EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

Permalänk
Medlem

Det är så, det är enklare att köpa och ladda ned/installera ett spel genom Steam/Origin etc. än att piratkopiera dem nuförtiden. Samt att man inte får patchar etc snabbt eller alls, det är smidigare att köpa, piratkopiering är mer eller mindre demon av spel.

Storfilmer finns det inga gemensamma plattformar att köpa/ladda ned/titta på filmerna på, det är mycket enklare att ladda ned en storfilm från en tracker och kolla än att ta reda på vilken service som har en storfilm. För att inse att de fem filmerna man vill kolla på finns på fem olika pay per månad service'ar som kostar totalt 1200:- per månad. Man sneglar på det, eller klickar man en knapp för att lägga till torrent, en till för att packa upp, en till för att kolla på den.

De har allt material de behöver för att konkurrera med piratkopiering när det kommer till filmer och tv-serier. Men de vägrar inse att de själva är orsaken till att folk piratkopierar deras material. Det är inte att det kostar pengar, det är att marknaden är så fragmenterad och krånglig. Folk vill köpa filmer på en plattform som steam eller dyl och ladda ned med ett klick och kolla med ett klick. Inte streaming.

Permalänk
Avstängd

Jag fick brev från Telia för några veckor sen om att dom lämnat ut mina personuppgifter till Crystalis Entertainment UG ett bluffaktura företag i Tyskland.
Jag har inte ens en torrentklient installerad på datorn, så ladda ner nått upphovsskyddat har jag inte gjort, men vad hjälper det när rapporter som denna begravs och politikerna säljer ut våra rättigheter till mediebolag?
Snart kommer det väl ett inbetalningskort då får man välja mellan att betala eller riskera mångdubbelt så högt belopp i tingsrätten.
Jävla maffia verksamhet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

[...]Jag har inte ens en torrentklient installerad på datorn, så ladda ner nått upphovsskyddat har jag inte gjort,[...]

Helt orelevant på alla sätt och vis. Att du inte har det installerat nu betyder inte att du har haft det installerat förut, och det finns andra vägar att ladda ner grejer än via torrents.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är så, det är enklare att köpa och ladda ned/installera ett spel genom Steam/Origin etc. än att piratkopiera dem nuförtiden. Samt att man inte får patchar etc snabbt eller alls, det är smidigare att köpa, piratkopiering är mer eller mindre demon av spel.

Jag har noterat att detta är en vanlig åsikt, samtidigt som det i andra trådar uppges att DRM är en anledning till att det piratkopieras.

Även om det kanske inte gäller dig personligen förefaller det som argumenten vänds efter vinden.

Citat:

Storfilmer finns det inga gemensamma plattformar att köpa/ladda ned/titta på filmerna på, det är mycket enklare att ladda ned en storfilm från en tracker och kolla än att ta reda på vilken service som har en storfilm. För att inse att de fem filmerna man vill kolla på finns på fem olika pay per månad service'ar som kostar totalt 1200:- per månad. Man sneglar på det, eller klickar man en knapp för att lägga till torrent, en till för att packa upp, en till för att kolla på den.

De har allt material de behöver för att konkurrera med piratkopiering när det kommer till filmer och tv-serier. Men de vägrar inse att de själva är orsaken till att folk piratkopierar deras material. Det är inte att det kostar pengar, det är att marknaden är så fragmenterad och krånglig. Folk vill köpa filmer på en plattform som steam eller dyl och ladda ned med ett klick och kolla med ett klick. Inte streaming.

En anledning till detta är att det finns större regionala skillnader mellan filmer och utbudet kan därför behöva anpassas för att göras lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag fick brev från Telia för några veckor sen om att dom lämnat ut mina personuppgifter till Crystalis Entertainment UG ett bluffaktura företag i Tyskland.
Jag har inte ens en torrentklient installerad på datorn, så ladda ner nått upphovsskyddat har jag inte gjort, men vad hjälper det när rapporter som denna begravs och politikerna säljer ut våra rättigheter till mediebolag?
Snart kommer det väl ett inbetalningskort då får man välja mellan att betala eller riskera mångdubbelt så högt belopp i tingsrätten.
Jävla maffia verksamhet.

Jag håller med dig, helt sjukt. Men bara en heads up, Streama är lika olagligt det. Nu har jag ju ingen aning om du gör det men torrents är ju inte det enda som är olagligt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Oh nej DRM är en bra anledning att piratkopiera specifika titlar som har DRM som direkt skadar folk som köper spelen. Jag har två sådana titlar i mitt bibliotek av spel. Silent Hunter 5 och GTA IV, båda ospelbara för mig som äger dem pga defekt DRM och DRM som bannat mig pga att jag installerade GTA IV mer än fem ggr. Och rockstar/microsoft/steam hade inget system för att unbanna nycklar.

Faktum är att jag måste piratkopiera dessa två titlar för att spela dem, och jag äger spelen, via steam.

DRM är skit, men plattformarna är bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

Jag fick brev från Telia för några veckor sen om att dom lämnat ut mina personuppgifter till Crystalis Entertainment UG ett bluffaktura företag i Tyskland.
Jag har inte ens en torrentklient installerad på datorn, så ladda ner nått upphovsskyddat har jag inte gjort, men vad hjälper det när rapporter som denna begravs och politikerna säljer ut våra rättigheter till mediebolag?
Snart kommer det väl ett inbetalningskort då får man välja mellan att betala eller riskera mångdubbelt så högt belopp i tingsrätten.
Jävla maffia verksamhet.

Urk. Kan förstå att det där känns trist.
Ja Telia är väl den sämsta operatören i nuläget så det kanske inte är jätteförvånande att Telia dyker upp ännu en gång. Korruption på miljardnivåer i Uzbekistan, jobbar för att demontera nätneutraliteten och lämnar gladeligen ut kundernas uppgifter oavsett brottstyp.
Man kanske kan trösta sig med att de inte är så billiga? Hehe.
Byt operatör om möjligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Urk. Kan förstå att det där känns trist.
Ja Telia är väl den sämsta operatören i nuläget så det kanske inte är jätteförvånande att Telia dyker upp ännu en gång. Korruption på miljardnivåer i Uzbekistan, jobbar för att demontera nätneutraliteten och lämnar gladeligen ut kundernas uppgifter oavsett brottstyp.
Man kanske kan trösta sig med att de inte är så billiga? Hehe.
Byt operatör om möjligt.

hur tusan skulle dom lyckas ta bort nätneutraliteten i eu? då hade dom ju gått under inom en vecka, det är bara i USA galenskapernas land som sån skit fungerar.

men absolut jag håller med dig om att telia är skit jag kommer aldrig ha telia igen har bara haft problem med dom och inte hjälper dom till i första taget heller..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

hur tusan skulle dom lyckas ta bort nätneutraliteten i eu? då hade dom ju gått under inom en vecka, det är bara i USA galenskapernas land som sån skit fungerar.

men absolut jag håller med dig om att telia är skit jag kommer aldrig ha telia igen har bara haft problem med dom och inte hjälper dom till i första taget heller..

I EU vet jag inte. Möjligt att de försöker överallt. Men i Sverige testar de ju om isen håller. En del stora sociala nätverk har ju fri lejd till konsumenterna med obegränsad datamängd på Telias mobilabonnemang. Andra aktörer få inte denna fördel.
Inge kul att vara konkurrent till exempelvis Facebook i Sverige under sådana förhållanden råder där operatörer och tjänsteleverantörer gör delas för att vissa tjänster ska få fördelar över andra.
Exempel här:
https://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf

Hur Telia jobbar i övriga europa och testar om man kan utmana nätneutraliteten vet jag inte men här händer det sedan något år. Operatören Tre är inte bättre här då de erbjuder obegränsad datamängd för vissa av deras utvalda streamingtjänster. Inte så kul att konkurrera med heller om man inte "kommit över ens" med tre att få komma in i den värmen...
Oj. Nu gled man ifrån huvudämnet lite här kanske...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, det är rätt uppenbart vartåt ditt inlägg riktar sig...ska man analysera lite hur du formulerar dig så konstaterar du att du bara kan se en anledning till att man "hemligstämplar" den och sedan drar in korruption och mutor i sammanhanget. Sedan säger du att det inte måste vara så, men är det inte en möjlighet? Du ifrågasätter alltså ena sidan och misstänkliggör den: Kan det inte ligga mutor bakom att den hemligstämplades?

Samtidigt låter du bli att exempelvis ifrågasätta Julia Reda och hennes motiv till att gräva fram den och/eller hennes sammanfattning av vad som står i den. Hade ditt inlägg inte varit vinklat hade du även ifrågasatt detta på likvärdigt sätt.

Kontentan av det hela är att du (utan att faktiskt skriva det) tar tydlig ställning för ena sidan. Det är möjligt att du faktiskt tycker att du är neutral i frågan, men det du skriver har en tydlig vinkling som är svår att komma ifrån.

Diskursanalys är faktiskt både intressant och roligt

Med tanke på att jag använder streaming tjänster som youtube/twitch mer än någonsin nu, samt inte ens äger en TV, så förstår jag inte vad jag skulle tjäna på ena eller andra här? Finner det betydligt mer intressant att kunna prata med de som köra Live sändning än titta på en 10 år gammal serie.

Jag är dock trött på att en person som kopierat undertexter får grövre straff än en som våldtagit flickor, misshandlat personer och tom kört över folk medvetet. Man har gått till extreme längder att bestraffa denna lag, men verkar skita i att varje vecka så kört folk utan körkort, mördar varandra och gör vf de vill.

Mao... min kritik ovan till dig är varför du endast ser två sidor? Kan det kanske finnas ett tredje?

Jag är inte ena eller andra. Och jag har knappt hunnit läsa all info om detta (då det trots allt är 100-tals sidor), men förstår mycket väl din poäng att ifråga sätta Julias motiv. Hon representerar ena sida, som vill ha gratis allt, vilket ju inte går. Sen har du andra sidan, som sitter och kräver miljonbelopp för något som inte ens är värt 1000kr. Huruvida ena eller andra har rätt överlåter jag till en domstol, men jag kräver dock att lagarna verkligen inte har påverkats i sin design eller existens pga felaktig eller "påverkad" information.

Man ser redan ex. på hur dessa lagar rent av missbrukas för att utpressa folk, som kanske eller kanske inte är skyldiga. Men ingen domstol hanterar detta, utan det är hot från företag. Om de är villiga att gå så långt, kanske de också är villiga att påverka annat, och där är problemet, och hela poängen med mina inlägg här. Ser du inte detta problem, behöver du källforska lite i det.

Jag antog, felaktigt, när jag svarade förra gången att det var verkligen hemlighetsstämplat, då detta stod i artikeln. Där var mitt fel.

Min kritik här och nu är, varför har den inte publicerats tidigare? Du antar pga den inte stämmer i ditt eget svar. Från vad? Var är din källa på detta påstående? Och varför den publiceras nu är ju uppenbart i artikeln och i ditt svar ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det går bra att diskutera piratkopiering, men observera att vi ej tillåter innehav och uppmaningar till brott/piratkopiering.
Se §7 i forumreglerna samt tillhörande faq för ytterligare information.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I EU vet jag inte. Möjligt att de försöker överallt. Men i Sverige testar de ju om isen håller. En del stora sociala nätverk har ju fri lejd till konsumenterna med obegränsad datamängd på Telias mobilabonnemang. Andra aktörer få inte denna fördel.
Inge kul att vara konkurrent till exempelvis Facebook i Sverige under sådana förhållanden råder där operatörer och tjänsteleverantörer gör delas för att vissa tjänster ska få fördelar över andra.
Exempel här:
https://www.idg.se/2.1085/1.671446/pts-telia-fri-surf

Hur Telia jobbar i övriga europa och testar om man kan utmana nätneutraliteten vet jag inte men här händer det sedan något år. Operatören Tre är inte bättre här då de erbjuder obegränsad datamängd för vissa av deras utvalda streamingtjänster. Inte så kul att konkurrera med heller om man inte "kommit över ens" med tre att få komma in i den värmen...
Oj. Nu gled man ifrån huvudämnet lite här kanske...

jag minns att 3 hade något sånt där fuffens för sig men jag visste inte att telia gjorde det också, jäklarns hoppas det blir nya regler för såna här saker annars kommer företag till slut hitta såna här hål så till slut kommer vi väl få betala extra för att få tillgång till vissa appar/webplatser..

låt oss inte sjunka till usa nivå här nu

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag är dock trött på att en person som kopierat undertexter får grövre straff än en som våldtagit flickor, misshandlat personer och tom kört över folk medvetet. Man har gått till extreme längder att bestraffa denna lag, men verkar skita i att varje vecka så kört folk utan körkort, mördar varandra och gör vf de vill.

Det är fel utom möjligen i fråga om vissa misshandelsfall. Undertexter-snubben dömdes till skyddstillsyn.
Jag tror du likt många andra förväxlar straff och skadestånd. Det är olika saker.

Permalänk
Medlem

Tog upp denna frågan lite igår där jag och några användare har diskuterat ämnet: #17021989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag är dock trött på att en person som kopierat undertexter får grövre straff än en som våldtagit flickor, misshandlat personer och tom kört över folk medvetet. Man har gått till extreme längder att bestraffa denna lag, men verkar skita i att varje vecka så kört folk utan körkort, mördar varandra och gör vf de vill.

Mao... min kritik ovan till dig är varför du endast ser två sidor? Kan det kanske finnas ett tredje?

Jag är inte ena eller andra. Och jag har knappt hunnit läsa all info om detta (då det trots allt är 100-tals sidor), men förstår mycket väl din poäng att ifråga sätta Julias motiv. Hon representerar ena sida, som vill ha gratis allt, vilket ju inte går. Sen har du andra sidan, som sitter och kräver miljonbelopp för något som inte ens är värt 1000kr. Huruvida ena eller andra har rätt överlåter jag till en domstol, men jag kräver dock att lagarna verkligen inte har påverkats i sin design eller existens pga felaktig eller "påverkad" information.

Jag antog, felaktigt, när jag svarade förra gången att det var verkligen hemlighetsstämplat, då detta stod i artikeln. Där var mitt fel.

Min kritik här och nu är, varför har den inte publicerats tidigare? Du antar pga den inte stämmer i ditt eget svar. Från vad? Var är din källa på detta påstående? Och varför den publiceras nu är ju uppenbart i artikeln och i ditt svar ovan.

Nu var det inte jag som antog något alls, jag ifrågasatte ditt påstående att ditt inlägg inte tog ställning vilket det i mitt tycker var rätt uppenbart att det gjorde. Självklart finns det många sidor i varje fråga, men det faktum att du bara belyste de potentiellt negativa balomliggande orsakerna för en sida visar på att du är mer fokuserad på det. Inget fel i det och inte heller speciellt ovanligt, men man bör vara medveten om att man inte alltid skriver så neutralt som kanske tror.

Och precis som DasIch skriver här ovan så är straffen i sig oftast inte speciellt blodiga, det som folk reagerar på är skadestånden. Skadestånden är tänkta att ersätta ekonomisk skada som offret lidit i samband med brottet, det har inget att göra med hur allvarligt brottet i sig är. Ett våldtäktsoffer får ersättning för kostnader för vård, förstörda kläder, inkomstförlust i samband med sjukskrivning mm. Piratkopiering däremot är oftast mängdbrott med tusentals nedladdningar som man kan sätta en prislapp på vilket då gör att beloppen kan kännas omotiverat höga, speciellt om de ställs i motsats till vad våldtäktsoffret får. Man kan även diskutera huruvida prislappenför varje piratkopia är rimlig, men det är lätt att sätta en prislapp och argumentera för höga belopp för den som drabbas av piratkopiering då man vet vad det skulle kostat om man gjort samma sak på laglig väg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

Helt orelevant på alla sätt och vis. Att du inte har det installerat nu betyder inte att du har haft det installerat förut, och det finns andra vägar att ladda ner grejer än via torrents.

Jag har inte haft det installerat under dom år som jag bott i den här lägenheten och haft Telia som ISP det är drygt 5 år.
Som sagt jag har inte laddat ner nått som är upphovsrättsskyddat.
Kollar dom mina diskar så hittar dom inga rester av torrent program eller filmer eftersom det aldrig varit installerat eller nerladdat.
Men det spelar tydligen ingen roll.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår inte vad som gör det till en "mänsklig rättighet" att illegalt få tag på och konsumera underhållning (nedladdning eller streaming) bara för att man inte har råd att köpa det eller känner att det "inte är värt pengarna att betala för det"?

Bör jag ha rätten att få läsa igenom en hel tidning på kiosken bara för att jag tycker att det är för högt pris eller för att jag inte har råd med det bara för att jag vet att någon annan ändå kan köpa tidningen efter jag är färdig med den?

Vad händer då om FLER eller, högst osannolikt dock, ALLA skulle börja göra likadant? (applicering av Kants moralfilosofi beskrivet här: https://en.wikipedia.org/wiki/Kantian_ethics#Universalizabili...

Jo, det betyder att INGEN skulle köpa tidningen vilket betyder att det tidningar skulle tillslut sluta tillverkas på grund av att ingen köper dem för att de ska kunna fortsätta att tillverka dem.

Nu är inte fallet så här extremt med piratkopiering (än så länge) men principen är ändå densamma: om du inte kan betala för något men ändå vill konsumera det så får du ta och fixa fram pengarna på ett lagligt sätt eller hålla dig ifrån att konsumera det!

Det är en sak om ALLA gör det (men det gör det INTE mindre olagligt för det), så att företagen inte tjänar ett skit på det, i form av en protest för att sänka priserna om det visade sig att företagen hade monopol på detta om konkurrens själv inte kunde sänka priserna.

Men nu verkar inte fallet vara så. Så, jag frågar igen: vad gör det till en "mänsklig rättighet" att illegalt konsumera underhållning bara för att det inte tycks skada industrin än så länge?

Piratkopiering är fortfarande piratkopiering även om du lever på soss och inte orkar vänta tills att din rikare polare har köpt den på bluray till sin hemmabio!

EDIT: Bio håller jag med om att det måste vara en sjukt bra film och personligen stör jag mig på 3D, det gör så minimalt extra för filmen att det känns som bortkastade extrapengar på biljetten. En annan fördel med en bra biofilm är att du slipper vänta flera månader tills att du kan se den lagligt i liknande kvalité.

All film, spel och musik har varit helt öppet för alla att se och höra på gratis i åratal men bevisligen så går ju dessa industrier bättre än någonsin. Det känns väldigt osannolikt att det skulle blossa upp och bli större än vad det redan är idag. Det är ingen slippery slope som du får det låta som. Om filmindustrin bara kan samsas och gå framåt i utvecklingen så kommer de tjäna mycket mer pengar än vad de tjänar idag. Jag, och jag tror inte jag är ensam, hade vart villig att betala en ganska stor summa varje månad om jag fick tillgång till alla filmer och serier. Och jag tror att deras gamla sätt att se på marknad och girighet att straffa varenda person som inte lyder dem leder till ilska eller apati gällande om man bryter mot dessa lagar. Jag tror de biter sig själva i svansen och har gjort det väldigt väldigt länge.

Spelindustrin och musikindustrin har ju reformerats till något vettigt medan filmindustin lever kvar i det gamla. Spelindustrin är för övrigt mer än dubbelt så stor som filmindustrin så det borde gå att lösa även där om det hade funnits vilja till det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, enda anledningen att dölja den är inte att den stämmer. Om studien i sin tur är ovedersäglig håller den inte för vetenskaplig granskning. En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler.

Vad du gör, precis som många andra här, är helt enkelt att spekulera och dra slutsatser utan att ens ha gjort hemläxan.

Studien bara bekräftar det som alla förmodade sedan länge. Det är klart att den är obekväm och vissa har intresset att hålla den bakom låsta dörrar.

Dessutom tycker jag det är ytterst farligt att hålla i med sanningen pga den inte passar vissa personers agenda.
Vi har denna situation redan när vi pratar samhällspolitik i samspel med mainstream median som i stort sätt gör samma sak (ljuger). Till ingens nytta.
Vettiga Lösningar tas inte fram pga problem nekas och diskusisonen om lösningen förtalas som hets medans bilar och annat brinner.
Visst det är ett exempel som inte direkt hör ihop med just fildelningsdebatten, men det är i stort sätt samma princip som håller ALLA partier från att hitta en vettig lösning.
Vi ser ju tendensen av filmbolagen som en efter annan vill köra egen platform och hur konsumenten sedan kommer/måste reagera på det.

Jag vet flera fall, där folk har Netflix och nåt annat, men piratar serier/film från andra platform för att dom anser det är nog med det dom redan betalar. Sen har man ju tvångsbetalningen av TV-Avgifter i nacken oavsedd om man har TV eller inte (iaf i Tyskland).

Jag kan hålla med om att leaks av blockbusters som läcker ut långt före officiella releasedatumet är skadliga för all media.
Men är vi ärliga nu, ser vi angående film och serier att det finns ett massivt utbud i dagsläget, vilket är till största del av mediocre kvalité. Den tiden där det fanns ett litet men nästan enbart bra "blockbusternivå" utbud är "long gone"

Skrivet av Frispel:

Kontentan av det hela är att du (utan att faktiskt skriva det) tar tydlig ställning för ena sidan. Det är möjligt att du faktiskt tycker att du är neutral i frågan, men det du skriver har en tydlig vinkling som är svår att komma ifrån.

Diskursanalys är faktiskt både intressant och roligt

Men "En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler." var inget man kan ser som en vinkling?
Hur kan man ens tänka så?

Vinkla gör vi väl alla på ett eller annat sätt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Studien bara bekräftar det som alla förmodade sedan länge. Det är klart att den är obekväm och vissa har intresset att hålla den bakom låsta dörrar.

Dessutom tycker jag det är ytterst farligt att hålla i med sanningen pga den inte passar vissa personers agenda.
Vi har denna situation redan när vi pratar samhällspolitik i samspel med mainstream median som i stort sätt gör samma sak (ljuger). Till ingens nytta.
Vettiga Lösningar tas inte fram pga problem nekas och diskusisonen om lösningen förtalas som hets medans bilar och annat brinner.
Visst det är ett exempel som inte direkt hör ihop med just fildelningsdebatten, men det är i stort sätt samma princip som håller ALLA partier från att hitta en vettig lösning.
Vi ser ju tendensen av filmbolagen som en efter annan vill köra egen platform och hur konsumenten sedan kommer/måste reagera på det.

Jag vet flera fall, där folk har Netflix och nåt annat, men piratar serier/film från andra platform för att dom anser det är nog med det dom redan betalar. Sen har man ju tvångsbetalningen av TV-Avgifter i nacken oavsedd om man har TV eller inte (iaf i Tyskland).

Jag kan hålla med om att leaks av blockbusters som läcker ut långt före officiella releasedatumet är skadliga för all media.
Men är vi ärliga nu, ser vi angående film och serier att det finns ett massivt utbud i dagsläget, vilket är till största del av mediocre kvalité. Den tiden där det fanns ett litet men nästan enbart bra "blockbusternivå" utbud är "long gone"

Du har med andra ord inte läst rapporten men väljer ändå att använda den som slagträ. Innan du gjort det kan du inte värna om någon sanning enär du visat dig ovillig att göra arbetet som krävs.

Citat:

Men "En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler." var inget man kan ser som en vinkling?
Hur kan man ens tänka så?

Vinkla gör vi väl alla på ett eller annat sätt.

Det var ett hypotetiskt exempel för att visa att det finns mer än en möjlig förklaring.

Permalänk
Medlem
Citat:

for example, offering gameplay with extra bonuses or extra levels if consumers pay.

Varför skulle man piratkopiera ett gratisspel?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Kom det inte någon studie för ett par år sedan som visade på att de som laddade ned film etcetera faktiskt även var dem som gick på bio och köpt filmer i större utsträckning än dem som inte alls gjorde detta?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du har med andra ord inte läst rapporten men väljer ändå att använda den som slagträ. Innan du gjort det kan du inte värna om någon sanning enär du visat dig ovillig att göra arbetet som krävs.

Det var ett hypotetiskt exempel för att visa att det finns mer än en möjlig förklaring.

Jaha, men vad tror du är utsägelsen av denna studie? Att fildelning skadar industrin mer än industrin själva påstår? eller är det snarast motsatsen?

Ligger jag fel med att studien visar att illegal fildelning till viss del tom gynnar contentindustrin?

Edit:
Jag betvivlar att du själva läst denna studie fullt ut. Så därmed ställer jag frågan varför du öht kommenterar här och anklagar andra att göra samma.
Du företräder dina åsikter om studien och diskuterar kring den utan att själva läst den.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Hela resonemanget att en nedladdning = en förlorad intäkt är totalt hål i huvudet när marknaden och tjänsterna är såpass sneda som de är idag.

Fast det är väl inte riktigt så resonemanget ser ut.
Upphovsrättsinnehavet ger innehavaren rätt att välja hur ett verka ska spridas/hanteras. Följer man inte reglerna kring verket och frågar innehavaren om lov så kan upphovsärttsinnehavaren komma med fakturan i efterhand.
Snarare ser det ut såhär:
Nedladdning = rätt till att ta betalt för denna konsumtion enligt rådande prismodell i efterhand.

Inte helt olikt hur hantering av tjuvåkare i kollektivtrafiken eller de som inte betalar för sin parkring hanteras. Modellen eller idén är i sig inte så förkastlig. Problemet är väl snarare att ersättningsnivåerna inte blir realistiska. Just för att piratkopieringen kan göras så otroligt många gånger med lätthet på nätet om man är strodistributör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag håller med dig, helt sjukt. Men bara en heads up, Streama är lika olagligt det. Nu har jag ju ingen aning om du gör det men torrents är ju inte det enda som är olagligt.

Lagstöd på det? Enligt URL kan jag inte se att det är olagligt i alla fall, även om media rapporterat att EU-domstolen sagt det. För det har inte EU-domstolen sagt nämligen.
I URL kan du däremot hitta undantagen som gör att streaming inte är olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hela resonemanget att en nedladdning = en förlorad intäkt är totalt hål i huvudet när marknaden och tjänsterna är såpass sneda som de är idag.

Inte desto mindre så har de som laddat ner tillgodogjort sig det arbete som någon lagt ner på att skapa det som laddas ner. Ur den infallsvinkeln spelar det ingen roll ifall man inte hade tillgodogjort sig det ifall men hade varit tvungen att betala det som krävs, någon har tillgodogjort sig ditt arbete och du har då rätt att förvänta dig betalt. Om saker nu är så dåliga att man inte vill betala för dom, varför ens ladda ner det då? Har man inget bättre att göra med sin tid?

Skrivet av Traumklang:

Studien bara bekräftar det som alla förmodade sedan länge. Det är klart att den är obekväm och vissa har intresset att hålla den bakom låsta dörrar.

Dessutom tycker jag det är ytterst farligt att hålla i med sanningen pga den inte passar vissa personers agenda.
Vi har denna situation redan när vi pratar samhällspolitik i samspel med mainstream median som i stort sätt gör samma sak (ljuger). Till ingens nytta.
Vettiga Lösningar tas inte fram pga problem nekas och diskusisonen om lösningen förtalas som hets medans bilar och annat brinner.
Visst det är ett exempel som inte direkt hör ihop med just fildelningsdebatten, men det är i stort sätt samma princip som håller ALLA partier från att hitta en vettig lösning.
Vi ser ju tendensen av filmbolagen som en efter annan vill köra egen platform och hur konsumenten sedan kommer/måste reagera på det.

Jag vet flera fall, där folk har Netflix och nåt annat, men piratar serier/film från andra platform för att dom anser det är nog med det dom redan betalar. Sen har man ju tvångsbetalningen av TV-Avgifter i nacken oavsedd om man har TV eller inte (iaf i Tyskland).

Jag kan hålla med om att leaks av blockbusters som läcker ut långt före officiella releasedatumet är skadliga för all media.
Men är vi ärliga nu, ser vi angående film och serier att det finns ett massivt utbud i dagsläget, vilket är till största del av mediocre kvalité. Den tiden där det fanns ett litet men nästan enbart bra "blockbusternivå" utbud är "long gone"

Men "En annan anledning till att den varit sekretessbelagd kan vara att den skickar felaktiga och skadliga signaler." var inget man kan ser som en vinkling?
Hur kan man ens tänka så?

Vinkla gör vi väl alla på ett eller annat sätt.

Nu var det inte jag som skrev detta, men ändå.

Det är en enorm skillnad att påstå att man man är inte lägger några värderingar i det man skriver samtidigt som det är uppenbart att man tittat på saker med en viss vinkel och att komma med tänkbara anledningar till varför något är som det är. Speciellt när någon annan slagit fast att det bara finns en möjlig förklaring.

Även du drar slutsatser i ditt inlägg som du rimligen inte kan dra. Jag misstänker att du inte läst rapporten alls (?) men ändå konstaterar du att: "Studien bara bekräftar det som alla förmodade sedan länge. Det är klart att den är obekväm och vissa har intresset att hålla den bakom låsta dörrar."

Om du inte läst studien så vet du inte vad den bekräftar. Man kan göra antaganden beroende på vad andra skrivit om studien, men mer än så kan man inte göra. Sedan konstaterar du även att det är något som alla redan förmodat något som omöjligen kan stämma så länge du inte vet vad alla tycker och tänker i frågan. Du gör fler antagande i ditt inlägg som är lika tveksamma, men de kan vi lämna då jag förhoppningsvis visat vad jag menar.

Det spelar roll vad man skriver och vilka ord man använder, jag har skrivit tidigare i tråden att det tyvärr är vanligt att man skriver saker som man egentligen inte har fog för. Det skulle vara uppfriskande om fler faktiskt tog sig en funderare på vad de faktiskt vet, vad de tror och vad de antar och då även funderar på vad skillnaden är. Det är oroväckande när man formulerar sig i stil med: "Dessutom tycker jag det är ytterst farligt att hålla i med sanningen pga den inte passar vissa personers agenda." när du faktiskt inte VET orsaken till varför den inte publicerades. Att den är obekväm är en tänkbar förklaring, men det finns många andra som är tänkbara, vilket då DasIch gav exempel på. Så, vad är sanning? Vad är spekulation? Vad är rena gissningar? Hur färgas dessa av ens generella åsikter i frågan? Kan man med gott samvete dra de slutsatser du gör på det underlag du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har inte haft det installerat under dom år som jag bott i den här lägenheten och haft Telia som ISP det är drygt 5 år.
Som sagt jag har inte laddat ner nått som är upphovsrättsskyddat.
Kollar dom mina diskar så hittar dom inga rester av torrent program eller filmer eftersom det aldrig varit installerat eller nerladdat.
Men det spelar tydligen ingen roll.

Bestrid fakturan om en sådan kommer, då bevisbördan ligger på dem. Skickar de en räkning kan de bara driva igenom den om de kan bevisa att kravet stämmer, så är det som du säger kommer de förlora.

Edit: typos
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jaha, men vad tror du är utsägelsen av denna studie? Att fildelning skadar industrin mer än industrin själva påstår? eller är det snarast motsatsen?

Ligger jag fel med att studien visar att illegal fildelning till viss del tom gynnar contentindustrin?

Edit:
Jag betvivlar att du själva läst denna studie fullt ut. Så därmed ställer jag frågan varför du öht kommenterar här och anklagar andra att göra samma.
Du företräder dina åsikter om studien och diskuterar kring den utan att själva läst den.

Jag har inte läst färdigt rapporten och jag har inte heller hunnit granska den. Därför har jag inte heller dragit slutsatser kring den eller skrivit något som härrör till den.
Istället för att ställa dessa frågor och dra politiska växlar eller för den delen låta studien bekräfta din redan förutfattade mening, läs rapporten istället. Börja med att titta på vad den faktiskt säger och sedan hur de kommit fram till det. Därefter är det en bra idé att spendera god tid med att leta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är fel utom möjligen i fråga om vissa misshandelsfall. Undertexter-snubben dömdes till skyddstillsyn.
Jag tror du likt många andra förväxlar straff och skadestånd. Det är olika saker.

Lite onödig att diskutera men ett skadestånd är väl ett straff i sig? Det anser då jag oavsett vad du tycker eller någon annan.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Inte desto mindre så har de som laddat ner tillgodogjort sig det arbete som någon lagt ner på att skapa det som laddas ner. Ur den infallsvinkeln spelar det ingen roll ifall man inte hade tillgodogjort sig det ifall men hade varit tvungen att betala det som krävs, någon har tillgodogjort sig ditt arbete och du har då rätt att förvänta dig betalt. Om saker nu är så dåliga att man inte vill betala för dom, varför ens ladda ner det då? Har man inget bättre att göra med sin tid?

Nu var det inte jag som skrev detta, men ändå.

Det är en enorm skillnad att påstå att man man är inte lägger några värderingar i det man skriver samtidigt som det är uppenbart att man tittat på saker med en viss vinkel och att komma med tänkbara anledningar till varför något är som det är. Speciellt när någon annan slagit fast att det bara finns en möjlig förklaring.

Även du drar slutsatser i ditt inlägg som du rimligen inte kan dra. Jag misstänker att du inte läst rapporten alls (?) men ändå konstaterar du att: "Studien bara bekräftar det som alla förmodade sedan länge. Det är klart att den är obekväm och vissa har intresset att hålla den bakom låsta dörrar."

Om du inte läst studien så vet du inte vad den bekräftar. Man kan göra antaganden beroende på vad andra skrivit om studien, men mer än så kan man inte göra. Sedan konstaterar du även att det är något som alla redan förmodat något som omöjligen kan stämma så länge du inte vet vad alla tycker och tänker i frågan. Du gör fler antagande i ditt inlägg som är lika tveksamma, men de kan vi lämna då jag förhoppningsvis visat vad jag menar.

Det spelar roll vad man skriver och vilka ord man använder, jag har skrivit tidigare i tråden att det tyvärr är vanligt att man skriver saker som man egentligen inte har fog för. Det skulle vara uppfriskande om fler faktiskt tog sig en funderare på vad de faktiskt vet, vad de tror och vad de antar och då även funderar på vad skillnaden är. Det är oroväckande när man formulerar sig i stil med: "Dessutom tycker jag det är ytterst farligt att hålla i med sanningen pga den inte passar vissa personers agenda." när du faktiskt inte VET orsaken till varför den inte publicerades. Att den är obekväm är en tänkbar förklaring, men det finns många andra som är tänkbara, vilket då DasIch gav exempel på. Så, vad är sanning? Vad är spekulation? Vad är rena gissningar? Hur färgas dessa av ens generella åsikter i frågan? Kan man med gott samvete dra de slutsatser du gör på det underlag du har?

Är det inte snarast så att DasIch:s tvivlande på andras utläggning av det hela bara blir ett problem när dom är mer liberal angående fildelning. Det var ochså anledningen till varför jag citerade dig.

Jag har inte läst ett enda inlägg av dig, där du kritiserar eller tvivlar på DasIch:s utläggning och uppfattning om hur det nu må vara med studien och des bakhållandet. Det är lika mycket spekulation i hans eller din version som i min eller andra personers.

Men som ungefär sagt: att analysera en konversation kan vara rolig och ger utroligt mycket insyn i hycklerin många använder sig av.

Frågan står kvar
Varför har just andra med en uppfattning som inte är din inte läst eller rätt om saken, och varför behöver det inte anmärkas hos personer som stöder din version men uppenbarligen visar upp samma brist (läsandet avstudien).
Det var huvidsakligen det som fick mig att skriva inlägg.
Hoppas det gick igenom denna gång.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte läst färdigt rapporten och jag har inte heller hunnit granska den. Därför har jag inte heller dragit slutsatser kring den eller skrivit något som härrör till den.
Istället för att ställa dessa frågor och dra politiska växlar eller för den delen låta studien bekräfta din redan förutfattade mening, läs rapporten istället. Börja med att titta på vad den faktiskt säger och sedan hur de kommit fram till det. Därefter är det en bra idé att spendera god tid med att leta fel.

Är själva på sida 87 just nu när jag skiver det här.
Än så länge, kan jag stå kvar vid mina tidigare utsägelsen att piratandet har mindre effekt på "lost sales" än content industrin alltid hävdat.
Jag tror inte heller att det kommer ändras PGA!!!! ... det redan formulerats i "slutsatsen eller resonemanget" i början av .pdf filen och resten är mer eller mindre detailjerat upplysning om alla olika kategorier dom listat upp och befrågat folk om. och hur dom en detail har kommit till slutsatsen av det hela.

Men om du verkligen läst det, har du säkert uppfattat det likadant.

Edit: typo :-S

Visa signatur

iMac "27" Late 2013