Så minimalt det kan bli med ett Linux system - rena fartmonstret :-)

Permalänk
Medlem

Så minimalt det kan bli med ett Linux system - rena fartmonstret :-)

Så minimalt det kan bli med ett Linux system - rena fartmonstret

Jag vill nämna detta för dom som gillar pyssla med Linux men kanske saknar erfarenhet av programmering men ändå vill ha lite skoj ...
Provat följande med Ubuntu Server Edition samt Debian Edition.

Man installerar endast grundsystemet utan några tillhörande program och då får man t.ex. ett Ubuntu system med svart skärm.
Vill man sedan ha t.ex. minimal fönsterhanterare så kan man köra apt-get

sudo apt-get install xserver-xorg sudo apt-get install xterm sudo apt-get install xinit sudo apt-get install xdm sudo apt-get install fluxbox

Vill även minnas att det räcker med att skriva sudo apt-get instal xorg
Antingen installerar du xinit om du vill starta systemet med startx eller om du vill ha GUI för att logga in tar du xdm eller gdm.

Openbox Main Page http://openbox.org/
Fluxbox Main Page http://fluxbox.org/

Här är några program för att komma igång ...

scrot ta screenshotsmed terminalen
rox-filer file manager
gvim text editor med gui
Arora tillfallig web browser

Om du ångrar en installation kan du köra följande kommando

sudo apt-get --purge remove <package>

Installera en lättviktare ... network-mananger för eth0 och Wlan0 WICD http://wicd.sourceforge.net/

Nu kanske du kommer igång att experimentera och ska till sist nämna att du kan googla på minimala Linux distributioner och se vilka program dom använder som är minimala och resurssnåla ...

MVH

Permalänk
Medlem

Hallå @Pombpado

Behöver lite hjälp med det här linux:andet Om det skulle gå bra?

Började nu i veckan med att köra linux på riktigt då spelandet känns som det har laggts lite på is (Dota 2 och Factorio finns på linux ) men grejen är den att jag har screen tearing överallt och hittar inte hur man löser problemet, gissar på att det är vsync som inte är på? men går jag in i nvidia inställningarna så ser det ut som den är aktiverad? (sync to VBlank?) Får det inte att ge sig.

Har använt linux av och till i server miljöer men aldrig som main dator när bliden blir lite viktigare.
Använder Ubuntu 17.04

//Fred

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant, aldrig tänkt på att man kan använda t.ex. Ubuntu Server Edition för att få en så ren och lätt installation som möjligt. Föredrar personligen Arch över alla distributioner men behöver använda Ubuntu då jag använder ett antal olika bibliotek som för närvarande har bäst stöd i denna distribution. Ogillar att Ubuntu installationer kommer så "bloatade" och man behöver sitta och "purga" olika förinstallerade program. Visst finns Kubuntu och Lubuntu som alternativ men jag föredrar att göra det på Arch's sätt där man får ett så minimalt system som möjligt och därefter bygger upp det själv med valfria paket.

Hur minimalt är Ubuntu Server jämfört mot t.ex. Arch?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant, aldrig tänkt på att man kan använda t.ex. Ubuntu Server Edition för att få en så ren och lätt installation som möjligt. Föredrar personligen Arch över alla distributioner men behöver använda Ubuntu då jag använder ett antal olika bibliotek som för närvarande har bäst stöd i denna distribution. Ogillar att Ubuntu installationer kommer så "bloatade" och man behöver sitta och "purga" olika förinstallerade program. Visst finns Kubuntu och Lubuntu som alternativ men jag föredrar att göra det på Arch's sätt där man får ett så minimalt system som möjligt och därefter bygger upp det själv med valfria paket.

Hur minimalt är Ubuntu Server jämfört mot t.ex. Arch?

tror det skiljer två atomer eller nåt

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant, aldrig tänkt på att man kan använda t.ex. Ubuntu Server Edition för att få en så ren och lätt installation som möjligt. Föredrar personligen Arch över alla distributioner men behöver använda Ubuntu då jag använder ett antal olika bibliotek som för närvarande har bäst stöd i denna distribution. Ogillar att Ubuntu installationer kommer så "bloatade" och man behöver sitta och "purga" olika förinstallerade program. Visst finns Kubuntu och Lubuntu som alternativ men jag föredrar att göra det på Arch's sätt där man får ett så minimalt system som möjligt och därefter bygger upp det själv med valfria paket.

Hur minimalt är Ubuntu Server jämfört mot t.ex. Arch?

Det var ett tag sen jag gjorde en sådan distro och fundera på göra en sådan igen, varav denna tråd.
Och nu är det dags igen.

Den är helt avskalad utan program, du har typ terminal och något program till sedan tar det slut, helt naket grundsystem.
Om du väljer Ubuntu Server Edition så väljer du inget server alternativ vid installation och tvingar Ubuntu endast installera grundsystemet.

Sedan måste du installera visa grundläggande program, såsom ljudpaket alsa och en fönsterhanterare som fluxbox.
Vill belysa att denna variant bygger du ditt egna Ubuntu system med dom program och fönsterhanterare du själv vill använda.

Det blir inte mer minimalt än så här och Lubuntu samt Xfce varianterna är ju mycket större och drar mer resurser.
Helt enkelt ett tomt Ubuntu system som måste byggas upp med dina egna val av programvara och fönsterhanterare.

Har svårt att tro någon annan distro ens ligger i närheten av minimalism om man inte använder samma princip av installation ...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant, aldrig tänkt på att man kan använda t.ex. Ubuntu Server Edition för att få en så ren och lätt installation som möjligt. Föredrar personligen Arch över alla distributioner men behöver använda Ubuntu då jag använder ett antal olika bibliotek som för närvarande har bäst stöd i denna distribution. Ogillar att Ubuntu installationer kommer så "bloatade" och man behöver sitta och "purga" olika förinstallerade program. Visst finns Kubuntu och Lubuntu som alternativ men jag föredrar att göra det på Arch's sätt där man får ett så minimalt system som möjligt och därefter bygger upp det själv med valfria paket.

Hur minimalt är Ubuntu Server jämfört mot t.ex. Arch?

Typ jämförbart, bara installera valfri desktop, säga åt systemd att starta den DM du väljer vid start och du har ett rent system med ett skrivbord utan program. Lätt den bästa ubuntu version man kan köra med för att slippa bloat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Saknade lite fakta i den här tråden så jag drog igång 3 st maskiner:

  • Arch Linux

  • Debian 9

  • Ubuntu Server 16.04 LTS

Samtliga installerade enligt standardutförande (inte "advanced installation options" eller liknande). För Debian och Ubuntu Server valde jag bort alla alternativ vid "Software Selection"-menyn. Alla maskiner bootar i BIOS-läge med GRUB. Det enda paket jag initialt installerade var openssh (Arch) och openssh-server (Debian och Ubuntu).

Efter installation såg det ut såhär:

Dist Filesystem Disk Mem Services /etc/passwd Arch /dev/sda1 1.2G 35M 24 18 Debian 9 /dev/sda1 739M 31M 24 27 Ubuntu Srv 16.04 /dev/sda1 1.4G 45M 44 29

Tabellen visar total diskanvändning efter installation, minnesanvändning, antal installerade tjänster samt antal användare.

Jämförde även extra diskutrymme och den totala minnesanvändningen för Xfce och Fluxbox (på Debian):

# xfce4* ("default config") # apt-get install --no-install-recommends xserver-xorg xfce4 xinit Disk Mem (total) +253M 92M # fluxbox # apt-get install xserver-xorg fluxbox xinit Disk Mem (total) +227M 56M

* Installerade Xfce med --no-install-recommends för att det är så jag brukar göra.

Har alla maskiner + snapshots kvar, så hojta om det är någon annan data ni skulle vara intresserade av! ... Sen finns det förstås MASSOR av minimala distar, men Debian(-derivat) och Arch är de jag känner mig hemma i. So there you go.

Permalänk
Medlem

Toppen - tack för dom resultaten ...

MVH

Permalänk
Medlem

Men i Ubuntu 17.10 som bör släppas nästa månad ska ju Wayland vara standard.

Permalänk
Medlem

Detta är hur jag kört mina servrar sedan jag började med Linux.
Är det en ren server så absolut inget onödigt jox för mig.
Fluxbox kan jag rekommendera och går att få riktigt stilrent och fungerade ypperligt för mig som serverGUI när jag sysslade som mest med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alpine Linux (som kör med OpenRC, musl och Busybox) är ju en trevlig och lätt distro som kanske inte är tänkt för skrivbordet, men som går att använda där om man vill. Jag kör en virtuell maskin med det just nu och med Openbox och en terminal igång tuggar den 27MB RAM (utan Xorg igång ligger den på drygt 12MB) och hela installationen ligger på 139MB.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra det hade varit som att nyttja för laptop/desktop men tinyOS måste vara väldigt minimalt tycker jag.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6