Bredbandshastighet i Norden enligt Speedtest.net

Permalänk
Avstängd

Bredbandshastighet i Norden enligt Speedtest.net

Hej!

Vet ej om detta postats tidigare, men Speedtest.net har en sammanställning om bredbandshastigheten i Norden: http://www.speedtest.net/reports/nordic/

Com Hem verkar bäst på D/L - vissa finns inte med som exempelvis Ownit.

Bra info, tycker jag - bäst så in i Norden IAF

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Spännande läsning!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Hej!

Vet ej om detta postats tidigare, men Speedtest.net har en sammanställning om bredbandshastigheten i Norden: http://www.speedtest.net/reports/nordic/

http://i67.tinypic.com/ejeqfr.png

Com Hem verkar bäst på D/L - vissa finns inte med som exempelvis Ownit.

Bra info, tycker jag - bäst så in i Norden IAF

Kul att se en sammanställning

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kan vara för att com hem har erbjudit 250Mbps via sitt coaxiala nät väldigt länge. När jag skaffade fiber fanns det ingen leverantör i mitt stadsnät som erbjöd högre än 100Mbps, det är nu på senare tid dom har börjat erbjuda 250Mbps och högre. Men jag har inte brytt mig att uppgradera eftersom jag inte ser någon anledning till det.

Hade andra leverantörer däremot erbjudit 250Mbps först när vi drog in fibern hade vi säkert valt det.

Eftersom det troligtvis är ett snitt av alla olika sorters "abbonemangshastigheter" hos leverantörerna så säger statistiken inte så mycket. Hade varit intressantare om man fått fylla i vilken hastighet man betalade för och därefter gjort ett snitt av alla hastigheter var för sig. Men det kanske är så dom gjort, vad vet jag.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Kan vara för att com hem har erbjudit 250Mbps via sitt coaxiala nät väldigt länge. När jag skaffade fiber fanns det ingen leverantör i mitt stadsnät som erbjöd högre än 100Mbps, det är nu på senare tid dom har börjat erbjuda 250Mbps och högre. Men jag har inte brytt mig att uppgradera eftersom jag inte ser någon anledning till det.

Hade andra leverantörer däremot erbjudit 250Mbps först när vi drog in fibern hade vi säkert valt det.

Sant - varit mera intressant om dom talat om vilken hastighet man hade på sitt bredband.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Eftersom det troligtvis är ett snitt av alla olika sorters "abbonemangshastigheter" hos leverantörerna så säger statistiken inte så mycket. Hade varit intressantare om man fått fylla i vilken hastighet man betalade för och därefter gjort ett snitt av alla hastigheter var för sig. Men det kanske är så dom gjort, vad vet jag.

Enligt artikeln är det ett genomsnitt av de 10% bästa resultaten för varje leverantör från Speedtest. Så intressant statistik, men den säger som sagt inte särskilt mycket.

Permalänk

Den säger ju ingenting då väldigt många av dessa tester troligtvis är gjord över wi-fi. Och då spelar ju väder, vind, avstånd, grannar, antenn i enhet, antenn i accesspunk osv osv in otroligt mycket..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt artikeln är det ett genomsnitt av de 10% bästa resultaten för varje leverantör från Speedtest. Så intressant statistik, men den säger som sagt inte särskilt mycket.

Nä precis. Jag sitter ju på gbit fiber in inlägenheten men väljer 100/100 Telia pga att dom är så horribelt dyra, 899:- för gbit är inte värt det.

Det som vore betydligt mer intressant var ju om dom på nått tillförlitligt sätt kunde se hur många % som får det dom betalar för!