Dumt att köpa ett 1070 i väntan på Volta?

Permalänk
Medlem

Dumt att köpa ett 1070 i väntan på Volta?

Har ett 970 nu. Skulle vilja ha lite mer kraft men är ändå inte säker om ett 1070 är rätt eller om jag kanske ska köra på ett 1080. Tänkte på ett 1080Ti först men efter både en och två funderingar så tror jag att jag klarar mig utan all den prestandan tills Volta kommer. Det som talar emot ett 1070 är att prestandahoppet inte är sååå stort så ett 1080 kanske vore bättre?

bonusfråga: Vad är ett bra kompispris på ett EVGA 970 ssc?

Jag är inte jätteintresserad av Vega. Jag vill ha kortet nu och tänker inte köpa ett kort med referenskylare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

1070ti kommer ju typ väldigt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

1070ti kommer ju typ väldigt snart

Jävlar ja! Det har jag ju t.om läst om men heeeeelt glömt bort. Det är väl inte verifierat från Nvidia att komma va?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

har ju varit nyheter denna veckan om ett 1070ti i oktober så känns som dålig timing att köpa vanilla 1070 just nu. volta ryktas dyka upp nästa vår?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Har också ett 970, kör 1440-upplösning. Visst blir det inga tresiffriga FPS så ofta, men själv hade jag nog väntat tills det kom nåt som kändes rätt. Som du säger är ju inte hoppet till 1070 så jättestort. Samtidigt, i min värld iallfall, är 1080Ti jäävligt dyrt. Kanske inte sett till "krona per fps" men i rena pengar är det dyrt. Ska väl komma ett 1070Ti snart? Men då hamnar man säkert i en sån prisnivå att man nästan lika gärna kan köpa ett 1080.... Hahaha fy fan det är inte lätt

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jävlar ja! Det har jag ju t.om läst om men heeeeelt glömt bort. Det är väl inte verifierat från Nvidia att komma va?

jag tror de va verifierat till oktober?

Permalänk
Medlem

Det där med 1070Ti är ju något man vore dum om man inte väntade på. Kan både pressa priser på de andra korten och då kanske t.om eftermarknadskort med Vega dykt upp. Känns som att köptarmen håller på att spricka nu dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det där med 1070Ti är ju något man vore dum om man inte väntade på. Kan både pressa priser på de andra korten och då kanske t.om eftermarknadskort med Vega dykt upp. Känns som att köptarmen håller på att spricka nu dock.

håll ut lite !

Permalänk
Medlem

Är i liknande sits med mitt 970. Använder en 4K-TV och en uppgradering till 1070 skulle ändå inte nå upp till 60fps i native-upplösning i speciellt många spel, så jag nöjer mig med 1080p-1440p tillsvidare.

Permalänk

Ja kör dubbla 970 pvh 1440p jag hade väntat ifall du nu inte får dra ner på grafiken för mycket

Permalänk
Medlem

Tror ni att priset på 1070 kommer sjunka eller kommer 1079ti bara lägga sig emellan prismässigt? Omöjligt att veta men någon kanske kan dra en kvalificerad gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror ni att priset på 1070 kommer sjunka eller kommer 1079ti bara lägga sig emellan prismässigt? Omöjligt att veta men någon kanske kan dra en kvalificerad gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

När 1080ti släpptes så landade den ungefär i pris som 1080 när den släpptes. Skulle gissa på att 1070ti landar kring 4 tkr medan 1070 sjunker något i pris.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte exakt vad du har tänkt använda kortet till men den feta spelhösten med stora releaser tätt inpå varandra har precis satt igång. Är de spelen intressanta så hade jag inte väntat utan inhandlat ett 1080.
Tycker du att du att du kan uppleva spelen du ska köra närmsta månaderna på en vettig nivå med ditt 970 så är det väl bara vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu vet jag inte exakt vad du har tänkt använda kortet till men den feta spelhösten med stora releaser tätt inpå varandra har precis satt igång. Är de spelen intressanta så hade jag inte väntat utan inhandlat ett 1080.
Tycker du att du att du kan uppleva spelen du ska köra närmsta månaderna på en vettig nivå med ditt 970 så är det väl bara vänta.

Jag har funderat lite och blir nog ett 1080. Spelar det någon större roll vilket man tar angående klockning och ljudnivå eller är det rätt jämnt mellan korten? Har du eller någon som läser tråden tips? Helst två hdmi.

Vad är ett okej kompispris fär ett evga 970 ssc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har funderat lite och blir nog ett 1080. Spelar det någon större roll vilket man tar angående klockning och ljudnivå eller är det rätt jämnt mellan korten? Har du eller någon som läser tråden tips? Helst två hdmi.

Vad är ett okej kompispris fär ett evga 970 ssc?

Skickades från m.sweclockers.com

1000-1500 kronor är rimligt för ditt gamla kort. Och köp Asus Strix kort, kvalitén är sjuk rakt igenom.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

1000-1500 kronor är rimligt för ditt gamla kort. Och köp Asus Strix kort, kvalitén är sjuk rakt igenom.

man-cold sjuk eller pesten-sjuk?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har funderat lite och blir nog ett 1080. Spelar det någon större roll vilket man tar angående klockning och ljudnivå eller är det rätt jämnt mellan korten? Har du eller någon som läser tråden tips? Helst två hdmi.

Vad är ett okej kompispris fär ett evga 970 ssc?

Skickades från m.sweclockers.com

Korten som har bästa luftkylarna är Palit Jetstream/Gamerock. Gainward Phoenix ska vara samma kylare enligt uppgift men kan inte bekräfta det. Lägst ljudnivå av alla andra jag sett och mycket god kylning. Även MSI Gaming är väldigt tysta men kyler kanske inte riktigt lika bra som Palit.
OC förmåga/coil whine är som vanligt lotteri. Bäst klockande 1080 jag har mixtrat med var ett vanligt Palit Jetstream.

ASUS Strix är väl alltid vettiga men låter lite mer än ovan nämnda kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Korten som har bästa luftkylarna är Palit Jetstream/Gamerock. Gainward Phoenix ska vara samma kylare enligt uppgift men kan inte bekräfta det. Lägst ljudnivå av alla andra jag sett och mycket god kylning. Även MSI Gaming är väldigt tysta men kyler kanske inte riktigt lika bra som Palit.
OC förmåga/coil whine är som vanligt lotteri. Bäst klockande 1080 jag har mixtrat med var ett vanligt Palit Jetstream.

ASUS Strix är väl alltid vettiga men låter lite mer än ovan nämnda kort.

Som jag förstått är båda två exakt likadan kylare med olika utseende?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Som jag förstått är båda två exakt likadan kylare med olika utseende?

Stämmer

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Det här är ett annat Palit GeForce GTX 1080 DUAL än Palit GeForce GTX 1080 Jetstream och det här Palit GeForce GTX 1080 GameRock? De två sista är alltså likadana under huven men inte det första? Tänkte dra en beställning men vill inte ta fel. Det första har ett mycket bättre pris men lägger ju hellre ett par hundra extra om jag får ett bättre kort.

Körde jämförelse på komplett och det dual-kortet är lättare och mindre. Antar att kylningen är sämre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här är ett annat Palit GeForce GTX 1080 DUAL än Palit GeForce GTX 1080 Jetstream och det här Palit GeForce GTX 1080 GameRock? De två sista är alltså likadana under huven men inte det första? Tänkte dra en beställning men vill inte ta fel. Det första har ett mycket bättre pris men lägger ju hellre ett par hundra extra om jag får ett bättre kort.

Ja precis, Jetstream och Gamerock har samma kylare. Gamerock har dock högre klockning från fabrik

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Ja precis, Jetstream och Gamerock har samma kylare. Gamerock har dock högre klockning från fabrik

Tack för hjälpen! Drog en beställning nu. Körde på Jetstream, kommer ändå överklocka själv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Bra val! har kört med det kortet och det fungerar bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpii:

@ClintBeastwood: Bra val! har kört med det kortet och det fungerar bra.

Låter bra. Lär ju inte få det idag men förhoppningsvis imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sitter också i samma val för min nya burk. Ena halvan av mig vill köpa ett 1080TI och andra vill köpa något billigare, typ 1060 och vänta på Volta(GTX 1180).

Det som gnager i mig är att 1080TI inte riktigt når stabila 60 fps i 4K, vilket lite är planerat med nya datorn. Förhoppningsvis så garanterar Volta(GTX 1180) det. Frågan är bara när Volta släpps, om det är tidigt nästa år eller Q2.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Skulle du uppgraderat skulle du gjort det tidigare när du fortfarand kunde sålt ditt 970 för ett bra pris (2000kr). Nu är det inte värt det imo.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: skicka mig ett PM.

Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 6600K 3,5GHz | Samsung 850 EVO Series 250GB x2 | EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 SLI | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 24GB | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair RM750X 750W - En gammal härk med andra ord.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt att klocka pascal. Powerlimit stoppar nästan direkt. Core kör på typ 2025 när det stabiliserats, vet inte om det är bra eller dåligt. Annars nöjd. Tyst kort även på 60-70% fläkt (beroende på vem du frågar kanske) men dit har den inte kommit på auto så klart. Har datorn i sovrummet och hade glömt att sätta på auto så sov årminstone med 60% inqtt om dwt kan användas som en benchmark? Hörde lite coil whine igår.

Jack, vet inte hur jag skickar pm via mobilen men kortet är köpt redan och mitt gamla sålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle du uppgraderat skulle du gjort det tidigare när du fortfarand kunde sålt ditt 970 för ett bra pris (2000kr). Nu är det inte värt det imo.

Problemet var att jag behövde mer prestanda nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Förvänta dig ingen ny generation GPUer från Nvidia på ett tag.
På grund av brist på konkurens och det faktum att de nästan har monopol har de ingen brådska.
Vänta till 1070Ti släpps och se hur det påverkar priserna på 1070 och 1080.
Att gå från ett 970 till ett 1070 är ett ordenligt lyft; http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...