Permalänk

Budget speldator (<6k)

Tjena,
Hjälper min väns son (13 åring) som vill bygga sin första dator.
Budgeten är ganska tight eftersom han sparat ihop helt själv.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3465884&view=l

Funderingar:
- Spel är det som gäller alltså, men inte de mest krävande kanske, just nu vill han lira bilspel, och vill t.ex. köpa Forza horizon 3. Jag tycker det borde funka på denna även om det kanske inte är max-inställningar som gäller, eller hur?
- Chassi och RAM är valda av honom, så det blir nog dem. Chassit är ju ett bra val utifrån budget tycker jag och RAM sparar man väl inte många kronor på att köpa billigare ändå?
- Kylaren är specifikt för att han inte vill ha stock, men säg till om ni tycker den är helt fel.
- SSD är såklart overkill egentligen med en så tight budget men jag tycker det ska vara det på alla nya datorer så jag kanske försöker smyga in ett bidrag så budgeten klarar det oavsett. Han ska även få en större lagringsdisk jag har i lådorna. Så säg att budgeten har 500kr i bonus för att klara en SSD liksom.
- Vi kommer säkert köpa nya grejer när han har råd, t.ex. kraftigare grafikkort, så kommentera gärna om t.ex. moderkort eller PSU är ett dåligt val utifrån att klara uppgraderingar.

Tacksam för alla förslag och input!

Permalänk
Medlem

Tja,

Med tanke på den tighta budgeten så ser det bra ut. Intels stock kylare är riktigt dåliga, så Be-Quiet kylaren där är ++. Sen så tycker jag att en SSD är svårt att leva utan. På en 250 EVO får både Windows samt diverse spel och annat plats. Sen så kan man ha en sekundär HDD för masslagring. Men jag tror inte att en 13 åring har behov av mer lagring än så.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om du får tag på en G4560, det är lite dålig tillgång på...

Du kan gå upp till en GTX 1060 3GB som är en betydande uppgradering från en 1050 Ti om du:

- Kör med Intels stockkylare (ja, den är kass, men G4560:n går ändå inte att överklocka... så den är nog "good enough"), sparar 269 kr.
- Byter SSD:n mot en Seagate Firecuda 1TB. Du får mer lagringsutrymme, samtidigt som du får prestanda som ligger någonstans mellan en SSD och en HDD. Väljer du laptopvarianten så har du sparat 285 kr.

Skillnaden på en 1050 Ti och en 1060 3GB är 650 kr. Med ovanstående har du sparat 554 kr. Så om du kan hitta 96 kr mer i budget så har du fått en betydlig uppgradering i spelprestanda, då till kostnad av långsammare lagring (hur viktigt det är är ju väldigt personligt) och sämre kylare.

Kylare kan man ändå uppgradera efteråt när budgeten ger tillfälle, och är prestandan på Firecuda som systemdisk otillräckligt kan man ju lägga till en vanlig SSD också senare, och fortfarande ha en (långsam) 1 TB lagringsdisk.

Detta är dock *inte* nödvändigtvis det bästa valet, men det kan ändå vara en bra kompromiss att göra.

Kan vara värt att kolla på en Ryzen 3 1200 med ett B350-moderkort istället dock eftersom:

- Den går att överklocka
- Tillgängligheten är bättre
- Bättre möjligheter för uppgradering av CPU i framtiden (AM4 kommer finnas länge medan det du köper är dött för uppgraderingar)
- Det är en quadcore!
- Stockkylaren suger inte

Jag tror dock det blir dyrare... värt att kolla på om du inte får tag på en G4560 till rätt pris. Tror du blir tvungen att nöja dig med en 1050 Ti dock isf...

Permalänk
Medlem

Som @pv2b säger så kan det vara svårt att få tag på en G4560.

Om man skippar SSDn så kan man köra

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3833417

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4402798

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236801

Blir inte mycket dyrare än det du länkande. Nackdelen är ingen SSD, men istället 4 core, 4 thread istället för 2 - 4 på G4560, samt bättre grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

I den prisklassen så är det en bättre idé att köpa en begagnad dator. Det är en enorm skillnad i vad du får för dator om du lägger <6k eller om du kan lägger <7k. Jag skulle försöka övertala honom till att spara lite till, eller gå på en beg.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

I den prisklassen så är det en bättre idé att köpa en begagnad dator. Det är en enorm skillnad i vad du får för dator om du lägger <6k eller om du kan lägger <7k. Jag skulle försöka övertala honom till att spara lite till, eller gå på en beg.

Jo, så är det såklart. Men en av grejerna är att han vill bygga ihop den själv, så det är utanför alternativen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jo, så är det såklart. Men en av grejerna är att han vill bygga ihop den själv, så det är utanför alternativen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att köpa beg delar också...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Frågan är om du får tag på en G4560, det är lite dålig tillgång på...

Du kan gå upp till en GTX 1060 3GB som är en betydande uppgradering från en 1050 Ti om du:

- Kör med Intels stockkylare (ja, den är kass, men G4560:n går ändå inte att överklocka... så den är nog "good enough"), sparar 269 kr.
- Byter SSD:n mot en Seagate Firecuda 1TB. Du får mer lagringsutrymme, samtidigt som du får prestanda som ligger någonstans mellan en SSD och en HDD. Väljer du laptopvarianten så har du sparat 285 kr.

Skillnaden på en 1050 Ti och en 1060 3GB är 650 kr. Med ovanstående har du sparat 554 kr. Så om du kan hitta 96 kr mer i budget så har du fått en betydlig uppgradering i spelprestanda, då till kostnad av långsammare lagring (hur viktigt det är är ju väldigt personligt) och sämre kylare.

Kylare kan man ändå uppgradera efteråt när budgeten ger tillfälle, och är prestandan på Firecuda som systemdisk otillräckligt kan man ju lägga till en vanlig SSD också senare, och fortfarande ha en (långsam) 1 TB lagringsdisk.

Detta är dock *inte* nödvändigtvis det bästa valet, men det kan ändå vara en bra kompromiss att göra.

Kan vara värt att kolla på en Ryzen 3 1200 med ett B350-moderkort istället dock eftersom:

- Den går att överklocka
- Tillgängligheten är bättre
- Bättre möjligheter för uppgradering av CPU i framtiden (AM4 kommer finnas länge medan det du köper är dött för uppgraderingar)
- Det är en quadcore!
- Stockkylaren suger inte

Jag tror dock det blir dyrare... värt att kolla på om du inte får tag på en G4560 till rätt pris. Tror du blir tvungen att nöja dig med en 1050 Ti dock isf...

Skrivet av Arcec:

Som @pv2b säger så kan det vara svårt att få tag på en G4560.

Om man skippar SSDn så kan man köra

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3833417

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4402798

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236801

Blir inte mycket dyrare än det du länkande. Nackdelen är ingen SSD, men istället 4 core, 4 thread istället för 2 - 4 på G4560, samt bättre grafikkort.

Bra tips!
Ja, det ser ju lite problematiskt ut med G4560, jag hoppas nog lite på att det ska lösa sig, vi ska väl köpa allt om 3 veckor kanske... Men jag är kanske optimist

Ryzen hade jag faktiskt inte kollat på, hade kollat i3 7100 på den prisklassen, men som ni säger, 1151 gör de väl inte nya CPU's till nu väl? Med det lägger ju på lite på prislappen också.

1060 kort är också en sån "om det går att krama ut 500 extra"-grej... Vad tycker ni man ska satsa på först, byta till Ryzen eller byta till 1060 i kort?

Har en gammal intel SSD här hemma, är en 4-5 år gammal intel SSD bättre än typ firecuda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Användarnamnqwer: Jag hade kört ett bättre grafikkort i första hand.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Kollar man även hos t.ex Komplett så kommer G4560 in primärt först i November.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Bra tips!
Ja, det ser ju lite problematiskt ut med G4560, jag hoppas nog lite på att det ska lösa sig, vi ska väl köpa allt om 3 veckor kanske... Men jag är kanske optimist

Ryzen hade jag faktiskt inte kollat på, hade kollat i3 7100 på den prisklassen, men som ni säger, 1151 gör de väl inte nya CPU's till nu väl? Med det lägger ju på lite på prislappen också.

1060 kort är också en sån "om det går att krama ut 500 extra"-grej... Vad tycker ni man ska satsa på först, byta till Ryzen eller byta till 1060 i kort?

Har en gammal intel SSD här hemma, är en 4-5 år gammal intel SSD bättre än typ firecuda?

Skickades från m.sweclockers.com

G4560 är en klart väldigt prisvärd CPU *om* man kan få tag på den till det pris det säljs för. Att lägga mer pengar på en Ryzen eller en i3:a är inte optimalt utifrån spelprestanda i dagens spel för pengarna - undantag för de spel som faktiskt kräver en del CPU.

Problemet är dock att du inte får tag på en G4560 till det pris den är listad till, tillgången är för låg helt enkel för efterfrågan. Det som däremot går att få tag på är en G4600, som är klockad en aning högre, men å andra sidan kostar 849 kr (finns i lager hos Dustin Home och Proshop t.ex. till det priset). Fortfarande ett bättre köp än en i3-7100 dock (som också är bara en dualcore).

Edit: Hittade ett väldigt bra pris på en G4620, i lager och billigare än G4600. Det kanske är det som räddar ditt bygge. https://www.datapryl.se/products/Komponenter/Processorer-Inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jo, så är det såklart. Men en av grejerna är att han vill bygga ihop den själv, så det är utanför alternativen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, du skulle ju kunna köpa en, montera ner den och låta honom bygga
Det kanske låter lite knäppt, men hela paket brukar säljas billigare än de separata delarna så att det finns ännu en syfte i det.