6 år gammal dator. Kan något återanvändas?

Permalänk
Medlem

6 år gammal dator. Kan något återanvändas?

Specs

OS: Win 7 64-bit
Grafikkort: Radeon 6950 2GB
Processor: IntelCore i5 2500k 3.6 GHz
Moderkort: Asus P8P67 EVO
RAM: Corsair CL9 1600 Mhz( 2x4GB)
HDD: Intern-3.5 WD Caviar SE/500GB SATA II 7200rpm 16MB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550 W

Lade 6-7k på denna dator för ca 6 år sedan. Klarar inga nya spel på acceptabel grafik och fps. Kan jag komma undan med att återanvända någon/några av ovanstående delar om jag vill kunna spela nyare spel så som the Witcher 3 och PUBG?

Permalänk
Medlem

@AntonAn: Hårddisken

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Skulle säga nytt grafikkort.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

klocka cpun och nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Lådan troligen Angående klockning är det ju definitivt värt det om det redan sitter en tredjepartskylare i. Annars hade nog jag tyckt att den inte skulle varit värt besväret att gräva i den på det sättet, hade velat haft något nytt och fräscht för att det skulle kännts motiverat.

2500 k fungerar annars hyggligt oklockad till det mesta, även om det blir en del dippar och liknande.

Permalänk
Medlem

Klocka processorn till ~4GHz, köp ett GTX 1060 så kan du spela det mesta och fortfarande kunna använda alla dina komponenter.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Uppgradera till en 3770k och ett 1070 gpu så blir det fart

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@AntonAn: Nytt grafikkort och en SSD så går det ett par år till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Inaktiv

Processorn är fortfarande riktigt bra, lägg alla pengar på det bästa grafikkortet du har råd med så är det bara att köra. Pga ditt nätagg rekommenderar jag Nvidia för ovanlighetens skull.

Köp mer RAM också

Permalänk
Medlem

Som flera andra säger, ett nytt grafikkort skulle troligen ge en bra boost till ditt system och hänga med ett tag till, kanske även klocka cpu'n något.
Annars borde du kunna använda din HDD och kanske även PSU'n beroende på vad du skaffar för nya saker. Köper du inte det senaste, men något moderkort som använder DD3 minnen så kan du återanvända även dem.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köp mer RAM också

Varför? Enligt mig totalt bortkastade pengar de går inte att återanvända någon ny build.

Jag rekommenderar:
- Processorkylare och klocka för allt vad den är värd.
- SSD Typ Samsung 850 evo eller motsvarande nyare.
- Grafikkort typ GTX1070 eller 1080 beroende på budget.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Uppgradera till en 3770k och ett 1070 gpu så blir det fart

Håller med. Skulle även duga med ett GTX 1060 6GB om TS spelar i 1080p. 8 GB RAM-minne till skulle heller inte skada. Och med en större HDD samt en SSD så är datorn helt fit for fight sen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tack för svar, är student så minimalt antal uppgraderingar är att föredra! Hursomhelst, om jag ska överklocka processor (vilket jag för övrigt glömt helt hur det fungerar) behövs inte ett bättre nätaggregat? Vad jag vill minnas så var agget svagt redan på den tiden.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts:

Prioritera grafikkort, köp det bästa du kan komma över. Ram behöver du inte mer om du inte hittar något till bra pris, det kostart rätt mycket för en minimal prestanda boost. En SSD hade ju inte varit fel för själva Windows, men det kvittar om du enbart ska spela. Klocka processorn! Du har inget super agg men borde lätt kunna köra 4Ghz på låg spänning. Som vanligt rekommenderar jag att kolla på marknaden efter delar, ibland finns det riktiga guldkorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Tack för svar, är student så minimalt antal uppgraderingar är att föredra! Hursomhelst, om jag ska överklocka processor (vilket jag för övrigt glömt helt hur det fungerar) behövs inte ett bättre nätaggregat? Vad jag vill minnas så var agget svagt redan på den tiden.

Borde inte vara några som helst problem med strömtillförseln även om du skulle överklocka så mycket som möjligt. Prio 1 att uppgradera är grafikkortet, GTX 1060 6GB/3GB. Förmodligen måste du uppdatera moderkortets BIOS innan du byter grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Beroende på budget rekommenderar jag liksom många andra en ny GPU. Då du behöver en oavsett vad annars du ersätter så föreslår jag att du börjar med att bara köpa en ny GPU för att se om det räcker.

Beroende på budget rekommenderar jag en 1060 eller en 1070. Jag hittade inte din GPU men 7850 är lite bättre och tillräckligt snarlik, jämfört med en 1060 FE (så dra av lite från 7850 och lägg på lite på 1060):
https://www.anandtech.com/bench/product/1753?vs=1771

Räcker mot förmodan inte det skulle jag köpa en ny kylare (212 eller rock, vad de nu heter) och klocka din CPU till 4.2-4.6Ghz nånstans, högsta stabila klock utan att övervolta.

Räcker inte det skulle jag definitivt gått upp till 16GB RAM. Du kan nog rentav låna från någon polare en eftermiddag bara för att se hur det påverkar prestandan, kolla med någon som uppgraderat till DDR4-plattform på senaste år. Jag vet själv att jag sitter på 2x 2x8GB DDR-moduler från tidigare builds, jag kan knappast vara unik.

Saker du kan spara beror helt på vad du uppgraderar till. GPUn kan du inte spara, räcker det att byta ut den kan du givetvis spara allt annat. Men du kan göra uppgraderingar på samtliga komponenter om du så vill, naturligtvis kan du inte spara något då.

Permalänk
Medlem

SSD och GPU, MEN kolla så att din PCI buss stödjer den GPU du kommer stoppa i.
Varför inte kolla efter beggat för betydligt mindre pengar, ta ett geforce 970 kort eller något så klarar du dig långt.
SSD på 128 eller 256 för OS och vissa krävande spel, resten går ju bra att köra på den andra disken.
16GB är inte värt pengarna om du inte hittar några minnesstickor för en hundring. Du kommer tillräckligt med 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonAn:

Tack för svar, är student så minimalt antal uppgraderingar är att föredra! Hursomhelst, om jag ska överklocka processor (vilket jag för övrigt glömt helt hur det fungerar) behövs inte ett bättre nätaggregat? Vad jag vill minnas så var agget svagt redan på den tiden.

Jag klockade min 2500k på samma nätagg du har till 4.4Ghz utan problem. Satt även på en 1070 innan datorn dog (orelaterat). 550W är en bekväm mängd för en speldator, även med två grafikkort (vilket jag också kört på den PSUn, 2x1060 3B [SLI fungerar dock inte med 1060's]).

Skrivet av fantomsmurfen:

Borde inte vara några som helst problem med strömtillförseln även om du skulle överklocka så mycket som möjligt. Prio 1 att uppgradera är grafikkortet, GTX 1060 6GB/3GB. Förmodligen måste du uppdatera moderkortets BIOS innan du byter grafikkort.

Varför behövs BIOS uppdateras? Det är fortfarande PCI-Ex (3.0) som gäller, som i värsta fall fortfarande är bakåtkompatibel till 2.0 (vilket sist jag kikade har så låg påverkan att man inte ser prestandaskillnaden, beroende på spel om det ens finns någon). Tom 1366-socket stöder GTX 1070 utan uppdatering. Det är CPU-stöd som ev. kan behöva flashning. Jag är inte direkt expert gällande BIOS-uppdateringar då jag har noll praktisk erfarenhet, så jag kan ha fel, men jag kan den grundläggande teorin.

Permalänk
Medlem

@AntonAn: Du kan nog uppgradera den med begagnade komponenter som de bättre bemedlade avyttrar på marknaden, så gör jag.

Upplevelsemässigt får du en snabbare dator med en SSD (Stäng av växlingsfilen, annars dör den direkt). Spelmässigt bättre flyt med ny GPU och om du inte kör 32bit windows får du en jämnare prestanda med massa minne.

Själv kör jag fortfarande med min core-i7 från 2007 men uppgraderar till större cpu (just nu en 950 men på jakt efter en 12 core Xenon) och mer minne (vill ha 6 x 32Gb) när jag hittar det för nån hundralapp. Det enda jag byter ut nytt är GPUn och SSD när de dör efter några år. Allt annat ligger på en stor vanlig hårddisk som verkar vara outslitliga.

Jag kan spela allt efter att ha satt i ett 1080ti turbo. (Ja den som blåser ut luften bak. den var billigast)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

SSD och GPU, MEN kolla så att din PCI buss stödjer den GPU du kommer stoppa i.
Varför inte kolla efter beggat för betydligt mindre pengar, ta ett geforce 970 kort eller något så klarar du dig långt.
SSD på 128 eller 256 för OS och vissa krävande spel, resten går ju bra att köra på den andra disken.
16GB är inte värt pengarna om du inte hittar några minnesstickor för en hundring. Du kommer tillräckligt med 8GB.

Har för mig att det kvittar? Dagens grafikkort maxar väl knappt PCIe gen 1?

Permalänk
Medlem

2500K klockar sate i dom flesta fall, är själv mycket sugen på att gå över till Ryzen men kan inte motivera ett sådant köp nånstans när burken funkar så bra som den faktiskt gör.

Permalänk
Medlem

Kom lite grejer emellan och har därför inte blivit något köp än. Tänkte dock dra iväg och handla nästa helg. Är tipsen här fortfarande aktuella?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntonAn:

Kom lite grejer emellan och har därför inte blivit något köp än. Tänkte dock dra iväg och handla nästa helg. Är tipsen här fortfarande aktuella?

Går få relativt billiga grafikkort i Marknad här på forumet nu när dom nya korten släppts.. Annars skulle jag säga att tipsen fortfarande är aktuella. Klocka CPU/Nytt grafikkort. Ev. SSD.

Permalänk
Avstängd

jag skulle säga att tipsen inte är aktuella. Gör dig själv en tjänst och bygg nytt. Dina komponenter är gamla och vill du spela spel som witcher och PUBG och känna en tillfredsställande känsla när du gör det är ditt enda val att bygga/köpa nytt.

Men vad har du för budget?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

jag skulle säga att tipsen inte är aktuella. Gör dig själv en tjänst och bygg nytt. Dina komponenter är gamla och vill du spela spel som witcher och PUBG och känna en tillfredsställande känsla när du gör det är ditt enda val att bygga/köpa nytt.

Men vad har du för budget?

Den allmänna uppfattningen på det här forumet gick från ”2500k klarar allt! Det finns INGA anledningar att uppgradera” till ”2500k suger! Släng skiten!” på mindre än ett år. Sanningen ligger naturligtvis någonstans där emellan. För TS del är den svaga länken helt uppenbart grafikkortet som åldrats mycket sämre än processorn, så det ska uppgraderas först. Om TS inte är nöjd efter grafikkortsbytet kan man titta efter ny processor då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB