Permalänk
Medlem

Köpa ny kylare till 4690K

Jag har en i5 4690k med stock kylarn och spelar ganska cpu krävande spel, bör jag köpa en ny kylare och överklocka eller får jag nöja mig med dom 3,9 gHz som den redan ger?

Visa signatur

AMD R9 270x | Intel core i5-4690k 3.9GHz | MSI Z-87 G55 | Intel SSD 120Gb | WDC 500Gb

Permalänk

En bättre kylare betyder inte att du kan klocka för det har med cpu'n mm att göra, dvs ifalll den inte throttlar pga höga temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.comk

Permalänk
Skrivet av AppMar:

Jag har en i5 4690k med stock kylarn och spelar ganska cpu krävande spel, bör jag köpa en ny kylare och överklocka eller får jag nöja mig med dom 3,9 gHz som den redan ger?

@AppMar:

i5 4690K är en bra processor och den kan du överklocka rätt rejält. 4.5 GHz verkar vara "sweet spot" på just den modellen (med tanke på spänning och temperatur) och det borde du klara av. Det hela beror så klart på din processors kretsuppsättning. Ju mer spänning du tillför desto mera värme utvecklas. Så enkelt är det och det gäller alla. Överklockning kräver framförallt en bättre kylare men också bra chassiventilation. NH-D15 är den bästa luftkylaren du kan skaffa. Spänningen som tillförs vid överklockning kan du inget göra åt, det krävs vad som krävs och det är som det är. Men vill du gå steget längre så kan du lyfta av locket på din processor (finns numera bra riskfria verktyg för detta) och ersätta kylpastan där under med flytande metall. Detta sänker i alla fall dina temperaturer drastiskt, men du bryter också garantin direkt. Hoppas detta svar kan var till någon hjälp.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppMar:

Jag har en i5 4690k med stock kylarn och spelar ganska cpu krävande spel, bör jag köpa en ny kylare och överklocka eller får jag nöja mig med dom 3,9 gHz som den redan ger?

@AppMar:
En ny kylare behöver nödvändigtvis inte vara det största hindret dock kommer en bättre kylare nog sänka temps vilket aldrig är dåligt. Har själv en Noctua NH-D14 som är helt fantastisk. Men om jag skulle köpa kylare idag skulle jag köpa NH-D15. Kontrollera dock höjden noga innan så kylaren får plats i ditt chassi!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, kollar på en NH-D15, men då det inte är någon panik tror jag att jag väntar till black friday.

Visa signatur

AMD R9 270x | Intel core i5-4690k 3.9GHz | MSI Z-87 G55 | Intel SSD 120Gb | WDC 500Gb

Permalänk
Medlem

Kylning till 4690k

Har funderat på att överklocka min i5 4690k och tror enligt rekommendationer att jag ska byta från stock kylare till en ny. Någon nämnde noctuas NH-D15, men finns det några andra bra kylare som inte är lika dyra? Och nu när black friday inte är allt för långt bort, brukare det komma sådant på rea?

Visa signatur

AMD R9 270x | Intel core i5-4690k 3.9GHz | MSI Z-87 G55 | Intel SSD 120Gb | WDC 500Gb

Permalänk
Hedersmedlem

212 EVO eller Pure Rock är populära budgetval på ~300kr men vill du överklocka så långt du kan kanske de inte räcker. Noctua är de enda jag har någorlunda koll på och jag skulle säga att steget upp därifrån är U12S som kostar 5-600kr. U14S 100kr ytterligare. Tänk även på att D15S brukar vara några tior billigare än vanliga D15.

212 EVO, Pure Rock och kanske D15 har jag sett på rea ibland, U12 och U14 har jag aldrig sett på rea. Det finns ju dock många andra modeller också.

Permalänk
Hedersmedlem

@AppMar *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Trådar sammanfogade då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...