EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

Permalänk
Medlem

Old news. Varför skulle piratkopiering verka negativ på försäljning? Finns ingen som helst anledning. Snarare motsatsen skulle jag säga.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tittar så lite på film att jag vägrar betala för ett abonemang. Vad för andra alternativ har jag? betala 50kr bensin och köra till en affär där, om jag har tur, kan hitta filmen för 150kr?

Vad kostar netflix per månad? 100kr? Säg att de som betalar för detta tittar på en film varje helg (väldigt konservativt). Då skulle de ju kunna komma med en tjänst där jag kan betala en engångsavgift på 25kr för att få streama en film under en dag. Detta hade jag gärna betalat, men ingen ger mig den möjligheten..

Johoo då. Finns flera tjänster.
Här är lite exempel:
https://play.google.com/store/movies
https://www.sfanytime.com/sv (denna tjänst har funnits på nätet i ca 15 år dessutom!)
apple har sin tjänst via itunes(?)/appleTV också.

Nu kanske du tycker att en del filmer där är dyra. Och så är det ju. Fast då bör man även tänka på att utbudet av bra och nya filmer på streamingtjänsterna som netflix och HBO inte är särskilt fett där.
Så utbudet av filmer för 29 spänn är att jämföra med vad som finns på streamingtjänsterna. Och kan man tänka sig 39 spänn per rulle så får man ett mycket rikare utbud än vad streamingsiterna erbjuder

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kastade ett snabbt öga i rapporten på avdelningen filmer, vad jag kan se så räknar de med att att 2.9 illegala filmtittningar motsvarar 1 legal tittning. Nu var bara en liten del av rapporten (har inte lust att läsa 300 sidor...) men rent spontant skulle jag tro att det innebär att piratkopiering är är en förlustaffär för åtminstone filmproducenterna.

Skummade även del delen med "willingness to pay". Läste inte tillräckligt noga för att se hur de tar med olika faktorer, men spontant undrar jag hur man tar hänsyn till att villigheten att betala kanske skulle vara högre om inte gratis (piratkopiering) vore ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Intressant!

Borde betyda att dommar runt piratkopiering för minst dom 2 senaste åren kanske kan resas.

Undra vad Poten säger nu...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har en bestämd uppfattning pga en enda sak. "Hemlighetsstämplad".
Varför dölja något om det kan lätt visas att utredningen är dåligt gjort, felaktig eller inte användbar?

Enda anledningen till att dölja den är om den stämmer och för att man ska bilda en uppfattning på motsatt sida, som du och många här har nu, och sen öppna detta. Då vänder du hela åsikten på ämnet och plötsligt är det bara en enda utredning, som ju inte kan spela roll. Du är redan hjärntvättad med andra svaret.

Om något säger jag mer att om det nu finns dokument och studier som visar motsatsen till vad du och många tror... borde man inte titta varför den är mörklagd? Och varför har bara ena sidan av myntet visats?

För precis som piratkopiering är förbjudet, är också mutor och korruption. Så om nu hela förbudet mot piratkopiering är baserat på mutor och korruption av åsikter, är inte det olagligt?

Sen om detta är vad som skett eller inte, vet jag inte. Men frågor måste ställas, åsikter måste väckas och man behöver ifrågasätta varför den blev hemlighetsstämplad på så känsligt ämne. Och om fel har gjorts, måste detta rättas till.

Ska man vara lite kinkig så ser jag faktiskt ingenstans mer än i sweclockers artikel att den skulle varit hemligstämplad? Källan (Julia Reda) skriver på sin blog att den den inte publicerades vilket rimligen inte är samma sak som hemligstämplad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Intressant!

Borde betyda att dommar runt piratkopiering för minst dom 2 senaste åren kanske kan resas.

Undra vad Poten säger nu...

Varför skulle denna undersökning göra det mindre olagligt att piratkopiera? Du tillgodogör dig fortfarande någon annans arbete utan att betala det som skaparna vill för att du ska få se/lyssna/spela det som de skapat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har en bestämd uppfattning pga en enda sak. "Hemlighetsstämplad".
Varför dölja något om det kan lätt visas att utredningen är dåligt gjort, felaktig eller inte användbar?

Enda anledningen till att dölja den är om den stämmer och för att man ska bilda en uppfattning på motsatt sida, som du och många här har nu, och sen öppna detta. Då vänder du hela åsikten på ämnet och plötsligt är det bara en enda utredning, som ju inte kan spela roll. Du är redan hjärntvättad med andra svaret.

Om något säger jag mer att om det nu finns dokument och studier som visar motsatsen till vad du och många tror... borde man inte titta varför den är mörklagd? Och varför har bara ena sidan av myntet visats?

För precis som piratkopiering är förbjudet, är också mutor och korruption. Så om nu hela förbudet mot piratkopiering är baserat på mutor och korruption av åsikter, är inte det olagligt?

Sen om detta är vad som skett eller inte, vet jag inte. Men frågor måste ställas, åsikter måste väckas och man behöver ifrågasätta varför den blev hemlighetsstämplad på så känsligt ämne. Och om fel har gjorts, måste detta rättas till.

Nej, enda anledningen att dölja den är inte att den stämmer. Om studien i sin tur är ovedersäglig håller den inte för vetenskaplig granskning. En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler.

Vad du gör, precis som många andra här, är helt enkelt att spekulera och dra slutsatser utan att ens ha gjort hemläxan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Då skulle de ju kunna komma med en tjänst där jag kan betala en engångsavgift på 25kr för att få streama en film under en dag. Detta hade jag gärna betalat, men ingen ger mig den möjligheten..

Det finns flera tjänster som erbjuder detta - ta en titt här:

https://vodeville.se/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Självfallet skall det vara fortsatt olagligt att kopiera andras verk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska man vara lite kinkig så ser jag faktiskt ingenstans mer än i sweclockers artikel att den skulle varit hemligstämplad? Källan (Julia Reda) skriver på sin blog att den den inte publicerades vilket rimligen inte är samma sak som hemligstämplad...

Tack, denna info hade jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, enda anledningen att dölja den är inte att den stämmer. Om studien i sin tur är ovedersäglig håller den inte för vetenskaplig granskning. En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler.

Vad du gör, precis som många andra här, är helt enkelt att spekulera och dra slutsatser utan att ens ha gjort hemläxan.

Enda slutsatsen jag dragit är att jag vill veta varför den inte publicerats. Inget ang rätt/fel om denna studie.

Du däremot har redan bestämt din åsikt, så om något är det nog du som behöver göra lite hemläxa i så fall.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Samma sak gäller säkert filmer och serier också, blir det mer lättillgänglig att titta utan att ha 10 olika tjänster kommer dom garanterat att få ökade intäkter och piratkopieringen kommer minska.

Men det verkar dom inte förstå av någon anledning.

För serier tror jag definitivt att de är så, film fixar netflix och andra strömningstjänster. Filmer vet jag inte, där ligger väl snarare problemet att det är ett väldigt dyrt medium typ 200kr per biljett, och där finns det säkert en stor subgrupp inom unga och arbetslösa som konsumenrar de illegala materialet, men jag skulle argumentera för att de är grupper som ändå inte skulle ha råd att konsumera filmer på så vis som upphovsrättshållarna påstår.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda slutsatsen jag dragit är att jag vill veta varför den inte publicerats. Inget ang rätt/fel om denna studie.

Du däremot har redan bestämt din åsikt, så om något är det nog du som behöver göra lite hemläxa i så fall.

Är det därför du skriver att du har en bestämd uppfattning pga "hemligstämplad"?

Jag har inte uttryckt någon åsikt om rapporten eftersom jag bara läst första 20 sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, enda anledningen att dölja den är inte att den stämmer. Om studien i sin tur är ovedersäglig håller den inte för vetenskaplig granskning. En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler.

Vad du gör, precis som många andra här, är helt enkelt att spekulera och dra slutsatser utan att ens ha gjort hemläxan.

Gudars... tack att det finns någon som inte satte på sig foliehatten och fortsätter att tänka rationellt.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda slutsatsen jag dragit är att jag vill veta varför den inte publicerats. Inget ang rätt/fel om denna studie.

Du däremot har redan bestämt din åsikt, så om något är det nog du som behöver göra lite hemläxa i så fall.

Nja, det är rätt uppenbart vartåt ditt inlägg riktar sig...ska man analysera lite hur du formulerar dig så konstaterar du att du bara kan se en anledning till att man "hemligstämplar" den och sedan drar in korruption och mutor i sammanhanget. Sedan säger du att det inte måste vara så, men är det inte en möjlighet? Du ifrågasätter alltså ena sidan och misstänkliggör den: Kan det inte ligga mutor bakom att den hemligstämplades?

Samtidigt låter du bli att exempelvis ifrågasätta Julia Reda och hennes motiv till att gräva fram den och/eller hennes sammanfattning av vad som står i den. Hade ditt inlägg inte varit vinklat hade du även ifrågasatt detta på likvärdigt sätt.

Kontentan av det hela är att du (utan att faktiskt skriva det) tar tydlig ställning för ena sidan. Det är möjligt att du faktiskt tycker att du är neutral i frågan, men det du skriver har en tydlig vinkling som är svår att komma ifrån.

Diskursanalys är faktiskt både intressant och roligt

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Visst, företagens skadeståndsanspråk mht piratkopiering är ofta vansinnigt höga. Men jag tycker det är konstigt att se på det som att piratkopiering inte orsakar någon ekonomisk förlust för rättighetsinnehavarna.

Säg att en person konsumerar 100% av sin underhållning genom piratkopierat material gratis. Om alla möjligheter till piratkopierat material skulle försvinna för all framtid, inte skulle då denna person fortsätta sitt liv utan att någonsin mer titta på film, TV, böcker eller musik? Som då måste betalas för på ett eller annat sätt?

Förutom att du missar den hela poängen, den personen som 100% bara konsumerar piratkopierat innehåll, gör det antagligen med störst sannolikhet på grund av ekonomiska förutsättningar. Om hen inte har några pengar och istället konsumerar detta gratis så går företaget ändå inte förlorat på något. Och ifall de möjligheterna skulle försvinna, skulle personen i fråga fortsätta konsumera annan gratis underhållning, tills dess att hen kan börja konsumera innehållet lagligt. Väldigt få människor fortsätter att illegalt ladda ner piratat material efter de fått inkomstkälla. Så jag köper inte det argumentet, de få människor som piratar på mycket har ändå inte pengar att konsumera.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förutom att du missar den hela poängen, den personen som 100% bara konsumerar piratkopierat innehåll, gör det antagligen med störst sannolikhet på grund av ekonomiska förutsättningar. Om hen inte har några pengar och istället konsumerar detta gratis så går företaget ändå inte förlorat på något. Och ifall de möjligheterna skulle försvinna, skulle personen i fråga fortsätta konsumera annan gratis underhållning, tills dess att hen kan börja konsumera innehållet lagligt. Väldigt få människor fortsätter att illegalt ladda ner piratat material efter de fått inkomstkälla. Så jag köper inte det argumentet, de få människor som piratar på mycket har ändå inte pengar att konsumera.

Ska dra till med en klassisk: Källa på det?

Tyvärr så är denna typ av påståenden ofta något man snickrar ihop själv eller med hjälp av andra som tycker likadant, utan att egentligen ha något fog för det man påstår. Att det du skriver säkert stämmer för vissa betyder inte per automatik att det stämmer för de flesta eller ens för speciellt många. Utan någon form av undersökning eller liknande i grunden så är det bara din uppfattning av hur verkligheten ser ut, vilket som sagt inte måste vara korrekt sett i ett större perspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De älskar piratkopieringen, eller i alla fall att skylla på den. Det finns alltid ett mörkertal och man kan aldrig veta "helt säkert" hur stor påverkan piratkopieringen får. Och det är ju så mycket lättare och ger mer tröst att skylla dåliga säljsiffror på piratkopiering... För alternativet, att produkten inte säljer för att inte tillräckligt många tycker att den är bra, skadar självförtroendet.

Piratkopieringen gynnar försäljningen och storbolagen gallskriker högt över förlorad inkomst för att dölja detta. Så det största slaget mot storbolagen vi kan göra är att sluta piratkopiera och istället handla legalt.

Skämt åsido, jag förstår att det gynnar spelindustrin till viss del. Ett bra spel vill man inte hålla på och jiddra med krackar och annat för att hålla igång, jag vill inte ens göra det med ett dåligt spel. Sedan finns det de som använder piratspel som demoversioner och sedan köper spelet om de tycker det är bra. Men oavsett om de köper spelet eller inte så pratar ju piraterna om spel de gillar vilket får flera andra att vilja köpa spelet.

Största förlorarna är väl i så fall de som gör dåliga spel. Men det blir ju lite självsanerande på så sätt.

För filmbranschen är det ett liknande scenario. Största skillnaden är väl att det är lättare att bara ta hem en film och titta på den, mindre strul än det kan vara att få ett spel att rulla. Sen när det gäller film så sitter mycket i att folk inte har tålamod att vänta på att en film ska komma ut. Fast jag har svårt att förstå hur folk kan sitta och seriöst titta på en darrig CAM-version men svajigt ljud, inte ens vänta på en bra piratversion.

Permalänk
Avstängd

Då borde kanske bolagen borde börja betala piraterna och en del bör få en skaplig summa när många här piratkopierat sen commendore 64 tiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tittar så lite på film att jag vägrar betala för ett abonemang. Vad för andra alternativ har jag? betala 50kr bensin och köra till en affär där, om jag har tur, kan hitta filmen för 150kr?

Vad kostar netflix per månad? 100kr? Säg att de som betalar för detta tittar på en film varje helg (väldigt konservativt). Då skulle de ju kunna komma med en tjänst där jag kan betala en engångsavgift på 25kr för att få streama en film under en dag. Detta hade jag gärna betalat, men ingen ger mig den möjligheten..

Går jättebra att hyra en film i 2 dagar för 39kr

https://play.google.com/store/movies/details/The_Martian?id=8...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vad som gör det till en "mänsklig rättighet" att illegalt få tag på och konsumera underhållning (nedladdning eller streaming) bara för att man inte har råd att köpa det eller känner att det "inte är värt pengarna att betala för det"?

Bör jag ha rätten att få läsa igenom en hel tidning på kiosken bara för att jag tycker att det är för högt pris eller för att jag inte har råd med det bara för att jag vet att någon annan ändå kan köpa tidningen efter jag är färdig med den?

Vad händer då om FLER eller, högst osannolikt dock, ALLA skulle börja göra likadant? (applicering av Kants moralfilosofi beskrivet här: https://en.wikipedia.org/wiki/Kantian_ethics#Universalizabili...

Jo, det betyder att INGEN skulle köpa tidningen vilket betyder att det tidningar skulle tillslut sluta tillverkas på grund av att ingen köper dem för att de ska kunna fortsätta att tillverka dem.

Nu är inte fallet så här extremt med piratkopiering (än så länge) men principen är ändå densamma: om du inte kan betala för något men ändå vill konsumera det så får du ta och fixa fram pengarna på ett lagligt sätt eller hålla dig ifrån att konsumera det!

Det är en sak om ALLA gör det (men det gör det INTE mindre olagligt för det), så att företagen inte tjänar ett skit på det, i form av en protest för att sänka priserna om det visade sig att företagen hade monopol på detta om konkurrens själv inte kunde sänka priserna.

Men nu verkar inte fallet vara så. Så, jag frågar igen: vad gör det till en "mänsklig rättighet" att illegalt konsumera underhållning bara för att det inte tycks skada industrin än så länge?

Piratkopiering är fortfarande piratkopiering även om du lever på soss och inte orkar vänta tills att din rikare polare har köpt den på bluray till sin hemmabio!

EDIT: Bio håller jag med om att det måste vara en sjukt bra film och personligen stör jag mig på 3D, det gör så minimalt extra för filmen att det känns som bortkastade extrapengar på biljetten. En annan fördel med en bra biofilm är att du slipper vänta flera månader tills att du kan se den lagligt i liknande kvalité.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Se det mer som en business. Det är ofta smidigare att ladda ner. Ofta går det inte ens att få tag på materialet du vill ha lagligt vis.

***bort/mod*** Så länge som streaming tjänster inte finns tillgängliga med rätt utbud så kommer folk att kopiera. Kolla vad som hände med Spotify.

Varför finns det ingen streaming tjänst som har alla nya filmer?
Varför finns det ingen streaming tjänst som har ALLA filmer? Tänk dig att till exempel välja ett årtal och få fram alla populära filmer från det året. Vet många som skulle betala bra för en sådan tjänst. Så många guldkorn till filmer som inte ens går att få tag på idag...
Samma med gamla musikvideos. Varför finns dom inte att ta del av med bra ljud och bild? Jävla copyright.

***bort/mod***

§7 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Det här stämmer ju inte... Jag vet med 100% säkerhet att varje spel och film som laddas upp på torrent-siter förlorar MINST tiotalsmiljoner kronor. Hur vet jag det? Rättighetsalliansen säger det, och de är inte alls partiska och är jätteduktiga på matematik.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Snusfri

Spel har jag helt slutat att piratkopiera då Steam, Origin och uPlay är så pass enkelt och bra att jag hellre lägger ned tid i spelet än att fippla med cracks osv.

När det gäller film/tv-serier så har jag Netflix och Amazon Prime ***bort/mod***

§7 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

no shit sherlock, mörkas om väldigt mycket numera inte bara sånt här...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carll:

@AplAy: Se det mer som en business. Det är ofta smidigare att ladda ner. Ofta går det inte ens att få tag på materialet du vill ha lagligt vis.

***bort/mod*** Så länge som streaming tjänster inte finns tillgängliga med rätt utbud så kommer folk att kopiera. Kolla vad som hände med Spotify.

Varför finns det ingen streaming tjänst som har alla nya filmer?
Varför finns det ingen streaming tjänst som har ALLA filmer? Tänk dig att till exempel välja ett årtal och få fram alla populära filmer från det året. Vet många som skulle betala bra för en sådan tjänst. Så många guldkorn till filmer som inte ens går att få tag på idag...
Samma med gamla musikvideos. Varför finns dom inte att ta del av med bra ljud och bild? Jävla copyright.

***bort/mod***

Spotify är bara ett halvbra exempel för det är oerhört billigare att producera musik som man sedan får in små eller större intäkter i form av "uppspelningsroyalties" från Spotify. Det går alltså fort att göra vinst på detta så länge musiken låter tillräckligt bra för tillräckligt många. Jämför detta med en 100 miljoners kronor producerad Hollywoodfilm.

Då är det säkrare kort för filmföretagen att försöka håva in vinsten (även om jag kan hålla med om att vinsterna hos lyckade filmer är överdrivet höga) via bio istället för att hoppas på att få tillräckliga "uppspelningsroyalties". Men vem vet säkert? Kanske tillräckligt många vill streama "biopremiär" för 129 kr i månaden och filmbolagen kommer att få in tillräckliga "uppspelningsroyalties"?

Kanske det är just dem som är giriga; men då ska folk visa detta i form av att INTE dyka upp på bio alls. Så fort de inte kan hålla sig och går ändå och ser den för de pallar inte med en TS-rip, så har de förlorat kampen mot Hollywood som fortsätter att bajsa ut beprövade smörjor. Om du fortsätter skjuta dig själv i foten fast det gör ont så kommer smärtan att inte bli bättre!

Detta konstanta gnäll från vissa om att företag försöker motverka piratkopiering medan de själva ändå går och ser på bio ibland (och därmed låter den onda cirkeln få fortsätta) eller inte försöker hindra andra från att göra det för att på så vis ekonomiskt talat tvinga företagen att ändra sig är tragiskt, IHMO.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ska dra till med en klassisk: Källa på det?

Tyvärr så är denna typ av påståenden ofta något man snickrar ihop själv eller med hjälp av andra som tycker likadant, utan att egentligen ha något fog för det man påstår. Att det du skriver säkert stämmer för vissa betyder inte per automatik att det stämmer för de flesta eller ens för speciellt många. Utan någon form av undersökning eller liknande i grunden så är det bara din uppfattning av hur verkligheten ser ut, vilket som sagt inte måste vara korrekt sett i ett större perspektiv.

Vadå källa? Det var ju du som kasta upp ett hypotetiskt argument utan källa från första början. Vi har en studie här som visar tydligt hur sanningen ser ut. Så sluta jiddra om källor.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Ska dra till med en klassisk: Källa på det?

Tyvärr så är denna typ av påståenden ofta något man snickrar ihop själv eller med hjälp av andra som tycker likadant, utan att egentligen ha något fog för det man påstår. Att det du skriver säkert stämmer för vissa betyder inte per automatik att det stämmer för de flesta eller ens för speciellt många. Utan någon form av undersökning eller liknande i grunden så är det bara din uppfattning av hur verkligheten ser ut, vilket som sagt inte måste vara korrekt sett i ett större perspektiv.

För övrigt är det idioti att kräva källa på något som gäller illegala aktiviteter från första början, finns ingen chans att göra det på ett representativt sätt utanför ett 100% kontrollsamhälle där man har koll på exakt allting alla gör.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@pellen: Det är mängden böter som baserats på det fiktionella "förlorade intäkter" summan som kan överklagas. Om du som hon som använde napster (ensamstående mamma i USA) för att lada hem metallicas låtar och fick böta 8 miljoner per låt pga av rövhålen på skivbolagets siffra över förlorade intäkter.

Man har rätt att överklaga bötesbeloppet ända upp till hovrätten om man vill. Problemet är att ingen vanlig knegare har råd med detta, då det kostar fan och hellvete efter man passerat tingsrätten om man inte vinner (förloraren betalar rätegångskostnaderna, och bolagen har råd med dyraste fanskapen de kan hitta som kan ljuga så att tänderna blånar.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vadå källa? Det var ju du som kasta upp ett hypotetiskt argument utan källa från första början. Vi har en studie här som visar tydligt hur sanningen ser ut. Så sluta jiddra om källor.

Ah, så du har läst undersökningen och den stödjer ditt påstående om att de som piratar fim/musik/spel är de som inte har råd annars? Fast egentligen så handlar det väl om i de flesta fall som ditt påstående passar in på att man väljer att lägga pengarna på annat som man inte kan få tag på gratis snarare än att man inte har råd?

Nåja, du kom med ett påstående om hur världen ser ut, jag ber om en källa på det så jag och andra som läser vet om det är din egen uppfattning du sprider eller om det ligger något mer bakom det hela. Eftersom du inte vill(?) komma med någon källa så utgår jag från att det var din egen uppfattning och inget annat. Tyvärr kan jag tycka att det är väldigt ofta som folk på forum formulerar sin egen personliga uppfattning om hur världen ser ut som allmängiltig och vedertagen sanning. Kunde önska att folk var lite mer ödmjuka och faktiskt särskiljer på egen uppfattning och sådant som faktiskt har någon form av mer påtagligt underlag.

Edit: För att förtydliga, det var inte jag som skrev inlägget du svarade på, jag reagerade dock på ditt påstående som jag upplevde att det fanns en stor risk för att det var en uppfattning som inte hade någon direkt grund och bad då efter en källa för att styrka påståendet.

Skrivet av Bloodstainer:

För övrigt är det idioti att kräva källa på något som gäller illegala aktiviteter från första början, finns ingen chans att göra det på ett representativt sätt utanför ett 100% kontrollsamhälle där man har koll på exakt allting alla gör.

Om du kommer med ett påstående och formulerar dig på ett sådant sätt att det är konstaterat att det är så världen ser ut så utgår jag från att man kan presentera en källa på detta. Annars är det bara en personlig uppfattning förklädd till sanning, vilket som som sagt tyvärr är väldigt vanligt. Är det du skriver ett faktum så har du en källa i någon form som styrker det du påstår, har du ingen källa är det en personlig åsikt eller uppfattning. Att det skulle vara idioti att be någon styrka ett påstående har jag svårt att se, snarare tvärt om.