Monitor blinkar ""svart" vid högre hertz än 85Hz

Permalänk
Medlem

Monitor blinkar ""svart" vid högre hertz än 85Hz

Så, kära Sweklcockare.... Mitt bygge börjar närma sig färdigt.
dock har jag visst problem för tillfället.

Jag har en 144 Hz monitor med G-synk. varesig i Battlegrounds Unknown eller CS så kan jag få det att fungera stabilt i över 85 mhz med G-synk. Kör jag över, oavsett framless window mode eller fullscreen så började det blinka svart från och till, vilket gör spelen ospelbara. Det fortsätter även i Windows om jag stänger ner spelet. Kör jag tlilräckligt länge så stänger datorn av sig. (hänt en gång i 144 Hz läge).

Jag har senaste drivrutinerna för grafikkortet, använder mig av en 5 meters displayport kabel till monitorn.

Datorn innehåller följande:

AMD Ryzen 5 1600 -
AOC AGON AG271QG / 27" / HDMI,DP / 4ms / 165Hz / G-Sync V / IPS
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC (ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
MSI B350M Mortar - m-ATX / B350

Några ideer?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Så, kära Sweklcockare.... Mitt bygge börjar närma sig färdigt.
dock har jag visst problem för tillfället.

Jag har en 144 Hz monitor med G-synk. varesig i Battlegrounds Unknown eller CS så kan jag få det att fungera stabilt i över 85 mhz med G-synk. Kör jag över, oavsett framless window mode eller fullscreen så började det blinka svart från och till, vilket gör spelen ospelbara. Det fortsätter även i Windows om jag stänger ner spelet. Kör jag tlilräckligt länge så stänger datorn av sig. (hänt en gång i 144 Hz läge).

Jag har senaste drivrutinerna för grafikkortet, använder mig av en 5 meters displayport kabel till monitorn.

Datorn innehåller följande:

AMD Ryzen 5 1600 -
AOC AGON AG271QG / 27" / HDMI,DP / 4ms / 165Hz / G-Sync V / IPS
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC (ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
MSI B350M Mortar - m-ATX / B350

Några ideer?

tack på förhand

Har du provat med en kortare kabel? eller åtminstone flera olika kablar.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Funkar det i högre frekvens utan G-Sync? Om så är fallet är det nog G-Syncmodulen som är paj.

EDIT: Googlade mig till att maxlängd på passiva kablar är ca 3 meter (10ft) så börja med att testa en kortare kabel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hutter: Fem meter är verkligen över gränsen för Displayport och den bandbredd du försöker nå. Troligtvis är kabeln konstruerad för en bandbredd runt 10 Gbps för det är ungefär den nivån du får vid 2560x1440 i 80+ Hz. Du behöver det dubbla och då är det klurigt att finna långa kablar. Den kabel som följer med ska klara av den bandbredd som krävs.

Permalänk
Medlem

men va fan... är längden grejen alltså?!

då måste jag börja flytta köksbord för att få det att fungera med kortare kabel.... och kan inte retunera existerande kablar eftersom jag saknar kartongerna....

typ 600 ut genom fönstret. jaja, får testa med kortare kabel och ser om det funkar. I så fall får jag tänka om ifall jag vill flytta bord eller köra maxupplsöning på skärmen

Oavsett, 3 meter "borde" funka?

tack för snabba svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hutter: De få kablar vilka är certifierade för Displayport (och bör klara önskad bandbredd) är som regel korta, två meter eller 5 fot. Detta är ett av de stora problemen idag med Displayport för den som vill köra lite modern teknik.