Permalänk
Skrivet av Zeppan:

Måste inom kort uppgradera min dator.

Undrar lite varför ingen rekommenderar i9 processorerna, är det något fel på de? Det kommer vara en hel del gaming på den och kommer flytta över 1080 ti till den

Jag velade ett tag mellan Intel i9 och AMD Threadripper.
hur det slutade ser du i sign.
Det enda som talar till i9s fördel är högre frekvens.
Allt annat tycker jag talar till Threadrippers fördel.

*Tandkräm i i9 hör inte hemma i en CPU som kostar 10k
*Begränsat med PCIE lanes för Multigpu samt m.2 lagring setup
*PCIE x16 slottar hos plattformen ligger för nära varandra för SLI/Crossfire setup

Utifrån dessa skillnader är valet därmed avgjort mellan x299 och x399 anser jag.

Min förra i7 4790k i 4,5Ghz med sina fyra kärnor gick ner på knäna i vissa spel. Ripper har inte gjort det.
Man får fråga sig huruvida det är värt den stora extra kostnaden för en HEDT plattform om man enbart spelar. Det är något som bara en själv kan avgöra.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

@Zeppan: Coffee Lake släpps om exakt två veckor, att inte vänta in det är bara dumt. Du verkar inte ägna dig åt någon multitaskning att tala om. Coffee Lake kommer att ha ett övertag både i IPC och klockfrekvens gentemot Ryzen, vilket innebär att du kommer få mycket bättre spelprestanda med Coffee Lake. Dessutom kommer i7-8700K att få 6 kärnor/12 trådar, vilket gör den till ett attraktivt val även i flertrådade scenarion, om du nu skulle börja med sånt också någon gång. Priset kommer vid lansering, alltså när det är som högst, att landa på ca 4100 kr, vilket bara är ett par hundralappar över vad Ryzen 7 1800X kostar just nu, när den är på rea. När Coffee Lake släpps kommer 1800X vara dyrare än 8700K, och väntar du lite till kommer 8700K förmodligen sjunka ännu mer i pris.

För mig är det en no-brainer. Man stressköper ingenting, inte ens om det är på rea, två veckor innan en stor processorlansering. För övrigt är det förmodligen inte utan anledning som AMD prissänker 1800X precis innan Intels lansering.

Jo jag vet att det är delvis dumt och att 8700k passar mig nog perfekt. Men problemet kvarstår att jag förmodligen blir av med min rig till helgen och sitta helt utan dator i 2v är inte ett alternativ.

Min tanke nu är kanske o köpa en 1800x bänk o sen sälja när 8700k kommer ut. Med prisnedsättningen kanske man inte förlorar så mkt sen när de höjer priset 700 igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

8700K borde väl jämföras med 1600 skulle jag tro. Halva priset på 1600, halva priset på moderkort, minst. Sätt bägge på 4GHZ och jag tror inte skillnaden är väldigt stor.

... ...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ville ha en PC att rendera och spela på, uppgraderingen kostade 2kkr.
Det blev ASUS Prime X299 Deluxe, 16GB Corsair Vengeance LPX, i9 7900X med Noctua NH-U14S
Dålig planering ställde till problem att få in EVGA GTX1080 i CM Cosmos SE lådan, löste sig efter ny kabeldragning.
Diskarna är WD Black6TB, Blue1TB och Green2TB förutom Corsair SSD på 498GB.
Väldigt alert maskin där kärnor toppar 4,23GHz i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Inaktiv

Dyr cpu för en mer eller mindre ren lekdator. Hade den stött ECC så hade den tilltalat prousers mer. Förutom detta är den dyr i förhållande till threadripper-

Permalänk
Skrivet av Zeppan:

Jo jag vet att det är delvis dumt och att 8700k passar mig nog perfekt. Men problemet kvarstår att jag förmodligen blir av med min rig till helgen och sitta helt utan dator i 2v är inte ett alternativ.

Min tanke nu är kanske o köpa en 1800x bänk o sen sälja när 8700k kommer ut. Med prisnedsättningen kanske man inte förlorar så mkt sen när de höjer priset 700 igen

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste du tvunget sälja datorn nu till helgen? Det finns många som är ute efter begagnade datorer i samma klass som din, det kommer fler spekulanter.

Visa signatur