EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

Permalänk
Melding Plague

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket har hänt sedan 2013...
Säger inte att den är irrelevant men måste ha ändrats massor sedan dess. Ser så annorlunda ut nu med alla streamingtjänster.

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller säkert filmer och serier också, blir det mer lättillgänglig att titta utan att ha 10 olika tjänster kommer dom garanterat att få ökade intäkter och piratkopieringen kommer minska.

Men det verkar dom inte förstå av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Det visste väl alla redan? Behövs det göras stora rapporter om sådant? Det är ju självklart.

Men tror ni underhållningsbranchen kommer lyssna? Nej. De kommer inte ge sig innan de är tillbaka till de inbildade sötebrödsdagar de hade före rullbandspelarens tid.

Skämmes ta mig fan!

De älskar piratkopieringen, eller i alla fall att skylla på den. Det finns alltid ett mörkertal och man kan aldrig veta "helt säkert" hur stor påverkan piratkopieringen får. Och det är ju så mycket lättare och ger mer tröst att skylla dåliga säljsiffror på piratkopiering... För alternativet, att produkten inte säljer för att inte tillräckligt många tycker att den är bra, skadar självförtroendet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ja det är ju en logisk lucka att tro att varje nedladdning skulle varit ett köp annars. Fanns inte möjligheten skulle de förmodligen inte köpt alls snarare än köpt.

Permalänk
Medlem

Haha, undrar om alla som blivit fällda i domstol nu kan söka resning och hänvisa till EU-studien?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nehe, innebär spridning och populäritet högre inkomst? Det var det värsta.

Vore kul att läsa hur de burit sig åt med studien mer exakt, eftersom att mycket spel är prenumerationstjänster nu och intäkterna för industrin i stort måste ha ökat en hel del på grund av typ de uppläggen som inte "går" att pirata på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Känns ju inte det minsta konspiratoriskt att den var hemligstämplad.

Permalänk

Det har varit känt i åtminstone tio år att enda gången piratkopiering gör betydande skada är när spel läcker en månad eller så innan release.
Det sabbar release-hypen, och kan totalförstöra den viktiga första månaden, när de flesta spel gör huvuddelen av sin försäljning. Doom3 och Riddick slogs bägge ihjäl av såna pre-release läckor.
I övrigt är piratkopiering inget större problem, framförallt som det idag är enklare att köpa sitt spel via Steam eller liknande än det är att pirata det.

Permalänk
Medlem

Visst, företagens skadeståndsanspråk mht piratkopiering är ofta vansinnigt höga. Men jag tycker det är konstigt att se på det som att piratkopiering inte orsakar någon ekonomisk förlust för rättighetsinnehavarna.

Säg att en person konsumerar 100% av sin underhållning genom piratkopierat material gratis. Om alla möjligheter till piratkopierat material skulle försvinna för all framtid, inte skulle då denna person fortsätta sitt liv utan att någonsin mer titta på film, TV, böcker eller musik? Som då måste betalas för på ett eller annat sätt?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Zache_: Du tänker fel. Tror nog de flesta gärna betalar men när man måste ha netflix, viaplay, hbo och säkert någon fler tjänst och fortfarande in kan se allt man vill se är det naturligt att folk laddar ner istället.

Om streamingtjänsterna kunde get their shot together och erbjuda en mer fulländad katalog skulle nog mycket piratande försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Haha, undrar om alla som blivit fällda i domstol nu kan söka resning och hänvisa till EU-studien?

Knappast troligt. De har ju trots allt brutit mot lagen, och i de flesta (alla?) fallen så har de dessutom tjänat pengar på piratkopieringen (annonser osv).

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Orkar inte längre hålla på med att ta hem spel, filmer eller annat från diverse sidor. Då de spel som släpps nu för tiden ofta är halvfärdiga och kräver ungefär 10-20 patcher för att funka hjälpligt så strular det bara till det med piratkopierat. Inte alltid det funkar att uppdatera då.

80% av de filmer jag lånat hem skulle jag förmodligen inte ha sett annars om de inte visades på TV och man hade väldigt tråkigt en kväll. De 18% som jag kanske skulle ha sett är hade jag nog heller inte haft någon bråska att se om inte möjligheten fanns. Även där hade jag säkert väntat på att de visades på TV. De sista 2% har jag sett på bio redan.

Så de tappade inga pengar på mig iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

En stor fråga för mig är varför publicerades aldrig studien? Med tanke på medlen som las på studien var det knappast något som "glömdes bort". Dessutom krävdes den ut två gånger innan de faktiskt skickade den..

Finns flera idéer till varför den inte publicerades, såklart, men det är en viktig fråga som borde lyftas.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv

Nästa studie. Svartjobb påverkar inte andelen vita jobb nämnvärt.

Piratkopiering är annars ett brett område och olika saker påverkas olika.

Permalänk
Medlem

Folk här är visst snabba att läsa. Vad har ni gjort för analys av metod och resultat från rapporten, ni som redan hunnit läsa den och har bestämda uppfattningar?

Permalänk
Medlem

Kan bara njuta och le över att det är fredag.

Hur ska bluff företagen som tar ut avgifter från folket ställa sig till detta?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Pirater är snåla individer och skulle nog inte köpt något ändå så nej det påverkar inte försäljningen nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Piratkopiering var väl populärt för X antal år sedan runt halloween när Pirates of the Caribbean hade sin storhetstid.

Nog många som klädde ut sig till pirat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Haha, undrar om alla som blivit fällda i domstol nu kan söka resning och hänvisa till EU-studien?

ja.. fy fan vilken blunder inom rättsväsendet detta är hahaha

Straffen har dom ju i så fall höftat fram. Och det är extremt alarmerande.. Huvuden kommer att rulla

Sony och Apple kommer nog titta djupare på detta.... Law suit!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Zache_: Du tänker fel. Tror nog de flesta gärna betalar men när man måste ha netflix, viaplay, hbo och säkert någon fler tjänst och fortfarande in kan se allt man vill se är det naturligt att folk laddar ner istället.

Om streamingtjänsterna kunde get their shot together och erbjuda en mer fulländad katalog skulle nog mycket piratande försvinna.

Ja det förstår jag väl. Men om all piratkopiering världen över automagiskt skulle försvinna nu denna sekund så tror jag ju inte att folk skulle sluta konsumera media. En väldigt stor andel av de som får sin media genom piratkopiering skulle ju betala för diverse streamingtjänster alternativt köp = mer intäkter till bolagen. Det finns ju inget val.

Sen är det inte bara utbudet som ligger efter hos streamingtjänster, det är till stor del även kvaliteten som inte kan jämföras med exempelvis en Bluray.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

Något man ska ta hänsyn till i studier är att de baseras på dagens piratkopiering inom vissa typer av objekt. Ta plankning, detta påverkar knappt andelen betalande resenärer, betyder detta att vi kan slopa allt vad kontrollanter heter för att dagens plankning ej påverkar så mycket?

Permalänk
Avstängd

Har iptv med alla önskbara kanaler, dom flesta jag tittar på har hd. Det är svindyrt att betala en till flera hundringar per månad för enskild kanal och alldrig att dom skulle få dom pengarna från mig. Vad gäller film på bio, måste det i regel vara en mycket bra film för att jag skall betala den dyra biljetten. Dom flesta tar och köper eller ser film lagligt om dom gillar film oavsett om den finns med bra kvalité på nätet olagligt att ladda ner. Jag har Steam som är fullt med spel, gillar jag spelet så köper jag det oftast, givetvis finns det många spel som inte är toppen men är det stor sänkning i pris så köper jag om det är spelbart.

Rätt så talande för EU, film och spelbolagen att dom inte har några skrupler, vill ha kontroll och girigheten har inga gränser för dom.

Permalänk
Medlem

Well there it is.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

It's a Napster all over again.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tittar så lite på film att jag vägrar betala för ett abonemang. Vad för andra alternativ har jag? betala 50kr bensin och köra till en affär där, om jag har tur, kan hitta filmen för 150kr?

Vad kostar netflix per månad? 100kr? Säg att de som betalar för detta tittar på en film varje helg (väldigt konservativt). Då skulle de ju kunna komma med en tjänst där jag kan betala en engångsavgift på 25kr för att få streama en film under en dag. Detta hade jag gärna betalat, men ingen ger mig den möjligheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Tja om vi ser det såhär - hade jag inte laddat ner hade jag aldrig köpt. Men nu när jag laddar ner finns det stor chans att jag köper om jag är nöjd. Hur är det snålt och hur skadar det någon? Det finns säkert många som agerar som mig vilket innebär extra kunder som aldrig annars hade brytt sig. En ren bonus!

Det är i varje fall vad du tror, men det är spekulation utifrån en hypotetisk verklighet. Samma sak som att fråga folk vad de skulle vara beredda att betala för en viss produkt. Svaren är nästan alltid lägre än vad produkten faktiskt säljs för, och detta i en verklighet där piratkopiering faktiskt existerar och är lättillgängligt.
Självuppskattningar över hur mycket man är villig att betala, om man ens är villig att betala, är med andra ord ytterst dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Folk här är visst snabba att läsa. Vad har ni gjort för analys av metod och resultat från rapporten, ni som redan hunnit läsa den och har bestämda uppfattningar?

Jag har en bestämd uppfattning pga en enda sak. "Hemlighetsstämplad".
Varför dölja något om det kan lätt visas att utredningen är dåligt gjort, felaktig eller inte användbar?

Enda anledningen till att dölja den är om den stämmer och för att man ska bilda en uppfattning på motsatt sida, som du och många här har nu, och sen öppna detta. Då vänder du hela åsikten på ämnet och plötsligt är det bara en enda utredning, som ju inte kan spela roll. Du är redan hjärntvättad med andra svaret.

Om något säger jag mer att om det nu finns dokument och studier som visar motsatsen till vad du och många tror... borde man inte titta varför den är mörklagd? Och varför har bara ena sidan av myntet visats?

För precis som piratkopiering är förbjudet, är också mutor och korruption. Så om nu hela förbudet mot piratkopiering är baserat på mutor och korruption av åsikter, är inte det olagligt?

Sen om detta är vad som skett eller inte, vet jag inte. Men frågor måste ställas, åsikter måste väckas och man behöver ifrågasätta varför den blev hemlighetsstämplad på så känsligt ämne. Och om fel har gjorts, måste detta rättas till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Jag tittar så lite på film att jag vägrar betala för ett abonemang. Vad för andra alternativ har jag? betala 50kr bensin och köra till en affär där, om jag har tur, kan hitta filmen för 150kr?

Vad kostar netflix per månad? 100kr? Säg att de som betalar för detta tittar på en film varje helg (väldigt konservativt). Då skulle de ju kunna komma med en tjänst där jag kan betala en engångsavgift på 25kr för att få streama en film under en dag. Detta hade jag gärna betalat, men ingen ger mig den möjligheten..

Google play, kostar visserligen ofta runt 39kr, men då är det nya filmer som precis har kommit som hyrfilmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Pirater är snåla individer och skulle nog inte köpt något ändå så nej det påverkar inte försäljningen nämnvärt.

I beg to differ. En stor del av olagligheterna beror på rejält dåliga lagliga alternativ.

Kolla bara på streamingsoppan vi börjar få. Innehållsleverantör efter innehållsleverantör börjar "bryta sig ur" existerande lösningar för att dom tycker det ser mer lönsamt ut att starta upp ett eget ekosystem och köra själva. (Disney lämnar Netflix som exempel)

Tillslut sitter man i en situation där man måste ha 15 olika appar med 15 olika abonnemang där man tittar på 1/15 av utbudet i varje. Verkar det som en vettig situation för konsumenten?

När dom olagliga alternativen är multum bättre (t ex så kan ju en användare få samtliga sina serier och filmer samlade i Plex), så är det rätt lätt att förstå varför folk gör som dom gör.