Permalänk

Mikrofon tar ej upp ljud

Tja har problem med mikronfonen

Allt fungerade bra tills ca 2-3 veckor sedan med mikrofonen sedan dog den bara, antog att själva mikrofonen gick sönder och har nu köpt ett nytt headset men problemet kvarstår.

Mikrofonen tar alltså inte upp ljud, om jag använder mikrofonboost så tar den enbart upp (datorljud? bara piper och låter som ett ufo), mikrofonen är inte avstängd, har testat att ominstallera drivrutiner, omformaterat datorn, tagit bort realtek och ominstallerat, har pillat i mikrofon inställningarna utan framgång. Har även köpt ett externt ljudkort (usb) och försökt koppla in båda 3.5mm jacken via USB ingång istället utan framgång.

Har läst på nätet att endel misstänker att moderkortet är bakom det, men det har fungerat tidigare somsagt och jag har installerat om drivrutiner, startat om i felsäkert läge osv.

Kan lägga upp bilder på inställningarna om det skulle vara till hjälp.

mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat om linjeingångarna (på moderkortet) är döda eller om det bara handlar om mikrofoningången ?
Har du provat usbljudkortet och den mikrofon som inte fungerade i din dator inkopplat i en annan dator ?
Du kan också prova att köra en livelinux i datorn för att prova om det ev är nått mjukvaruproblem i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Första frågan, vet inte riktigt om jag förstår dig här, men jag har testat mikrofon & hörlursingång på framsidan, samt direkt in i moderkortet på baksidan.

andra frågan: Ska testa nu, återkommer inom kort med svar.

tredje frågan: ska kolla mer på det efter jag testat i en annan dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1stroyer:

@mrqaffe:
Första frågan, vet inte riktigt om jag förstår dig här, men jag har testat mikrofon & hörlursingång på framsidan, samt direkt in i moderkortet på baksidan.

De flesta moderkort har även en linjeingång (ljusblå) och inte bara en mikrofoningång (rosa) (se moderkortsmanualen) det är lite olika signaltyper elektriskt men du kan tex prova att mata en linjeingång från en mobiltelefon, dra bara ner volymen på telefonen så den inte står på max.
Man kan även ansluta en mikrofon i linjeingången men den kommer att låta svagt eller inte alls men för att felsöka kan man testa och får man ljud från micken även om det är svagt så vet man att mikrofonen troligen fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Okej, testade i andra ingångar, verkade inte heller fungera. Kommer inte in på den andra datorn heller tyvärr. Finns det några andra felsökningar man kan göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1stroyer:

@mrqaffe: Okej, testade i andra ingångar, verkade inte heller fungera. Kommer inte in på den andra datorn heller tyvärr. Finns det några andra felsökningar man kan göra?

Har man utrustning så kan man mäta och/eller ansluta signalgeneratorer men annars är det nog till att använda olika saker som man kan flytta/växla i olika kombinationer och försöka komma fram till vad som strular.
Man får försöka prova en sak i taget för att utesluta den och sedan gå vidare, typ funkar mikrofon, mjukvara, ljudkort, datorn i stort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jo datorn fungerar som den ska förutom mikrofonproblemet. Ljudkortet är integrerat som standard, men köpte ett externt ljudkort i usb format idag. Har försökt med alla möjliga kombinationer i mikrofoninställningar men inget fungerar. När jag testar mikrofonen i Teamspeak, så låter det som sagt bara datorljud och då måste jag ha mikrofon boost på, den tar inte upp en susning från omgivningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1stroyer:

@mrqaffe: Jo datorn fungerar som den ska förutom mikrofonproblemet. Ljudkortet är integrerat som standard, men köpte ett externt ljudkort i usb format idag. Har försökt med alla möjliga kombinationer i mikrofoninställningar men inget fungerar. När jag testar mikrofonen i Teamspeak, så låter det som sagt bara datorljud och då måste jag ha mikrofon boost på, den tar inte upp en susning från omgivningen.

Det är lite underligt att alla prylarna som du skrivit om är trasiga så du skulle behöva prova via en dator som du vet har fungerande ingångar och även med nån fungerande mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Dåså, jag har löst problemet.

Det nya headsetet var ett steelseries arctis 3.
Jag hade tydligen kopplat fel sladd in i headsetet, man kunde välja mellan två olika och så fanns det två stycken likadana sladdar men bara en av dom mikrofon tillgång.

tack för hjälpen