Permalänk
Medlem

Ny dator med varierande prestanda

Hejsan!

Var ett tag sen jag skrev, och har efter mycket felsökning själv inte lyckats utröna om prestandan jag har är normal, eller hurvida jag borde åtgärda något.

Mina specs:

Processor: i7 7700k@4,2ghz
GPU: gtx 1080ti 11 GB, GDDR5X
RAM: DDR4 2400Mhz, Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz@2x8gb
Operativsystem:Windows 10, 64-bit
HDD: 500 GB, SSD Samsung 960 EVO samt en 3TB hdd.
Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO
Nätagg: Fractal Design EFFEKT 700W
Processorkylare: Corsair H80, Vattenkylning + 1st 120mm Corsair fläkt

Problemet är att jag verkligen inte är nöjd med prestanda i spel kopplat till min hårdvara, kanske jag som är kinkig, vad vet jag?
Rådfrågade även Inet där datorn är ifrån och även dem tyckte att den generella fpsen jag har i spel verkade låg.

Dem två primära spel som jag spelar är WoW och Battlefield 1. i wow så har jag fått dra ner en hel del inställningar för att få det att flytta på bra, men oavsett inställningar så droppar fpsen på bossfighter t.ex.

I bf1, så spelar jag allt på ultra i 1080p på 100%res scale och fpsen pendlar mellan 60-150fps. Känns aningen tamt.

Det jag har gjort själv i felsökning är att kontrollera att GPU samt ram-minnen sitter i rätt slots, prövat olika drivrutiner, kontrollerat temps.

CPU i load: ca 60-65c.

GPU i load: ca 72-79c.

har även stängt av saker som DVR som är kopplat till xbox osv. kan ju som sagt vara i sin ordning, men med tanke på komponenterna så tycker jag väl att det borde prestera en aningen bättre.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datuza:

i wow så har jag fått dra ner en hel del inställningar för att få det att flytta på bra, men oavsett inställningar så droppar fpsen på bossfighter t.ex.

I bf1, så spelar jag allt på ultra i 1080p på 100%res scale och fpsen pendlar mellan 60-150fps. Känns aningen tamt.

Vad ligger fpsen på i WoW? Ungefärligt

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Vad ligger fpsen på i WoW? Ungefärligt

i open world allt mellan 144fps och ner till 58fps. i raids så är det ganska vanligt att så fort en bossfight börjar så drar fpsen ner till 50-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datuza:

i open world allt mellan 144fps och ner till 58fps. i raids så är det ganska vanligt att så fort en bossfight börjar så drar fpsen ner till 50-60

WoW är så pass optimerat. Brukar själv droppa ner från 160+ fps ner till under 80 när jag åker till typ Dalaran eller i raids när man har 3 miljoner olika effekter som pågår.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Med den prestandan håller jag mycket väl med om att FPSen känns mycket låga, är samtliga drivrutiner uppdaterade? I värsta fall skulle jag råda att ominstallera windows, även fast jag inte riktigt ser vad som kan vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurraahh:

Med den prestandan håller jag mycket väl med om att FPSen känns mycket låga, är samtliga drivrutiner uppdaterade? I värsta fall skulle jag råda att ominstallera windows, även fast jag inte riktigt ser vad som kan vara problemet.

Allt är uppdaterat, och jag har även testat din lösning. Jag håller med, någonstans har jag lite för dålig koll nuförtiden, på hurvida detta är bra fps eller ej, men samtidigt med den hårdvaran så känns det som att jag borde kunna trycka på ordentligt utan vidare konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datuza:

Allt är uppdaterat, och jag har även testat din lösning. Jag håller med, någonstans har jag lite för dålig koll nuförtiden, på hurvida detta är bra fps eller ej, men samtidigt med den hårdvaran så känns det som att jag borde kunna trycka på ordentligt utan vidare konstigheter.

Testa att avinstallera alla drivrutiner för GPU:n med DDU och hämta nya med GE.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Något jag glömde nämna som jag inte vet är värt, men i 3dmark11 så får jag bra score, 25600 ca. Så därifrån sett verkar det fungera bra