Varför har inte "Remote gaming" slagit igenom?

Permalänk
Medlem

Varför har inte "Remote gaming" slagit igenom?

RDP/Terminalserver lösningar är ju väldigt vanligt i dags läget för företag stora som små, en bra lösning för att flytta hårdvaran lokalt till en serverhall på annan ort/källaren.. Jag personligen har aldrig kört grafiktunga applikationer på en terminalserver dock, jag antar att det finns någon flaskhals någonstans som gör detta i princip omöjligt?

Känns som det borde finnas en marknad för detta, stor datahall fylld med klassiska servrar som är fullproppade med vassa grafikkretsar, sen köra ut detta till allmänheten mot en månadskostnad beroende på spel i form av någon "Windows RemoteApp lösning". Varför har ingen gjort detta än? Har man fiberförbindelse och hallen står inom rikets gränser borde inte latensen vara mycket högre än 5ms vilket får ses som helt acceptabelt. Någon som är insatt?

Permalänk
Medlem

Finns ju redan ett flertal företag som har gjort det.

Problemet är oftast, vem är kunden? Svaret är, ingen. Det finns ingen marknad för det. Då det kräver tillgång till snabbt och stabilt internet, vilket vi har i sverige. Men i sverige har vi inte heller något problem att bara köpa en dator, speciellt med tanke på hur "Meh" dessa lösningar oftast blir. Så att köpa en dator har alltid varit ett bättre alternativ, och oftast är det inte dyrt heller. Då dessa streaming tjänstar kör oftast spelen i typ 720p30fps hur som.
De som skulle tjäna på det är dom som bor i ställen där datorer är snordyra, ta t.ex. Indien. Men där har dom internet som är ungefär lika effektivt som en burktelefon med snören.

Problemet är helt enkelt att det inte finns en marknad för det, speciellt med tanke på vad det skulle kosta att driva.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag tror dock att i framtiden så kommer lokalt installerade spel vara ung lika vanliga som DVD spelare, dvs inte alls. Och nej, jag lever absolut inte som jag lär

Permalänk
Medlem

Riktigt bra högupplöst grafik utan lagg är fortfarande svårt till mycket svårt att få till.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att det här kan vara en intressant framtidstrend. Finns hur många exempel som helst på applikationer som man dömt ut som omöjliga att köra "i molnet" som med bättre och nyare teknik blivit självklara att köra där. Men precis som tidigare inlägg har skrivit så är marknaden svår att pricka idag.

Till exempel så är det här "den slutgiltiga lösningen" när det gäller kopieringsskydd och fuskskydd (i alla fall vissa typer av fusk som t.ex. wallhack), om man tittar ifrån en spelutvecklares synvinkel.

Jag tror dock att framtiden ligger någonstans mittimellan. Räcker att kolla lite på hur webb-applikationer funkar idag, och på WebGL för att få lite inspiration. D.v.s. att klienten blir lite smartare men ändå mer och mer ligger på serversidan.

Permalänk
Medlem

För typ Civ o liknande spel funkar det. Men för FPS är latensen för hög. Och 5ms latensen? Snarare 30 om du har stabil uppkoppling. I bra fall.
Och nätet har för många latensspikar för att det ska bli njutbart till något förutom turn based o liknande.

*PS. Teknik kommer inte lösa det. Den fysiska sträckan kommer alltid ställa till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Latensen för ett pingpaket blir ju inte så hög, den kan man få ner till runt 3-5 ms som du säger. Men att skicka färdig renderad bild kräver en enorm bandbredd, och kommer ta tid att överföra.

Säg att man försöker spela i 1920x1080 pixlar. Bilden har blivit komprimerad till ca 1,5 mb styck.

På en 100 mbit lina kan du få över den bilden på 0,12 sekunder (120 ms) Om du då maxar en 100 mbit länk så kan du få 8,3 FPS vilken i alla hänseenden är värdelöst.

Därför skulle man antingen behöva komprimera tyngre, vilket ökar latenser och försämrar bildkvaliteten, eller köra med en betydligt lägre upplösning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

För typ Civ o liknande spel funkar det. Men för FPS är latensen för hög. Och 5ms latensen? Snarare 30 om du har stabil uppkoppling. I bra fall.
Och nätet har för många latensspikar för att det ska bli njutbart till något förutom turn based o liknande.

*PS. Teknik kommer inte lösa det. Den fysiska sträckan kommer alltid ställa till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inget som säger att det inte går att sätta upp en sån här tjänst med lokala spelservrar inom <50 ms (förutsätter en spelserver inom cirka 5000 km kabelsträcka) från slutkunden... byggs datahallar hela tiden och molntjänster gör det möjligt även för små företag att idag vara nära sina kunder över stora delar av världen latensmässigt.

Jag väntar dock med spänning på kommunikation som kan gå genom jorden snarare än runt den (neutrinos?), så man kan få bättre latens till t.ex. Australien.