pengar.
Tror det i slut ändan handlar om lösningar, förr satt jag på Winamp och med nerladdad musik, nu sitter man med spotify och betalar för det, för smidigheten.
Samma med filmer och serier, man sitter med HBO och Netflix och andra streamingtjänster.

Är jag orolig för ett spel nu med steam refund policy, så hinner man testa.
Förr laddade man ett spel, kollade så det gick bra, sedan köpte man det.

Skulle väl sammanfatta det med "tro" eller "almäna uppfattningen".
Vad jag menar är helt enkelt att de har vuxit upp med ett konstant ihållande "information" från många källor, tex. lärare/skola/tv/nyheter mm att piratkopiering är stöld och orsakar "enorma" skador. Den här informationen är då tvättad av diverse media företag som ser saker ur sin synvinkel och vill tjäna pengar på att kontrollera vad som ses. Sen används även "piratande" som orsak när filmer floppar för de har "råkat" läka tidigare, underliga är storfilmer som läcker/kopieras tjänar ändå rätt bra... Och får man höra något dag ut och in så är det rätt lätt att börja tro/lyssna på det, sen finns det olika nivåer av piratande om man laddar ner en låt/film nån gång då och då eller driver en site som försöker tjäna pengar och uppmuntrar folk att lägga upp saker så fort som möjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ja det speglar mina egna upplevelser bra. När jag kunde börja ladda ner spel illegalt började jag även spendera avsevärt mer pengar på spel, eftersom man inte behövde köpa grisen i säcken och hoppas att spelet ifråga skulle fungera på ens dator. Nu är det iofs ganska överflödigt tack vare Steams "Refund policy".

Hur som helst är det skrämmande hur mycket makt de stora aktörerna på marknaden har över vår politik och vad som offentliggörs.

Jag har mängder med kompisar som har otroliga mängder film lagrat som de nerladdat illegalt. Polarna är inte speciellt ekonomiskt på den fina sidan så de skulle aldrig köpt dessa filmer legalt. En del jobbade sig så till den milda grad att de till och med brände ner filmerna på skiva och printade omslag.

Att påstå att illegal nerladdning saknar konsekvenser är lite halvlöjligt, däremot är filmbolagens lobbyister helt ute och seglar. Sanningen är väl knappast svart eller vit snarare grå.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Skulle väl sammanfatta det med "tro" eller "almäna uppfattningen".
Vad jag menar är helt enkelt att de har vuxit upp med ett konstant ihållande "information" från många källor, tex. lärare/skola/tv/nyheter mm att piratkopiering är stöld och orsakar "enorma" skador. Den här informationen är då tvättad av diverse media företag som ser saker ur sin synvinkel och vill tjäna pengar på att kontrollera vad som ses. Sen används även "piratande" som orsak när filmer floppar för de har "råkat" läka tidigare, underliga är storfilmer som läcker/kopieras tjänar ändå rätt bra... Och får man höra något dag ut och in så är det rätt lätt att börja tro/lyssna på det, sen finns det olika nivåer av piratande om man laddar ner en låt/film nån gång då och då eller driver en site som försöker tjäna pengar och uppmuntrar folk att lägga upp saker så fort som möjligt...

Sant, är så man växer upp, dock gick jag IT utbildning i gymnasiet, där var det en annan ton på lärare och elever.
Men jag tror det lite har med hur mycket folk är inne i det eller involverade i det hela.
Enligt rykten, ska netflix i början ha sysslat med olaglig nerladdning av filmer och streamade ut det till kunder.

Skrivet av Bascule666:

Jag har mängder med kompisar som har otroliga mängder film lagrat som de nerladdat illegalt. Polarna är inte speciellt ekonomiskt på den fina sidan så de skulle aldrig köpt dessa filmer legalt. En del jobbade sig så till den milda grad att de till och med brände ner filmerna på skiva och printade omslag.

Att påstå att illegal nerladdning saknar konsekvenser är lite halvlöjligt, däremot är filmbolagens lobbyister helt ute och seglar. Sanningen är väl knappast svart eller vit snarare grå.

Så sant, allt är inte svart eller vit, men finns mycket som visar att fler som handlar efteråt.
Kolla bara på GoT, fick stort genomslag tackvare nerladdning och vet flera som skaffade HBO för att kunna se det, efter laddat ner och även vänner som köpte boxarna med hela säsonger.

Permalänk
Medlem

En enkätbaserad "ifall-att-om" studie. Det gäller att ta det för vad det är också.

Att analysera och tolka faktiska konsumtionsmönster för att se om folk verkar lägga mer eller mindre pengar på mediekonsumtion är långt mer relevant. Min "hypotes" är att det kakans storlek (total intäkt som medieproducenter får dela på) är relativt konstant. Om något så lär den variera med de ekonomiska konjunkturerna. Det som varierar iom. piratandet är antalet konsumenter, betalande eller ej. Man skulle också kunna spekulera i att en nedåtgående trend, säg, de senaste 40 åren (om en sådan finns) kan förklaras av nya och växande tidstjuvar i folks vardag, t.ex. dator/tv-spel och allmänt internettande. Traditionell media som musik, film och böcker för följaktligen mindre plats eftersom dygnet som bekant bara har 24h.

Permalänk
Medlem

Denna typ av forskning är intressant.

Piratsegmentet går att omvandla till ett marknadsföringsvärde där om andelen pirater hålls under en viss punkt så blir utfallet för en produktion positivt, och emellanåt blir effekten av piratsegmentet betydande i termer av genomslag/hype som ”inte kan köpas för pengar”.

Problem introduceras för ”money grab” och för produktioner som av varierande anledningar lider av usel kvalité.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Tror mkt av att ladda ner film och tidigare musik handlar om att tjänsterna inte fanns.
Det var inte längesedan vi var tvungna att pinna bort och hyra en film på DVD.

Nu när streamingtjänster, hastigheten på nätet och det faktum att det är prisvärt och snyggt paketerat finns så är behovet av att ladda ner mkt mindre.

Att Film i Väst, Strix eller någon annan seriöst tror att samma mängd människor som laddat ner filmen "Åsa Nisse" verkligen köpt filmen visar bara på hur dålig självinsikt bolagen har.

Permalänk
Medlem

Det är många år sedan jag slutade ladda ner och lika många år sedan jag var storkonsument i butikerna vad det gällde musik, filmer och spel...
Köpte inte en skiva/DVD förra året och likadant hittills i år. 3st spel har jag köpt, men det har varit sådana jag vet borde vara bra.

Den där upptäckarglädjen man hade när man letade efter ny spännande musik eller film, finns inte med Spotify, Netflix eller Plejmo etc... Så de udda banden eller filmerna går osedda förbi.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker snarare det är tvärtom när det gäller upptäckarglädje, har aldrig haft en sådan bred musiksmak som nu när det gäller Spotify eller kollat på program på t.ex. Netflix eller Playkanalerna som jag kanske aldrig laddat ner eller sett innan.
Mkt av detta handlar ju om att tjänsterna föreslår saker, det fick man aldrig i affären.

En annan intressant del av att tjänster utvecklats, som t.ex. GOG, är att jag faktiskt köpt spel 2 ggr för att jag inte orkat få gamla spel att funka i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har mängder med kompisar som har otroliga mängder film lagrat som de nerladdat illegalt. Polarna är inte speciellt ekonomiskt på den fina sidan så de skulle aldrig köpt dessa filmer legalt. En del jobbade sig så till den milda grad att de till och med brände ner filmerna på skiva och printade omslag.

Att påstå att illegal nerladdning saknar konsekvenser är lite halvlöjligt, däremot är filmbolagens lobbyister helt ute och seglar. Sanningen är väl knappast svart eller vit snarare grå.

"Att påstå att illegal nerladdning saknar konsekvenser är lite halvlöjligt"

Absolut, tur att ingen har påstått det.

"Jag har mängder med kompisar som har otroliga mängder film lagrat som de nerladdat illegalt" Attans också. Bäst att vi kontaktar de som utförde studien och berättar att deras resultat nu kan ogiltigförklaras.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Om det bryter mot rättigheter och lag så är det olagligt oberoende vad en eller flera rapporter säger. Utan vinstdrivande företag skulle inte utvecklingen och världen vara där den är idag. Så man kan inte anklaga företag för att maximera vinst.
Däremot tycker jag att industrin inte har hängt med överhuvudtaget då konsumenternas beteende och krav har ändrats de sista 5-10 åren. Idag förväntas man ha tillgång till de sista avsnitten/filmerna på samma gång de släpps, varför inte göra livet enkelt för alla och släpp dem globalt på det media/ställe konsumenterna vill ha dem.
Olaglig/gråzons streaming/nedladdning kommer alltid att finnas eftersom det är "gratis" och det lockar. Däremot finns det antagligen en klar majoritet som gladeligen skulle betala en slant för en streamingtjänst som alltid hade tillgång till det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Att påstå att illegal nerladdning saknar konsekvenser är lite halvlöjligt, däremot är filmbolagens lobbyister helt ute och seglar. Sanningen är väl knappast svart eller vit snarare grå.

Sanningen brukar vara där nånstans mitt i mellan ja.

Fast rapporten säger inte att illegal nedladdning saknar konsekvens utan skriver såhär i sammanfattningen:

"In general, the results do not show robust statistical evidence of displacement of sales by online copyright infringements. That does not necessarily mean that piracy has no effect but only that the statistical analysis does not prove with sufficient reliability that there is an effect.

Dom använder terminologin "undanträngande av försäljning" (min översättning). Jag tror att dom medvetet använder den formuleringen för att just skilja på att en nedladdning inte är detsamma som en missad försäljning (dvs dom verkar inte köpa filmbolagens resonemang).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"