Permalänk
Medlem

Köpråd Acer ips eller Benq TN

Tja
Har tänkt skaffa en skärm som framförallt ska användas till fifa med xbox, men den ska också tjäna som extraskärm till min imac. Har begränsad budget och valet har hamnat på tre olika skärmar.

Benq Rl2755 som är en renodlad console gaming skärm (försäljningsknep?)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3862982

Acer R271 som enligt https://displaylag.com/monitor-input-lag-tests-samsung-acer-a... har låg inputlag vilket jag förstår efter att ha läst sweclockers bildskärmsguide nästan är viktigare att kolla efter än responstiden vid spelande
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3608306

Acer RT270 som verkar ha samma spec som den andra acern men osäker på dess input lag, tycker foten på denna är snyggare och hade föredragit denna om inget annat skiljer sig.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716766

Har grubblat och försökt kolla recensioner men kommer inte riktigt fram till något svar. Vad tycker ni är att föredra? Kommer skillnaden på 3ms märkas av? Är ips så mycket bättre än TN?
27" är ett krav och budgeten ligger på 3000 pistoler, föreslå gärna alternativ om ni vet nått bättre

Permalänk
Bildexpert 📺

@fren1: Samtliga skärmbeteckningar är helt nya/okända för min del och därför går det inte att uttala sig om hur produkterna beter sig i praktiken.

Men sitter du idag på en iMac som är åtminstone av metall? Då lär du inte trivas med en TN-skärm eftersom betraktningsvinklarna blir så fel. Särskilt om du tänkt ha din extra skärm bredvid iMacen.

Input lag på brukar sällan vara problem på enklare skärmar. Det finns inte så mycket elektronik och finesser som orsakar fördröjningar. Med det sagt förekommer det att en del skärmar ändå har höga latenstider eftersom det sitter kretsar som helt enkelt är långsammare men förmodligen var billiga att köpa in. Så är du orolig för detta är det guld värt om du lyckas få latensen bekräftad.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svar, blir antagligen en ips. Du kände inte till dessa modeller, har du någon annan att rekommendera i samma prisklass?

Permalänk
Bildexpert 📺

@fren1: Enligt prisjakt räcker 3000 kronor till 1193 olika skärmar varav det är 393 IPS och 33 PLS-modeller vilka svarar mot kraven. Jag har inte testat mycket av detta, så omöjligt att rekommendera något.

Vill du säkra din kvalitet kliv upp till skärmar med 2560x1440-panel och IPS, PLS eller AHVA-teknik. Då säkrar du bildkvaliteten jämfört med att sikta på 1920x1080-modeller som kan vara precis hur som helst, oftast sämre än bättre.

Flexar du budgeten en aning räcker det till denna som jag har testat:

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det jag snarare syftade på var dina egna erfarenheter kring skärmar i samma prisklass eftersom du inte kände till de modeller jag nämnde.

Den dell du rekommenderar verkar trevlig men går tyvärr bort, lite orolig för responstiden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fren1:

Den dell du rekommenderar verkar trevlig men går tyvärr bort, lite orolig för responstiden.

Varför det? Responstiden (som den specificeras) säger ingenting om eftersläp och U2515H har vare sig mer eller mindre eftersläp än någon annan modern 60 Hz-skärm.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Antar att du har rätt, får fundera över hur jag ska göra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: 21.5" Late 2013, varför undrar du?

Permalänk
Bildexpert 📺

@fren1: Då har du en iMac med en rätt bra skärm och lär få det svårt att acceptera så mycket sämre skärmar som många av de 1920x1080-modellerna på marknaden (inklusive många IPS:er) faktiskt är. Framför allt är det svårt att veta vilka av 300+ som är vettiga.

Siktar du på 2560x1440-nivån direkt är det mycket ovanligare med något som är sämre än iMacen du har.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, tack för tipset, absolut något jag ska ta i beaktning!

Permalänk
Skrivet av fren1:

@Laxpudding: Det jag snarare syftade på var dina egna erfarenheter kring skärmar i samma prisklass eftersom du inte kände till de modeller jag nämnde.

Den dell du rekommenderar verkar trevlig men går tyvärr bort, lite orolig för responstiden.

Har du suttit framför många plattskärmar som du tyckt haft problem med eftersläpningar senaste tio åren?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Har du suttit framför många plattskärmar som du tyckt haft problem med eftersläpningar senaste tio åren?

Nej. Jag har inte spelat vid särskilt många skärmar alls de senaste tio åren, bortsett från tv. Eftersom tillverkare gärna presenterar responstid och att det i sweclockers bildskärmsguide innefattar ett avsnitt kring responstid och inputlag så verkar det inte vara helt obetydligt.
Men du menar att det inte märks av alls så länge det är en modern skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersläpningar är idag främst ett problem i mer specifika fall. Det finns en del enklare TN-modeller som släpar enormt, trots en spec som säger "1 ms" och det finns en del VA-modeller som ger specifika typer av eftersläp, till exempel BDM4037UW, men också mer spelinriktade VA-skärmar. De kanske kallas "4 ms" i specen.

Så har vi helt vanliga, allround-IPS:er som inte släpar mer eller mindre än något annat som kör 60 Hz. Definitivt mindre än ovanstående exempel. Där kan specen säga "8 ms" eller "6 ms".

Permalänk
Skrivet av fren1:

Nej. Jag har inte spelat vid särskilt många skärmar alls de senaste tio åren, bortsett från tv. Eftersom tillverkare gärna presenterar responstid och att det i sweclockers bildskärmsguide innefattar ett avsnitt kring responstid och inputlag så verkar det inte vara helt obetydligt.
Men du menar att det inte märks av alls så länge det är en modern skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Tillverkarna skriver ut det för att ha någonting att skriva skulle man kunna säga. Siffrorna har inte någon större koppling till verkligheten då de bara mäter en enda färgövergång. Av-på-av (svart-vit-svart) eller grå till grå.
Om du tittar på TFT Centrals ( www.tftcentral.co.uk ) recensioner så tror jag de har mätt olika färgövergångar och presenterar detta i 3D-stapeldiagram. Om du kikar på några skärmar med VA-panel så kommer du nog se att några övergångar går väldigt långsamt, kanske 30-50 ms. Det är dessa som kan ge problem. Hade alla övergångar gått på fyra eller åtta ms som det står i specifikationen så hade det inte varit några problem för någon i princip. Då hade skärmarna kunnat ge mycket högre uppdateringsfrekvenser också, alltså nya bildrutor varje sekund.
(Egentligen är det annat som spelar in också, elektroniken bakom måste hänga med men klarar skärmens kristaller inte av att vrida sig klart finns det ingen större poäng att skicka en ny bildruta när den föregående är långtifrån klar. Tror man skulle kunna likna det vid att skrika till en dansgrupp att ta tre steg snett åt vänster, sen när de flesta är inne i andra steget så skriker man ut att de ska stega bakåt istället. Det blir inget bra.)

Märks skillnad och märks skillnad, nja, det beror på vem man är. Men de flesta är inte så känsliga nej.
Men hade du ställt upp en skärm med hög uppdateringsfrekvens (100-144 Hertz) bredvid en vanlig 60-Hertzskärm så hade du med stor sannolikhet märkt skillnad i panoreringar i spel och liknande. Du kan t.ex. testa och dra runt ett mindre programfönster i en cirkel på skärmen. Stör du dig mycket på att det inte går mjukt nog? Vissa gör det.
Men det är mest uppdateringsfrekvensen som ger den skillnaden... Inte responstiden. Den är så låg på de flesta skärmar som sålts i säg tio år att majoriteten inte märker av eftersläpningarna som absolut finns där (kolla lite utförligare recensioner så har de gott om bilder på gula små figurer i röda bilar som släpar). Men det syns bara med en kamera.

Visa signatur

««« »»»