Permalänk

Nya DOOM, låg FPS?

Tjena!

har spelat det nya DOOM nu ett tag och tycker min FPS är ganska låg?

I mutli playern klarar jag knappt att hålla 60 FPS, håller mig runt 50 och i singelplayern ligger jag runt 70

Har datorn i sign och tycker att det borde vara lite högre med tanke på att jag kör 800x600 och allt på det lägsta.

Min 8350 jobbar knappt och grafikkortet borde ju ge mer kan jag ju tycka?

upplösning spelar ingen roll, har 150Hz monitor så ahde gärna velat komma upp i en 120 fps ivf

blir lite segt att spela multiplayer i 50fps

Permalänk

Tror jag hittat problemet, körde spelet i OpenGL 4.5

Switchade om till Vulkan men då hade jag det väldigt struligt med att få 150hz att funka.

Skrev -Freq 150 i launch options i steam clienten och det verkade lösa det.

ligger på ca 150 fps(dippar ibland till 100 och upp till 200 men rätt jämnt vid 150.

tänkte om någon annan också har samma problem.

Permalänk
Medlem

Har 3 st fury X men kan inte få det att funka med doom? Vad måste man göra för att få Crossfire att funka i detta spel? (kör i vulkan läge)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har 3 st fury X men kan inte få det att funka med doom? Vad måste man göra för att få Crossfire att funka i detta spel? (kör i vulkan läge)

EDDIT
med 2 kort får jag det att "funka" korten går på max men jag tappar i bilder/sek. med ett kort allt på MAX i 4K ca 70-80 statiskt. med 2 kort 40-45bps så blir till att fortsätta med ett kort när man spelar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

EDDIT
med 2 kort får jag det att "funka" korten går på max men jag tappar i bilder/sek. med ett kort allt på MAX i 4K ca 70-80 statiskt. med 2 kort 40-45bps så blir till att fortsätta med ett kort när man spelar.

Ett kort borde väl driva DOOM i behaglig fps? Mitt ensamma 980ti ligger över 144fps med allt maxat konstant i vulkan. Och vad jag vet så var vulkan optimalt för AMD korten. Därför borde väl ett fury klara det galant? Du kan iaf prova.

*edit* För många öl... Läste ej 4k. Angående crossfire vet jag tyvärr inget. Hoppas du läser det!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Ett kort borde väl driva DOOM i behaglig fps? Mitt ensamma 980ti ligger över 144fps med allt maxat konstant i vulkan. Och vad jag vet så var vulkan optimalt för AMD korten. Därför borde väl ett fury klara det galant? Du kan iaf prova.

*edit* För många öl... Läste ej 4k. Angående crossfire vet jag tyvärr inget. Hoppas du läser det!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

tråkigt att det inte funka med flera kort när man säger att det ska funka. (med 3 kort så väljer spelet att köra med ett kort)

Är det någon i det röda laget som får det att funka?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har haft stora problem med Doom också.
Körd det först genom Wine i linux med GTX780, runt 55fps minimum med 1080p och allt på high vill jag
minnas.

Sedan skaffade jag ett RX560 2Gb till Windows 10, klent men det drog runt spelet i 1080o medium i runt 60fps med vulkan så var nöjd

Gick en 3 månader och jag startade spelet och det gick som skit.
Testa olika inställningar och installerat om osv.

Testat från och till men det gick som skit oavset vulkan eller opengl.
Noterade dock att det rapporterade mindre Vram hela tiden efter varje omstart av spelet och gick segare och segare.

Nu har jag fått det att fungera, kör 1080p med vulkan och high tror jag det är med några medium settings då jag har lite vram.

Tricket var helt enkelt att ställa in spelet som man vill ha det, starta om datorjävlen och sedan starta spelet.
Problemet för mig började om man hade haft igång spelet innan och självklart började man labborera med instaällningarna villket gjorde problemet ännu värre för varje omstart spelet gjorde eller man gjorde.

Spelet i min mening är sjukt buggigt för ett ID spel och det verkar helst vilja ha 4Gb eller mer Vram, mistänker att dom med high end kort helt enkelt inte märker av om man förlorar en 500Mb vram varje omstart eller ändring av instälnningar om man tex har ett RX480 8Gb, men har man 2Gb så är det minimum för att skiten ska flyta.

Nu levererar mitt RX460 2Gb samma FPS jag sett på youtube och i recensioner trots enbart 2Gb vram men det är då fan att man ska behöva starta om datorn innan man startar spelet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har haft stora problem med Doom också.
Körd det först genom Wine i linux med GTX780, runt 55fps minimum med 1080p och allt på high vill jag
minnas.

Sedan skaffade jag ett RX560 2Gb till Windows 10, klent men det drog runt spelet i 1080o medium i runt 60fps med vulkan så var nöjd

Gick en 3 månader och jag startade spelet och det gick som skit.
Testa olika inställningar och installerat om osv.

Testat från och till men det gick som skit oavset vulkan eller opengl.
Noterade dock att det rapporterade mindre Vram hela tiden efter varje omstart av spelet och gick segare och segare.

Nu har jag fått det att fungera, kör 1080p med vulkan och high tror jag det är med några medium settings då jag har lite vram.

Tricket var helt enkelt att ställa in spelet som man vill ha det, starta om datorjävlen och sedan starta spelet.
Problemet för mig började om man hade haft igång spelet innan och självklart började man labborera med instaällningarna villket gjorde problemet ännu värre för varje omstart spelet gjorde eller man gjorde.

Spelet i min mening är sjukt buggigt för ett ID spel och det verkar helst vilja ha 4Gb eller mer Vram, mistänker att dom med high end kort helt enkelt inte märker av om man förlorar en 500Mb vram varje omstart eller ändring av instälnningar om man tex har ett RX480 8Gb, men har man 2Gb så är det minimum för att skiten ska flyta.

Nu levererar mitt RX460 2Gb samma FPS jag sett på youtube och i recensioner trots enbart 2Gb vram men det är då fan att man ska behöva starta om datorn innan man startar spelet igen.

Vad jag minns är det väl inget ID-spel längre, var väl Bethesda som tog över?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad jag minns är det väl inget ID-spel längre, var väl Bethesda som tog över?

Det är väl distributionen av spelet som sköts av Bethesta. DOOM finns i alla fall med på IDSoftware.com och doom.com

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är väl distributionen av spelet som sköta av Bethesta. DOOM finns i alla fall med på IDSoftware.com

Ok, då är jag med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"