Skulle behöva en budgetskärm som gör ett 1080Ti rättvisa.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva en budgetskärm som gör ett 1080Ti rättvisa.

Har precis byggt ihop en ny dator för spelande med ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB och känner att min gamla BenQ GW2760 (27") FHD inte ritkgit gör den rättvisa
nuvarande skärm:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2047727

så tänkte kolla på en ny men känner inte riktigt för att lägga åtskilliga tusen på en skärm (har datorn dessutom kopplad till TVn så en del spel kör jag där istället)
men vad är bäst att kolla på QHD eller 144Hz? jag spelar nästan inte något esportsspel eller mot andra spelare i cs/bf/overwatch eller liknande så 144Hz kanske inte gör så stor nytta för mig?
kanske bättre att kolla på en QHD på 22-24" på 60-70Hz? (kommer nu från en 17" laptop så 27" känns nästan för stort för mig nu, får ju vända på huvudet för att se hela skären )

Budget så kan jag väl sträcka mig upp till runt 3-3500kr om det är värt det men skulle hellre hitta något för runt 2000kr om det var möjligt.

tack

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

kanske något i den här stilen.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250430-...
men vet som sagt inte riktigt vad som passar mina behov bäst och var man får mest kvalité för pengarna.

eller här får man väl både och, men finns det andra saker man bör kolla på också kanske.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/270600-...

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Bildexpert 📺

@str85: Detta är som alltid en fråga om vad du vill uppnå?

En enkel 60 Hz-2560x1440-allroundskärm går att få för din budget och du kommer förmodligen kunna V-synca varenda spel idag och framöver med ultra-kvalitet och laborera med sådant som AA. Samtidigt som du får en alldeles utmärkt allroundskärm med hög kvalitet på färgåtergivning, bra betraktningsvinklar etc.

Vill du nå 144 Hz på din budget måste du välja bland de enklare spelskärmarna som når just 144 Hz men då är det också ganska medioker kvalitet. Inte nödvändigtvis så värst mycket bättre än vad du redan har.

För 2000 kronor är det verkligen tajt med alternativ om du vill ha någon som helst form av extra funktion eller kvalitet. Ett GTX 1080Ti är gjort för lite mer moderna och framtida typer av skärmar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: tack för informationen
Det blev acern jag länkade ovan. kände som man fick mest för pengarna på den, både 1440p och 144hz för 4000kr nedsatt till 3300kr.
med det priset var jag orolig att dem gjort nedskärningar på andra fronter men av vad jag hunnit testa är jag nöjd och det är en klar förbättring mot den gamla BenQn.
färgerna känndes inte helt hundra "out of the box" men med lite fipplande så är jag nöjd på den fronten med

sitter nu och testat origin demot på battlefield 1 i 1440p, ultra och 144hz och det verkar flyta på fint och är en fröjd för ögat!

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra