Varmilo och Vortex Pok3r tangentbord, uppfattningar?

Permalänk
Medlem

Varmilo och Vortex Pok3r tangentbord, uppfattningar?

Hejsan Clockers,

Har funderat på att köpa ett nytt tangentbord och ville bryta trenden jag haft med Logitech, Razer, Ducky osv...

Jag uppmärksammade ett par tangentbord som dom fått in på Maxgaming.se däribland detta och detta till exempel. Är det någon som har någon uppfattning om dessa?

Sen några som fallit i ögonfånget för mig är även Vortex Pok3r. Jag har gärna ett litet eller mindre tangentbord som tar mindre plats och är stilrent osv.

Kan någon kasta någon kommentar här och där om plus och minus med dessa?

Känner att jag börjar bli less på mitt G810 och lönen kommer snart!

Mvh

Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Varmilo och Vortex är två välkända tangentbords märken.

Plus:
Varmilo har så vida jag vet PBT tangenter på all sina tangentbord, Vortex har PBT tangenter på Pok3r utan backljus, har PBT tagenter från Varmilo på mitt tangentbord och är väldigt nöjd.
Simplistisk design, är ett plus för mig iallafall.
Standard botten rad så enklare att köpa nya tangenter.
Pok3r har många funktioner och Vortex har pratat om att göra det fullt programmerbart i framtiden.

Minus:
Pris
Med pok3r kan det vara svårt att vänja sig vid 60% storleken.

Visa signatur

i5 6600k ~ R9 390X ~ 16gb DDR4

Acer XF240H ~ Logitech G203 ~ Razer Gigantus ~ QFR ~ DT770 pro 80Ω ~ Massdrop x Hifiman HE-4XX nr 28 ~ ATH M50X ~ V-moda LP2 med XL pads ~ Audioengine D1

Permalänk
Medlem

@itsTwister: Hmm, intressant.

Men vilken färg har du på dina tangenter? Har du ljusfärgade eller svarta? Tänkte om de blir skitiga fort som jag vet att många andra märken har en tendens att bli. Jag är väldigt renlig av mig vid just datorn, ingen snus, inga chips eller liknande. Så vid normalt användande, blir de skitiga utan större skitighet, om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Har ett Varmilo VA88M med MX Reds, och ett Pok3r RGB med MX Browns.

Varmilot är troligen det bästa TKL tangentbordet jag använt. Känns väldigt högkvalité och robust. Kan inte säga så mycket mer om det. Det känns bra, och funkar bra. Inget lull lull.

Pok3r är väldigt trevligt i teorin, och ser bra ut i verkligheten, men i praktiken blir det jobbigt att man måste använda modifier keys för att använda piltangenter, F-tangenter och delete osv. Var beredd på att bli tvungen att binda om keys i några spel.
Om du inte använder piltangenter och delete knappen ofta så kan du nog klara dig ganska bra med ett Pok3r (själv gillar jag att navigera mappar och filer med piltangenter, så det blev fort irriterande för mig.)

Något jag funderat på som en kompromiss är Varmilos VA69M tangentbord, som är väldigt små, men ändå har piltangenter och en delete knapp.

Om du vill prova på något väldigt annorlunda, så kolla på Topre tangentbord.

Personligen kör jag själv ett Apple Magic Keyboard 2015 över Bluetooth vilket är det mest cleana och minimalistiska, men har väldigt många nackdelar också, så kanske blir ett VA69M snart... Önskar man kunde få dem trådlöst bara.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har ett Varmilo VA88M med MX Reds, och ett Pok3r RGB med MX Browns.

Varmilot är troligen det bästa TKL tangentbordet jag använt. Känns väldigt högkvalité och robust. Kan inte säga så mycket mer om det. Det känns bra, och funkar bra. Inget lull lull.

Pok3r är väldigt trevligt i teorin, och ser bra ut i verkligheten, men i praktiken blir det jobbigt att man måste använda modifier keys för att använda piltangenter, F-tangenter och delete osv. Var beredd på att bli tvungen att binda om keys i några spel.
Om du inte använder piltangenter och delete knappen ofta så kan du nog klara dig ganska bra med ett Pok3r (själv gillar jag att navigera mappar och filer med piltangenter, så det blev fort irriterande för mig.)

Något jag funderat på som en kompromiss är Varmilos VA69M tangentbord, som är väldigt små, men ändå har piltangenter och en delete knapp.

Om du vill prova på något väldigt annorlunda, så kolla på Topre tangentbord.

Personligen kör jag själv ett Apple Magic Keyboard 2015 över Bluetooth vilket är det mest cleana och minimalistiska, men har väldigt många nackdelar också, så kanske blir ett VA69M snart... Önskar man kunde få dem trådlöst bara.

Tack så mycket, det var väldigt matnyttig information för mig!

Ja, asså det lutar som det ser ut just nu åt ett Varmilo för min del.
Åh ja, jag har sneglat åt Topre så otroligt många gånger men de är mer än tusenlappen dyrare... Hade det inte varit för att jag även ska köpa en ny mikrofon nästintill samtidigt så hade jag smaskat iväg en beställning på det fortare än kvickt. Hade dessvärre inte kunnat skryta om det då mina polare redan tycker jag lägger för mycket pengar på kringutrustning haha!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

@Fixxarn93: jag har dom här tangenterna:
https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycap-dark-grey-red-iso...
Mer orangea än röda dock.

Dom flesta standard tangenter är ABS, PBT är en mycket mer slittåligt plast och reagerar inte på svett till exempel.
Har haft tangenterna i 4 månader och dom ser som nya ut.

Visa signatur

i5 6600k ~ R9 390X ~ 16gb DDR4

Acer XF240H ~ Logitech G203 ~ Razer Gigantus ~ QFR ~ DT770 pro 80Ω ~ Massdrop x Hifiman HE-4XX nr 28 ~ ATH M50X ~ V-moda LP2 med XL pads ~ Audioengine D1

Permalänk
Medlem

Köpte ett pok3r själv från maxgaming under sommaren och är väldigt nöjd. Dock så saknar jag piltangenterna/delete i många avseenden även om jag snabbt vande mig vid FN funktionen. Det är dock en kompromiss jag valde pga storleken. Byggkvalitet och känslan är fantastisk, kör med mxbrown och älskar att skriva på det. Värt att tänka på är att du kommer behöva smörja de större tangenterna direkt ur låda.

Permalänk
Medlem

@svaj: Är tyvärr helt utom då det kommer till smörjning av tangenter osv. Talar vi om just Pok3r-brädan nu?
Och vad är det för smörjerier det talas om, om du har en sekund att avvara? Förstår att man är tvungen att göra det då man bygger eget men, inget jag gjort tidigare.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

@Fixxarn93: Vissa high end tangentbord levereras utan smörjda stabilisatorer från farbrik. Då behöver man applicera ett t.ex slikonbaserat smörjmedel för att det inte ska gnissla satan och glida fint när man trycker ned tangenterna. På mitt pok3r va det så, space tangenten t.ex gick knappt att trycka ned.

Maxgaming har https://www.maxgaming.se/ovriga-tillbehor-till-tangentbord/me... men det funkar med vilket silikonbaserat som helst. Själv köpte jag från en jaktbutik.

Edit. Finns youtube guider på hur du går tillväga sen för att smörja. Bara söka runt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

@Fixxarn93: Vissa high end tangentbord levereras utan smörjda stabilisatorer från farbrik. Då behöver man applicera ett t.ex slikonbaserat smörjmedel för att det inte ska gnissla satan och glida fint när man trycker ned tangenterna. På mitt pok3r va det så, space tangenten t.ex gick knappt att trycka ned.

Maxgaming har https://www.maxgaming.se/ovriga-tillbehor-till-tangentbord/me... men det funkar med vilket silikonbaserat som helst. Själv köpte jag från en jaktbutik.

Edit. Finns youtube guider på hur du går tillväga sen för att smörja. Bara söka runt!

Aaah, tack så mycket! Ska hålla ett öga på detta, får väl i värsta fall beställa det med tangentbordet, oavsett vilket jag köper! Man vet ju aldrig, så bättre att man har än att stå med röven bar!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett vitt pok3r med bruna switchar. Kvalitén och känslan är verkligen topp!
Spelar en del dirty bomb och där byter man karaktär vid respawn på F1 till F3 rätt ofta. Inga problem med Fn + 1,2 eller tre där. Vote buttons med page up eller down är däremot mer problematiskt att nå snabbt.
GTA 5 och användning av mobilen in game är ingen vidare bra upplevelse heller. Styrs av piltangenterna vilket inte blir så naturligt. Försöker undvika mobilen i spelet.
I övrigt har jag inte märkt av några problem för hemmavruk tror jag. Eller ja, man kan inte lägga in macros på layer 1 och de andra lagren på brädan innebär att en rätt aggressiv diod tänds under space. Har emellertid tejpat över denna så det var enkelt fixat :).

Fast ja, jag jobbar en del hemifrån och har försökt använda tangentbordet till jobb och det gick knappt. Använder för mycket kortkommandon med Ftangenterna, end, down och liknande så för kodning, excel and such är 60% kanske inte optimalt...
Men ja, som sagt för hemmabruk vilket är huvudområdet är jag väldans nöjd med valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har ett vitt pok3r med bruna switchar. Kvalitén och känslan är verkligen topp!
Spelar en del dirty bomb och där byter man karaktär vid respawn på F1 till F3 rätt ofta. Inga problem med Fn + 1,2 eller tre där. Vote buttons med page up eller down är däremot mer problematiskt att nå snabbt.
GTA 5 och användning av mobilen in game är ingen vidare bra upplevelse heller. Styrs av piltangenterna vilket inte blir så naturligt. Försöker undvika mobilen i spelet.
I övrigt har jag inte märkt av några problem för hemmavruk tror jag. Eller ja, man kan inte lägga in macros på layer 1 och de andra lagren på brädan innebär att en rätt aggressiv diod tänds under space. Har emellertid tejpat över denna så det var enkelt fixat :).

Fast ja, jag jobbar en del hemifrån och har försökt använda tangentbordet till jobb och det gick knappt. Använder för mycket kortkommandon med Ftangenterna, end, down och liknande så för kodning, excel and such är 60% kanske inte optimalt...
Men ja, som sagt för hemmabruk vilket är huvudområdet är jag väldans nöjd med valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, ja... rent instinktivt så låter det dessvärre som lite för mycket pjoller för min del... Trodde faktiskt att det skulle vara lättare, som det låter på dig iaf.
Det jag väljer kommer att användas till viss del jobb och även andra uppgifter utöver spelande, excel osv osv...
Spelar också en hel del GTA faktiskt så där blir det även ett minus Skämt åsido så låter det tyvärr inte som något för mig helt enkelt! Jag hade gärna haft ett sådant om det inte hade varit för de praktiska delarna som för MIG faller bort.

Insiktsfullt och objektivt, det behövdes, tack! Jag är en otrolig velpelle då det kommer till såna här beslut och kringutrustning så som t-bord är väldigt viktigt för mig. Beslutsångest mellan det mesta med andra ord...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

Har kört med ett Varmilo VB87M (det trådlösa) i 2 år ungefär fast med Gateron switchar. Väldigt nöjd med kvaliten och att batteriet fortfarande håller. Sen så håller jag med om storleken, jag skulle aldrig gå tillbaka till ett fullstort även om jag programmerar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Har kört med ett Varmilo VB87M (det trådlösa) i 2 år ungefär fast med Gateron switchar. Väldigt nöjd med kvaliten och att batteriet fortfarande håller. Sen så håller jag med om storleken, jag skulle aldrig gå tillbaka till ett fullstort även om jag programmerar en del.

Men då låter det som att jag faktiskt hittat mig en vinnare bland dessa två! Men det är så pass då det gäller storleken? Har själv börjat bli så less på "Gaming"-stämplade produkter osv när de börjar bli så jävla otympliga...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

@Fixxarn93: Ja jag körde gamingstuket ett tag med och kommer aldrig gå tillbaka. fick några polare att testa tkl tangentbord och ingen kommer köra fullstort igen. Mycket skönare att ha musen nära. Sen har jag provat 60% tangentbord med innan och för min del blev det lite för litet men jag vet att många gillar det.

Permalänk
Medlem

@anon52047: Vart fick du tag på VB87M (hade ingen aning att detta existerade, men vill ha ett nu)?

EDIT: Upptäckte nu Varmilo VB660M. Jäklar jag vill ha detta. https://imgur.com/a/wO2fu

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

@lambdan: VB87M köpte jag från Massdrop och det säljs fortfarande med olika konfigurationer. https://www.massdrop.com/buy/varmilo-vb87m-bluetooth

Sen så var det du länkade inte dumt det heller

Permalänk
Medlem

Om ett tradionellt pilkluster är viktig har ju Varmilo modeller i 65%-formfaktorn.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va69m-dark-grey-p...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.