Permalänk
Medlem

Varför erbjuds inte 1000/10?

På min adress kan jag se flera olika hastigheter ända upp till 1/1 Gbit/s. Men jag funderar varför de exempelvis inte erbjuder bara 10 mbit/s enbart i uppladdning?

Permalänk
Medlem

Oftast när man tar emot massor med dator har man också behov av att skicka mycket data.
Många protokoll kräver en hel del upp för att nå tusen ner, vissa inget alls. Tex, torrents.

Om man tänker sig att man har en massa användare som konsumerar en himlans mängd med data på sitt hemmanätverk så hade dom där 10 upp vart en väldans flaskhals.

Är det bara en person som sitter och torrentar till en SSD så är det ju inte fallet.
Men det är ju inte det leverantörerna förväntar sig att man köper en 1gig lina för.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

På min adress kan jag se flera olika hastigheter ända upp till 1/1 Gbit/s. Men jag funderar varför de exempelvis inte erbjuder bara 10 mbit/s enbart i uppladdning?

Varför skulle du vilja har 10Mbit i upload?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Med så mycket som sker i molnet ökar också kraven på att ladda upp.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Varför skulle du vilja har 10Mbit i upload?

Av samma anledning varför man skulle vilja ha 2 rum och kök istället för 7 rum och kök; lägre pris? Aa, jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Varför skulle du vilja har 10Mbit i upload?

Nu står det iofs inte att just TS vill ha detta men ett scenario är ifall man är leecher.

Permalänk
Medlem

ADSL där A = Asymetrisk, är ju bra om vi börjar få symmetriska anslutningar

Permalänk
Medlem

jag får 500/50 av comhem, dom vägrar ge mig mera upp typ 100/100.
Förstår inte varför du klagar, flera protokoll använder din upload med vid nedladdning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå varför man vill ha en asymmetrisk anslutning ö h t.

Så fort den där fibern som legat utanför mitt hus i MÅNADER kopplas in så skall jag ha 100/100.

Sitter på VDSL nu som förvisso ger bra kräm (30/8 ca efter två digitalboxar tagit sitt) men att skicka med lite mer fart är inte fel

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att 1000/10 skulle funka särskilt bra rent tekniskt för upplänken skulle riskera att inte hinna med att skicka "kommandotrafikens maxbandbredd" om man vill kunna använda 1Gbit nedströms till blandade protokoll, nån sorts vettig gräns går ofta runt 20:1 i förhållande för att det inte ska riskera att bli flaskhalsar.
Man måste alltså inte fylla upplänken med separata filöverföringar utan den riskerar att mättas av den trafik som krävs för att man ska kunna styra dataströmmen på 1Gbit ner, det ska överföras en del kontrolldata för det och 100:1 kommer troligen inte att klara det i medeltal utan ge upphov till att nedlänken kommer att få stoppas och vänta på styrsignaler, man kommer alltså antagligen att få en anslutning som inte kan leverera 1Gbit annat än i optimala fall och då blir kunden sur och operatören får troligen klagomål eftersom kunden troligen inte bara vill ha det till strömmad media och liknade (udp) utan även kan få för sig att överföra filer tex med tcp och då sker det betydligt mer handskakning och checksummeutbyte och upplänken hinner inte med och då får man kanske 500/10 Mbit i praktiken och en massa sura kunder som klagar.
Mina spekulationer, men jag gissar att operatörerna inte vill erbjuda en tjänst till allmänheten som troligen inte kan fungera särskilt bra mer än i vissa ganska speciella situationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar sedan hur operatörerna "räknar" på detta. Dom flesta kunderna överför ju den mängd dom överför, det "enda" hastigheten gör är ju att bestämma hur länge man belastar nätet.

Visst finns det undantag, folk som köper gigabit och startar nån sorts serververksamhet.

Det borde ju finnas fina matematiska modeller för att räkna på detta, nått som liknarerlang för telefonin.

Min "teori" är således att genomsnittskunden likaväl kan ha 100, som 250, 500 eller 1000 Mbit downstream, den totala trafikmängden lär förbli densamma.

Som kuriosa kan nämnas att jag i snitt belastar min 100 Mbit-lina med 1,7 Mbit.
Det "enda" en uppgradering till 250, eller 1000 skulle göra är att i vissa fall (rena downloads) skulle tiden jag belastar nätet sjunka. Den totala datan överförd skulle ju vara densamma.

Just i 1000/10 tror jag som @mrqaffe, för stora risker att upload på 10 påverkar download och dom vill slippa problem helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

jag får 500/50 av comhem, dom vägrar ge mig mera upp typ 100/100.
Förstår inte varför du klagar, flera protokoll använder din upload med vid nedladdning.

Det är för att deras koaxialkabel endast stödjer 50 upp.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det är för att deras koaxial kopparfiber endast stödjer 50 upp.

Må så vara, suger gör det iaf. Var tvungen att gå upp till ½Gbit för att ens få 50 upp. Fett overkill på ett håll och segt på andra

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Av samma anledning varför man skulle vilja ha 2 rum och kök istället för 7 rum och kök; lägre pris? Aa, jag vet inte.

Om vi bortser från din attityd så har du tekniska begränsningarna, precis som många har redan påpekat.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag undrar sedan hur operatörerna "räknar" på detta. Dom flesta kunderna överför ju den mängd dom överför, det "enda" hastigheten gör är ju att bestämma hur länge man belastar nätet.

Visst finns det undantag, folk som köper gigabit och startar nån sorts serververksamhet.

Det borde ju finnas fina matematiska modeller för att räkna på detta, nått som liknarerlang för telefonin.

Min "teori" är således att genomsnittskunden likaväl kan ha 100, som 250, 500 eller 1000 Mbit downstream, den totala trafikmängden lär förbli densamma.

Kalkylen bygger på att en genomsnittlig kund inte använder mer än någon Mbit i snitt per månad.
1GE i transit, dvs mellan operatörerna kostar cirka 4000-5000 + moms i månaden.
Då är det dedikerad anslutning. Allt annat är översålt. Konsumentlänkar kan översäljas
100 till 200 gånger för att företag ska kunna gå med vinst.

I våran förening har vi 300 lägenheter där 100Mbit ingår i hyran. Vi har 50-60 Mbit i snitt (95:e) över en månad.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det är för att deras koaxial kopparfiber endast stödjer 50 upp.

Wow! Vad är det för en ny cool kabel? Är det en coax med både koppar och fiber i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte att 1000/10 skulle funka särskilt bra rent tekniskt för upplänken skulle riskera att inte hinna med att skicka "kommandotrafikens maxbandbredd" om man vill kunna använda 1Gbit nedströms till blandade protokoll, nån sorts vettig gräns går ofta runt 20:1 i förhållande för att det inte ska riskera att bli flaskhalsar.
Man måste alltså inte fylla upplänken med separata filöverföringar utan den riskerar att mättas av den trafik som krävs för att man ska kunna styra dataströmmen på 1Gbit ner, det ska överföras en del kontrolldata för det och 100:1 kommer troligen inte att klara det i medeltal utan ge upphov till att nedlänken kommer att få stoppas och vänta på styrsignaler, man kommer alltså antagligen att få en anslutning som inte kan leverera 1Gbit annat än i optimala fall och då blir kunden sur och operatören får troligen klagomål eftersom kunden troligen inte bara vill ha det till strömmad media och liknade (udp) utan även kan få för sig att överföra filer tex med tcp och då sker det betydligt mer handskakning och checksummeutbyte och upplänken hinner inte med och då får man kanske 500/10 Mbit i praktiken och en massa sura kunder som klagar.
Mina spekulationer, men jag gissar att operatörerna inte vill erbjuda en tjänst till allmänheten som troligen inte kan fungera särskilt bra mer än i vissa ganska speciella situationer.

Du kan utan vidare ladda ner 1000 med 10 upp, det är inte ens nära. Så länge du bara pratar "kommandotrafik" så är det en försvinnande liten del.

/J

Permalänk
Medlem

Jag har 100/10 har Bahnhof de fungerar fint har tre datorer på den linan.

Inget är snabbare än vad den svaga linan tillåter

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Om vi bortser från din attityd så har du tekniska begränsningarna, precis som många har redan påpekat.

Ja du var mig då en känslig liten rackare

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja du var mig då en känslig liten rackare

Japp!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Du måste ha tillräckligt med upphastighet för att kunna skicka ack på det du tagit emot. Så för en stabilare ned-hastighet behöver du har 100mbit upp, så att inte nedladdningarna dör för att du laddar upp en bild. Sedan är nog kostnaden försumbar och de måste hålla fler hastigheter i sortimentet.