Permalänk

Växelfil -Storlek ?

Hej,

Jag har fått veta att jag bör korrigera min växelfil, den är idag:

Minsta tillåtna: 16MB
Rekommenderad: 4982MB
Aktuell: 5120MB

* C: Är en SSD på 1TB
* Jag har 32Gb Ram och således 2 frågor.

1. Hur stor skall min växelfil vara?

Vidare. När jag skall skriva in det värde jag bör ha (ovan fråga), Så skall följande fyllas i Egen Storlek,

Ursprunglig och Maximal.

2. Hur skall detta fyllas i, så jag får det rätt.

Tack på förhand för konstruktiva och enkla förklaringar (ja, jag är en nybörjare på detta)

/ Surreal

Permalänk
Avstängd

Jag har 24GB RAM och har 0MB som växlingsfil.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du har så stor ssd så tycker jag du bör låta win sköta storleken automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Microsoft rekomenderar 3xRAM för maximal, så för din del 96GB:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/2860880/how-to-deter...

96x1024=98304

Sen är det väl frågan om du behöver ha så så stor. Vad kör du på din maskin som kräver så mycket RAM + pagefile?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Permalänk

Har 24gb ram och 4gb växlingsfil och inte stött på några problem.

Även kört helt utan en men vissa gammla spel gnällde över att den saknades så la till en fast storlek på 4092Mb (sätt samma värde i bägge fälten)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

16 GB RAM. Tror jag körde 4 GB växel förut, men GTA5 kraschade stup i kvarten. (och även Elite Dangerous enstaka gång) Sedan jag ändrade till 8 GB har jag inte haft några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har man mer än 8 GB ram så behöver man i regel inte någon vxlfil. Det e bara om man använder sleep/standby man behöver ha lika stor vxlfil som ram. Då windows sparar ner innehållet i ramet i filen.

Visa signatur

.

Permalänk

Tack Allihop, då behåller jag att windows sköter den automatiskt.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det e bara om man använder sleep/standby man behöver ha lika stor vxlfil som ram. Då windows sparar ner innehållet i ramet i filen.

Nej, det är egen fil hiberfil.sys som används vid hibernation. Vid vanlig sleep får RAM-minne fortfarande ström.

Anledningen till att ha minst lika stor pagefile som RAM är att vid eventuell blåskärm kunna dumpa innehållet för senare analys om det är intressant.

Permalänk
Medlem

@Lennarduzzi:
ah just de. Smärre hjärnsläpp

@Surreal1978: tips är att lägga den på en annan disk än ssdn. Även om det är väldigt liten chans att det skrivs något i den ö h t. Så är det ett sätt att spara skrivningar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Surreal1978: tips är att lägga den på en annan disk än ssdn. Även om det är väldigt liten chans att det skrivs något i den ö h t. Så är det ett sätt att spara skrivningar.

Påverkar det något? Syftar på läs/skrivhastigheter för systemet/programmen på SSD'n. Hade varit trevligt flytta min, eftersom jag har bara 120GB SSD. Och att min pagefile redan tar 16GB, så svider lite på utrymmet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennarduzzi:

Nej, det är egen fil hiberfil.sys som används vid hibernation. Vid vanlig sleep får RAM-minne fortfarande ström.

Anledningen till att ha minst lika stor pagefile som RAM är att vid eventuell blåskärm kunna dumpa innehållet för senare analys om det är intressant.

Det krävs inte en växlingfil på 32 Gb för att Windows ska kunna dumpa lite info på hårddisken. Jag har 32 Gb RAM och min växlingsfil är på det minimum som Windows rekommenderar och det är 800 Mb just för att kunna spara info för framtida felsökning.
Jag har Windows 10 x64.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS