Avslag på RMA-ansökan till Komplett, hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Avslag på RMA-ansökan till Komplett, hjälp mig.

Jag fick avslag på min AMD Duron som jag ska skicka in för att se om den är defekt, detta skrev jag:

Citat:

Antingen är det processorn eller moderkortet som är fel. Jag har inte kunnat
felsöka vad som är fel. Jag kommer inte in i bios, ingen bild

Detta skrev jag för moderkortet:

Citat:

När datorn startas så blir det ingen bild, alla fläktar m.m. går igång men vi
kommer inte äns in i bios.
Inget pip om att något skulle vara fel har hört, jag har provat med ett annat
grafikkort och flera skärmar. Men den vill fortfarande inte gå igång.
Vi har testat utan chassi om något skulle vara jordfel, och utan hårddiskar.
Minnet har jag testat och det fungerar bra. Men vi har inte haft möjligheten att
testa om det är moderkortet eller processorn som är fel.

Btw, på RMA-ansökan stod det att man ska skriva in ett serialnummer som står på produkten, vart står det på en Duron? Kanske därför jag fick avslag?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade samma problem som du och jag hade inga problem med att skicka tillbaks grejerna. Skumt...men ring till dem o snacka med dem på telefon.

Permalänk
Avstängd

du måste felsöka och beskriva felet

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Har du äns läst vad jag skrev?

Men hur ska jag förklara problemet? ska jag kopiera det jag skrev för moderkortet?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Hm, när jag fick avslag på RMA hos komplett.se skrev de en anledning.. skrev de inte det för dig? Fast det var iofs efter jag hade skickat in min hårddisk (de påstod att jag hade tryckt sönder en pinne i IDE-kontakten)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bäste kund,
Din ansökan om retur har blivit nekad på grund av skäl listade nedan:
Mellan nedanstående rader finner du antingen en sifferkod eller en förklaring
till varför din ansökan inte har godkänts.
Om det angivits en sifferkod så finner du en förklaring till denna längre ned i
detta mail.
------------------------------------------------------------------------------------
1a
------------------------------------------------------------------------------------Produktinformation:
AMD Duron 1.3 GHz OEM (200 MHz bus)____
Socket A processor____________________
Felbeskrivning:
Antingen är det processorn eller moderkortet som är fel. Jag har inte kunnat
felsöka vad som är fel. Jag kommer inte in i bios, ingen bild.
------------

1: FELBESKRIVNING
1a)
Med den felbeskrivning som du angivit kommer det att bli väldigt svårt att
felsöka
din retur på ett korrekt sätt därmed finns det risk att vi finner din vara "OK"
fast
den egentligen är defekt. Detta på grund av att ett fel kan visa sig på många
olika sätt.
Det är bra om du kan beskriva felet mer utförligt i fråga om felets art och hur
det visar sig
Det är även bra om du kan specificera tidsramen kring felet tex, "Efter tio
minuters surfande så hänger sig datorn."
Utförlig information om hur du själv försökt åtgärda felet är också väldigt bra
exempelvis: "Uppdaterat drivrutiner, flashat om BIOS på moderkort"
Ansök om ett nytt returnummer under konto/returer på www.komplett.se och skriv
med denna information.

1b)
Du har inte fyllt i någon felbeskrivning. Se punkt: 1a för information.
2: ÅNGRAT KÖP
2a)
Din vara är ej godkänd för ångrat köp. Ångerrätten är en lagstadgad rätt som
privatpersoner har och kan utnyttja inom
14 dagar från det att ursprungsordern har blivit uthämtad på posten. Lagen
föreskriver också att varan måste vara i samma skick som den befann sig i vid
ankomst. Detta gör att du tex. inte kan
montera och använda de delar som du önskar häva ditt köp på.
2b)
Du har inte angivit ett fullständigt bankkontonummer med clearingnummer eller
post/bank-giro. Detta krävs för att vi
ska kunna betala tillbaka pengarna för din vara. Vi kan även betala ut pengar
via postavisering, men då detta kräver extra administration kommer
en avgift på fn. 160:- + moms att dras av den summa vi krediterar er. Ansök om
ett nytt returnummer under konto/returer på www.komplett.se och skriv med denna
information.

2c)
Du har inte hämtat ut denna produkt från Posten. Man kan endast ansöka om retur
på varor som är uthämtade och betalda. Mer info om detta finner du
på denna länk: http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=cancel
3: EXTERN SERVICEPARTNER
3a)
Den vara som du ansökt om retur på behandlas av tillverkare/servicepartner. Du
finner kontaktinformation för respektive produkt nedan
på denna länk: http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=returns

Men hurrni, kan ni hjälpa mig att knåpa ihop en felbeskrivning på prollen? Måste vara den som var för dålig.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

"Antingen är det processorn eller moderkortet som är fel. Jag har inte kunnat
felsöka vad som är fel. Jag kommer inte in i bios, ingen bild"

kan just vara det, och ja jag har läst igenom, testa processorn på en annan dator det är det lättaste, om jag fick gissa skulle jag säga att processorn är bränd, lätt att bara skriva och säga att man tror det så får du nog skicka tillbaka den, men om den inte är trasig blir det 200kr+frakt att betala

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Datorn är helt sprillans ny, den gick aldrig igång. Vi har ingen annan dator att testa den på, ingen polare har AMD så...

Dessutom frågade jag komplett om det var OK att jag skickade två varor var av någon av dem var defekt, utan att betala böter.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

ok då är det lite värre då, men är den helt ny så kan du satsa på att RMA att den var defekt vid leverans, har fått ett par defekta produkter i samma order från komplett själv

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Det är precis vad jag har gjort! men de vill inte

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

och de vill inte ta tillbaka och kolla om du bara skriver att processorn verkar bränd och att det enda du gjort är att stoppat in den i datorn och startat och den vill inte igång, skriv att du testat på ett par datorer och det är samma fel också

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
ingen polare har AMD så...

Dåliga kompisar...

Ush vilket trubbel...kom hit så kan jag testa prollen i min dator

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

& min RMA accepterar de utan att något ÄR fel..=)

jag ska vara försiktigare nästa gång...mitt moderkort fungerar ju.....=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

Punkt 1a beskriver så vitt jag förstår vad du har gjort för fel. Punkt 2a fastslår även att din produkt inte är godkänd för ångrat köpt (viket i mina öron även torde innefatta retur och utbyte)...

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem

Vad är det som har störst chans att det är fel på? Mobot eller Prollen?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

processorn, kolla på den om det är mörkare runt kärnan på den, nästan svart

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

dome slöa!

Visa signatur

MBP 13.3 Late 2010 - OSX LION
Nybliven mac fan boy.

Permalänk

Hade samma problem som du, för mig så var både processorn o mobot paj.

Permalänk
Medlem

Alltså, har du beställt din dator färdigmonterad eller har du monterat själv? Om den var färdigmonterad ska du ju kunna skicka in den utan mer felkontroll än du gjort.. ska liksom inte behöva öppna burken och dona om man har beställt färdigmonterat..

Permalänk
Medlem

Jag har monterat den själv, och jag har inte kunnat se några sprickor i prollen.

Ska jag ta chansen att det är fel på mobot?
btw, skulle mobot pipigt om prollen är sönder? (nu gjorde det ju inte det...)

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

nej, men jag har erfarenhet av brända processorer och det du beskrev såg ut som ett classic case of bränd processor, "När datorn startas så blir det ingen bild, alla fläktar m.m. går igång men vi kommer inte äns in i bios." som sagt, kolla på processorn under och runt kärnan efter mörka brännmärken! och har du inte överklockat eller kört processorn utan kylare så har du ditt på det torra hoppas jag

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Jag tog kontakt med en snubbe som hade AMD, och jag ska hem till honom i morrn och kolla prollen.

EDIT: Prollen var OK, så jag skickar bara tillbaka moderkortet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]de påstod att jag hade tryckt sönder en pinne i IDE-kontakten[/B]

hade du inte det då? det är lätt hänt att vända kabeln på fel håll och trycka in stiftet med det igengjutna hålet i kabelkontakten.

många skriver att butikerna "påstår" ditten och datten, men ofta har butikerna faktiskt rätt

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Jobbar i butik så jag får höra det mesta. Favoriten är när nån har försökt att pressa in en PS/2-kontakt åt fel håll, sedan vridit på den, men fortsatt trycka..... Det resulterar i två pinnar i ett hål. Det är inte bara onaturligt; hålet blir heller aldrig sig likt. Men det är ju aldrig någon som erkänner vad dom har gjort. Antingen ljuger dom eller så finns det små tomtar som springer runt hemma hos folk och vrider sönder kontakterna/portarna. Själv har jag aldrig sett en PS/2-tomte, men det betyder ju inte att dom bara är fantasier....

Men angående tråden: Ring och gnäll som bara f-n på Komplett om dom inte löser problemet. "Helt död" måste få vara en acceptabel felbeskrivning om prylen inte reagerar över huvudtaget. Moderkort är dessutom en av de dataprodukter som har högst DOA-frekvens.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga tack så mycket för alla tips m.m. Jag fick igång datorn i går...

Felet var är för pinsamt för att nämnas här

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jag vill bara säga tack så mycket för alla tips m.m. Jag fick igång datorn i går...

Felet var är för pinsamt för att nämnas här

Gissar på skärmkabeln eller något i den stilen, dags och berätta :d.

Permalänk
Medlem

Felet kanske berodde på att du glömt ställa FSB till 100??!! vanligt fel när man kör Duron

Visa signatur

Den är smal men kort...

Permalänk
Avstängd

nej men komigen! lätta lösningar är roligt, inget jag kommer springa runt och berätta till folk om.. eller beror på hur roligt det är

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

skulle tippa på power led )