Permalänk
Avstängd

Hårddisken borta

Satt nyss och surfade. Då slutar Chrome att svara, väntar någon minut sen ser allt ut att fungera igen.
Kollar loggboken och ser en massa varningar ang disk (ett disk fel upptäcktes).
Ser då att min lagringsdisk är borta, startar om datorn det tar en bra stund att starta datorn och disken är fortfarande borta (ser den inte ens i bios)

Har aldrig råkat ut för en hårddisks krash förutt, men det verkar så va?
Fan jag har ju en massa skit där jag behöver, kan man försöka återliva den på något sett?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Satt nyss och surfade. Då slutar Chrome att svara, väntar någon minut sen ser allt ut att fungera igen.
Kollar loggboken och ser en massa varningar ang disk (ett disk fel upptäcktes).
Ser då att min lagringsdisk är borta, startar om datorn det tar en bra stund att starta datorn och disken är fortfarande borta (ser den inte ens i bios)

Har aldrig råkat ut för en hårddisks krash förutt, men det verkar så va?
Fan jag har ju en massa skit där jag behöver, kan man försöka återliva den på något sett?

Finns en del optioner, om man antar att det är kontrollerkortet som sagts upp sig, så om man har en precis likadan hårddisk, helst lika gammal allra helst samma batsh också så kan man flytta kortet från den friska till den felande disken.
Om själva skivorna bråkar kan man frysa ner disken 2-3 timmar vilket kan hjälpa ibland för att kanske få igång disken en stund, för att kunna kopiera det viktigaste.

Annars är det nån dataräddningsfirma som gäller för några till ganska många tusenlappar.

Sen är viktigt att man har backup på det man inte vill bli av med, antingen så har man backup eller så blir man förr eller senare av med allt 99% garanterat, och om man måste få tillbaka en del så blir det en ganska dyr historia..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om själva skivorna bråkar kan man frysa ner disken 2-3 timmar vilket kan hjälpa ibland för att kanske få igång disken en stund, för att kunna kopiera det viktigaste.

Fryst vatten bildar som sagt iskristaller. Efter nedfrysning är det bye bye

Permalänk
Medlem

Se om disken finns kvar i BIOS.
Jag hade en disk som försvann och krävde initiering för att få liv igen, den hade ett hårt liv innan.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Fryst vatten bildar som sagt iskristaller. Efter nedfrysning är det bye bye

vatten ? så mycket fukt är det inte inne i en hårddisk, ja frysning hjälper faktiskt ibland.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ibland kan det hjälpa att vänta ett tag. Jag har dock provat både frysning och värmning med blandat resultat, så visst kan man prova det. Senaste haveriet, en 1TB Samsung Spinpoint nånting, "komplett död, bara snurrade men inget hände", fick ligga och mogna i en byrålåda ett par veckor och sedan hittades den när jag körde Linux, men inte Windows. Byta kontrollerkort på den (jag kollade upp innan jag fick igång den igen) var rätt krångligt, då den var för modern, man var tvungen att inte bara byta kontrollerkortet utan dessutom spara nåt chip från ens gamla kontroller att använda, typ. Så, jag kopierade snabbt över det som behövde räddas och nu är disken död igen vad det verkar.

Sen kan man ju prova det klassiska också, byta SATA-port, kablage, etc, man vet aldrig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vatten ? så mycket fukt är det inte inne i en hårddisk, ja frysning hjälper faktiskt ibland.

Man måste förstås först stoppa ner disken i en plastpåse + suga ur luften så mycket som möjligt först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@robalm: Jag har en Seagate-disk med det kända BSY-problemet som återkommer någon gång per år. Varje gång uppstår samma symptom som du beskriver, dvs. att hårddisken "försvinner" och att datorn tar betydligt längre tid att starta. Varje gång måste jag återuppliva den med hjälp av en gammal Nokia-kabel och hyperterminalen. Kontrollera om du det är en Seagate 7200.11-disk du har.

Permalänk
Rekordmedlem

Det behöver inte bero på disken utan kolla anslutningarna till den, kablar och kontakter har en tendens att slitas och börja glappa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Startade just datorn idag, nu är den igång igen

Kanske borde skaffa mig en ny och lägga över allt viktigt, för jag förmodar att den är på väg att dö?

(skulle ju kunna vara glapp, jag får kolla det)

Edit: det är en SAMSUNG HD204UI 2 TB

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Startade just datorn idag, nu är den igång igen

Kanske borde skaffa mig en ny och lägga över allt viktigt, för jag förmodar att den är på väg att dö?

(skulle ju kunna vara glapp, jag får kolla det)

Edit: det är en SAMSUNG HD204UI 2 TB

ha hårddisken urkopplad tills du har fixat en ny hårddisk och fört över filerna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vatten ? så mycket fukt är det inte inne i en hårddisk, ja frysning hjälper faktiskt ibland.

Detta hjälper om du har en arm som är fast eller liknande mekaniskt problem, och det är inget jag rekommenderar utom som sista utväg då det finns en risk att man skadar den mer.

@Navicula Tips, bada inte disken i vatten innan lägger den i frysen. Titta på HDD specs så ser du att -temp är inom deras spec på typ alla HDD jag vet. De får dock inte vara igång när man gör det, och självklart inte varma, utan specs säger lagrings temps.
Samsung finns inte längre, men en Seagate vid samma storlek tex:
http://www.seagate.com/staticfiles/docs/pdf/datasheet/disc/ba...
Environmental Temperature
- Operating (ambient min °C): 0
- Operating (drive case max °C): 60
- Nonoperating (ambient °C): -40 to 70

Mao... att lagra dem i -20 graders frys, ska de tåla. Det farliga är när man tar ut dem, och startar dem när de är kalla... det är utanför spec.

@robalm Du kanske får nån enstaka gång eller två till på dig innan den dör helt. Ha allt förberett innan du startar den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Ecfor Tips, bada inte disken i vatten innan lägger den i frysen.

Var det där en dryg dumförklaring eller tror du på allvar att folk lägger sina hårddiskar i ett badkar med vatten för att sedan frysa ned dem? No sarcasm intended men jag kan inte klura ut vad du menade med inlägget.

Jag talar om kondens och när dessa pyttesmå (rentav mikroskopiska) vattenmängder fryser bildas iskristaller. Detta gäller även hårddiskar som inte badats i vatten *host*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Detta hjälper om du har en arm som är fast eller liknande mekaniskt problem, och det är inget jag rekommenderar utom som sista utväg då det finns en risk att man skadar den mer.

@Ecfor Tips, bada inte disken i vatten innan lägger den i frysen. Titta på HDD specs så ser du att -temp är inom deras spec på typ alla HDD jag vet. De får dock inte vara igång när man gör det, och självklart inte varma, utan specs säger lagrings temps.
Samsung finns inte längre, men en Seagate vid samma storlek tex:
http://www.seagate.com/staticfiles/docs/pdf/datasheet/disc/ba...
Environmental Temperature
- Operating (ambient min °C): 0
- Operating (drive case max °C): 60
- Nonoperating (ambient °C): -40 to 70

Mao... att lagra dem i -20 graders frys, ska de tåla. Det farliga är när man tar ut dem, och startar dem när de är kalla... det är utanför spec.

@robalm Du kanske får nån enstaka gång eller två till på dig innan den dör helt. Ha allt förberett innan du startar den igen.

Tack ska du ha för all info

Den fungerar fortfarande (bara några varningar i evenlogg)
Har kollat upp en ny 2 Tb, hoppas den gamla håller några dagar till.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Startade just datorn idag, nu är den igång igen

Kanske borde skaffa mig en ny och lägga över allt viktigt, för jag förmodar att den är på väg att dö?

(skulle ju kunna vara glapp, jag får kolla det)

Edit: det är en SAMSUNG HD204UI 2 TB

Jag säger som redan andra - fick du igång disken så gör du backup på innehållet _NU_ , inte i morron, inte om två timmar och stäng absolut inte av datorn!!! - det går före allt, inklusive att gå muggen eller att äta mat - leta fram all ledig plats du har på annan media om (ja om du inte redan gått till närmaste gubbdagis och köpt en extern USB3-disk på 4 TB tex....) och det viktigaste är att se till att göra kopia och börja med dom viktigaste filerna först.

När man har hamnat i sådan läge när man äntligen lyckas läsa på en strulande disk, så kanske man man har några få timmar (ibland minuter) på sig innan den slutliga diskdöden - då gäller det att kopiera ut så mycket viktigt det bara går - och att stänga av disken eller boota om datorn med disken i sig innan någon backup finns inte på karta det här läget....

Och slutligen, som redan nämnt - har man regelbunden backup (på annan disk/media) så slipper man ha den här paniken när man upptäcker att sin media bestämmer sig för att lägga av - och det spelar ingen roll om det är snurrdisk eller SSD!!

SSD är dessutom ofta obönhörliga i sitt haveri - det bara slutar att fungera en dag tex, när du startar datorn på morronen och det är närmast 0% chans att rädda ut data själv om man hamnat i det läget (lite högre om man köper diskräddningstjänsten, dock skall man inte räkna med ens de lyckas och det beror på att datat är krypterad i själva minnet idag och blir nyckeln trasig/korruperad i diskkontrollern så hjälper det inte att läsa ut innehållet ur själva minneskretsarna då man inte har nyckeln), medans snurrdiskar har man oftast minst en chans på att rädda data - dessvärre är det många som inte förstår situationen när det börja gå väldigt långsamt, ger felmeddelande då och då etc. och kan använda datorn/disken många starter innan den till slut ger upp helt.

---

Som redan nämnt - antingen har man backup på data eller så kommer man en dag när det är som sämsta tillfälle - förlora alltihopa i en enda moment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Var det där en dryg dumförklaring eller tror du på allvar att folk lägger sina hårddiskar i ett badkar med vatten för att sedan frysa ned dem? No sarcasm intended men jag kan inte klura ut vad du menade med inlägget.

Jag talar om kondens och när dessa pyttesmå (rentav mikroskopiska) vattenmängder fryser bildas iskristaller. Detta gäller även hårddiskar som inte badats i vatten *host*

Och jag säger till dig att HDDn spec säger "ok" för -40 grader. Mao, du pratar om något som inte är ett problem, dvs att frysa den, medan jag säger att det enda som är "ur spec" är att starta dem kalla, och då kan kondensen mycket väl göra skada. Men att frysa den och tina den på korrekt sätt, gör ingen skada. De är designade för att kunna tåla detta under transport.

Skrivet av robalm:

Tack ska du ha för all info

Den fungerar fortfarande (bara några varningar i evenlogg)
Har kollat upp en ny 2 Tb, hoppas den gamla håller några dagar till.

Hoppas inte, stäng av den tills du vet att du kan göra kopior. För dör den helt så pratar vi 5000-10000kr återställning, eller all din data är borta. Det är en enorm risk du tar, och många som tar den, ångrar det fort.

Permalänk
Avstängd

Har nu köpt en ny 2 tb. Men när jag kopplar in den startar inte windows (disken hittas inte heller i bios)
Tar jag ut den nya disken så hittas den gamla och windows startas.

Suck....

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robalm:

Har nu köpt en ny 2 tb. Men när jag kopplar in den startar inte windows (disken hittas inte heller i bios)
Tar jag ut den nya disken så hittas den gamla och windows startas.

Suck....

Använder du kablage och portar som du vet fungerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Använder du kablage och portar som du vet fungerar ?

Jo jag satt den nya där en av mina ssd normalt sitter.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robalm:

Jo jag satt den nya där en av mina ssd normalt sitter.

Har du provat att växla mellan ahci och ide på porten och se om det påverkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att växla mellan ahci och ide på porten och se om det påverkar ?

Tack, kan testa. Återkommer.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Den nya disken måste vara trasig.
Har kopplat bort alla utan c: och den nya, datorn startar inte.
Kopplade in den gamla och nu startar datorn.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robalm:

Den nya disken måste vara trasig.
Har kopplat bort alla utan c: och den nya, datorn startar inte.
Kopplade in den gamla och nu startar datorn.

Du kan inte prova disken i en annan dator ?
Det är väl inte så att du har ett modulärt nätaggrergat och har använt fel kablar så att du skadar diskarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte prova disken i en annan dator ?
Det är väl inte så att du har ett modulärt nätaggrergat och har använt fel kablar så att du skadar diskarna ?

Har ingen dator i närheten

Det är helt sjukt.
När jag kopplar in den gamla 2 tb och den nya så hittas bara den nya men inte den gamla och datorn starar inte.
Kopplar jag bara in den nya och c: så hittas inte den nya och datorn startar inte.
Den nya gör en högt pip när jag startar datorn, vet ej varför.

Vet inte hur du menar kopplar fel, och det är inte ens möjligt

Får testa disken i min mammas dator när jag får tid. Om den skulle visa sig trasig så kommer jag begära pengar för bensin och 5 timmars felsökning.....

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robalm:

Har ingen dator i närheten

Det är helt sjukt.
När jag kopplar in den gamla 2 tb och den nya så hittas bara den nya men inte den gamla och datorn starar inte.
Kopplar jag bara in den nya och c: så hittas inte den nya och datorn startar inte.
Den nya gör en högt pip när jag startar datorn, vet ej varför.

Vet inte hur du menar kopplar fel, och det är inte ens möjligt

Får testa disken i min mammas dator när jag får tid. Om den skulle visa sig trasig så kommer jag begära pengar för bensin och 5 timmars felsökning.....

Det har hänt att biosuppdateringar handlat om satakompatibilitet, har du kollat om du har senaste bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det har hänt att biosuppdateringar handlat om satakompatibilitet, har du kollat om du har senaste bios ?

Sant.
Jag har inte senaste bios, om disken skulle fungera på en annan dator så får jag kolla på det.

Tack för alla tips, jag återkommer.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Jag blandande ihop diskarna (därför jag blev helt förvirrad)

Min gamla 2 TB disk var också en Seagate (samma märke som den nya köpte) jag fick för mig att jag använde Samsung, men den bytte jag ut för länge sedan.

Så den nya disken hittades aldrig.

Här är alla nya bios som kommit efter det jag kör med, jag kan inte se något som tyder på en hdd fix (men såklart kanske inte anges men är ändå fixat)

Z170 PRO GAMING BIOS 3501
add “above 4G decoding” BIOS option for mining.
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/06/30
Ladda ner från Global
Version 3402

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3402
1. Fix keyboard can not enter into BIOS issue. (SteelSeries)
2. Fix M.2 NVMe SSD issue (Plextor)
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/05/19
Ladda ner från Global
Version 3401

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3401
1.Improve system stability
2.Enhance system compatibility
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/04/21
Ladda ner från Global
Version 3202

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3202
Fix Memory Frequency mismatch issue
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/03/03
Ladda ner från Global
Version 3016

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3016
"Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=....
"
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2016/12/29
Ladda ner från Global
Version 2003

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 2003
"Support new CPUs. Please refer to our website at:
http://www.asus.com/support/cpu_support."

Edit: här är disken jag kör med -> https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robalm:

Jag blandande ihop diskarna (därför jag blev helt förvirrad)

Min gamla 2 TB disk var också en Seagate (samma märke som den nya köpte) jag fick för mig att jag använde Samsung, men den bytte jag ut för länge sedan.

Så den nya disken hittades aldrig.

Här är alla nya bios som kommit efter det jag kör med, jag kan inte se något som tyder på en hdd fix (men såklart kanske inte anges men är ändå fixat)

Z170 PRO GAMING BIOS 3501
add “above 4G decoding” BIOS option for mining.
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/06/30
Ladda ner från Global
Version 3402

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3402
1. Fix keyboard can not enter into BIOS issue. (SteelSeries)
2. Fix M.2 NVMe SSD issue (Plextor)
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/05/19
Ladda ner från Global
Version 3401

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3401
1.Improve system stability
2.Enhance system compatibility
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/04/21
Ladda ner från Global
Version 3202

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3202
Fix Memory Frequency mismatch issue
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2017/03/03
Ladda ner från Global
Version 3016

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 3016
"Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=....
"
Filstorlek 7.74 MBytes uppdatera 2016/12/29
Ladda ner från Global
Version 2003

Beskrivning Z170 PRO GAMING BIOS 2003
"Support new CPUs. Please refer to our website at:
http://www.asus.com/support/cpu_support."

Edit: här är disken jag kör med -> https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

Om den nya aldrig hittades så är den kanske död, har du ingen annan dator eller en usblåda att testa den i så är det biosuppdatering som är det enda du själv kan testa med annars får du reklamera disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@robalm: BIOS uppdateringar är för moderkort och inte hårddiskar. Firmware uppdateringar för hårddiskar hittar du hos respektive tillverkare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

@robalm: BIOS uppdateringar är för moderkort och inte hårddiskar. Firmware uppdateringar för hårddiskar hittar du hos respektive tillverkare.

Självklart, men det kan vara bios uppdateringar som fixar kompatibilitet med vissa hdd.

Du kan ju knappast flasha en firmware om disken inte inte finns i bios och datorn inte botar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]