Quiz: Allt om lagringsmedia

Permalänk
Medlem

8/10
Har aldrig ägd någon av dessa Iomega drives, så det var inte lätt. Men jag kom faktiskt ihåg det flesta trots allt.

Jag saknar inte tiden med snurrande portabla lagringsenheter som disketter och annat. Jag är verkligen glad att dagens SD-kort och USB-Minnen finns.

Minns när en kompis och jag satt och hackade firmwaren till en 3.5 diskettenhet för att få in hela 5mb på en diskett. Gick sisådär med massvis felläsning och skrivning men stolta att ha klarat uppgiften var vi Känns helt meningslöst idag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

5/10 med en eller två chansningar.
Kul quiz!

Även fast jag inte kunde DVD-RAM frågan så blev jag förvirrad när det rätta alternativet uppenbarade sig.
optisk media som inte behöver brännas? "vad är det för trolleri" tänkte jag.

Men sen när jag läste på om formatet förstod jag vad som menades, informationen bränns in, det är inte så att det hade funkat utan en brännare, men upplägget är mer som traditionell lagring i och med att man kan gå in och pilla på enskilda filer utan att behöva bränna om allt.

...tror jag, jag kan även ha lite faktafel då jag bara läst om ämnet i några minuter.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

10/10 kusinen körde Mac annars hade jag missat allt om zip drives

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

10/10 - Var nog lite tur på några frågor som minne började ge spratt/svika mig, då främst för Iomega produkter som inte var något för mig
Har däremot haft CD med just 1x 150kbit, en philips som kom med ett ljudkort där kontrollern för CD'n även satt.

Stansat hål i 3½" för större lagring 720k -> 2,88M

@tippen - Tror inta att ens dom som har haft Iomega produkter har koll...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Dunde:

"RÖR INTE datorn... den BRÄNNER...."!!!! FAAAAN!!
Någon som känner igen sig...?

jag hade en CD-läsare & en brännare tanken var att ja kunde bränna skivor utan att dom behövde lagras på datorn, fast följden blev nog att vibrationerna från läsaren fuckade upp bränningen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast
Citat:

8/10 Korrekta svar!
Du har uppenbarligen varit med ett tag och har bra koll på lagringsmedia. Kanske har du till och med bränt en och annan CD-skivia i dina dar?

Dagens underdrift.
Jag minns när jag köpte min första CD-brännare. 4x. bland de allra första varianterna. Den kostade mig en rejäl slant (Sommarjobb mellan studierna). Andra köper bilar. Jag köpte en CD-brännare.

Och var de känsliga?
O ja. Proceduren såg ut enligt följande:
Förbereda alla data man skulle bränna till en separat dedikerad partition på hårddisken, så att en jämn dataström utan störande fragmenteringslagg och liknande inte stör. På den här tiden fanns inga "Buffer underrun protections". Tog bränncachen slut innan bränningen var klar, så var skivan förstörd. Bara att göra om. Den tidens hårddiskar var inte heller speciellt snabba, eller rättare sagt: Tillräckligt snabba hårddiskar kostade en rejäl förmögenhet.
Som grädde på moset var skivorna också rejält dyra. Man ville verkligen inte ha en "buffer underrun". Det var som att kasta de stora sedlarna i sjön. Man grät blod om man råkade ut för något sådant. Speciellt på en studie-ekonomi.

När bränningsprocessen väl skulle startas, ville man verkligen utföra en, eller helt flera, test-bränningar. (Brännings-simulering där lasern inte aktiveras). Detta för att testa att allt gick enligt planerna. Man kunde korrigera eventuella problem, såsom defragmentering av de data man skulle bränna. (fil-fragemntering kunde ställa till det, och orsaka "buffer underrun")

Sedan var det dags för att verkligen förbereda den skarpa bränningen. Man såg till att inga andra program körs. Stäng av icke vitala bakgrundsprocesser. Frigör RAM-minne. Korrigera eventuella Windows-problem som ev kunde störa processen. Döda processer som hade för hög processorbelastning.
Jag själv gick till och med så långt att släcka ner själva explorer.exe för att undvika plötsliga oförberedda processor-belastningar. Även de mest kortvariga belastningarna kunde störa brännings-processen.

Pusta ut... Nu var det dags. Slappna av...

Fokus på "Start Burn" -knappen... Nu gäller det...

*klick* ...

Total tystnad...

cd-brännarens "Burn" -lampa börjar blinka. Skivan spinner upp i 4x hastighet. Relativt tyst. "Burn"-lampan övergår från blinkandetill ett fast sken. Processen var nu live. Lasern har aktiverats.
Total tystnad. Lugn...inga snabba rörelser nu... försiktigt reste man sig upp från kontorsstolen.
Var noga med att inte röra skrivbordet eller datorn. Mista vibration kan sabba skivan för gott. Det här är en extremt känslig process.
Man tassar försiktigt ut ur rummet och stänger dörren... försiktigt...

*phuh* ... det verkar kunan gå vägen den här gången.

...

Efter de outlidligt långa 15-20 minutrarna, öppnar man dörren för att se efter hur det har gått. CD-brännarens släde har automatiskt matats ut.
Man kastar sig på datorn och kollar bildskärmen. Hoppas verkigen inte att det.... SKIIIIT!!!! FAN och h...lvete!!!!..
Stort felmeddelande mitt på skärmen:

"Burn process failed. Buffer underrun error!"

Jaha... dags att gråta blod. Felsöka varför cachen inte fick en stadig ström av data. *stort besviket och gråtfullt suck*
Man plockar fran en ny skiva... dyra som F...N är de...

Rinse and repeat...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

7/10 slarvfel på en fråga

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Avstängd

5/10 - Aldrig haft något att göra med Iomega och Zip drives mer än att man hört namnet.
Hoppas på nya fina quiz framöver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

9/10...

I fell on the click of death...

Skrivet av Dunde:

"RÖR INTE datorn... den BRÄNNER...."!!!! FAAAAN!!
Någon som känner igen sig...?

Största anledningen till att jag jag snabbt som tusan ordnade brännare med buffer-underrun- teknik så fort det gick.

Ofta dock var det PIO läge vs UDMA som skapade detta problem dock, då både Win 98 och Win 2000 (tom XP tror jag) var övertygade om att det måste vara PIO läge så klart.

Permalänk

Mycket nöjd rmed mina 10/10!

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

4/10 Trodde jag skulle vetat bättre :/

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk

8 av 10, disketter har jag nog lite koll på iom första datorn var en A500.

Men allt det där iomega grejset har jag inte stor koll på

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Dagens underdrift.
Jag minns när jag köpte min första CD-brännare. 4x. bland de allra första varianterna. Den kostade mig en rejäl slant (Sommarjobb mellan studierna). Andra köper bilar. Jag köpte en CD-brännare.

Och var de känsliga?
O ja. Proceduren såg ut enligt följande:
Förbereda alla data man skulle bränna till en separat dedikerad partition på hårddisken, så att en jämn dataström utan störande fragmenteringslagg och liknande inte stör. På den här tiden fanns inga "Buffer underrun protections". Tog bränncachen slut innan bränningen var klar, så var skivan förstörd. Bara att göra om. Den tidens hårddiskar var inte heller speciellt snabba, eller rättare sagt: Tillräckligt snabba hårddiskar kostade en rejäl förmögenhet.
Som grädde på moset var skivorna också rejält dyra. Man ville verkligen inte ha en "buffer underrun". Det var som att kasta de stora sedlarna i sjön. Man grät blod om man råkade ut för något sådant. Speciellt på en studie-ekonomi.

När bränningsprocessen väl skulle startas, ville man verkligen utföra en, eller helt flera, test-bränningar. (Brännings-simulering där lasern inte aktiveras). Detta för att testa att allt gick enligt planerna. Man kunde korrigera eventuella problem, såsom defragmentering av de data man skulle bränna. (fil-fragemntering kunde ställa till det, och orsaka "buffer underrun")

Sedan var det dags för att verkligen förbereda den skarpa bränningen. Man såg till att inga andra program körs. Stäng av icke vitala bakgrundsprocesser. Frigör RAM-minne. Korrigera eventuella Windows-problem som ev kunde störa processen. Döda processer som hade för hög processorbelastning.
Jag själv gick till och med så långt att släcka ner själva explorer.exe för att undvika plötsliga oförberedda processor-belastningar. Även de mest kortvariga belastningarna kunde störa brännings-processen.

Pusta ut... Nu var det dags. Slappna av...

Fokus på "Start Burn" -knappen... Nu gäller det...

*klick* ...

Total tystnad...

cd-brännarens "Burn" -lampa börjar blinka. Skivan spinner upp i 4x hastighet. Relativt tyst. "Burn"-lampan övergår från blinkandetill ett fast sken. Processen var nu live. Lasern har aktiverats.
Total tystnad. Lugn...inga snabba rörelser nu... försiktigt reste man sig upp från kontorsstolen.
Var noga med att inte röra skrivbordet eller datorn. Mista vibration kan sabba skivan för gott. Det här är en extremt känslig process.
Man tassar försiktigt ut ur rummet och stänger dörren... försiktigt...

*phuh* ... det verkar kunan gå vägen den här gången.

...

Efter de outlidligt långa 15-20 minutrarna, öppnar man dörren för att se efter hur det har gått. CD-brännarens släde har automatiskt matats ut.
Man kastar sig på datorn och kollar bildskärmen. Hoppas verkigen inte att det.... SKIIIIT!!!! FAN och h...lvete!!!!..
Stort felmeddelande mitt på skärmen:

"Burn process failed. Buffer underrun error!"

Jaha... dags att gråta blod. Felsöka varför cachen inte fick en stadig ström av data. *stort besviket och gråtfullt suck*
Man plockar fran en ny skiva... dyra som F...N är de...

Rinse and repeat...

Snacka om att utvecklingen gått framåt. Det är inte riktigt lika svettigt att kopiera till USB-minnet idag. Jag satt själv med en intern Delta CDRW som kostade ca 2000 kr om jag minns rätt. Och då var den riktigt billig, men den förstörde också en del skivor... Jag hittade den via tidningen Maxidata (någon som minns denna?) som listade de billigaste återförsäljarna innan internet tog över detta jobb.