Stationär gamingdator för 15000 kr som ska vara hyfsat framtidssäker

Permalänk

Stationär gamingdator för 15000 kr som ska vara hyfsat framtidssäker

Tjena!

En kompis ska bygga sin första gamingdator och han har inte så jättebra koll på datorer.
Så jag har plockat ihop en kundvagn åt honom och tänkte kolla med er här på SC om ni har några åsikter kring bygget.
Även om alla komponenter passar med varandra eller om det är något jag borde byta ut.

Eftersom han vill att den ska vara hyfsat framtidssäker så skulle det vara ganska nice med åsikter om det är något man borde tänka på.
Själv har jag väl hyfsat bra koll på datorer osv, men jag är inte så jättebra på att veta om alla komponenter är kompatibla med varandra.
Jag har bara gått på det som står på de tekniska specifikationerna.

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Mvh Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerwoodvillage:

Tjena!

En kompis ska bygga sin första gamingdator och han har inte så jättebra koll på datorer.
Så jag har plockat ihop en kundvagn åt honom och tänkte kolla med er här på SC om ni har några åsikter kring bygget.
Även om alla komponenter passar med varandra eller om det är något jag borde byta ut.

Eftersom han vill att den ska vara hyfsat framtidssäker så skulle det vara ganska nice med åsikter om det är något man borde tänka på.
Själv har jag väl hyfsat bra koll på datorer osv, men jag är inte så jättebra på att veta om alla komponenter är kompatibla med varandra.
Jag har bara gått på det som står på de tekniska specifikationerna.

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Mvh Martin

Länka gärna en kundvagn

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

@Arcec: Hahaha, det kan ju vara bra

Permalänk
Medlem

@Beerwoodvillage: Dustin har en 7700k för 2899:- just nu, samt att ett helmodulärt nätagg bara kostar ca 200kr mer. Annars ser det bra ut

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Beerwoodvillage:
Har några åsikter:
tycker det är ett alldeles för dyrt chassi, bättre att lägga pengarna på en bättre processor (i7 7700k eller ryzen)
Tycker det är ett något dyrt moderkort (kan komma undan billigare och kunna lägga pengarna på roligare grejer)

För att framtidssäkra hade jag undvikit 4C/4T cpuer då allt tyder på att mer kärnor är framtiden, samt att de redan kan bli lätt överbelastade idag (spel + skype + surf etc)
så antingen hade jag tagit en i7 7700k (bäst just nu för gaming 4C/8T) eller valt ett AM4-kort och en ryzen (1600 har medföljande kylare), något sämre än 7700k vid just spelande, men fler kärnor och trådar (6C/12T), och dessutom kan man välja att endast uppgradera processorn om 4 år (enligt AMD) till toppmodell då.

VIKTIGASTE: Ta inte 7600k

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Beerwoodvillage:
Har några åsikter:
tycker det är ett alldeles för dyrt chassi, bättre att lägga pengarna på en bättre processor (i7 7700k eller ryzen)

Tycker att chassin är en sån där grej där man får köpa vad man vill, oavsett vad det kostar. Det är helt enkelt en smaksak och en personlig preferens.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600, cirka 200 billigare, eller egentligen nästan 600 billigare då du inte ens behöver köpa ny kylare. Wraith Spire some följer med är rätt bra, går att klocka över 4 GHz och relativt tyst ändå. Sen är AM4 nytt, medans du inte kan uppgradera I7 7XXX serien då du behöver nytt moderkort också för Coffee Lake.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerwoodvillage:

Det saknas en SSD. Jag hade en korg hos Dustin som jag tänkte länka, men jag hade glömt Windows och låg redan lite över, så den skulle ha gått på 16,5k. Försökte med en liknande korg hos Inet, men det blir knepigt att få in ett paket med GTX 1080, 7700K, 16GB RAM, 500GB SSD, Z270, 550W gold nätagg med 10 års garanti och Windows 10 utan att hamna på 16k. Det känns dumt att spara in på något där, för den är så balanserad som den kan bli. Med Dustins paket kan du spara in lite på moderkortet, precis som jag gjorde i Inet-paketet. Orkade dock inte göra om korgen i efterhand när jag märkte det
Dustin:

Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10731979/

Det bästa vore kanske att plocka det billigaste ifrån båda butikerna för att få ner priset.

Permalänk
Medlem

Din kompis ska inte vänta någon vecka? 5 oktober enligt rykten kommer nya intel processor. Verkar som om de kommer vara riktigt bra för gaming plus någon extra core för framtiden. Om inte annat kanske priserna går ner på befintliga processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Tycker att chassin är en sån där grej där man får köpa vad man vill, oavsett vad det kostar. Det är helt enkelt en smaksak och en personlig preferens.

Givetvis är det så, men han bad om åsikter, och jag gav honom mina, tycker inte att man ska skära i prestandan (för mycket) för utseendet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Räkna dock med priser som börjar på minst 4000 om du ska ha en i7:a. Om du kör med en budget på 15k så tycker jag inte det är värt att vänta på.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A