Intel säljstartar Core i9-7980XE, i9-7960X, i9-7940 med 18, 16 respektive 14 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel säljstartar Core i9-7980XE, i9-7960X, i9-7940 med 18, 16 respektive 14 kärnor

Utrullningen av Skylake-X avrundas av de sanna toppmodellerna med 14, 16 och 18 kärnor, som släpps idag. Priset för flaggskeppet Core i9-7980XE är omkring 20 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Der8auer klämde upp 18kärniga till 5.5-5.7ghz drar mellan 800-1000W
Helt galet
https://www.youtube.com/watch?v=LyMiO3qaWOo

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

Der8auer klämde upp 18kärniga till 5.5-5.7ghz drar mellan 800-1000W
Helt galet
https://www.youtube.com/watch?v=LyMiO3qaWOo

Fy fan vilket jävla monster, Nu snackar vi!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Lite komiskt att det från Anandtechs conclusion låter som att processorn är värd sitt pris när den trots sitt dubblerade pris ( exkl mobo osv som inte hade gjort saken bättre ) inte är dubbelt så snabb på långa vägar.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket pengar för en processor som är gjord för hobbybruk, där man ej ställer höga krav på det arbete som den utför. -Detta p.g.a. avsaknad av ECC minne stöd.

Bortsett från detta helt klart intressanta cpuer, jag har dock lite svårt att se målgruppen, men samtidigt kommer de väl ej sälja så många av dem heller. Men visst Core i9-7900X kostar bara några tusen mer än 8700k och när man ändå har öppnat plånboken så kan man likaväl öppna den lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Lite komiskt att det från Anandtechs conclusion låter som att processorn är värd sitt pris när den trots sitt dubblerade pris ( exkl mobo osv som inte hade gjort saken bättre ) inte är dubbelt så snabb på långa vägar.

Vi måste ha läst olika artiklar i så fall, för de skriver ju:

Citat:

..., unless you can take advantage of TSX or AVX-512, the price is exorbitant, and all arrows point towards AMD instead. Half the price is hard to ignore.

Men faktum är att 7980XE är den snabbaste konsumentprocessorn på marknaden just nu, och för vissa användare är det viktigare än att den är lite dyr. När man spenderar flera 100k på mjukvarulicenser så kanske det inte spelar så stor roll om processorn kostar 10k eller 20k, så länge som den tillåter att man utnyttjar den dyra mjukvaran maximalt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt mycket pengar för en processor som är gjord för hobbybruk, där man ej ställer höga krav på det arbete som den utför. -Detta p.g.a. avsaknad av ECC minne stöd.

Bortsett från detta helt klart intressanta cpuer, jag har dock lite svårt att se målgruppen, men samtidigt kommer de väl ej sälja så många av dem heller. Men visst Core i9-7900X kostar bara några tusen mer än 8700k och när man ändå har öppnat plånboken så kan man likaväl öppna den lite mer.

Och 7920X kostar bara ett par tusen mer än 7900X och så vidare. Men i dessa prisnivåerna känns Threadripper 1950X intressantare och då får man även stöd för ECC-minne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Och 7920X kostar bara ett par tusen mer än 7900X och så vidare. Men i dessa prisnivåerna känns Threadripper 1950X intressantare och då får man även stöd för ECC-minne.

Jag håller med dig. Jag tycker det var vansinne att köpa mina två nyare datorer utan ECC minne, men jag var i extremt behov av datakraft. (nöden har ingen lag) Men nu idag behöver man ej tumma på kvalité för att få ut rejäl prestanda, detta utan att behöva öppna den riktigt stora plånboken och köpa dyrare Xeons.

Permalänk
Medlem

20 lakan för en processor utan stöd för ECC. Som hittat!

Nä men alltså det är klart att det är ett imponerande skrytbygge, helt klart. Men det stannar där. Målgruppen för i9-7980XE kan förmodligen inte tänka sig avsaknad av ECC så det är ju inte tänkt att någon egentligen ska köpa den, utan produkten är mer tänkt för att ge Intel mindshare i form av att de nu faktiskt har en "konsumentprodukt" som klår threadripper i multitrådat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I vissa tester var 7960X bättre än 7980XE och överlag verkar 7980X bara något bättre än 7960X. Men båda är ganska mycket bättre än 1950X vilket i och för sig inte är konstigt med tanke på priset. Jag är nog mest nyfiken på 7940X. 14 kärnor men med högre basfrekvens än 7960X och inte fullt så dyr heller.

Permalänk
Medlem

Tittat på en 1950X och tänkte kolla lite på Intels 16 kärnor. Men 7000 kr till, ingen ECC stöd, och absolut inte extra prestanda som motsvarar... Njae... Känns inte som att Intel ligger riktigt rätt för det kundsegment som de ger sig efter här.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Lite komiskt att det från Anandtechs conclusion låter som att processorn är värd sitt pris när den trots sitt dubblerade pris ( exkl mobo osv som inte hade gjort saken bättre ) inte är dubbelt så snabb på långa vägar.

Prestandan skalar aldrig linjärt med priset på processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

20 lakan för en processor utan stöd för ECC. Som hittat!

Nä men alltså det är klart att det är ett imponerande skrytbygge, helt klart. Men det stannar där. Målgruppen för i9-7980XE kan förmodligen inte tänka sig avsaknad av ECC så det är ju inte tänkt att någon egentligen ska köpa den, utan produkten är mer tänkt för att ge Intel mindshare i form av att de nu faktiskt har en "konsumentprodukt" som klår threadripper i multitrådat.

Är det många arbetsstationer som övervakar bitfel?

Permalänk
Medlem

Hmmm...
En 7980XE eller två 1950X?
Undrar vilket som är mest prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det många arbetsstationer som övervakar bitfel?

I de tillämpningar som de här processorerna förmodligen ät tänkt att användas så efterfrågar många användare stöd för ECC-minne, ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I de tillämpningar som de här processorerna förmodligen ät tänkt att användas så efterfrågar många användare stöd för ECC-minne, ja.

Vilka tillämpningar och hur många har ens koll på hur ECC behöver övervakas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
En 7980XE eller två 1950X?
Undrar vilket som är mest prisvärt?

Det är väldigt beroende på vad man har processorn till. Sparar man in 5% i tid på ett visst arbetsmoment så är det kanske inte helt självklart att en 1950X är en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I de tillämpningar som de här processorerna förmodligen ät tänkt att användas så efterfrågar många användare stöd för ECC-minne, ja.

Vilka tillämpningar tänker du på då?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Är det många arbetsstationer som övervakar bitfel?

Här får man nog ställa frågan: vem är HEDT tänkt för?

Att skrika om ECC-stöd samtidigt som man överklockar känns lite som att oroa sig cancer för att grönsakerna på tallriken är besprutade när man samtidigt röker två paket om dagen...

Om man inte överklockar, varför skulle man överhuvudtaget köpa HEDT över motsvarande serverplattform (som inte är så mycket dyrare som folk verkar tro + den har väsentligt större möjligheter att skala samt bättre I/O-stöd)?

HEDT måste vara datorväldens motsvarighet till BMW M5, Audi S6 och Mercedes E63 AMG. Det finns ingen direkt rationell anledning att köpa produkten, men varför inte om man har råd och tycker det är spännande?

Och om man ny bryr sig om ECC, det är rätt viktigt att man då väljer en plattform + minnen som är validerade, och validerade ihop. Utan validering är det inte säkert att man får det skydd man kanske förväntar sig, något som HardwareCanucks grävt lite i.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka tillämpningar och hur många har ens koll på hur ECC behöver övervakas?

Skrivet av joakim99:

Vilka tillämpningar tänker du på då?

Jag tänker att när man spelar och så så är det inte så noga med felkorrigering, men börjar man komma in på typ CAD, rendering, och annat som faktiskt har nytta av en stor mängd kärnor och trådar så blir det ju än viktigare med ECC stöd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir nästan lite pinsamt när intel släpper dessa CPUer. 20000kr? kom igen.

Jag tror vi kommer se betydligt ökad marknadsandel hos AMD närmsta tiden och när intel väl inser situationen så kommer de sänka priserna och det kommer bli roliga tider för oss konsumenter.

Lite av framtiden kommer avgöras om hur många CPU trådar spel behöver närmsta tiden. Förr har ju x600K modellerna varit klart prisvärdast när det endast gäller spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tänker att när man spelar och så så är det inte så noga med felkorrigering, men börjar man komma in på typ CAD, rendering, och annat som faktiskt har nytta av en stor mängd kärnor och trådar så blir det ju än viktigare med ECC stöd.

En ren skröna. Typ ingen är intresserad av att det datorn beräknar är korrekt, det enda intressanta är att beräkningen gjordes fort som tusan. Sedan är cad ofta inte så kritisk, många av oss bearbetar data där felaktig beräkning kanske aldrig upptäcks, men det resulterar i att vi hela tiden kommer använda ett felaktigt resultat för något.

Angående överklockning, så är det bara en ytterst liten del som gör detta. Speciellt om man kommer upp i workstationklass.

Mac kör för övrigt ECC på sina bättre datorer, t.o.m. iMac Pro har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En ren skröna. Typ ingen är intresserad av att det datorn beräknar är korrekt, det enda intressanta är att beräkningen gjordes fort som tusan. Sedan är cad ofta inte så kritisk, många av oss bearbetar data där felaktig beräkning kanske aldrig upptäcks, men det resulterar i att vi hela tiden kommer använda ett felaktigt resultat för något.

Angående överklockning, så är det bara en ytterst liten del som gör detta. Speciellt om man kommer upp i workstationklass.

Mac kör för övrigt ECC på sina bättre datorer, t.o.m. iMac Pro har det.

Jag tror inte heller överklockning är intressant på dessa. Det verkar dra så mycket ström att det inte blir värt. Sen om man är en användare som har nytta av ECC-minne så sitter man förmodligen inte och klockar heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man nog ställa frågan: vem är HEDT tänkt för?

Att skrika om ECC-stöd samtidigt som man överklockar känns lite som att oroa sig cancer för att grönsakerna på tallriken är besprutade när man samtidigt röker två paket om dagen...

Om man inte överklockar, varför skulle man överhuvudtaget köpa HEDT över motsvarande serverplattform (som inte är så mycket dyrare som folk verkar tro + den har väsentligt större möjligheter att skala samt bättre I/O-stöd)?

HEDT måste vara datorväldens motsvarighet till BMW M5, Audi S6 och Mercedes E63 AMG. Det finns ingen direkt rationell anledning att köpa produkten, men varför inte om man har råd och tycker det är spännande?

Och om man ny bryr sig om ECC, det är rätt viktigt att man då väljer en plattform + minnen som är validerade, och validerade ihop. Utan validering är det inte säkert att man får det skydd man kanske förväntar sig, något som HardwareCanucks grävt lite i.

Hela HEDT-segmentet skriker "skrytbygge". Är man en professionell användare är det Xeon man ska satsa på. Anledningen att X299 inte har stöd för ECC är just för att Intel inte vill kannibalisera på den marknaden.

Med Threadripper flyter segmenten ihop lite mer tack vare ECC-stödet och bättre I/O. Man kan bygga en "snål-workstation" med Threadripper istället för Epyc. Men principen är densamma - Alla Threadripper moderkort heter något med "Gaming" och har en massa LEDs och pojkrumsbling, medan Epyc-moderkorten är byggda för professionella användare som bara behöver ett stabilt system utan en massa onödigt krafs.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänker att när man spelar och så så är det inte så noga med felkorrigering, men börjar man komma in på typ CAD, rendering, och annat som faktiskt har nytta av en stor mängd kärnor och trådar så blir det ju än viktigare med ECC stöd.

ECC har gått lite i trender genom åren, där det ett tag rentav var vanligt i helt vanliga byggen. Bitfel ger korrupt data så därför måste det vara superviktigt att undvika.
Och det kan det ju för all del vara. På tunga serverlika laster där det hela tiden skyfflas tonvis med data.
Fast, det hjälper ändå inte om du inte övervakar minnet så du faktiskt vet om du får bitfel och huruvida det korrigerats. Utan övervakning vet du inte ens om du har dåliga RAM-stickor som spottar ur sig fel, såvida systemet inte kraschar regelbundet (WHEA-blåskärm i Windows tex).

Jag har sett många arbetsstationer med ECC-minne (ofta Xeon-burkar med Quadro-kort), men jag känner inte till en enda där det faktiskt övervakats. Företag köper in dessa för någon säljare har snackat sig varm om ECC, och glada amatörer måste givetvis göra som proffsen...

Visst, har du en renderingsfarm som ska tugga igenom tunga projekt kan det vara motiverat. Du bygger inte en sån på Skylake-X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

ECC har gått lite i trender genom åren, där det ett tag rentav var vanligt i helt vanliga byggen. Bitfel ger korrupt data så därför måste det vara superviktigt att undvika.
Och det kan det ju för all del vara. På tunga serverlika laster där det hela tiden skyfflas tonvis med data.
Fast, det hjälper ändå inte om du inte övervakar minnet så du faktiskt vet om du får bitfel och huruvida det korrigerats. Utan övervakning vet du inte ens om du har dåliga RAM-stickor som spottar ur sig fel, såvida systemet inte kraschar regelbundet (WHEA-blåskärm i Windows tex).

Jag har sett många arbetsstationer med ECC-minne (ofta Xeon-burkar med Quadro-kort), men jag känner inte till en enda där det faktiskt övervakats. Företag köper in dessa för någon säljare har snackat sig varm om ECC, och glada amatörer måste givetvis göra som proffsen...

Visst, har du en renderingsfarm som ska tugga igenom tunga projekt kan det vara motiverat. Du bygger inte en sån på Skylake-X.

ECC kan väl själv korrigera fel? https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Advantages-of-ECC-...

Förutom det så har bättre datorer av enterprise class en display på chassiet där man kan få fram olika information som just minnesfel, det står även vilken minnessticka som datorn har hittat ett fel på.

Det som har hänt med ram är att man nu har extremt mycket, dessa cpuer kommer i många fall utrustas med långt över 100GB ram.

Angående övervakning så finns det väldigt mycket som borde övervakas, det finns dock ej obegränsad av tid. Mitt påstående är att amn ej är tvungen att övervaka ECC för att detta ska minska antalet fel som man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt mycket pengar för en processor som är gjord för hobbybruk, där man ej ställer höga krav på det arbete som den utför. -Detta p.g.a. avsaknad av ECC minne stöd.

Bortsett från detta helt klart intressanta cpuer, jag har dock lite svårt att se målgruppen, men samtidigt kommer de väl ej sälja så många av dem heller. Men visst Core i9-7900X kostar bara några tusen mer än 8700k och när man ändå har öppnat plånboken så kan man likaväl öppna den lite mer.

ECC är överskattat på något vis. Visst det finns branscher där det är kritiskt, men andra som det är mindre relevant. Säg ex du jobbar med video. Säg att du t.o.m. är jätteseriös och jobbar med teve/film etc. Ska ECC minnet agera någon slags säkerhet för att en rendering på miljonen inte ska få en felvänd pixel eller macroblock? Det har du ju ändå en separat QC-maskin som dubbelkollar. Den gången de förlorade arbetstimmarna men det kommer sannolikt inte hända särskilt ofta.

Nä du, anledningen till prissättningen här sätter jag på att Intel mycket väl vet att de riskerar att göra sin Xeon serie irrelevant i vissa branscher.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Snusfri

der8auer har nu kommit upp i 6.1GHz på alla 18 cores.
7980XE är ett riktigt monster-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro