Skulle det funka att använda en M.2 SSD från en laptop i en stationär dator?

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att använda en M.2 SSD från en laptop i en stationär dator?

Hej, jag har just tänkt plocka ihop en ny dator och insåg då att jag kan spara ca 600-700kr om jag tar en M.2 SSD jag har kvar från en Asus Zenbook. Moderkortet jag har tänkt använda är "ASUS ROG STRIX Z270E GAMING" vilket har stöd för M.2 SSD med formfaktorerna (2260/2280/22110 + 2260/2280). Min M.2 SSD är "SDSA5JK-128G 54-90-20854-128G" gjord av Sandisk. Problemet är att jag inte kan hitta formfaktorn på den så vet inte ifall den skulle passa eller ej. Då det är första gången jag försöker mig på M.2 så är jag väldigt oerfaren så svar uppskattas verkligen!

EDIT: Har nu läst vidare och förstått hur numreringen på M.2 SATA går till. Tänkte först att det var olika modeller på själva connectorn (på samma sätt som en DDR3 sticka inte går in i en DDR4 slot.) Tydligen är det istället så att en 2280 är 22mm x 80mm, alltså spelar det inte så stor roll vilken modell man har förutsatt att det finns ett skruvhål att montera fast den med.

Permalänk
Medlem

@SmilyCat: Borde fungera

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Arcec: Tackar! Tror jag chansar på att beställa utan SSD och försöker installera den jag har. Ifall det inte funkar får jag enkelt dras med en hdd som bootdrive i någon vecka.

Permalänk
Avstängd

Det moderkortet stödjer både SATA och pci-e via M.2 så bör inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Är du hundra på att det är en M2 disk och inte mSATA?

Permalänk
Skrivet av SmilyCat:

Hej, jag har just tänkt plocka ihop en ny dator och insåg då att jag kan spara ca 600-700kr om jag tar en M.2 SSD jag har kvar från en Asus Zenbook. Moderkortet jag har tänkt använda är "ASUS ROG STRIX Z270E GAMING" vilket har stöd för M.2 SSD med formfaktorerna (2260/2280/22110 + 2260/2280). Min M.2 SSD är "SDSA5JK-128G 54-90-20854-128G" gjord av Sandisk. Problemet är att jag inte kan hitta formfaktorn på den så vet inte ifall den skulle passa eller ej. Då det är första gången jag försöker mig på M.2 så är jag väldigt oerfaren så svar uppskattas verkligen!

EDIT: Har nu läst vidare och förstått hur numreringen på M.2 SATA går till. Tänkte först att det var olika modeller på själva connectorn (på samma sätt som en DDR3 sticka inte går in i en DDR4 slot.) Tydligen är det istället så att en 2280 är 22mm x 80mm, alltså spelar det inte så stor roll vilken modell man har förutsatt att det finns ett skruvhål att montera fast den med.

Om det inte fungerar kan det vara så att den behöver en adapter.
För om jag kommer ihåg rätt använder sig SDSA5JK av någon speciell anslutning, även om det fortfarande är M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilyCat:

Hej, jag har just tänkt plocka ihop en ny dator och insåg då att jag kan spara ca 600-700kr om jag tar en M.2 SSD jag har kvar från en Asus Zenbook. Moderkortet jag har tänkt använda är "ASUS ROG STRIX Z270E GAMING" vilket har stöd för M.2 SSD med formfaktorerna (2260/2280/22110 + 2260/2280). Min M.2 SSD är "SDSA5JK-128G 54-90-20854-128G" gjord av Sandisk. Problemet är att jag inte kan hitta formfaktorn på den så vet inte ifall den skulle passa eller ej. Då det är första gången jag försöker mig på M.2 så är jag väldigt oerfaren så svar uppskattas verkligen!

EDIT: Har nu läst vidare och förstått hur numreringen på M.2 SATA går till. Tänkte först att det var olika modeller på själva connectorn (på samma sätt som en DDR3 sticka inte går in i en DDR4 slot.) Tydligen är det istället så att en 2280 är 22mm x 80mm, alltså spelar det inte så stor roll vilken modell man har förutsatt att det finns ett skruvhål att montera fast den med.

Det där verkar vara en väldigt väldigt långsam enhet från Sandisk med mSata gränssnitt fastän med en egen lösning på anslutningen
Skall du sätta den i din dator behöver du förmodligen en adapter från China
Skulle nog satsat på en typ 960 EVO istället för sådär en 1300 spänn

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Min zeenbook använder ett specialkort. Kontakten heter nånting annat, som jag inte kommer ihåg, så du kan behöva en adapter. Kostar 20 kr på ebay. Jag hade tänkt byta disk i min laptop men behövde då en adapter. Har inte blivit av att jag köpt en men kollade upp vad det kostade iaf. Ex: http://www.ebay.com/itm/172519819660

Visa signatur

.

Permalänk

Från Dgaming_gamer

Hej jag har en fråga Jag har en ssd i moderkortet i min bärbara dator jag måste bara fråga om det går det att byta ifrån min bärbara dator till en stationär Gaming dator jag har ett moderkort Asus prime z490-p ssd modellen är MTFDDAV512TBN
Jag vill fråga för jag är osäker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dgaming_gamer:

Hej jag har en fråga Jag har en ssd i moderkortet i min bärbara dator jag måste bara fråga om det går det att byta ifrån min bärbara dator till en stationär Gaming dator jag har ett moderkort Asus prime z490-p ssd modellen är MTFDDAV512TBN
Jag vill fråga för jag är osäker

Bör passa, SSDn är sata och platserna på moderkortet kan ta både sata och nvme SSDer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.