Problem med att aktivera HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har egentligen samma problem med min Samsung tv. Ue55mu7005. Så du menar om jag vill jag 10bit (HDR) så är vi begränsade till 30hz?

Nedanstående citat stämmer med mina erfarenheter efter mycket joxande

Skrivet av emilakered:

Om du vill ha full färgupplösning - ja. Lösningen är annars att köra 4:2:2 vid 60 Hz, det är så till exempel Playstation 4 jobbar runt "problemet". Du kan nästan säkert inte se någon skillnad, till exempel är Blu-ray och UHD Blu-ray är lagrat vid 4:2:0 om jag minns rätt.

Skrivet av bran:

Helt rätt, men använder man madVR (vilket man A B S O L U T vill göra) är det en fördel att köra 4:4:4 för att dra full nytta av dess fantastiska uppskalare och bildbehandling...

Använde madVR med Kodi med BsPlayer men tyvärr har Kodi en förkärlek att haka upp sig då. Blev att köra in vanliga Kodi igen. Någon som kommit runt en lösning. Kanske är Ryzen eller Nvidia 10 specifikt?

Sedan har ju Windows Film&TV app smidigt stöd för HDR men på ljudfronten är appen bedrövlig. Blir bild utan ljud om filmen inte har DD 5.1 eller DD Plus/HE-AAC. Finns stöd för massa andra ljudformat men inget jag har behov av.

Fast XDR project/Kodi HDR Project verkar rätt lovande. I mitten av videon stänger han av HDR och får bättre resultat med egna inställningar men vet inte om det gäller ej 10 bit HDR-paneler.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nej jag kör madVR med MPC-HC och LAV Filters, GTX1070. Funkar överlag riktigt bra.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@bran: Provade madVR med MPC-HC och funkade rätt bra med HDR men vad använder du LAV Filters till. Hittade inte detta i inställningar.
Testade Life of Pi och Sony HDR Camp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@bran: Provade madVR med MPC-HC och funkade rätt bra med HDR men vad använder du LAV Filters till. Hittade inte detta i inställningar.
Testade Life of Pi och Sony HDR Camp.

LAV Filters hänger med MPC-HC. Dock har dom ju slutat utveckla MPCHC numera, och finns en ny nightly-version av LAV som även har DX11 avkodning, vill man kan man köra med denna.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Fått upp lite nya tankar kring att titta på film 4K (Ibland med HDR). Har dragit ner lite filmer i 4K (3840x1600 tydligen) har använt mig av MPC-HC som mediaspelare. Men fortfarande är inte kvalitén den som jag önskar. Slår på 4:4:4 24hz med 12-bit, fanns bara 12 eller 8bit att välja på i NCP.

Men att spela upp en sådan film genom datorn ger mig sämre resultat än att slå på en 1080p film på Netflix i Tvn. Använder en Samsung 7 serie 55tum denna årsmodell.

Är det sämre kvalité att titta genom datorn än säg en vanlig bluray (4k hdr) i tex en Xbox One S? Funderar på om man MÅSTE ha en 4k hdr spelare för att få ut bästa kvalité.

Korta historien. Hur tittar jag på 4K HDR material med att använda en PC till tvn?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Bildexpert 📺

@jnilssonn: Ett par snabba här:

Det finns flera HDR-format och de arbetar på olika sätt. Den vanligaste är HDR10 som använder en statisk PQ-tonkurva där majoriteten av bildinformation ligger i mörka nyanser och man arbetar med absoluta ljunivåer. Dvs att en viss digitalnivå i detta 10-bitarssystem motsvaras av en absolut ljusnivå i nits. Nivå 1024 är 10.000 nits till exempel och 1000 nits ligger runt nivå 768-någonstans (har inte lärt mig nivåerna innantill ännu).

Traditionell video, SDR, arbetar med relativa nivåer och tonkurvan, EOTF, "gamma", baseras på hur bildrör fungerar. 60-talsteknik och sin 8-bitars digitala 90-talsversion emulerar man i praktiken ett bildrör som lyser med 100 nits med en EOTF/tonkurva som följer en potensfunktion med en exponent som varierar kraftigt. De-facto är dock 2.2-potens eller "gamma 2.2" som det kallas. Det betyder att maximalt vitt, digitalnivå 255, är så vitt som du har displayen just nu och alla andra digitalnivåer motsvara av ljus baserat på den tonkurva din display nu råkar använda.

Andra HDR-format likt HLG använder andra tonkurvor. Dolby Vision följer PQ men har en dynamisk reglering av nivåerna och ytterligare HDR-format finnes.

För att displayen ska veta om att du köra HDR måste det transporteras metadata om vilket format som används. Om inget sådant sker kommer filmens råa data att översättas till 2.2-gamma. Då PQ-tonkurvan har majoriteten av sin information i mörka nyanser kommer dessa transponeras till 2,2-potens. Bilden blir därför mycket ljusare och blekare.

Viceversa när SDR-material transponeras in i PQ-tonkurvan. Bilden blir väldigt mörk. Likt Netflix på XboneS ifall man har HDR-kapacitet. Den försöker köra precis allt med PQ-tonkurvan vilket blir en sabla pannkaka.

Så när du skriver "4K HDR" utan beskriva vilket HDR-format det rör sig om har du sannolikt aldrig aktiverat HDR. Och problemet med en dator som källa är att det knappast är automatiskt. Du har bara transponerat HDR-videodata (vilket format det än må vara) till SDR och Gamma 2.2 med dåligt resultat som följd. Då måste få din hårdvara att generera rätt sorts metadata för att det ska fungera.

Nu är det inte så värst automatiskt med en stationär UHD BD-spelare heller alla gånger. Finns många felkällor innan det fungerar. Men det är i alla fall ett sätt att se hur det faktiskt ska se ut.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@jnilssonn: Ett par snabba här:

Det finns flera HDR-format och de arbetar på olika sätt. Den vanligaste är HDR10 som använder en statisk PQ-tonkurva där majoriteten av bildinformation ligger i mörka nyanser och man arbetar med absoluta ljunivåer. Dvs att en viss digitalnivå i detta 10-bitarssystem motsvaras av en absolut ljusnivå i nits. Nivå 1024 är 10.000 nits till exempel och 1000 nits ligger runt nivå 768-någonstans (har inte lärt mig nivåerna innantill ännu).

Traditionell video, SDR, arbetar med relativa nivåer och tonkurvan, EOTF, "gamma", baseras på hur bildrör fungerar. 60-talsteknik och sin 8-bitars digitala 90-talsversion emulerar man i praktiken ett bildrör som lyser med 100 nits med en EOTF/tonkurva som följer en potensfunktion med en exponent som varierar kraftigt. De-facto är dock 2.2-potens eller "gamma 2.2" som det kallas. Det betyder att maximalt vitt, digitalnivå 255, är så vitt som du har displayen just nu och alla andra digitalnivåer motsvara av ljus baserat på den tonkurva din display nu råkar använda.

Andra HDR-format likt HLG använder andra tonkurvor. Dolby Vision följer PQ men har en dynamisk reglering av nivåerna och ytterligare HDR-format finnes.

För att displayen ska veta om att du köra HDR måste det transporteras metadata om vilket format som används. Om inget sådant sker kommer filmens råa data att översättas till 2.2-gamma. Då PQ-tonkurvan har majoriteten av sin information i mörka nyanser kommer dessa transponeras till 2,2-potens. Bilden blir därför mycket ljusare och blekare.

Viceversa när SDR-material transponeras in i PQ-tonkurvan. Bilden blir väldigt mörk. Likt Netflix på XboneS ifall man har HDR-kapacitet. Den försöker köra precis allt med PQ-tonkurvan vilket blir en sabla pannkaka.

Så när du skriver "4K HDR" utan beskriva vilket HDR-format det rör sig om har du sannolikt aldrig aktiverat HDR. Och problemet med en dator som källa är att det knappast är automatiskt. Du har bara transponerat HDR-videodata (vilket format det än må vara) till SDR och Gamma 2.2 med dåligt resultat som följd. Då måste få din hårdvara att generera rätt sorts metadata för att det ska fungera.

Nu är det inte så värst automatiskt med en stationär UHD BD-spelare heller alla gånger. Finns många felkällor innan det fungerar. Men det är i alla fall ett sätt att se hur det faktiskt ska se ut.

Jag har slagit på HDR och tittat på HDR material men enbart genom Netflix appen i TVn. Vissa filmer/serier ser bättre ut än andra men där verkar det fungera i alla fall.

Tänkte OM jag får tag i en digital kopia av en film som är 4K med HDR stöd, säg denna Mad max. HUR ska jag från datorn skicka ''rätt'' signal ut till TVn i förutsättning att all hårdvara stödjer 4K HDR från den filmen (TV, Grafikkort, HDMIkabel). Tänkte om någon mediaspelare kan ha en speciell betydelse? Har testat några få men är bara MPC-HC som inte laggar eller blir helt bananas. Fortfarande är den inte felfri då filmen fortfarande hostar till då och då.

Tänkte om jag drar ner Hz till 24 eller 30 så borde inte bandbredden vara ett problem i kablar och liknande? Filmer är oftast 24Hz som sagt.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

LAV Filters hänger med MPC-HC. Dock har dom ju slutat utveckla MPCHC numera, och finns en ny nightly-version av LAV som även har DX11 avkodning, vill man kan man köra med denna.

MPC-HC:
Konstigt, med nya Windows uppdateringen, med för långt namn att komma ihåg, slås HDR automatiskt på men i fullskärm stängs den av.

Fönsterläge

Fullskärmsläge

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Problem med flertalet nya nvidia-drivers och HDR. Tror 385.69 är senaste som funkar? Men kolla madvr-tråden på doom9. Står på nån av dom sista sidorna.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@bran: Nja, fungerar med nya drivrutierna på partitionen med Windows 10 Creaters Update men inte på den med nya (fan, kommer aldrig ihåg det länga namnet, vad är det för fel med Windows 10.3?) så tror det har något att göra med den nya HDR auto vid filmuppspelning som fungera med fullscreen i appen Fim&TV men inte i MP-HC madvr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Problem med flertalet nya nvidia-drivers och HDR. Tror 385.69 är senaste som funkar? Men kolla madvr-tråden på doom9. Står på nån av dom sista sidorna.

Får ge mig. 385.69 fungerar i Windows Fall...

Testade och volla, helt perfekt. Så då har vi detta tokiga scenario:

HDR utanför appen film&TV
Senaste Windows fungerar med gamla Nvidia drivrutinen.
Tidigare Windows fungerar med senaste Nvidia drivrutiner.

Fast synd att inte Shadowplay fungerar med 385.69 men får ta det tills Nvidia fixat sina drivrutiner. Om det inte är så att det är meningen att endast appen Fim&TV ska kunna spela upp HDR i fullskärm. Appen som inte kan spela upp många ljuformat = stumfilm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]