Ny 55" Samsung tv, Finns det 50/60hz 4k?

Permalänk
Medlem

Ny 55" Samsung tv, Finns det 50/60hz 4k?

Hej,

Jag sitter och funderar på om det är dags att byta ut min billiga 5 år gamla Andersson tv.
Jag får eftersläpningar när jag tittar på Film och är väl bara sugen på något nytt egentligen.

Jag sitter och kollar på Samsung TV då jag har det lätt att få den lagad via jobbet om det skulle vara några problem men frågan är finns det en 55" 4k 50/60hz?
Den andersson TVn jag har just nu var marknadsförd som 100hz men känns mer som att den ligger på 20hz i 1080i.

Pris? Gärna under 10000 men om det är värt det så kanske jag kan gå upp till 12000-13000.

Den kommer enbart vara kopplad till datorn via HDMI

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Alla tv apparater kör 60hz, 100hz 200hz osv är med "Motion interpolation" inte "riktiga" bildrutor, vilket ger massa delay.
Så gå in i inställningarna och antingen sätt på game mode eller stäng av all extra smooting osv så ska den nog kännas bättre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av Extrice:

Alla tv apparater kör 60hz, 100hz 200hz osv är med "Motion interpolation" inte "riktiga" bildrutor, vilket ger massa delay.
Så gå in i inställningarna och antingen sätt på game mode eller stäng av all extra smooting osv så ska den nog kännas bättre.

stämmer inte men i dom flesta fall när det handlar om billigare apparater är det så.

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

stämmer inte men i dom flesta fall när det handlar om billigare apparater är det så.

Kan du linka någon TV som kör högre än 60hz native? Vanlig consumer TV pratar vi om antar jag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av Extrice:

Kan du linka någon TV som kör högre än 60hz native? Vanlig consumer TV pratar vi om antar jag.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zippeer: Som skrivet, någon 100 Hz-TV finns det egentligen inte utan det är hittepåsiffror.

De allra flesta 4K-apparater idag kan köra 4K i 50 eller 60 Hz men det kan ske med lite olika kvalitet då en del apparater reducerar eller kräver reducerad färgupplösning. Sådant måste testas, så du behöver läsa ett djupare test över apparaterna du funderar på.

Din 5 år gamla Andersson kanske inte är den bästa TV:n på planeten. Men någon tydlig eftersläpning när man ser på film bör det inte vara. Då är det snarare något som är felinställt, till exempel att de "100 Hz" den påstås använda är en intepolering. Denna interpolering resulterar i märkliga fel och plötsliga ryck. Kombinera med brusfilter och det kan också uppstå just släp- och smeteffekter.

Problemet med budget-TV är att när man stänger av interpolering riskerar bilden bli extra hackig eftersom den sällan kan återge bilden med rätt frekvens.

De Samsung du funderar på kommer vara precis likadana med interpolering och smetande tills man ställer in dem på rätt sätt. De ska som regel också kunna återge källmaterial i 24 och 50 Hz på rätt sätt utan problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Darkreaver: Den TV:n är precis som alla andra TV begränsad till att ta emot 60 Hz-signal som mest.

En del TV-apparater har en inofficiell förmåga att köras i 100 eller 120 Hz via en custom timing/resolution. Men det är inget som garanteras av tillverkaren och det kan också ske med negativa sidoeffekter som flimmer, streck och andra artefakter.

Är det du tänker på med den där Philips-modellen?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Darkreaver: Den TV:n är precis som alla andra TV begränsad till att ta emot 60 Hz-signal som mest.

En del TV-apparater har en inofficiell förmåga att köras i 100 eller 120 Hz via en custom timing/resolution. Men det är inget som garanteras av tillverkaren och det kan också ske med negativa sidoeffekter som flimmer, streck och andra artefakter.

Är det du tänker på med den där Philips-modellen?

vet att ingångarna är begränsade men jag trodde vi bara pratade panel ?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Darkreaver:

vet att ingångarna är begränsade men jag trodde vi bara pratade panel ?

Det är rätt begränsad nytta med en panel som är kapabel till hög frekvens om man ändå inte kan matas med mer än 60 Hz. Eller tänkte du på något särskilt?

Det är annars inget ovanligt att panelen är kapabel till att adresseras i exempelvis 120 Hz. Men det är en funktionalitet som aldrig är tillgänglig för annat än eventuell interpolering. Så det finns väldigt sällan ett för användaren påtagligt värde i sådana möjligheter.

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

vet att ingångarna är begränsade men jag trodde vi bara pratade panel ?

njae tror ämnet var komplett tv här...

vad panelen klarar eller inte är relativt oviktig sålänge ingångarna inte klarar högre då du ändå aldrig kommer kunna få ut mer än vad ingången max klarar att hantera...

inte som att en tv kan trolla fram äkta bildrutor ur tomma luften bara sina hittepårutor som tv´n är programmerad att tro bilden ska va mellan rutorna via sina algoritmer.

så några äkta 100HZ eller whatever på tv kan du fortsätta drömma om ett tag till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det här är något som jag då inte förstår.

Jag köper att om man bara kollar på film exempelvis så vill man inte ha massa interpolering och artefakter osv. som gör att upplevelsen blir mindre äkta. Men kollar man på t.ex. sport och dylikt med mycket snabba rörelser osv. upplever jag det iallafall som en bättre och skönare upplevelse med mer "flytande" bild? Mindre hack och så. Och då är det väl klart relevant om skärmen klarar av att visa upp fler frames i sekunden?

Tycker ofta jag läser diskussioner som att "det spelar ingen roll vad skärmen klarar då den ändå bara matas med 60 Hz" eller t.ex. uttrycket "hittepårutor" och "äkta bildrutor". Jag vet inte om det är att man har allt för olika fokus med vad man vill med sina skärmar, men jag tycker iallafall att hittepårutor kan bidra till en bättre upplevelse när man tittar på sport? Och då är det väl också klart relevant om panelen klarar av detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattiaswallin:

Det här är något som jag då inte förstår.

Jag köper att om man bara kollar på film exempelvis så vill man inte ha massa interpolering och artefakter osv. som gör att upplevelsen blir mindre äkta. Men kollar man på t.ex. sport och dylikt med mycket snabba rörelser osv. upplever jag det iallafall som en bättre och skönare upplevelse med mer "flytande" bild? Mindre hack och så. Och då är det väl klart relevant om skärmen klarar av att visa upp fler frames i sekunden?

Tycker ofta jag läser diskussioner som att "det spelar ingen roll vad skärmen klarar då den ändå bara matas med 60 Hz" eller t.ex. uttrycket "hittepårutor" och "äkta bildrutor". Jag vet inte om det är att man har allt för olika fokus med vad man vill med sina skärmar, men jag tycker iallafall att hittepårutor kan bidra till en bättre upplevelse när man tittar på sport? Och då är det väl också klart relevant om panelen klarar av detta?

Det enda som egentligen spelar roll är väl om DU gillar bilden på just den apparaten DU köper. Jag tycker inte om interpolering eller dylikt oavsett om det är sport som visas eller inte.

Gå helt enkelt och titta på TV innan inköp, så kan man nog se att man blir nöjd.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mattiaswallin: Vad som är relevant är inte hur många frames i sekunden panelen kan tänkas "visa upp". Vad som räknas är kvaliteten på tänkta interpolering och det kan inte en panelfrekvens avslöja.

Kvalitativ interpolering finns redan. När sportkanalerna visar Slow-motionsekvenser av exempelvis fotbollsmål så är det baserat på samma material som fångats av de vanliga kamerorna som sätter 25 eller möjligen 50 bilder/fält i sekunden. Skillnaden är att hårdvara hos SVT etc. för dessa slow-motionklipp är rätt så mer sofistikerad jämfört med vad de 5-dollars bildprocessorer som sitter i en modern TV klarar av. Följden blir mängder av fel i bilden.

Sedan kanske man inte tänker på detta (ännu) men även fotbollsmatcherna med interpolering påslagen kan bli rätt märkliga. Dubbla fotbollar. Spelare med fyra ben etc. Att då kunna trycka ut 120 framräknade "äkta" uppdateringar i sekunden ökar egentligen bara risken för att ännu fler fel piskas ut mot näthinnan.

Stora problemet idag för sportälskaren är den dåliga kvaliteten på utsändningarna. Men jag tror också vi kommer att titta tillbaka på den här tiden med ett skakande på huvudet. Att köra 4K/120 Hz och strunta i allt vad interpolering heter är tekniskt möjligt. Men vi är ännu inte där i fråga om produktion och framför allt distribution.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@mattiaswallin: Vad som är relevant är inte hur många frames i sekunden panelen kan tänkas "visa upp". Vad som räknas är kvaliteten på tänkta interpolering och det kan inte en panelfrekvens avslöja.

Tror att just din sista mening där som jag sökt som svar för att försöka att ens förstå vad man behöver fokusera på ang. all mumbo jumbo som sägs ang. Hz.

Besvärligt då att kunna jämföra apparater? Är det bara att läsa reviews/försöka jämföra med egna ögon i butik?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mattiaswallin:

Besvärligt då att kunna jämföra apparater? Är det bara att läsa reviews/försöka jämföra med egna ögon i butik?

Både och skulle jag säga. Läser man på innan blir det lättare att veta vad man möter i butiken.

Permalänk
Medlem

Äldre Panasonic med eftersläpning

Jag har en Panasonic TX-L47E5Y, full-HD, inköpt 2013. När jag tittar på vanlig linjär-tv så blir det alltid eftersläpningar, även i HD-utbudet. När en HD-kanal väljs står det ’’720p 50 Hz’’ i en ruta. Det irriterade jag mig på från början, det där 50 Hz.
Sen upplever jag att den vanliga digitala tv-bilden är sjukt dålig. Den är sämre nu än när tv:n var ny. Jag har Boxer som leverantör, och det kanske inte är det bästa... Sen är tv-antennen 25 år i år, så det kan ha med saken att göra. 1992 fanns inga digitala sändningar vad jag vet, i alla fall inte i marknätet.
Det fanns en dyrare variant av modellen också, TX-L47ET5Y, som hade den tidens fluga 3D. Men jag tror den var bättre på andra sätt, som t ex 100 Hz och inbyggd wifi. Men snålheten bedrog kanske visheten denna gång...

Med vänliga hälsningar
Pär i Bollnäs

Permalänk
Skrivet av norda72:

Jag har en Panasonic TX-L47E5Y, full-HD, inköpt 2013. När jag tittar på vanlig linjär-tv så blir det alltid eftersläpningar, även i HD-utbudet. När en HD-kanal väljs står det ’’720p 50 Hz’’ i en ruta. Det irriterade jag mig på från början, det där 50 Hz.
Sen upplever jag att den vanliga digitala tv-bilden är sjukt dålig. Den är sämre nu än när tv:n var ny. Jag har Boxer som leverantör, och det kanske inte är det bästa... Sen är tv-antennen 25 år i år, så det kan ha med saken att göra. 1992 fanns inga digitala sändningar vad jag vet, i alla fall inte i marknätet.
Det fanns en dyrare variant av modellen också, TX-L47ET5Y, som hade den tidens fluga 3D. Men jag tror den var bättre på andra sätt, som t ex 100 Hz och inbyggd wifi. Men snålheten bedrog kanske visheten denna gång...

Med vänliga hälsningar
Pär i Bollnäs

50Hz får du för att du kör via boxer de sänder med Europeiska PAL standarden dvs 25/50Hz ev kan du ändra i din box att du vill ha NTSC signal och få 60hz men osäker om de kommer göra nån skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Det är nog tv:n som är begränsad till 50 Hz. Det stod så i specifikationen från köpstället när jag kollade en tid efter köpet, och då ångrade jag att jag inte tog den dyrare modellen. Hade jag sett det före köpet hade jag så klart tagit något annat.
Men jag ska också säga att jag inte har någon extern box till tv:n utan kör med den inbyggda. Jag ansåg att den skulle användas då jag ville få bort externa saker och få plats till annat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@norda72: Vad du observerar har inget med "50 Hz" att göra. Informationen beskriver bara vilken frekvens det är på sändningen och det har varit 50 Hz så länge som TV har sänts i Europa.

Bilden har troligtvis heller inte blivit sämre. Däremot kan din inställningar ha ändrats. Både de i TV:n och de du har själv. Alltså din förväntan på bilden. Du kan ha blivit kräsnare med åren.

Eftersläpningar beror vanligtvis på hur du har ställt in TV:n. Har du kvar kartonginställningen brukar den ge extra släpig bild pga av alla brusfilter och interpolering som är på.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Men tjocktv-apparaterna förr som hade 100 Hz flimmerfri bild hade alltså teknik inbyggt som gjorde att bilden blev utan flimmer? 50 Hz ger ju alltid flimmer i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

@Laxpudding: Men tjocktv-apparaterna förr som hade 100 Hz flimmerfri bild hade alltså teknik inbyggt som gjorde att bilden blev utan flimmer? 50 Hz ger ju alltid flimmer i bilden.

Nu är jag ingen expert men det är ju en helt annan teknik

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Bildexpert 📺

@norda72: Det handlade om hur bildröret fungerar med en svepande elektronstråle som ger en bokstavligen flimrande bild där 50 Hz (för våra ögon) flimrar mer än vid 100 Hz. De principerna gäller inte för teknik med en fast pixelmatris. Det kan flimra men av andra orsaker än 50/100 Hz.