Uppgradering av dator (2500K, GTX1060, 16GB minne)

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator (2500K, GTX1060, 16GB minne)

Hejsan.
Har bestämt mej för att byta ut delar ur min gamla rigg till lite nya.
Sitter för närvarande med en 2500k@4.0 och 16gb 1600mhz minnen samt ett gtx1060 6gb.
Tänker köpa från Netonnet eller Inet.
Tittat på en Ryzen 1600 men vet inte vilket moderkort eller minnen som jag ska ha till den, det är här ni allvetande kommer in i bilden!

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Tänkte bara kolla, varför vill du uppgradera din 2500K? Om det bara är för spel tror jag inte du får ut så mycket av uppgraderingen som du tror.

Men för att svara på frågan, du behöver DDR4-minnen och ett AM4-moderkort.

Det här minneskittet är prisvärt och ett ganska säkert kort för Ryzen. Det finns minnen som är "Ryzen-optimerade", men de brukar kosta betydligt mer. Det kan krävas lite BIOS-uppdateringar och inställningar för att det ska funka direkt. Finns en del info om detta i den här tråden: #17022633

Moderkort - det beror väldigt mycket på vad du vill ha för funktioner på ditt moderkort och vilken tillverkare du tycker bäst om. Om du vill ha SLI eller vill ha avancerade överklockningsfunktioner är det X370-chipset som gäller. Nöjer du dig med "basic" överklockning och ingen SLI så duger B350. Formfaktor spelar också roll, är det ATX eller mATX (eller ännu mindre) du ska ha?

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra att vänta tills nästa år och se vad Intel samt Amd kommer med, jo det är mest spel som gäller.
Har ifs haft 2500 klockad sedan 2012 då den köptes så man kanske ska kolla in x370 chippet då om jag ska klocka om jag nu ändå får för mej att köpa ett nytt system.
ATX är det som gäller, inte sli eller crossfire aktuellt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Fafa *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Tänkte bara kolla, varför vill du uppgradera din 2500K? Om det bara är för spel tror jag inte du får ut så mycket av uppgraderingen som du tror.

Jag har i princip samma setup och funderar själv (i över ett år nu) på att uppgradera alt. köpa ny dator snart men det verkar vara rejält liv i den här processorn ("I'm not dead yet!").
Varför får man inte ut så mycket av en uppgradering av en fem år gammal dator?
Mer prisvärt nästa år med annan gen processorer?
Spelar på en 1080p-tv med denna datorn. Spelar spel som Fallout 4, Civ 6, Xcom 2 och liknande.

Permalänk
Medlem

Hej, har varit i exakt samma banor som dig, har en 2600K @ 4.7 och när jag har kollat olika tester, samt senaste från LinusTechTips där dom tar upp just denna fråga.

Spelar du spel endast och inte gör något förutom spel, då ska du absolut inte uppgradera då prestanda ökningen är i princip = 0. Sen kanske du kan hitta en begagnad 2600K istället? Eller t.o.m 2700K?

https://www.youtube.com/watch?v=ukZqSoDyjcU

Här är klippet