Kan Telenor verkligen tvinga på mig ett nytt dyrare avtal?

Permalänk

@Json_81: Sant, dock hittar jag ingenting om det i deras rådande villkor. Hittar faktiskt ingen information alls om dylika begränsningar på deras hemsida. Borde vara lugnt då?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Känns lite dyrt, jag har samma som dig fast 25gb surf för 300kr.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Json_81: Sant, dock hittar jag ingenting om det i deras rådande villkor. Hittar faktiskt ingen information alls om dylika begränsningar på deras hemsida. Borde vara lugnt då?

Ja, nu är det lugnt.
Jag har kört telefon som hotspot massor genom åren.
Inga våldsamma mängder, mesta är nog runt 20GB på en dag.
Sett folk som skrivit att de använt 5-600GB per månad utan problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Okej, borde absolut vara lugnt då. Då återstår bara att skaffa en billig 4G-kompatibel telefon som inte överhettas, känns lite dumt att använda en gammal 3G-telefon. Tack för svaren!

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Json_81: Okej, borde absolut vara lugnt då. Då återstår bara att skaffa en billig 4G-kompatibel telefon som inte överhettas, känns lite dumt att använda en gammal 3G-telefon. Tack för svaren!

Ett annat tips är att du kan koppla på ett familjeabonnemang på ditt obegränsade abonnemang, och på så sätt kan också din familj få ta del av fri surf! Enligt den här artikeln om familjeabonnemang är det inte så billigt, men du betalar ju inte dagens pris på abonnemanget vad jag förstår. Så det kanske är till hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alben22:

Ett annat tips är att du kan koppla på ett familjeabonnemang på ditt obegränsade abonnemang, och på så sätt kan också din familj få ta del av fri surf! Enligt den här artikeln om familjeabonnemang är det inte så billigt, men du betalar ju inte dagens pris på abonnemanget vad jag förstår. Så det kanske är till hjälp!

Funkar det verkligen utan att gå över på de nya abonnemangen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funkar det verkligen utan att gå över på de nya abonnemangen?

Jag vet inte exakt, för jag har inte Telenor.. Men visst borde det göra det? Ring och se!

Permalänk
Medlem

@bicpenna: 25 GB i Sverige eller EU?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandrone:

Hej. Har jag rätten på min sida att behålla mitt frisurf abonnemang som jag haft i ca 6år.
Först så höjde de avgiften från 199kr till 299kr (då handlade det om att vi som hade den gamla abbonemangsformen fick tillgång till 4g nätet, en bra deal tänkte jag)

Men nu höja ytterligare 100kr för att man ska få surfa 15gb i nästan hela eu, och ringa som om man var hemma)

RENA RÅNET SÄGER JAG!!! Jag som knappt reser utomlands ska behöva betala 100kr mer Varje månad!!!

Fyfan Telenor nu är ni nästan lika illa som skånetrafiken...

Här är messet jag fick:

Surf i EU och nytt pris!
Från 15 juni kan du ringa och messa precis som du gör hemma i hela EU och EES.
Du får dessutom använda 15 GB surf i månaden på resor i EU och EES.
I samband med detta får ditt abonnemang ett nytt pris: 399 kr.
Läs mer om vad som gäller för dig: telenor.se/mitteu-surfautomlandsp299
Hälsningar
Telenor

Kan jag på något sätt behålla min gamla abbonemangsform? Kan man anmäla till KO och ha en chans?

Hade du stormat in på ICA och skällt ut dom att dom inte kan fixa fram King Edward potatis ifrån Götesson gården för 12,99kr / kg ?
Det har dom haft i 6 år och JAG KRÄVER DETTA, annars blir det KO !!!

Otroligt hur man tror att när man abonerar på något, att man sen kräver sin rätt när dom inte kan tillhanda ha tjänsten....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Du har ju fortfarande ett bra pris, om du har "Obegränsat" för 399:-
Spanar man Telenors hemsida så verkar 200GB ligga på 449:-, fastpris verkar dom inte längre erbjuda.
Tre tar 579:- för 60GB.
Tele2 är väl dom enda som öht konkurrerar och dom tar 499:- för sitt unlimited.

Förstår inte varför "alla" som sitter på nått gammalt tele/surf-abb fått för sig att dom ingått någon form av livstids avtal?
Mao så ska du/ni vara glada att dom öht fortsätter tillhandahålla "fri surf". Dom har säkert klausuler i avtalen som gör att dom skulle kunna säga upp abonnemangen helt och hållet och flytta över er till ett med surfpott.
Passar det inte, säg upp det och ta något av alternativen ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funkar det verkligen utan att gå över på de nya abonnemangen?

Skrivet av Alben22:

Jag vet inte exakt, för jag har inte Telenor.. Men visst borde det göra det? Ring och se!

Om inte Telenor gjort en helomvändning i sitt tänk kring abonnemang så kommer det inte fungera att lägga till något "gammalt" abonnemang i ett familjeabonnemang.
Nu var det visserligen ett tag sedan jag var insatt, men då var det som så att man skaffade det dyra "huvudabonnemanget" sen kunde man lägga till användare för en lägre summa. Till exempel om Kalle och hans två barn ska skaffa, så betalar Kalle 599kr för att få abonnemanget med samtal och surf, sedan kan han betala 149kr per barn för att de också får ta del av abonnemanget. Alla användare har dock separat bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det blir inte dyrare för operatören, deras marginaler kanske sjunker. Semantik kan tyckas men faktum är att om kostnaden för roaming mellan operatörerna tas bort så är det ett nollsummespel som inte kan motivera prispåslaget. Att skicka data i sig kostar inget utan är en fiktiv kostnad. Det som kostar är infrastrukturen i sig men den finns redan på plats.

Fast det blir dyrare för operatören. Även fast du som kund inte behöver betala roamingavgifter så behöver operatörerna fortfarande göra det. Ökat användande utomlands (som inte kostar något för kunden i och med fastprisabonnemangen) ökar således kostnaderna för operatörerna.

Jag vet inte hur långt man nu har kommit i regleringen av grossistpriserna men där bör det naturligtvis också regleras hårt om man skall ha kvar roamingfritt för slutkunderna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast det blir dyrare för operatören. Även fast du som kund inte behöver betala roamingavgifter så behöver operatörerna fortfarande göra det.

Hur vet du det? Mig veterligen skall EU redan ha fastställt vad det får kosta och inga andra operatörer (vad jag vet) förutom Telenor har behövt justera sina priser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av ojz0r:

Jag är i samma sits. Telesnor suger verkligen balle.

Jag kommer passa på att utnyttja varenda gb utomlands och maxa surfet inrikes också.

tror inte dom bryr sig, bättre att byta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

400kr? jag betalar 299kr för mitt abonnemang men då antar jag att det kommer bli högre när mitt avtal går ut då skit också..

och sen tar dom där nissarna 50kr för att skicka hem pappersfakturan..... vet inte om andra bolag gör samma sak men jag tycker det är extremt dyrt för att skicka ett jäkla papper, jag har för mig att det ska gå att få e-faktura på deras app men man får inga notifikationer när nya fakturan har kommit där heller så den litar jag inte på.

vilken operatör ska man ha idag? jag har haft 3 men det var det sämsta bolaget jag någonsin varit med om.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Kethsi: jag har autogiro på telenor så jag bryr mig inte om deras utskick. Sen är det väl nästan standard att företag ska ta betalt för sin pissiga pappersfaktura. På deras hemsida ser jag hur mycket jag har använt per månad och fakturorna sparas där.

Men, men teleSnor suger rejält var sugen på det obegränsade för 400:- men jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

400kr? jag betalar 299kr för mitt abonnemang men då antar jag att det kommer bli högre när mitt avtal går ut då skit också..

och sen tar dom där nissarna 50kr för att skicka hem pappersfakturan..... vet inte om andra bolag gör samma sak men jag tycker det är extremt dyrt för att skicka ett jäkla papper, jag har för mig att det ska gå att få e-faktura på deras app men man får inga notifikationer när nya fakturan har kommit där heller så den litar jag inte på.

vilken operatör ska man ha idag? jag har haft 3 men det var det sämsta bolaget jag någonsin varit med om.

Jag har e-faktura och de skickar sms varje månad.

Varför vill man ha papper som postnord antagligen slarvar bort varannan månad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@Kethsi: jag har autogiro på telenor så jag bryr mig inte om deras utskick. Sen är det väl nästan standard att företag ska ta betalt för sin pissiga pappersfaktura. På deras hemsida ser jag hur mycket jag har använt per månad och fakturorna sparas där.

Men, men teleSnor suger rejält var sugen på det obegränsade för 400:- men jag vet inte.

jag funderade på att köra autogiro men ibland får jag avdrag på 10-20kr så jag vill inte missa att spara dom pengarna men pappersfakturan får nog ryka ändå jag får helt enkelt försöka komma ihåg att kolla.

Skrivet av Json_81:

Jag har e-faktura och de skickar sms varje månad.

Varför vill man ha papper som postnord antagligen slarvar bort varannan månad?

skickar dom sms? hur aktiverar jag något sånt? på deras hemsida eller?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Otroligt hur man tror att när man abonerar på något, att man sen kräver sin rätt när dom inte kan tillhanda ha tjänsten....

Abonnerar du på potatis på ICA med ett avtal? Om inte så funkar knappast din jämförelse. TS undrar om avtalet han har medger en höjning av avgiften.

@Pandrone: Jag har varit mångårig kund hos Telenor och fick för ett par år sen hem en lapp där de skrev att mitt abonnemang skulle "uppgraderas" med en höjning av 100% på priset. Jag tackade för mig och bytte till Vimla (betalar nu 90 kr/mån) och nyttjar fortfarande samma nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

skickar dom sms? hur aktiverar jag något sånt? på deras hemsida eller?

På mina sidor troligen ja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Alben22: Tack, bra tips! Har dock varken släktingar eller vänner som kan dra nytta av abonnemanget.

Vet inte om det pris jag betalar är nytt eller gammalt, blev dock höjt till 299 kr för ett tag sedan.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?