Permalänk
Medlem

Laptop till farsan

Hej är på jakt efter en ny laptop till min far. Får kosta runt 4500:- kommer användas till streaming och surf. Kom med prisvärda förslag.
Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fr3dde:

Hej är på jakt efter en ny laptop till min far. Får kosta runt 4500:- kommer användas till streaming och surf. Kom med prisvärda förslag.
Tack!

Eftersom det handlar om en "standarddator" utan några specifikt stora krav så besök Elgiganten och kolla på nån av deras kampanjdatorer, de brukar ha nån i den prisklassen och eftersom det inte skiljer så mycket på vad man får för prestanda i den prisklassen är det ofta mer en fråga om vad som känns bäst och vilken storlek man gillar och det bör man kolla fysiskt så att få klämma på datorn är nog det vettigaste.
Det kan ju även vara så att en platta passar bättre och han kanske också kan ha en Chromcast till tv för att strömma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@fr3dde: Här är den billigaste datorn med senaste generations Core i och 8GB RAM. Köper du billigare så får du något betydligt sämre. Kan vara bra att se alternativen. Den ligger en tusenlapp över budget.

https://www.dustinhome.se/product/5011028956/250-g6?ssel=fals...

Permalänk
Medlem

Kolla in Elgreens rekonditionerade datorer. Har köpt där flera gånger.

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-4000...

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr3dde:

Hej är på jakt efter en ny laptop till min far. Får kosta runt 4500:- kommer användas till streaming och surf. Kom med prisvärda förslag.
Tack!

Skulle varit bra att veta vilken skärmstorlek han vill ha och om han vill ha en smidig laptop med bra batteritid eller om den nästan bara kommer vara på skrivbordet.

Skulle fundera på acer swift 1 i kategorin portabel (4990 kr):
https://www.inet.se/produkt/1961201/acer-aspire-swift-1-silve...

Går att hitta datorer i samma prisklass med i-processorer, men denna har hårdvara som dyrare datorer. Skärmen är IPS fullHD och ska vara bra och är ändå hyfsat ljusstark till skillnad från många billigare laptops (267 nits enligt recension, jag tycker >250 är bra). Tangentbordet och trackpaden ska vara riktigt bra jämfört med andra laptops, och datorn verkar ha liknande hårdvara som förra swift 3, som jag provat och tangenbord och trackpad upplevdes väldigt bra. Väger endast 1,3 kg och har 10 h batteritid (7-8 i verkligheten skulle jag tro). Prestandan är nackdelen, men för surf och streaming ska det inte vara några problem om man inte är super otålig. Har 4 GB RAM, vilket duger för surf och streaming. Finns en billigare variant med N4200 processor (som är snäppet bättre än N3450 vad jag kan hitta, men typ samma) och 64 GB lagring, men hittade inget om att den versionen var fläktlös. Att den är fläktlös ser jag som ett stort plus, för till och med jättedyra laptops har ofta problem med högljuda fläktar (visserligen så är det lättare att kyla de sämre processorena, så det kan hända att den med N4200 är väldigt tyst också, men det är något man slipper fundera på).

Går som sagt att hitta mer prestanda för pengarna, men spontant känns det som att det är prestandan för Swift 1 man får för under 5000, om man inte ska skära ned på viktiga saker som skärm, tangentbord, trackpad etc.

Lyckades inte hitta någon bra laptop i 15.6"-kategorin i din prisklass, men det borde finnas någon trycker jag.