Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Rambus har man inte hört på länge. Antar de gjort något sen RDRAM men vet inte vad. DDR tog ju över helt. När jag skaffade min P4 hade de redan bytt till DDR. Var bara tidigare Pentium 4 som hade Rambus extremt dyra minnen.

Kör också på DDR3. Har 16GB så kanske klarar mig till DDR5. Får se när jag uppgraderar datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste intelprodukten som stödde RDRAM var P3 om jag inte missminner mig. Problemet med RDRAM var dess produktionskostnad och dess värmeutveckling. De hade även problem med latenser vill jag minnas. När väl DDR2 började utvecklas så var RDRAM död. Och Rambus började patenttrolla istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Senaste intelprodukten som stödde RDRAM var P3 om jag inte missminner mig. Problemet med RDRAM var dess produktionskostnad och dess värmeutveckling. De hade även problem med latenser vill jag minnas. När väl DDR2 började utvecklas så var RDRAM död. Och Rambus började patenttrolla istället.

Nej. P4 stödde RDRAM med tanke på min första dator med P4 Prescott hade RDRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Nej. P4 stödde RDRAM med tanke på min första dator med P4 Prescott hade RDRAM.

Vill minnas att P4 inte stödde RDRAM.. hmm.. kan ha fel. Var ju ändå ett bra tag sedan man jobbade med Intels P4.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Om DDR3 och DDR4 kostar en förmögenhet idag.. Så kommer väl DDR5 kosta en förmögenhet då också?

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Allt rambus rör förvandlas till bajs. De är patenttroll och inget annat. Hoppas de konkursar när deras gamla patent går ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill minnas att P4 inte stödde RDRAM.. hmm.. kan ha fel. Var ju ändå ett bra tag sedan man jobbade med Intels P4.

Om du har en Core 2 (Duo / Quad) eller äldre Intel CPU så sitter minneskontrollern i chipset/nordbrygga och inte i processorn.
(Det var Athlon 64/Opteron som kom med integrerad minneskontroller. Något Intel senare kom att använda i Core i* processorerna, som Core i3, i5, i7)
Då kan man ha olika minnen beroende på vilket chipset man har.
Exempelvis en kompis har en Core 2 Duo med DDR3 minne. (De flesta Core 2 Duo / Quad har DDR2)

Minns inte chipset namnen till Pentium 4 i huvudet.
Men de tidigare P4 chipset, mestadels de för Socket 423 brukade ha RDRAM.

Pentium 4 på Socket 478 eller 775 brukade ha DDR(1) minne.

Hemligheten till att RDRAM hade bättre bandbredd än DDR1 minne är att RDRAM kördes parvis medan DDR bara kördes i single channel.
Ja ända tills DDR Dual channel kom och då var RDRAMs fördel som bortblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du har en Core 2 (Duo / Quad) eller äldre Intel CPU så sitter minneskontrollern i chipset/nordbrygga och inte i processorn.
(Det var Athlon 64/Opteron som kom med integrerad minneskontroller. Något Intel senare kom att använda i Core i* processorerna, som Core i3, i5, i7)
Då kan man ha olika minnen beroende på vilket chipset man har.
Exempelvis en kompis har en Core 2 Duo med DDR3 minne. (De flesta Core 2 Duo / Quad har DDR2)

Minns inte chipset namnen till Pentium 4 i huvudet.
Men de tidigare P4 chipset, mestadels de för Socket 423 brukade ha RDRAM.

Pentium 4 på Socket 478 eller 775 brukade ha DDR(1) minne.

Hemligheten till att RDRAM hade bättre bandbredd än DDR1 minne är att RDRAM kördes parvis medan DDR bara kördes i single channel.
Ja ända tills DDR Dual channel kom och då var RDRAMs fördel som bortblåst.

Det är jag medveten om. AMD var de första som integrerade minneskontrollen i själva CPUn vilket gjorde att kommunikationen mellan minne och CPU slapp gå via nordbryggan... Problemet med RDRAM var att de gick stekheta, de var svindyra och deras latenser var högre än DDR. De hade fördel av bandbredd men det förstnämnda gjorde att de aldrig riktigt blev åtråvärda utanför minnen till GPUn. Detta var även orsaken varför Intel slopade RDRAM stöd helt.

Skrivet av compaqo:

Om DDR3 och DDR4 kostar en förmögenhet idag.. Så kommer väl DDR5 kosta en förmögenhet då också?

Beror helt på om bristen på minnen löser sig till 2019/2020 eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är jag medveten om. AMD var de första som integrerade minneskontrollen i själva CPUn vilket gjorde att kommunikationen mellan minne och CPU slapp gå via nordbryggan... Problemet med RDRAM var att de gick stekheta, de var svindyra och deras latenser var högre än DDR. De hade fördel av bandbredd men det förstnämnda gjorde att de aldrig riktigt blev åtråvärda utanför minnen till GPUn. Detta var även orsaken varför Intel slopade RDRAM stöd helt.

Beror helt på om bristen på minnen löser sig till 2019/2020 eller inte.

Brist och brist.. Låter mest som dumheter från företagen. Jag tippar på att en kartell uppförts för att öka priset. Det mesta tyder ju nästan på det.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Köpte 2x8 1600mhz DDR3 idag faktiskt. Undrar om det är många som här som sitter kvar på sina Sandy Bridge som jag.
Vad är det som händer med Timings förresten, när jag kollade 2x4 stickor 2011 var det m¨ånga med typ 7-7-7 och 9-9-9 men idag är det typ cl-14-16, vad händer?

Permalänk
Medlem

RAMBUS gjorde väl minnena till PS3 om jag inte minns helt fel. Minns jag inte helt fel var det några som körde det till GPU också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig få uppleva ddr4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Brist och brist.. Låter mest som dumheter från företagen. Jag tippar på att en kartell uppförts för att öka priset. Det mesta tyder ju nästan på det.

Med tanke på att de har blivit dömda för det tidigare så är det inte helt otroligt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Dags att starta upp Rambus gamla grejor...

Skulle kanske ta och starta upp min 2* Pentium Pro 200 MHz med RAMBUS minne 32MB om jag inte minns fel, samt Win NT for en liten nostalgitripp😋

Permalänk
Medlem

Får det plats gammla minnen om jag köper ett ny grafik del med kontrollenhet som liksom jag glömt vad det heter men måste jag ha 2 lådor
om jag behöver köra gamla program custom astrologi från crystallinks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill minnas att P4 inte stödde RDRAM.. hmm.. kan ha fel. Var ju ändå ett bra tag sedan man jobbade med Intels P4.

På vinden har jag en P4 Northwood 2GHz med RDRAM till.
Moderkortet är ett Asus P4T-E. Chipset i850.
Det sitter ett ATi 9800pro i med. Det va tider det

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Företaget ja men minnen var ifall coola när de var användningsbara. Märkbar skillnad mellan mina dual P3 riggar med rambus i ena och DDR i andra trots samma proppar.
Dock inte värda sitt pris för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnader hängde nog mer på styrkretsar, BIOS eller andra faktorer, intel släppt ju flera styrkretsar som var allt annat än nåt att ha och mycket dåliga moderkort fans med.

Pentium 3 har en 133Mhz 64bit bus på 1066Mb/sek, den kan omöjligen nyttja DDR eller RAMBUS med 1.6-2.1Gb/sek bandbred.
I bästa fall några procent bättre prestanda från testerna jag sett, förutsatt att du fick tag i ett stabilt rambus moderkrot för P3.

Sedan var SDR sjukt mycket billigare, faktum vara att runt 2001 kostade DDR inte mycket alls heller och jag köpte 768MB för lite över 2000Kr typ.
Intel fick skicka med 64Mb rambus med sina Pentium 4processorer för skiten sålde inte.

Skrivet av GuessWho:

Om du har en Core 2 (Duo / Quad) eller äldre Intel CPU så sitter minneskontrollern i chipset/nordbrygga och inte i processorn.
(Det var Athlon 64/Opteron som kom med integrerad minneskontroller. Något Intel senare kom att använda i Core i* processorerna, som Core i3, i5, i7)
Då kan man ha olika minnen beroende på vilket chipset man har.
Exempelvis en kompis har en Core 2 Duo med DDR3 minne. (De flesta Core 2 Duo / Quad har DDR2)

Minns inte chipset namnen till Pentium 4 i huvudet.
Men de tidigare P4 chipset, mestadels de för Socket 423 brukade ha RDRAM.

Pentium 4 på Socket 478 eller 775 brukade ha DDR(1) minne.

Hemligheten till att RDRAM hade bättre bandbredd än DDR1 minne är att RDRAM kördes parvis medan DDR bara kördes i single channel.
Ja ända tills DDR Dual channel kom och då var RDRAMs fördel som bortblåst.

DDR kan köras i flera kanaler, Nfroce 2 erbjöd detta tex men precis som med Pentium 3 fallet så var OFTA bussen en flaskhals, tex Athlon XP maxade 400Mhz 64bit bus på 3.2Gb/sec och DDR PC3200 matchade detta så vinsten var minimal.
Mitt Epox 8KHA+ var nog det effektivaste moderkort jag haft, med PC2100 benchade det 2000Mb/sek eller 95% effektiv bandbred.
Ofta var styrkretsen viktigare för hur minnesystemet fungerade än vilket typ av snabbt minne man hade.

Även rambus kördes i par, flesta system jag minas använde par och rambus kommer i 16bit eller 32bit par, DDR och SDR använder 64bit bred buss och därför RAMBUS måste arbeta i så höga frekvenser för att kunna konkurrera med övriga standarder.

När DDR CP3200 blev standard så hade även intel övergett Rambuss, fans igen poäng och Dual channel DDR kunde då ge 6.4Gb/sek i teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

RAMBUS gjorde väl minnena till PS3 om jag inte minns helt fel. Minns jag inte helt fel var det några som körde det till GPU också.

PS3 körde en kombination av GDDR3 och XDR-Ram vilket är producerat av Rambus. Problemet är att XDR-Ram minnet gjorde att kostnaden sköt i höjden och PS3 sålde dåligt vid lansering i vissa regioner pga detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Spännande!!

Visa signatur

Don't trust the duck